![](https://1gr.cz/fotky/blogy/15/02/16455/sp5/Bf94035.jpg)
Hynek Jína
Absolvent VŠE
- Počet článků 26
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 876x
Seznam rubrik
Hynek Jína
Jak funguje demokratická škola
![](https://1gr.cz/fotky/blogy/15/02/16455/w230/Bf94035.jpg)
Na Neue Schule Hamburg jsem byl po dobu tří měsíců. Během toho jsem myslím zapustil velmi silné kořeny a věřím, že se do školy zanedlouho přijedu opět podívat. Slíbenou mám zároveň návštěvu ostatních u nás v Čechách. Velmi otevřeně se mnou komunikovali všichni lektoři, děti, ale také zakladatelé a rodiče dětí. Účastnil jsem se všech akcí a po čase realizoval vlastní "kurzy". V tomto článku se snažím přinést svědectví, jak taková škola bez povinných předmětů a donucování vlastně funguje.
Hynek Jína
První zprávy z demokratické školy
![](https://1gr.cz/fotky/blogy/15/02/16455/w230/Bf94035.jpg)
Když vidím moderní dětské hřiště, cítím závist, že jsem se nenarodil později. V mém věku vypadá hloupě prolézat všechna ta udělátka. Mnohem víc bych ale nyní mohl záviděl dětem, které vyrůstaly na Neue Schule Hamburg!
Hynek Jína
Dilema pedagogovo
![](https://1gr.cz/fotky/blogy/15/02/16455/w230/Bf94035.jpg)
Věnuji se výuce různých hudebních nástrojů a trápí mě jakési dilema. Baví mě učit, ale nebaví mě, když učí někdo mě. Dokonce se obávám, že mě ani nikdo nic naučit nemůže, přestože mě může téměř každý inspirovat, ukázat cestu nebo motivovat. Jsem obklopený lidmi, který jsou pro mě obrovským přínosem. Proč se tedy snažit někoho učit v klasickém slova smyslu, když to ve výsledku může udělat jen on sám? Domnívám se, že nejlepším učitelem bude ten, který v podstatě neučí. Například, že nebude dávat nikomu více rad, než kolik si daný jedinec vyžádá nebo alespoň přislíbí vyslechnout.
Hynek Jína
Zákon, který změní svět
![](https://1gr.cz/fotky/blogy/15/02/16455/w230/Bf94035.jpg)
Domnívám se, že každý zákon mění svět. Některý blbě, jiný hůř. Tak mi alespoň káže moje aktuální ekonomická víra. Pokud chceme, aby zákon změnil svět co nejvíce lidí, měl by být plošný a v co největším rozsahu. Ideálně tedy s platností na celý svět. Takový zákon by měl podporovat nějakou formu rovnosti, aby ho lidé přijali a odpůrce bylo možné snadno označit jako nemorální. Napadá mě jako příklad garance jedné láhve vody denně každému člověku na světě. Kdo by mohl být tak sobecký, aby neobětoval třebas 5Kč denně a všichni lidé na světě by měli co pít?
Hynek Jína
Dechové Dílny II
![](https://1gr.cz/fotky/blogy/15/02/16455/w230/Bf94035.jpg)
Koncem října, konkrétně od pátku 25. do úterý 29. téměř nebylo možné v Košťálově neslyšet hřmící plechy. Stejně jako v minulém roce se zde sešlo na třicet muzikantů, účastníků Dechových Dílen II.
Hynek Jína
Jestli ti záleží na budoucnosti, musíš volit!
![](https://1gr.cz/fotky/blogy/15/02/16455/w230/Bf94035.jpg)
Aha... Proč? Když tam nepůjdu, můj hlas si rozdělí. Musíš vyjádřit svůj názor! Ten vyjadřuji tím, že tam nejdu. To je pěkná blbost. Tím hlasuješ pro ... (dosaďte si toho, kdo je větší problém)
Hynek Jína
Mýtus pravidelného cvičení
![](https://1gr.cz/fotky/blogy/15/02/16455/w230/Bf94035.jpg)
Možná jste se také někdy setkali s obdobou tohoto výroku: “lepší cvičit každý den deset minut, nežli jednou za týden hodinu” Sám jsem tuto poučku několikrát automaticky použil, když měl někdo zájem o moji radu. Ta systematičnost zní tak rozumně. Jenomže nyní zjišťuji, že lidi, kteří mají můj obdiv, nejsou roboti. Nemají přesný rozvrh, co budou kdy dělat. Reagují na konkrétní motivy. Mě například často inspiruje návštěva kvalitního koncertu nebo naopak vyhlídka vlastního vystoupení.
