254) Zázračná proměna (Matouš 17,2)

Tři učedníci mohou jednoho dnes stoupat s Ježíšem na vysokou horu. Jsou zvědaví, co je tam čeká. Vlastně ani neví, co od téhle společné túry mohou očekávat.

Když konečně stanou na vrcholu a ještě oddychují po tom náročném výstupu, stane se něco nečekaného: "A byl proměněn před jejich očima; jeho tvář zářila jako slunce a jeho šat byl oslnivě bílý." (Matouš 17,2)
Muselo to být fantastické. Ježíšova tvář září tak, že se do ní ani nejsou schopni podívat. Mají strach, že přijdou o zrak a tak si zaclánějí dlaní oči a snaží se škvírami mezi prsty sledovat, co se to vlastně děje.

Když jsem kdysi četl tento text, vybavil se mi jiný příběh. Prorok Ezechiel popsal své setkání s Bohem, který ho navštívil v doprovodu zvláštních bytostí, které nám mohou připomínat svým vzhledem "ufo" nebo nějaké kosmické přibližovadlo.

Ezechiel se nejdříve věnuje popisu těchto bytostí a pak se pokusí zachytit vzhled samotného Boha: "A nahoře nad klenbou, kterou měly nad hlavou, bylo cosi, co vypadalo jako člověk.
I viděl jsem, jako by se třpytil oslnivý vzácný kov; vypadalo to jako oheň uvnitř i okolo; směrem od toho, co vypadalo jako bedra, nahoru a směrem od toho dolů jsem viděl, co vypadalo jako oheň šířící záři dokola.
Vypadalo to jako duha, která bývá na mračnu za deštivého dne, tak vypadala ta záře dokola; byl to vzhled a podoba Hospodinovy slávy.
Když jsem to spatřil, padl jsem na tvář a slyšel jsem hlas mluvícího..." (Ezechiel 1,26-28)

Opět oslnivý třpyt. Záře, která člověka přinutí padnout tváří k zemi. Něco podobného musel na hoře prožít i Mojžíš, o kterém je napsáno: "Když pak Mojžíš sestupoval z hory Sínaje, měl při sestupu z hory desky svědectví v rukou. Mojžíš nevěděl, že mu od rozhovoru s Hospodinem září kůže na tváři. Když Áron a všichni Izraelci uviděli, jak Mojžíšovi září kůže na tváři, báli se k němu přistoupit." (Exodus 34,29-30)

Bůh je v těchto textech charakterizován jako zdroj světla a setkání s ním člověka poznamená na celý život. Mojžíšova tvář po takovém setkání začala sama zářit a svědčila tak o ještě větší záři, která toto světélkování způsobila.

Apoštol Pavel nás ale varuje: "A není divu, vždyť sám satan se převléká za anděla světla..." (2.Korintským 11,14)  I ďábel, který se původně jmenoval Lucifer – Světlonoš, má stále schopnost vydávat se za zářící bytost a namlouvat nám, že i on je zdrojem poznání, které přináší život. Dejme si pozor, abychom mu nenaletěli.

Ale vraťme se na horu, kde učedníci vidí svého proměněného Mistra. S úžasem na to hledí a znovu se ujišťují, že se jim to jen nezdá. Ježíšova tvář září a učedníci jsou zase o krok blíže poznání, že jejich učitel není jen schopný a výjimečný člověk, ale samotný Bůh. Škoda, že Matouš nezaznamenal, o čem v té chvíli přemýšleli a co se jim honilo hlavou.

Pane, jsem rád, že ses stal světlem mého života. Zatím jsem neměl tu přednost, jako Petr, Jakub a Jan. Neviděl jsem Tvou zářící tvář. Přesto věřím, že ji uvidím ve chvíli, kdy splníš svůj slib a přijdeš i pro mne, abys mne se všemi spasenými vzal do svého království.

Autor: Vlastík Fürst | pátek 31.12.2010 18:00 | karma článku: 4,17 | přečteno: 292x

Před tímto policajtem smekám

Móda vylévat si zlo na policistech se z Ameriky dostala už i k nám. Při čtení článků v „novinách“ i zde na blogu může člověk dojít k závěru, že co policajt to gauner, lhář a nebo blb.

