Bída a sen

Egyptský spisovatel a filozof ALBERT COSSERY (1913–2008), žijící od roku 1945 v Paříži a přezdívaný „Voltaire od Nilu“, je u nás pohříchu neznámou postavou. 

Snad na tom mají svůj podíl i nešťastné okolnosti, za nichž byl tento autor poprvé představen českému čtenáři – roku 1949 tu vyšel jeho jediný román Dům jisté smrti (1944) v překladu Heleny Helceletové a s ideologicky zatíženou předmluvou Josefa Pospíšila, představující autora coby posla revolučních myšlenek, obhájce chudých a bezmocných, kritika kolonialismu, bílých vykořisťovatelů a laciných měšťáckých představ o exotických krajích a jejich obyvatelích. Ne snad, že by tato charakteristika Cosseryho a stěžejních rysů jeho literární tvorby neodpovídala pravdě, jedná se však o pohled hrubě zužující autorův tematicko-motivický rejstřík a nevystihující ani zdaleka celkovou atmosféru a výraznou poetičnost jeho próz.

S povděkem lze proto kvitovat rozhodnutí nakladatelství Rubato vydat Cosseryho prvotinu Bohem zapomenutí lidé z roku 1940 (v překladu Petra Januse) a v budoucnu snad i další jeho díla (ediční plán pro letošní rok slibuje Hrdé žebráky). Jak napovídají již samotné názvy Cosseryho knih – z dalších jmenujme například Lenochy –, za hrdiny svých příběhů si vybíral bytosti z konce pomyslného lidského potravního řetězce, tedy ony „uražené a ponížené“, na jejichž svalech, krvi a potu vyrostla moderní civilizace. Specifické prostředí egyptských chudinských čtvrtí se ovšem odráží i v mentalitě Cosseryho bídníků – věčný hlad, spalující slunce a hašišové opojení je činí nezvykle poddajnými a s jejich nezměrnou bídou takřka smířenými. Slovo „takřka“ je zde ovšem klíčové, neboť právě zdlouhavé a bolestivé klíčení odbojných myšlenek v hlavách vybraných jedinců z řad utlačované masy je ústředním tématem románu Dům jisté smrti, jakož i několika próz ze souboru Bohem zapomenutí lidé.

Cosseryho knižní prvotina obsahuje pětici povídek, jejichž děj se odehrává v ulicích domorodých čtvrtí Káhiry. Právě z jejich obyvatel se rekrutují hlavní hrdinové jednotlivých příběhů: bezvýznamný pošťák přesvědčený o své nadřazenosti vůči místním lidem (Pošťákova pomsta), mladá žena spojená podivným poutem s letargickým milovníkem hašišových snů (Dívka a kuřák hašiše), klempíř uvědomující si poprvé bídu vlastní existence i reálnou možnost dopřát alespoň budoucímu pokolení lepší život (Holič zabil svou ženu), starý učitel žebrání lpící zoufale na tradicích a obávající se konce zavedených pořádků (Nebezpečí fantazie) nebo bývalý herec vydržovaný nemocnou pokladní, který opožděně pochopí zbytečnost svého dosavadního života (Hladoví sní jen o chlebu). Výčet všech nevšedních postav a barvitých figurek Cosseryho povídkového světa by ovšem byl mnohem delší, nad jejich rozmanitými zevnějšky, charaktery a osudy však vlaje jednotný prapor nepředstavitelné a nevykořenitelné Bídy, kterou lze označit za leitmotiv přítomných próz.

Právě bída se totiž stává erbovním znakem většiny postav i samotného exotického toposu, do něhož jsou jejich příběhy zasazeny, jakož i předmětem četných úvah těch několika hrdinů, kterým se na rozdíl od ostatních podaří alespoň nahlédnout (nikoliv už změnit) jejich nezáviděníhodné postavení. K takovým „šťastlivcům“ (není však procitnutí uprostřed bezvýchodné situace spíše neštěstím?) patří i klempíř Šaktúr, jehož k nezvyklým myšlenkám vyburcuje pohled na nešťastného syna... „Chlapec poroste a s ním i jeho bída, až jednoho dne ve slabé chvíli i on – neboť může člověk snášet svou bídu úplně sám? – zplodí syna, který s ním bude sdílet její tíhu.“„Sám po tolika letech tuhé nouze nevěděl, proč jsou chudí. Přicházelo to z velké dálky, z takové dálky, že si Šaktúr už nemohl vybavit, jak to začalo. Říkal si, že jeho bída bezpochyby nikdy neměla počátek. Byla to bída, která přesahovala lidské životy. Zachvátila ho od narození a on jí ihned bez sebemenšího odporu náležel, protože jí byl zaslíben dávno předtím, než se narodil, už v břiše své matky.“

