Marek Ryšánek

Potulný kazatel, který je vděčný za každý aktivně prožitý den, snaží se dávat formám obsah, hledat cestu k smysluplnému životu.

Otec 5 dětí.
  • Počet článků 252
  • Celková karma 6,74
  • Průměrná čtenost 297x

Seznam rubrik

Marek Ryšánek

O důležitosti těch nejposlednějších

v dnešním evangelijním oddíle se dozvídáme zase o jednom typickém nedorozumění mezi Pánem Ježíšem a jeho učedníky. Opět jim ukazuje, že to, co je jejich cílem a to, co má na mysli Ježíš je opačné.

19.12.2015 v 0:00 | Karma: 8,75 | Přečteno: 182x | Diskuse| Poezie a próza

Marek Ryšánek

O radostné ubohosti.

když čtu Bibli, znova a znova jsem fascinován tím, jak realisticky, naprosto bez příkras líčí charaktery biblických postav. Všechny velké postavy v Písmu svatém jsou lidé nedokonalí, padající, pochybující...

18.12.2015 v 17:59 | Karma: 9,44 | Přečteno: 251x | Diskuse| Poezie a próza

Marek Ryšánek

Jak nebýt hluchoněmý....

dnešní oddíl nám zní, jako svědectví o tom, že Ježíš byl zdatným léčitelem. To je ale pouze jedna rovina tohoto příběhu. Líčení Ježíšových zázračných uzdravení jsou znameními, které, nám chtějí sdělit hlubší pravdy o Božím díle

9.9.2015 v 11:34 | Karma: 9,05 | Přečteno: 364x | Diskuse| Poezie a próza

Marek Ryšánek

O prázdnotě náboženství.

Nedávno u mě zazvonili příslušníci jedné náboženské skupiny. Tato skupina je známa tím, že její příslušníci chodí dům od domu a snaží se diskutovat o tom, že je nutno stát se členem této organizace abychom unikly hrozícímu soudu

31.8.2015 v 19:49 | Karma: 10,50 | Přečteno: 606x | Diskuse| Poezie a próza

Marek Ryšánek

Na úzké cestě

určitě jste slyšeli Ježíšův výrok: „Těsná je brána a úzká cesta, která vede k životu, a málokdo ji nalézá.“ Vidíme to už v evangeliu. Čteme tam o tom, že Ježíše mnoho lidí opustilo, a už s ním nechodili. Proč tomu tak bylo?

24.8.2015 v 16:48 | Karma: 7,60 | Přečteno: 240x | Diskuse| Poezie a próza

Marek Ryšánek

Jak si opravdu užívat.....

v jedné písni se zpívá - kdo chce dál, ten musí cestou chval. To je refrén několika jejích slok. V těch slokách se zpívá o tom, že není dobré trápit se tím, co bylo, usilovat o majetek, reptat, hádat se.

17.8.2015 v 13:48 | Karma: 6,45 | Přečteno: 235x | Diskuse| Poezie a próza

Marek Ryšánek

Zdroje pro život

Jak promlouvá text o nasycení 5000 v pustině do dnešní situace? jak řešit přemíru problémů kolem nás? kde hledat zdroje?

16.8.2015 v 11:29 | Karma: 5,31 | Přečteno: 193x | Diskuse| Poezie a próza

Marek Ryšánek

Pastýři a dravci

První část dnešního evangelijního čtení se odehrává v pustině. Ježíš tam odjíždí s učedníky, aby si odpočinul a probral s nimi po jejich návratu, co všechno prožili. Ale i za ta za ním lidé přišli. Ježíš je neodhání.

15.8.2015 v 13:02 | Karma: 6,90 | Přečteno: 239x | Diskuse| Poezie a próza

Marek Ryšánek

Když to chci zabalit.....

jsou v životě situace, kdy to chceme, lidově řečeno, zabalit. Člověk se o něco snaží a stejně to k ničemu nevede. Snaha pomoci, prosadit něco dobrého a smysluplného se nedaří, ba dokonce se muže obrátit proti nám samotným.

15.8.2015 v 11:24 | Karma: 6,34 | Přečteno: 317x | Diskuse| Poezie a próza

Marek Ryšánek

Povelikonoční kázání -Vždy je nová šance.

Co velikonoce a jejich zvěst přináší dnešnímu člověku. Výklad symboliky zázraků v novém zákoně. Paralely s dnešní situací.

4.7.2015 v 0:00 | Karma: 3,91 | Přečteno: 81x | Diskuse| Kultura

Marek Ryšánek

Kázání z velikonoční neděle.