Hynek Jína
Logika je podřízená citům...
![](https://1gr.cz/fotky/blogy/15/02/16455/w230/Bf94035.jpg)
Při diskuzi obvykle používám především logiku. Mám tendenci svého oponenta porazit argumenty. Dokázat, že co říká on, jsou nesmysly a tudíž by měl okamžitě uznat moji pravdu, jinak je to pitomec.
Hynek Jína
Řešení konfliktu ve svobodné společnosti
![](https://1gr.cz/fotky/blogy/15/02/16455/w230/Bf94035.jpg)
Co je cílem? Svoboda ve smyslu absence násilí. Proč? Protože mi připadá špatné a nežádoucí.
Hynek Jína
Nechci zrušit stát
![](https://1gr.cz/fotky/blogy/15/02/16455/w230/Bf94035.jpg)
Zrušení státu považuji za obdobně nežádoucí jako jeho vznik. Přestože se jedná o naprosto zločineckou organizaci, tak bychom myslím neměli přijímat myšlenku, že zloděje můžeme okrádat. Osobně nejsem schopný dokázat, že veškerý majetek státu je nakradený. Možná, že někteří lidé podporují jeho existenci dobrovolně.
Hynek Jína
Ochrana spotřebitele
![](https://1gr.cz/fotky/blogy/15/02/16455/w230/Bf94035.jpg)
Vláda v rámci paternalistické ochranářské politiky zasahuje do dobrovolných transakcí, ostatně jako v rámci kterékoliv jiné politiky. Osobně považuji ekonomický argument efektivity za sekundární. Jako důležitější vnímám, jestli mám právo se nějak chovat, než jestli je to efektivní - podle nějakých arbitrárních kritérií.
Hynek Jína
Snaha o zmenšení "fraškovitosti" voleb
![](https://1gr.cz/fotky/blogy/15/02/16455/w230/Bf94035.jpg)
Nevěřím, že skutečně potřebujeme politiky, ani politiku. Věřím, že nejvyšším stupněm společnosti je anarchie, ve které není nikdo nadřazený druhému. V takové fázi se nachází mnoho fungujících skupin lidí. Například celá republika je však již uskupení,[1] kde rovnost bohužel neplatí. Dvě strany provádí spokojeně transakci a následně jsou napadány stranou třetí, jinak nezúčastněnou. Vznikají zákony, které přikazují, co se může, nesmí nebo musí. K vytváření těchto pravidel máme politiky, kteří by měli zastupovat tzv. obyčejné lidi. Hlasovat za nás. Nemyslím, že by pravda nějak souvisela s počtem lidí, kteří s ní souhlasí. Přesto s v mnoha komunitách hlasování ukazuje jako vhodný pomocník pro rozhodnutí. Chtěl bych se tedy alespoň zamyslet jak zmenšit "fraškovistost" současných voleb.
Hynek Jína
Dechové Dílny
![](https://1gr.cz/fotky/blogy/15/02/16455/w230/Bf94035.jpg)
O víkendu 21. - 23. září proběhl v Košťálově kurz žesťových nástrojů. Začínali jsme kolem třetí hodiny odpoledne na koupališti. Zima nás ale brzy zahnala do budovy místní základní školy, kde jsme vydrželi až do neděle. Sešla se velmi pestrá skupina muzikantů. Nejmladšímu trumpetistovi bylo 10 let. Našli se však také muzikanti důchodového věku, kteří měli zájem zlepšit svůj hrací um. Složení bylo pestré nejen z hlediska věku, ale také z pohledu množství zkušeností a stylového zaměření jednotlivých muzikantů. Myslím, že právě tato různorodost poskytovala inspiraci všem zúčastněným. Všichni spolu jednali s patřičným respektem a zároveň velmi uvolněně, takže za těch pár dní nevznikl žádný významný konflikt. Celkem se sešlo šest lektorů a přibližně dvacet muzikantů. Někteří se nemohli zúčastnit celé akce, a tak se zastavili alespoň na pár hodin. Dechové Dílny tak představovaly zároveň milé setkání nejenom pro muzikanty.
Hynek Jína
Proč psát noty v "Bb" nebo v "F"?