Cosseryho obrazy chudinských čtvrtí a jejich obyvatel jsou značně naturalistické, přesto však prozrazují autorovy sympatie a nezřídka i okouzlení světem egyptské (v tomto případě káhirské) periferie. Absence falešného romantismu a přehnaného patosu totiž v žádném případě nevylučuje přítomnost poetických scenérií či emotivních okamžiků. Na zaprášených ulicích, pod žhnoucím sluncem, uprostřed páchnoucích odpadků a ve společnosti potem zbrocených, vyhladovělých a vulgárních domorodců zakoušejí vyvolení jedinci nečekané pocity spokojenosti, radosti a naděje, ať už vlivem okolních událostí, zásluhou vlastní přičinlivosti, skrze lásku bližních nebo prostřednictvím všudypřítomného hašiše. Právě hašiš a spolu s ním spánek (a samozřejmě jejich vábivý plod – sen) se coby nejschůdnější cesty k úniku z tíživé reality stávají dalšími významnými motivy přítomných povídek. Nepřekvapí proto zmínka o tažení místních proti nejrůznějším rušitelům klidu, rozladění probuzeného žehlíře Hanáfího („spánek byl jeho přirozeným živlem“), snaha kuřáka hašiše Mahmúda přiblížit milence svou životní filozofii („chtěl ji naučit spát, mít úctu ke spánku, k onomu bratru smrti, jejž on miloval, ale bohužel... nic nepochopila“) či přítomnost motivu snu v úvahách bilancujícího klempíře Šaktúra („měl před očima celý svůj život, na dosah ruky, a on se ho mohl dotknout, tak odporně jednotvárný byl a bez špetky snění“).

Není sporu o tom, že dotyčné povídky (stejně jako předtím román Dům jisté smrti) budou na své cestě k současným českým čtenářům nuceny překonávat hlubokou nedůvěru vůči umění inspirovanému myšlenkou socialismu. Za Cosseryho poselstvím vtěleným do jeho Bohem zapomenutých lidí však nestojí žádná ideologie, nýbrž prostá a neposkvrněná idea lidského práva na důstojný život – tedy nikoliv „proletáři všech zemí, spojte se“, nýbrž „rovnost, volnost, bratrství“ zaznívá mezi řádky přítomných próz. Co je ovšem podstatnější – Albert Cossery dokázal své životní téma zpracovat do formy poutavých příběhů, jež vynikají barvitými postavami a zcela nevšední atmosférou (z našeho pohledu pak i nadmíru exotickými kulisami) a v kterých Henry Miller zcela po právu spatřoval nositele odkazu velkých ruských klasiků (vzpomeňme jen sociální a existenciální roviny děl F. M. Dostojevského). A tak nezbývá než doufat, že záslužné vydání Cosseryho prvotiny nezůstane bez odezvy a tento zajímavý autor napodruhé přece jen pronikne do povědomí tuzemských čtenářů.  

(in Půlnoční expres I/MMXV)

Albert Cossery: Bohem zapomenutí lidé. Překlad Petr Janus, Rubato, Praha, 2014, 1. vydání, 132 stran.

Autor: Petr Nagy | pondělí 20.4.2015 8:00 | karma článku: 7,31 | přečteno: 395x

Další články autora

Petr Nagy

Arbesův portrét ve dvojím světle

Literární biografie již dlouho patří k oblíbeným žánrům nejen u nás. Také čeští čtenáři dychtivě sahají po titulech André Mauroise či Stefana Zweiga a stejné oblibě se u nich těší díla řady domácích autorů biografických románů – Františka Kožíka, Jarmily Loukotkové nebo... FRANTIŠKA VŠETIČKY. Právě Všetička je ovšem případem dosti specifickým, totiž úspěšným spisovatelem s průpravou literárního historika a teoretika. Obě tyto polohy se pak protínají v postavě Jakuba Arbesa (1840–1914), který se stal jak předmětem Všetičkovy odborné publikace s názvem Jakub Arbes (1993), tak hrdinou jeho biografického románu PŘED BRANAMI OMEGY.

13.4.2015 v 8:00 | Karma: 7,33 | Přečteno: 399x | Diskuse | Kultura

Petr Nagy

Zeměplocha osiřelá, ale nesmrtelná

Ve čtvrtek 12. března mne stejně jako další miliony nadšených čtenářů děl sira TERRYHO PRATCHETTA zasáhla smutná zpráva hodící se spíše pro nadcházející pátek třináctého – veleúspěšný britský spisovatel a čelný představitel moderní humoristické fantasy ve svých šestašedesáti letech zemřel. Lítost nad odchodem autora, jehož knihy mne provázejí od dob středoškolských studií, nijak nezmírnily ani četné zvěsti o jeho dlouholetém zápasu s Alzheimerovou chorobou a netajeném úmyslu opustit svět vezdejší dobrovolně ještě před jejím vyvrcholením.