Nastávají v životě každého člověka chvíle temné, beznadějné. Můžou to být vlastní selhání, zklamání z lidí kolem nás. Přicházejí zvraty dějin dané svévolí mocných. A právě z těchto důvodů, jako výsledek hledání naděje, tam, kde z lidského hlediska už naděje není, vznikla bible. A dnes se dotýkáme její vrcholné výpovědi. Je to svědectví o nekončící radosti, o kterou nás nemůže nikdo a nic připravit, nad kterou můžeme do konce života více a více žasnout navzdory všemu.

5.4.2015 v 11:52 | Karma: 7,22 | Přečteno: 252x | Diskuse| Kultura

Marek Ryšánek

Jak vlastně přijmout Krista?

V dnešních biblických textech se dotýkáme ústředního, nejhlubšího bodu křesťanské zvěsti. Mnozí znají nazpaměť onen známý šestnáctý verš třetí kapitoly Janova evangelia o tom, že Bůh tak miloval svět, že dal svého jediného Syna, aby žádný, kdo v něho věří, nezahynul, ale měl život věčný. To je krásné. Ale jak těmto slovům porozumět? Jak se přijímá Kristus. Mnoho o tom bylo napsáno. Setkáváme se s evangelizačními výzvami o tom, že máme přijmout Ježíše jako svého osobního spasitele. Jak rozumět tomu, že s nepřijetím Krista je spojen soud?

26.3.2015 v 8:00 | Karma: 11,57 | Přečteno: 443x | Diskuse| Poezie a próza

Marek Ryšánek

Desatero a bible - cesta ke svobodě.

žijeme ve společnosti, kde je víra a náboženství považováno za něco co člověka svazuje, zotročuje. Faráři, jsou považováni za tmáře, kteří pletou lidem hlavu. Je to oprávněné? Ano někdy tomu tak bylo a i bývá. Různá náboženství, včetně křesťanství sloužila a slouží různým cílům. Ano vše je zneužitelné. Ovšem původní cíl a to, k čemu mají sloužit texty bible je něco opačného. Je to svoboda, zbavení se všeho, co člověka zotročuje.

25.3.2015 v 0:00 | Karma: 13,25 | Přečteno: 569x | Diskuse| Kultura

Marek Ryšánek

Získat svět a ztratit život?

Zvláštní, paradoxní výroky používá Ježíš v dnešním evangelijním oddíle. Je možné získat celý svět a ztratit svůj vlastní život? Kdo by chtěl zachránit svůj život, ten o něj přijde, kdo přijde o svůj život pro Ježíše a pro evangelium, ten jej nalezne. Sám sebe zapřít. Jak tomu rozumět. Ježíš tyto výroky pronáší v situaci, kdy před učedníky předpovídá svoje utrpení a smrt. No, to musela být pro učedníky rána. Oni, jak víme z jiných biblických oddílů, učedníci si představovali, že díky Ježíši zažijí závratnou kariéru v jeho vládě. No a teď tohle.

24.3.2015 v 14:00 | Karma: 9,83 | Přečteno: 379x | Diskuse| Poezie a próza

Marek Ryšánek

Začátek postního období - o co jde v duchovním životě.

V dnešním evangelijním oddíle čteme, ve zkratce, tak jak je to typické pro Markovo evangelium, o tom, co lidé obvykle prožívají v duchovním životě. A nemusíme mluvit jen o duchovním životě ve smyslu zbožnosti a církevní příslušnosti. Něco podobného pozná každý, kdo se snaží žít smysluplně, kdo pochopil, že život má někam směřovat, bere čas nám zde darovaný jako výzvu, oslovení. Dnes stojíme na počátku postního období. A zvěst s tím spojená se týká celého našeho života, může být aktuální pro všechny lidi, nejen pro úzkou skupinu aktivních příslušníků církevního života.

6.3.2015 v 8:00 | Karma: 6,73 | Přečteno: 152x | Diskuse| Poezie a próza

Marek Ryšánek

Naděje skrze pokoru.

těžko bychom hledali beznadějnější situaci člověka, než v jaké byl malomocný z dnešního příběhu. Malomocný nesměl chodit do společnosti druhých. Musel se zdržovat odděleně od ostatních lidí. Byl vyloučen z bohoslužby. Byl vlastně pro druhé lidi už mrtvý. Avšak ani v takovéto situaci neztrácí naději. I když ho ostatní lidé odepsali, i když by se měl držet někde daleko od ostatních, snaží se jednat. Když k němu dolehne zvěst o Ježíši, jde za ním a na kolenou jej prosí:“ Chceš - li, můžeš mě očistit.“ A Ježíš udělá věc, která se naprosto příčí tehdejším zásadám, zákonům. On se slitoval nad malomocným. Už to není vůbec samozřejmé. Podle tehdejších představ bylo malomocenství trestem za hříchy, nemocný si za svoji nemoc mohl sám.