![](https://1gr.cz/fotky/blogy/15/02/16455/w230/Bf94035.jpg)
Kdo používá struny, takové problémy neřeší. Kdo používá blány, už vůbec ne. Jedná se snad pouze o některé dechaře, kteří stejný tón nazývají různě. Když jsem před lety začal hrát na trubku, nijak mě to nezneklidňovalo, přestože mi taťka popsal celou absurdnost. Bral jsem to jako fakt. “Když chceš hrát na trubku, tak se tónu Bb říká C a zrovna tak všechny ostatní tóny transponujeme.” Hrajeme tedy v jiné tónině, než si myslíme. Když se s někým bavíme, tak se musíme ujistit, jakým “jazykem” na nás mluví - jestli C je C a nebo Bb a nebo je to dokonce něco jiného.
Hynek Jína
Myšlenková mapa
![](https://1gr.cz/fotky/blogy/15/02/16455/w230/Bf94035.jpg)
Často diskutuji dle mého soudu s velmi chytrými lidmi a neshodnu se s nimi na relativně základních, přestože zásadních, otázkách. Věřím, že významná čsát těchto neshod vychází ze vzájemného neporozumění, kdy mluvíme každý trochu o něčem jiném nebo každý vycházíme z jiných předpokladů. Proto jsem se rozhodl vytvořit myšlenkovou mapu, v naději že mi pomůže ujasnit si logiku svých tvrzení, případně snáz hledat hlouposti, chyby nebo nedorozumění s ostatními.
Hynek Jína
Škola
![](https://1gr.cz/fotky/blogy/15/02/16455/w230/Bf94035.jpg)
Státní školství v sobě nenese jenom nedokonalosti, na které upozorňuje mnoho lidí. Státní školství je špatné principiálně, neboť se nejedná o dobrovolnou spolupráci. Na děti je nahlíženo jako na nerozumné a nesvéprávné. Škola je vnímána jako příprava na život - ve skutečnosti děti od reálného života vzdaluje a odrazuje. Původně snad dobře myšlená představa, že budou mít všichni základní vzdělání, je rovněž naprosto chybná. Nejen, že není možné objektivně určit, co má základní vzdělání představovat, především to ani není žádoucí. Tak jako stát zatím naštěstí nevymáhá znalost řeči a přesto všichni umí mluvit, neměl by vymáhat ani jiné znalosti. Všechny znalosti, které mají význam, budou mít lidé zájem se naučit dobrovolně. Mnoho dětí například umí psát již ve školce, ale je snaha jim v tom bránit, aby se poté ve škole nenudily nebo nevyčnívaly z davu. Mám pocit, že se přehání důležitost nějaké “základní” (ne)znalosti. Když něco nevím, tak se prostě zeptám. Není potřeba vytvářet tabu. Základní škola předstírá snahu vytvářet kreativní[1] a přitom se snaží vytvářet unifikované poslušné jedince orazítkované podle data výrob. Bez svobody však budou děti těžko svobodné, kreativní nebo zodpovědné.
Hynek Jína
Podřadná práce
![](https://1gr.cz/fotky/blogy/15/02/16455/w230/Bf94035.jpg)
Mám pocit, že před lety se častěji mluvilo o tzv. podřadné práci. Osobně jsem si pod ní představoval v podstatě jakékoliv manuální činnosti. Jako ještě podřadnější jsem vnímal ty, které byly spojeny s nějakou nečistotou.
Hynek Jína
Děkuji i za ty raubíře
![](https://1gr.cz/fotky/blogy/15/02/16455/w230/Bf94035.jpg)
S Davidem jsem se nedávno bavil o žácích, kteří po letech příjdou do školy a tváří se jako přátelé, přestože nás v každé hodině vyrušovali a obtěžovali. Já mám v tomhle špatnou paměť a na nikoho se neumím dlouho zlobit. Mám tedy radost, když se za mnou příjdou podívat třeba i bývalí neřádi. Mám radost, že jim stálo za to přijít, že nemají jenom negativní vzpomínky.
Hynek Jína
Pane učiteli, můžu na záchod?
![](https://1gr.cz/fotky/blogy/15/02/16455/w230/Bf94035.jpg)
Mám pocit, že učit druhé (a ideálně se zároveň učit od druhých) je jedna z mála věcí, které mají smysl. Moc mě mrzí, že právě nejvíce smysluplná povolání jsou znárodněna nebo alespoň úředně řízena. Bytostně se mi příčí jakékoliv násilí a základní škola je mekkou takového chován. Mám pocit, že učit druhé (a ideálně se zároveň učit od druhých) je jedna z mála věcí, které mají smysl. Moc mě mrzí, že právě nejvíce smysluplná povolání jsou znárodněna nebo alespoň úředně řízena. Bytostně se mi příčí jakékoliv násilí a základní škola je mekkou takového chování.