15.3.2015 v 13:06 | Karma: 20,79 | Přečteno: 818x | Diskuse | Kultura

Petr Nagy

Připomenutí záslužné, avšak nešťastné

V dějinách naší literatury nalezneme celou řadu osobností, jejichž životní osudy a literární dílo upadly postupem času v zapomnění, přičemž v případě mnohých z nich lze dodat – k naší škodě. Třicet portrétů českých spisovatelů, novinářů, nakladatelů či kritiků, které potkal podobný osud, přináší kniha TOMÁŠE HEJNY s názvem POZAPOMENUTÉ OSOBNOSTI ČESKÉ LITERATURY.

27.1.2015 v 10:00 | Karma: 6,47 | Přečteno: 647x | Diskuse | Kultura

Petr Nagy

Čtení dobré až k vzteku

Spisovatel, hudebník, historik umění a nakladatelský redaktor MILAN URZA (*1983) si za hlavního hrdinu svého prozaického debutu zvolil postavu vskutku neobvyklou – starozákonního proroka Jeremiáše (někdy též Jeremjáš).

20.1.2015 v 11:12 | Karma: 6,81 | Přečteno: 582x | Diskuse | Kultura

Petr Nagy

Česká větev krysařova uměleckého rodokmenu

Kdo by neznal německou legendu o KRYSAŘI z Hameln (někdy též Hammeln), kterému se nedostane slíbené odměny za odvedenou práci a pomstí se tím, že z města odvede všechny děti (jejich další osud je ovšem v jednotlivých verzích legendy různý, povětšinou však tragický).

14.1.2015 v 10:00 | Karma: 10,79 | Přečteno: 775x | Diskuse | Kultura

Nejčtenější

Nesnesitelná fotka. Mrtvý pasažér z boeingu vykolejil i otrlého reportéra

16. července 2025

Seriál Kde je úcta k obětem? K pozůstalým? Snímky mrtvých cestujících ze sestřeleného letu MH17 vyvolaly...

Její zadek milovala celá Británie. Tenistka z lechtivého plakátu nedostala ani libru

20. července 2025

Seriál Stala se popkulturní ikonou, její pozadí v 80. letech obdivoval každý britský teenager, po celém...

Zemřel hrdina vítězného dokumentu z Varů, policie ho našla v rybníce u Prahy

13. července 2025  11:34,  aktualizováno  18:47

V rybníku v Ohrobci u Prahy našli svědci v neděli ráno mrtvého muže. Příčinu jeho smrti určí soudní...

Propadl jí syn, obula se politička Stačilo! do Nerudové. Hnus, říká europoslankyně

18. července 2025  13:05,  aktualizováno  15:12

Kandidátka hnutí Stačilo! Petra Rédová zaútočila na syna europoslankyně Danuše Nerudové (STAN). Na...

Nevinný záběr Kiss Cam odhalil nevěru šéfa velké firmy, video je hitem internetu

18. července 2025  8:30

Neškodný okamžik na koncertě skupiny Coldplay se změnil v PR katastrofu. Video, které se momentálně...

Je tu další „dárek pro Putina“. Lidé vybrali 60 milionů na nákup houfnic

20. července 2025  18:58

Občanská iniciativa Dárek pro Putina ve veřejné sbírce vybrala 60 milionů korun na nákup šesti...

Miliony lidí na pochodu. Írán deportuje Afghánce, ženy s Tálibánem čeká peklo

20. července 2025  18:52

Íránské úřady ve velkém vyhošťují afghánské uprchlíky. Nezáleží na tom, zda mají doklady či ne, zda...

Kolapsy, fronty, problémy s placením. I tak si MotoGP užilo víc diváků, než se čekalo

20. července 2025  16:03,  aktualizováno  18:21

Téměř 220 tisíc fanoušků nasčítali během víkendu na závodech mistrovství světa silničních motocyklů...

Antropoložka zkoumá, co formuje naši identitu. Paměť migruje, říká

20. července 2025  17:59

Seriál Slezsko. Místo, kde se měnily hranice, obyvatelstvo i státní příslušnost. Právě tam se antropoložka...

  • Počet článků 148
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 637x
věčný student, filmový nadšenec a vášnivý čtenář, milovník starých časů... zakladatel Půlnoci, stránky věnované neprávem zapomenutým umělcům dob minulých, a šéfredaktor internetového kulturního měsíčníku Půlnoční expres... pracovník Národní knihovny ČR... knižní recenzent (iLiteratura, Host, Český rozhlas 3 – Vltava (Mozaika), Tvar aj.)
Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.