Petr Nagy

věčný student, filmový nadšenec a vášnivý čtenář, milovník starých časů... zakladatel Půlnoci, stránky věnované neprávem zapomenutým umělcům dob minulých, a šéfredaktor internetového kulturního měsíčníku Půlnoční expres... pracovník Národní knihovny ČR... knižní recenzent (iLiteratura, Host, Český rozhlas 3 – Vltava (Mozaika), Tvar aj.)

Petr Nagy

Bída a sen

Egyptský spisovatel a filozof ALBERT COSSERY (1913–2008), žijící od roku 1945 v Paříži a přezdívaný „Voltaire od Nilu“, je u nás pohříchu neznámou postavou.

20.4.2015 v 8:00 | Karma: 7,31 | Přečteno: 395x | Diskuse| Kultura

Petr Nagy

Připomenutí záslužné, avšak nešťastné

V dějinách naší literatury nalezneme celou řadu osobností, jejichž životní osudy a literární dílo upadly postupem času v zapomnění, přičemž v případě mnohých z nich lze dodat – k naší škodě. Třicet portrétů českých spisovatelů, novinářů, nakladatelů či kritiků, které potkal podobný osud, přináší kniha TOMÁŠE HEJNY s názvem POZAPOMENUTÉ OSOBNOSTI ČESKÉ LITERATURY.

27.1.2015 v 10:00 | Karma: 6,47 | Přečteno: 645x | Diskuse| Kultura

Petr Nagy

Čtení dobré až k vzteku

Spisovatel, hudebník, historik umění a nakladatelský redaktor MILAN URZA (*1983) si za hlavního hrdinu svého prozaického debutu zvolil postavu vskutku neobvyklou – starozákonního proroka Jeremiáše (někdy též Jeremjáš).

20.1.2015 v 11:12 | Karma: 6,81 | Přečteno: 581x | Diskuse| Kultura

Petr Nagy

Cesta do minulosti po boku psavého koželuha

Významným edičním počinem historika JANA KILIÁNA, orientujícího se na dějiny raného novověku a regionální dějiny, byla objemná kniha Paměti krupského měšťana Michela Stüelera (1629–1649), kterou loni vydalo Regionální muzeum v Teplicích. Osmisetstránkový svazek obsahující přepis německy psané kroniky obyvatele severočeského hornického města Krupky (nedaleko Teplic) z dob třiceleté války spolu s českým překladem Jana Kiliána se zároveň stal výchozím materiálem Kiliánovy monografie s názvem PŘÍBĚH Z DOBY NEOBYČEJNÉHO ŠÍLENSTVÍ, vydané letos pražským nakladatelstvím Vyšehrad (jež letos slaví 80 let své existence).

21.12.2014 v 13:36 | Karma: 6,86 | Přečteno: 248x | Diskuse| Kultura

Petr Nagy

Zasvěceným vstup povolen

V útlé a oku lahodící publikaci s poutavým názvem MĚSTO RADOVÁNEK NA DLOUHÉ ŘECE se skrývají ukázky z cenného historického pramene, vybrané a přeložené uznávanou sinoložkou LUCIÍ OLIVOVOU a doprovázené jejími zasvěcenými komentáři a poznámkami.

11.12.2014 v 10:00 | Karma: 7,47 | Přečteno: 482x | Diskuse| Kultura

Petr Nagy

Filmová záře nad Kladnem

Kladenské sdružení HALDA má na svém kontě vedle řady kulturních akcí již několik vydaných knižních titulů, které svým obsahem i zpracováním leckdy přesahují oblast tzv. regionální literatury – mimo jiné fotografickou publikaci Jiřího Hankeho Kladnu pod kůží nebo biografii sládka a spisovatele Otakara Zachara Mezi alembikem a spilkou od Jiřího Miky. Letos na podzim zde vyšla kniha ZDEŇKA POSPÍŠILA nazvaná SENSAČNÍ PODÍVANÁ! a věnovaná dějinám kladenských biografů. Titul stojící na pomezí monografie a sborníku – editorem knihy je Roman Hájek – je zároveň 1. svazkem nové edice s názvem Kladenské zajímavosti.