5.3.2015 v 8:00 | Karma: 3,72 | Přečteno: 112x | Diskuse| Poezie a próza

Marek Ryšánek

Zdroje Ježíšova působení.

V dnešním evangelijním oddíle jsme v postupném čtení evangelia Markova došli k líčení toho, jak Ježíšovo kázání působilo na posluchače. Ježíš, tak jak bylo tehdy zvykem, mohl v sobotu v synagoze jako každý dospělý muž povstat, číst ze svatých písem a vykládat je. Autor evangelia vliv na posluchače charakterizuje takto: „I žasli nad jeho učením, neboť učil jako ten, kdo má moc, a ne jako zákoníci.“ Ježíš měl moc. Co si pod těmito slovy představit? Jak se jeho zvěstování lišilo od toho, co posluchači slýchávali běžně?

3.3.2015 v 8:00 | Karma: 5,59 | Přečteno: 156x | Diskuse| Poezie a próza

Marek Ryšánek

Cíl života s Bohem - dělat co je potřeba.

v dnešním evangelijním oddíle pokračujeme v postupném výkladu Markova evangelia. V předchozím oddíle jsme četli o tom, jaký úspěch mělo Ježíšovo kázání či vyučování v synagoze a jak vyhnal nečistého ducha, který se mu stavěl na odpor. A teď by si Ježíš mohl užívat slávy věhlasného kazatele. Ovšem to zlo v nás a kolem nás, které tu symbolizuje onen nečistý duch, nespí, probouzí se k odporu. Ježíš ale nepřišel, aby si budoval kariéru jak věhlasný mistr a kazatel. Jde a dělá, co je potřeba.

3.3.2015 v 7:00 | Karma: 5,57 | Přečteno: 113x | Diskuse| Poezie a próza

Marek Ryšánek

Ježíšovo programové prohlášení.

v dnešním evangelijním oddíle čteme o počátku Ježíšova veřejného působení. Jeho příbuzný a předchůdce Jan je uvězněn. Mnohý by se v takovéto situaci raději stáhl, aby neprovokoval. Ježíš ale ví, že je potřeba dělat správné věci ve správný čas a osobní pohodlí a bezpečí musí jít stranou. Ve slovech: „ Naplnil se čas a přiblížilo se království Boží, pokání čiňte a věřte evangeliu,“ je vlastně shrnut obsah jeho poselství. Je to jakési Ježíšovo programové prohlášení.

2.3.2015 v 8:00 | Karma: 4,51 | Přečteno: 143x | Diskuse| Poezie a próza

Marek Ryšánek

Překvapivé povolání . nikdo není bezvýznamný.

v dnešním starozákonním a evangelijním čtení jsme vyslechli příběhy o tom, jak si Bůh povolává své služebníky. Elí, Hospodinův kněz nebyl schopen zaručit pokračování služby Hospodinu ve svých synech. Proto si Hospodin povolává Samuela, syna Chany, vymodlené dítě. V tichu, když to nikdo nečeká, zavolá znenadání Bůh Samuela. Ten neví, co se děje. Proto jde za Elim. Ten mu po třetím Hospodinově zavolání sdělí, že ho volá Hospodin. Tady je vidět jedna důležitá skutečnost. Hospodin si používá Eliho. Ten je nedokonalý, selhal ve výchově svých synů. Ale je potřebný. A tak je to i v církvi samotné. Bůh si povolává lidi, aby šli jeho cestou. A používá si své všelijak nedokonalé služebníky, aby tyto nové následovníky doprovázeli, aby jim ukazovali cestu. Jak říká apoštol Pavel: Tento poklad máme v nádobách hliněných. Není to z nás.

1.3.2015 v 8:00 | Karma: 5,64 | Přečteno: 234x | Diskuse| Poezie a próza

Marek Ryšánek

Co nám zvěstují mudrci z východu? Kázání na svátek zjevení Páně.

na úterý připadl svátek Zjevení Páně. Církev si tradičně v tomto období připomíná, kým Ježíš ve skutečnosti byl, čtou se místa, která více než ostatní osvětlují tyto skutečnosti. A ekumenický lekcionář k tomuto svátku přiřazuje oddíl o klanění mudrců. Také tento oddíl, i když tam Ježíš vystupuje pouze jako nemluvně, vyjadřuje, kým Ježíš byl, jaké je jeho poslání. Zde můžeme hledat základ pro slavení svátku tří králů. Tradice si z těchto mudrců, v řeckém originále mágů, udělala krále. Nebyli to však ani králové. Zřejmě ani nebyli tři. To ale pro důvod, pro který se tímto příběhem zabýváme, není podstatné. Tři mágové, zřejmě babylonští astrologové, hvězdopravci, přišli a ptají se po králi židů přímo v Jeruzalémě. Chtějí se mu poklonit. Není divu, že se Herodes a s ním celý Jeruzalém znepokojí.