Hynek Jína
Řecký Tem
![](https://1gr.cz/fotky/blogy/15/02/16455/w230/Bf94035.jpg)
Dnes jsem si přečetl na novinkách zprávu, podle které v Řecku začíná fungovat alternativní měna. Po přečtení jsem měl obrovskou radost už jen z té představy, že by konečně mohla zase začít fungovat skutečně krytá měna.
Hynek Jína
Kam to padne?
![](https://1gr.cz/fotky/blogy/15/02/16455/w230/Bf94035.jpg)
Co se stane, když bude pokračovat úvěrová expanze? Mnoho autorů upozorňuje na hrozbu hyper-inflace, která je z minulosti velmi dobře známa a v mnoha zemích také obávána. Inflace zvýhodňuje dlužníky na úkor věřitelů. Dle mého soudu je umělá část inflace morálně neospravedlnitelná mimo jiné právě tím, že odměňuje zadlužené (často nezodpovědné) chování a trestá lidi, kteří se snaží spořit. V extrémním případě dochází ke smazání veškerých dluhů - vlivem umělé inflace navíc došlo k obrovské redistribuci majetku směrem k lidem, kteří mají nejblíže ke garantovi daného platidla. Především je pro mě však umělá inflace určitým symbolem zla, neboť jejím prostřednictvím je realizována implicitní krádež. Riziko hyper-inflace je způsobeno vynucováním zákonného platidla a zakazováním alternativních měn, čímž jsou znemožněny tržní reakce na tyto hrozby.
Hynek Jína
Jak naložit s naloupeným?
![](https://1gr.cz/fotky/blogy/15/02/16455/w230/Bf94035.jpg)
Věřím, že člověk má určitá nezcizitelná práva. Primárně vlastní každý své tělo a dále “plody své práce”. Kdokoliv si může svojí prací přivlastnit dosud nevlastněný statek.[1] Pokud má být jakýkoliv systém legitimní, nesmí tato práva omezovat. Například demokracie nesmí představovat známou analogii, kdy dva vlci a jedna ovce hlasují, co bude k večeři. Výše zmíněné vnímání práva souzní s principem nenásilí. Při jeho aplikaci tedy nemůžeme například uznat žádné nedobrovolné daně. Jinými slovy, každý kontrakt obsahuje dvě smluvní strany, nikdo nemá možnost rozhodovat o někom třetím bez jeho souhlasu.
Hynek Jína
Účetní, zlaté nebo jiné? Hlavně nenucené!
![](https://1gr.cz/fotky/blogy/15/02/16455/w230/Bf94035.jpg)
Minimálně po desetiletí se vedou spory, jestli je výhodnější plně krytá měna, částečně krytá měna nebo účetní forma peněz. Naprosto stejným způsobem bychom mohli diskutovat, jestli je lepší kyselo nebo gulášová polévka. Mohli bychom platit studie, které by se snažili zjistit, která polévka je nejvíce zdravá, nejvíce cenově dostupná a vůbec splňuje nějaký arbitrární koš charakteristik co možná nejlépe. Potom bychom paternalisticky přinutili všechny občany daného státu jíst stejnou polévku v naději, že ochráníme jejich zdraví, peněženku nebo jinou opět arbitrárně stanovenou hodnotu. Moje analogie není nijak originální a může působí nedůstojně. V principu si však myslím, že se polévka od původních peněz neliší.[1]
Hynek Jína
Přirozená a umělá inflace
![](https://1gr.cz/fotky/blogy/15/02/16455/w230/Bf94035.jpg)
Slovo inflace pochází podle wiki z latinského slova inflatio, což znamená nafouknutí. Dříve se tímto slovem patrně myslela změna objemu peněz. Podle ČNB se však jedná o růst cen v dané ekonomice, což je měřeno statistickým úřadem podle tzv. indexu spotřebitelských cen. Ten však není ovlivněn pouze změnou peněz, ale také například změnou dostupnosti jiných statků.
Hynek Jína
Co s úvěrovou expanzí?
![](https://1gr.cz/fotky/blogy/15/02/16455/w230/Bf94035.jpg)
Většina lidí, kteří se nějakým způsobem pohybují na finančních trzích, ví o neudržitelnosti úvěrové expanze. [1] A proto přichází otázka, jak se v takové situaci zachovat? Ať už z pohledu jednotlivce nebo instituce, která může do situace přímo zasahovat.
předchozí | 1 2 | další |