26.11.2014 v 10:00 | Karma: 6,39 | Přečteno: 222x | Diskuse| Kultura

Petr Nagy

Pohledy z kraje Nikoly Šuhaje

Nejeden čtenář Olbrachtova Nikoly Šuhaje loupežníka či jeho povídek z knihy Golet v údolí zatoužil na vlastní oči spatřit onu romantickými představami a hrdinskými pověstmi opředenou krajinu Podkarpatské Rusi, jež se stala na dvacet let součástí meziválečného Československa (1919–1939). Vzácnou příležitost k tomu – alespoň zprostředkovaně – nyní nabízí velkoryse vypravená, česko-anglická publikace s názvem ZMIZELÝ SVĚT PODKARPATSKÉ RUSI VE FOTOGRAFIÍCH RUDOLFA HŮLKY (1887–1961), jež obsahuje takřka 200 černobílých i barevných snímků přírody, architektury i obyvatel těchto končin, které v první polovině 20. let minulého století (krátce po smrti Nikoly Šuhaje a několik let před příchodem Ivana Olbrachta) pořídil dnes pozapomenutý český úředník, redaktor, fotograf a překladatel Rudolf Hůlka.

22.10.2014 v 10:00 | Karma: 10,77 | Přečteno: 554x | Diskuse| Kultura

Petr Nagy

Montyho starožitné povídky

Zasloužené pozornosti všech příznivců klasické literární fantastiky se u nás v posledních letech těší nakladatelství Plus, které kromě řady zajímavých titulů a projektů v čele se Sebranými spisy H. P. Lovecrafta dalo vzniknout i nadmíru slibné edici Pandaemonium. Právě coby třetí a čtvrtý svazek této knižní řady vyšly (vedle Strašidelných příběhů Henryho Jamese, Triumfu noci Edith Whartonové a "antologie viktoriánských autorek strašidelných příběhů" Svědkyně temnot, jež by se měla v dohledné době dočkat pokračování s názvem Svědkyně zítřka) dvoudílné STRAŠIDELNÉ SPISY M. R. Jamese, které v roce 2013 otevřel svazek s titulem PŘÍBĚHY SBĚRATELE STAROŽITNOSTÍ a letos dovršila kniha nazvaná VÝSTRAHY ZVĚDAVCŮM.

2.10.2014 v 10:00 | Karma: 7,47 | Přečteno: 301x | Diskuse| Kultura

Petr Nagy

Třetí Čapek vzadu vystrkuje bradu

Jméno spisovatele KARLA MATĚJE ČAPKA-CHODA (1860–1927) dnes pohříchu figuruje v početném zástupu českých literátů z přelomu 19. a 20. století, které současný čtenář bez rozmýšlení opatřuje nálepkou některého z dobových uměleckých směrů a z jejichž často rozsáhlé a rozmanité tvorby si dokáže vybavit jeden či dva čítankové tituly. Jaké překvapení však čeká ty, kteří sáhnou po útlé novele VĚTRNÍK z pera tohoto "naturalisty a autora Kašpara Léna mstitele"!