28.6.2024 v 11:50 | Karma: 26,30 | Přečteno: 700x | Diskuse| Společnost

Já už pomáhat nebudu

„Já už pomáhat nebudu“, pravila paní s bílou hůlkou své spolucestující v šalině. „Dřív jsem pomáhala, ale zjistila jsem, že v těch neziskovkách jsou jen samí podvodníci.“

25.6.2024 v 7:45 | Karma: 36,23 | Přečteno: 5505x | Diskuse| Osobní

Holky nemají ujika

Malé děti jsou kouzelné nejen tím, jak nám rostou před očima, ale také tím, jak malebně a současně i s vědeckým zápalem dokážou popsat objevy, které dělají při pozorování nejen svého těla.

21.6.2024 v 6:20 | Karma: 19,40 | Přečteno: 528x | Diskuse| Osobní

Pohádka o zlém Rakušanovi

Milé děti, za devatero horami a devatero řekami žil jeden velice hodný Andrej. Měl rád lidi a ti si ho zvolili králem. ANO, byl to ten nejlepší člověk na celém širém světě.

18.6.2024 v 8:32 | Karma: 35,06 | Přečteno: 3437x | Diskuse| Poezie a próza

Ještě nemáš jateční váhu

„Teď nééé“, prohlásila Ovenka, když se jí její dcera cestou do sprchy zeptala, zda si chce stoupnout na váhu. „Teď su po jídle, tam musím jít hladová!“

16.6.2024 v 9:08 | Karma: 22,43 | Přečteno: 540x | Diskuse| Osobní

Silné bouřky zasáhly Česko, v Praze průtrž zatopila ulice a omezila dopravu

27. června 2024  11:22,  aktualizováno  18:29

Přímý přenos Na Česko během odpoledne udeřily silné bouřky. Postupovaly od jihozápadu ke středním Čechám. Kolem...

Rychlík z Prahy narazil na Slovensku do autobusu, zemřelo sedm lidí

27. června 2024  18:35,  aktualizováno  28.6 10:48

Sedm lidí zemřelo a pět dalších se zranilo při srážce rychlíku s autobusem na jihu Slovenska. Vlak...

Hrůza, závory se zvedly, říká svědkyně. Vlak jel po zavřené koleji, uvedl ministr

28. června 2024  11:21,  aktualizováno  15:52

Rychlík z Prahy, který se ve čtvrtek srazil na Slovensku s autobusem, jel po koleji, jež byla pro...

Oběť jsem já, hájí se cyklista, po jehož útoku zemřela řidička

26. června 2024  11:43,  aktualizováno  12:52

Řidička, která po konfliktu s cyklistou Václavem Socherem před dvěma lety zemřela v nemocnici, si...

Silné bouřky se přihnaly do Čech, nyní řádí i na Moravě. Hrozí lokální záplavy

30. června 2024  12:17,  aktualizováno  20:24

Přímý přenos Meteorologové varovali, že se v neděli odpoledne a večer objeví velmi silné bouřky s přívalovým...

Černošskému starostovi v Alabamě brání vstoupit do radnice. Už několik let

30. června 2024  20:25

První černošský starosta malého města Newbern v Alabamě Patrick Braxton vede vleklý soudní spor s...

Silné bouřky se přihnaly do Čech, nyní řádí i na Moravě. Hrozí lokální záplavy

30. června 2024  12:17,  aktualizováno  20:24

Francouzi hlasovali v prvním kole voleb. Nacionalisté vedou, tvrdí odhady

30. června 2024,  aktualizováno  20:11

Ve Francii skončilo první kolo předčasných parlamentních voleb. Francouzská krajně pravicová strana...

Na soláry z e-shopů chybí legislativa. Prevencí před požáry je servis, říká expert

30. června 2024

Premium Požáru fotovoltaiky se lidé nejlépe vyvarují tím, že budou dbát na pravidelný servis a nebudou se...

Rozdáváme kapky pro spokojená bříška ZDARMA

Hledáme 40 maminek, které s námi otestují probiotické kapky Kendamil. Tyto kapky jsou speciálně navrženy pro péči o střevní mikroflóru vašich...

Jsem spokojený důchodce, který má právo na svůj subjektivní názor i na pohled na svět.
Mám rád diskuse, ve kterých se dovím něco nového. Pochopím ale i ty, kteří si jen potřebují zchladit žáhu. Pokud jim to pomůže jako terapie nebo detox, má to smysl.
Jsem jen člověk s právem mýlit se, protože neomylný je prý jen Bůh.