28.2.2015 v 8:00 | Karma: 5,39 | Přečteno: 204x | Diskuse| Poezie a próza

Marek Ryšánek

Ještě jednou o vánocích -kázání druhé neděle po vánocích.

Evangelijní biblické oddíly jsou svojí zvěstí natolik bohaté, že je nestačí probrat při jednom kázání. Je v nich uloženo svědectví, vyznání, které nás může stále znova a pokaždé nově naplňovat radostí a vděčností. Zvláště je to vidět na biblických čteních spojených se zvěstí vánoc. Autoři ekumenického kazatelského plánu proto znova zařadili na dnešní druhou neděli po vánocích oddíl z evangelia podle Jana, který by již z větší části základem kázání na Boží hod vánoční. Evangelista Jan nám v něm svědčí o tom, že podstatou vánoc a vlastně celého křesťanství a vlastně je to, že Bůh se sklání ke svému stvoření. Z veliké lásky sestupuje na úroveň lidí, zjevuje se v podobě služebníka.

27.2.2015 v 8:00 | Karma: 0 | Přečteno: 98x | Diskuse| Poezie a próza

Marek Ryšánek

Co lze slavit na nový rok?Novoroční kázání.

dnešní den slaví různí lidé různé věci. Většina lidí kolem nás slaví nový rok, a to tak, že vyspávali po prohýřené noci. Od roku 1993 máme v české republice státní svátek obnovení samostatného českého státu. V reformačních církvích je dnešní den svátek jména Ježíšova. V církvi římskokatolické se slaví slavnost Matky Boží. Na naší církvi se mi líbí to, že stojí někde na pomezí různých tradic. To by někteří mohli brát jako neurčitost, rozbředlost, lhostejnost. Mě se však na tom líbí ta absence negativního vymezování se, možnost poznat, že různé pohledy, zdánlivě protichůdné a neslučitelné mohou být třeba pouze různými pohledy z různých stran. A tak se dnešního dne nechci vázat na jednu možnost, ale pokusím se odhadnout, co je ze všech těch různých náplní dnešního nového roku je platné pro nás všechny, ať už se hlásíme k jakékoli tradici.

26.2.2015 v 8:00 | Karma: 5,26 | Přečteno: 183x | Diskuse| Poezie a próza

Marek Ryšánek

Jak vnímat zázraky kolem nás - Simeon a Anna.

o vánočních svátcích jsme si připomínali, že Boží sklonění se k nám v Ježíši z Nazareta se uskutečnilo v malém dítěti dvou chudých lidí vyhnaných na cestu zvůlí mocných. Byl tu malinký záblesk světla Boží lásky, který ale temnota lidského sobectví a svévole nemůže zadusit. A v tomto duchu pokračuje evangelium i dále. V dnešním evangelijním čtení jsme četli o tom, že Josef s Marií obětovaly za novorozeného chlapce dvě hrdličky či dvě holoubata. To byla podle zákona výjimka pro nemajetné lidi, kteří nemají na stanovenou oběť, kterou je beránek. A v právě v těchto dvou chuďasech a jejich dítěti rozpoznal mesiáše Simeon. Simeon je tady jméno znamení – nomen omen. Znamená totiž slyšící. Simeon byl člověk spravedlivý a zbožný, očekával potěšení Izraele. Byl to zkrátka člověk, který se dokázal ztišit a naslouchat onomu tichému hlasu Ducha svatého.

25.2.2015 v 8:00 | Karma: 4,33 | Přečteno: 108x | Diskuse| Poezie a próza

Marek Ryšánek

Světlo ve tmě - slunovrat a vánoce.

když mluvím s dětmi v duchovní péči a vůbec s lidmi kolem mě o tom, proč slavíme zrovna v době zimního slunovratu vánoce, k mému nemalému překvapení to neví. Někteří možná budou vědět něco o narození Ježíše. Ale mnoho lidí, dokonce křesťanů neví, že umístnění připomenutí Ježíše z Nazareta právě do tohoto času má hlubokou symboliku. V této roční době je nejméně světla. Ale po zimním slunovratu světla přibývá. Ano nevíme, kdy se Ježíš narodil, v kterém roce, v jaké roční době. Ale to vůbec není důležité. Prolog Janova evangelia, který jsme dnes četli, nám chce sdělit - V Ježíši zjevil Bůh svou podstatu. V něm ukázal, co má být obsahem skutečného života. V něm dárce života, bez kterého nepovstalo nic, co jest, ukázal, kam má směřovat skutečný život.

24.2.2015 v 8:00 | Karma: 3,96 | Přečteno: 113x | Diskuse| Poezie a próza