28.8.2014 v 10:00 | Karma: 7,12 | Přečteno: 312x | Diskuse| Kultura

Petr Nagy

Joseph Conrad jako prozaik i člověk v zrcadle svých esejů

Anglický spisovatel polského původu JOSEPH CONRAD (1857–1924), patřící k čelným představitelům modernismu, je dnes ve světě i u nás hojně vydávaným a čteným autorem, jehož prózy nadto odjakživa přitahovaly svým často dobrodružným dějem a exotickým prostředím četné filmaře (první adaptace Conradových děl spadají ještě do éry němého filmu). Kniha s názvem POZNÁMKY O ŽIVOTĚ A LITERATUŘE, kterou nedávno vydala Revolver Revue, je však dokladem toho, že jsme navzdory dostupným českým překladům snad všech významných Conradových povídek a románů dosud znali pouze jednu ze dvou autorských poloh tohoto literáta, jež jsou přitom v mnoha ohledech spojenými nádobami. Dotyčný titul totiž vůbec poprvé představuje tuzemským čtenářům Josepha Conrada coby esejistu, a to prostřednictvím textů vybraných a přeložených uznávaným anglistou Petrem Onuferem, který je zároveň autorem cenného doslovu.

21.8.2014 v 10:00 | Karma: 8,15 | Přečteno: 314x | Diskuse| Kultura

Petr Nagy

Jan z Wojkowicz ležící, píšící

Česká literatura přelomu 19. a 20. století zná celou řadu spisovatelů, jejichž životním osudům a uměleckému odkazu se dosud nedostalo odpovídajícího knižního zpracování, ačkoliv by si to mnozí z nich nepochybně zasloužili. Donedávna k takovým autorům patřil i básník JAN Z WOJKOWICZ (1880–1944), jehož monografii s poetickým názvem RYTÍŘ SMUTNÉ POSTAVY napsal JAN ŘEHOUNEK (*1950), velmi činorodý novinář, spisovatel a nakladatel žijící – stejně jako v minulosti Jan z Wojkowicz – ve středočeském Nymburku (knihu ostatně vydal Řehounek právě ve spolupráci s nymburským nakladatelstvím Kaplanka coby druhý svazek edice Knihovnička Kaplanka).

31.7.2014 v 10:00 | Karma: 6,54 | Přečteno: 323x | Diskuse| Kultura

Petr Nagy

Lidská tvář za maskou prokletého básníka

Italský básník DINO CAMPANA (1885–1932) bude většině českých čtenářů patrně neznámý, přestože u nás v šedesátých letech vyšel výbor z jeho díla s výmluvným názvem Šílený Orfeus (1968), který uspořádal a přeložil Jan Vladislav (dotyčný "výbor" ovšem obsahuje takřka celou jedinou Campanovu sbírku Orfické zpěvy a řadu básní z jeho pozůstalosti, v podstatě tedy většinu spisovatelova díla). O tom, jak zajímavým autorem a především svéráznou osobností tento prokletý básník z přelomu 19. a 20. století bezesporu byl, se nyní můžeme přesvědčit zásluhou prvního českého vydání knihy italského spisovatele Sebastiana Vassalliho (*1941) NOC KOMETY, kterou stejně jako ostatní u nás vydaná díla tohoto autora (romány Labuť, Nespočet a Archeologie přítomnosti) přeložila Kateřina Vinšová.

24.7.2014 v 10:00 | Karma: 7,03 | Přečteno: 300x | Diskuse| Kultura

Petr Nagy

Knihami proti totalitě

Novým přírůstkem na utěšeně se rozrůstajícím poli literatury o českém samizdatu je kniha GABRIELY ROMANOVÉ (*1986) s názvem PŘÍBĚH EDICE EXPEDICE, která vyšla coby 16. Sešit Knihovny Václava Havla. Autorka se v ní věnuje konkrétní samizdatové edici, jejíž vznik v roce 1975 inicioval právě Václav Havel a která v různých podobách fungovala až do roku 1989.

23.6.2014 v 10:00 | Karma: 6,98 | Přečteno: 274x | Diskuse| Kultura

Petr Nagy

Memoáry s příchutí kunsthistorie

Přestože jméno STAŠA FLEISCHMANNOVÁ bylo většině z nás dosud patrně neznámé, vydání memoárů této čtyřiadevadesátileté dámy by nemělo uniknout pozornosti žádného z kulturně založených jedinců. Patří totiž k lidem, jejichž životem takříkajíc prošly dějiny – v tomto případě zejména dějiny české kultury 20. století – a ještě si s nimi potykaly.

17.6.2014 v 10:00 | Karma: 6,36 | Přečteno: 328x | Diskuse| Kultura

Petr Nagy

O životě a díle "příliš hlučného melancholika"

Za jeden z významných nakladatelských počinů letošního roku lze již nyní označit vydání první české monografie o FÉLICIENU ROPSOVI (1833–1898).

21.5.2014 v 10:00 | Karma: 5,91 | Přečteno: 208x | Diskuse| Kultura

Petr Nagy

Indiánka na osamělé stezce

Knihou POBŘEŽÍ SESKVEČŮ se českým čtenářům poprvé představuje kanadská spisovatelka EDEN ROBINSONOVÁ (*1968), jejíž indiánský původ se zřetelně odráží jak v této autorčině románové prvotině z roku 2000, tak v další její tvorbě. Debutovala o čtyři roky dříve povídkovým souborem – román Pobřeží seskvečů (v originále Monkey Beach) rozpracovává jednu z povídek této knihy – a dosud vydala celkem čtyři knižní tituly.

9.5.2014 v 10:00 | Karma: 7,27 | Přečteno: 247x | Diskuse| Kultura

Petr Nagy

Cesta do hlubin vlastní duše

Jméno portugalského spisovatele BRANQUINHA DA FONSECY (1905–1974) patrně tuzemským čtenářům příliš neřekne, byť jeho próza "Neklidná řeka" u nás roku 1987 vyšla v rámci souboru Pět portugalských novel. O to záslužnější je vydání knihy BARON A JINÉ PRÓZY, která kromě pětice jeho povídek či novel obsahuje též obsáhlou a zasvěcenou studii o Fonsecovi z pera romanistky Silvie Špánkové, jež sestavila i přehledné kalendárium, kladoucí vedle sebe klíčové okamžiky autorova života a významné dobové události.

14.4.2014 v 9:31 | Karma: 6,94 | Přečteno: 271x | Diskuse| Kultura

Petr Nagy

Blízká setkání nového druhu

Od chvíle, kdy úspěšný tvůrce videoklipů a reklam SPIKE JONZE (*1969) natočil svůj první celovečerní hraný snímek V kůži Johna Malkoviche (1999), neuplynulo zase tolik vody a poté do své filmografie přidal jen dva další tituly (několik krátkometrážních snímků v to nepočítaje), přesto se za tu dobu zvládl zařadit mezi uznávané americké filmaře s vlastní osobitou poetikou. Jeho nejnovější snímek ONA (Her, 2013) ověnčený množstvím nominací a cen (Jonze si mimo jiné odnesl Oscara i Zlatý glóbus za svůj scénář) potom po rozporuplně přijaté adaptaci dětské knihy Max a maxipříšerky (2009) a následné několikaleté odmlce vrátil tohoto režiséra zpět na výsluní – a nyní jeho originální milostné drama konečně vstoupilo i do českých kin.

31.3.2014 v 16:41 | Karma: 4,96 | Přečteno: 270x | Diskuse| Kultura

Petr Nagy

Kladenských Přízraků se netřeba obávat

Přestože norský dramatik HENRIK IBSEN patří od samého vzniku českého divadla k nejhranějším autorům u nás, od posledního nastudování jeho hry PŘÍZRAKY (režisérem Janem Nebeským v Divadle S. K. Neumanna) uplynulo již čtvrt století. V sobotu 22. března se však Přízraky dočkaly nové premiéry – soubor Městského divadla Kladno pod vedením režiséra JANA FRIČE (mimochodem žáka Jana Nebeského) je před plným hledištěm zinscenoval na scéně svého přechodného působiště, kladenského Divadla Lampion. (A třebaže se to zdá téměř neuvěřitelné, ten samý večer je v režii Petera Gábora uvedla i ostravská Aréna!)

24.3.2014 v 10:00 | Karma: 5,99 | Přečteno: 588x | Diskuse| Kultura

Petr Nagy

Příběh exilového přátelství

Když se vystudovaný právník, publicista a spisovatel OTA ULČ (*1930) v americkém exilu seznámil s JOSEFEM ŠKVORECKÝM a ZDENOU SALIVAROVOU, začalo tím nejen jejich celoživotní přátelství, ale též Ulčova spisovatelská dráha – k psaní jej totiž přivedl právě Josef Škvorecký, který se stal i kmotrem jeho syna. Není proto divu, že se zakladatelé Sixty-Eight Publishers stali klíčovými protagonisty jeho vzpomínkové knihy s názvem ŠKVOREČTÍ, kterou vydalo stejně jako většinu Ulčových českých titulů pražské nakladatelství Šulc–Švarc.

17.3.2014 v 10:00 | Karma: 8,26 | Přečteno: 525x | Diskuse| Kultura

Petr Nagy

Kouzlo Středomoří a krása žen

Přestože tuniskou literaturu pojí s evropským písemnictvím nemalé vazby, ba dokonce lze v jejím kontextu hovořit o výrazné frankofonní tradici, pro českého čtenáře zůstává územím takřka neprobádaným. Již proto by jeho pozornosti neměla uniknout útlá kniha s poutavým názvem PO HOSPODÁCH KOLEM STŘEDOZEMNÍHO MOŘE, jejíž autor ALÍ AD-DU‘ÁŽÍ (1909–1949), označovaný za "otce tuniské povídky", na necelých osmdesáti stranách dokazuje, že své cestovatelské zážitky umí podat s lehkostí, humorem a především s citem pro detail, v němž se odráží jeho dlouholetá praxe žurnalisty a karikaturisty.

10.3.2014 v 10:00 | Karma: 6,02 | Přečteno: 351x | Diskuse| Kultura

Petr Nagy

Prahou magickou i historickou

Loni tomu bylo rovných dvacet let, co světlo světa spatřila kniha s poutavým názvem PRAŽSKÉ TAJEMNO (Volvox Globator, 1993).

6.3.2014 v 10:00 | Karma: 5,81 | Přečteno: 279x | Diskuse| Kultura

Petr Nagy

Slabý odvar silného příběhu

Není žádným tajemstvím, že jedna z nejzářivějších hvězd současné kinematografie, americký herec GEORGE CLOONEY, čas od času natočí vlastní film.

26.2.2014 v 9:30 | Karma: 7,10 | Přečteno: 491x | Diskuse| Kultura

Petr Nagy

Po stopách těch, kteří žili a spali před zrcadlem

Název knihy německé romanistky Karin Beckerové LITERÁRNÍ DANDYSMUS 19. STOLETÍ VE FRANCII shledá její čtenář nepochybně trochu zavádějícím. Narazíme zde totiž i na několik Angličanů, a co je hlavní – literární dandysmus představuje pouze jednu ze dvou stěžejních větví dandysmu, které autorka ve svém díle sleduje.

10.2.2014 v 9:20 | Karma: 6,47 | Přečteno: 431x | Diskuse| Kultura

Petr Nagy

Na dohled posledních věcí člověka

Přestože se spisovatel STANISLAV VÁVRA (*1933) pohybuje na české umělecké scéně již od 50. let, kdy se připojil k surrealistické skupině tzv. Libeňských psychiků (dnes je posledním žijícím členem), začal spolupracovat s Vladimírem Boudníkem a stýkat se s okruhem Hrabalových přátel scházejících se pravidelně "Na Hrázi Věčnosti", publikovat začal až v 90. letech, a to převážně jen časopisecky (Hanťa Press, Salon Práva).

4.2.2014 v 9:00 | Karma: 8,77 | Přečteno: 632x | Diskuse| Kultura