Pane učiteli, můžu na záchod?
Nutíme dětem znalosti, které obvykle nemají žádný smysl. Všichni to navíc považují za normální, někteří dokonce za správné. Za necelé 4 roky své praxe jsem zkoušel různé metody, jak žáky zaujmout, udržet jejich pozornost a podobně. Mám však pocit, že čím lépe budu svou práci vykonávat, tím déle bude celý násilnický systém existovat. Ve výsledku je na základní škole implicitně podporováno neslušné chování a to slušné je nechtěně trestáno. Většina lidí, které jsem za život potkal, navrhují jednoduché řešení – větší přísnost. Podle mě je to naprosto nesystematické a arbitrární. Výuka na ZŠ jednoduše není dobrovolná spolupráce, a to je špatně. Za jediné správné řešení považuji zrušení povinnosti školní docházky, ideálně zároveň ukončení státního zasahování do školství.[1] To by byla skutečná svoboda, nikoliv taková, o které pro změnu vysoké školy poslední dobou volají. Někdo může namítnout, že děti nejsou svéprávné. Tuto oblast momentálně nechci diskutovat a proto volím dočasný ústupek – Proč by za děti nemohli rozhodovat rodiče namísto úředníků? Děti bych chtěl učit, že násilí není dobré. To považuji za obecný etický princip, na kterém se schodnou snad všichni lidé, ale málokdo se takového principu důsledně drží jak v úvahách, tak v činech. Bohužel jsou všechny děti uvězněny na významnou dobu svého života v násilnických školách. Působení na této půdě je poté z mé pozice paradoxní.
Tento výplod, snad trochu zoufalý výkřik, píšu během svého suplování výtvarné výchovy. Mám před sebou třídu úžasných lidí, které mě škola učí nenávidět. Děti se naopak učí bojovat se mnou, jako by to byla nějaká hodnota.
________________
[1] Samozřejmě ruku v ruce s odpovídajícím snížením daní.
Nutíme dětem znalosti, které obvykle nemají žádný smysl. Všichni to navíc považují za normální, někteří dokonce za správné. Za necelé 4 roky své praxe jsem zkoušel různé metody, jak žáky zaujmout, udržet jejich pozornost a podobně. Mám však pocit, že čím lépe budu svou práci vykonávat, tím déle bude celý násilnický systém existovat. Ve výsledku je na základní škole implicitně podporováno neslušné chování a to slušné je nechtěně trestáno. Většina lidí, které jsem za život potkal, navrhují jednoduché řešení – větší přísnost. Podle mě je to naprosto nesystematické a arbitrární. Výuka na ZŠ jednoduše není dobrovolná spolupráce, a to je špatně. Za jediné správné řešení považuji zrušení povinnosti školní docházky, ideálně zároveň ukončení státního zasahování do školství.[1] To by byla skutečná svoboda, nikoliv taková, o které pro změnu vysoké školy poslední dobou volají. Někdo může namítnout, že děti nejsou svéprávné. Tuto oblast momentálně nechci diskutovat a proto volím dočasný ústupek – Proč by za děti nemohli rozhodovat rodiče namísto úředníků? Děti bych chtěl učit, že násilí není dobré. To považuji za obecný etický princip, na kterém se schodnou snad všichni lidé, ale málokdo se takového principu důsledně drží jak v úvahách, tak v činech. Bohužel jsou všechny děti uvězněny na významnou dobu svého života v násilnických školách. Působení na této půdě je poté z mé pozice paradoxní.
Tento výplod, snad trochu zoufalý výkřik, píšu během svého suplování výtvarné výchovy. Mám před sebou třídu úžasných lidí, které mě škola učí nenávidět. Děti se naopak učí bojovat se mnou, jako by to byla nějaká hodnota.
________________
[1] Samozřejmě ruku v ruce s odpovídajícím snížením daní.
Článek vyšel původně na osobním blogu: hynjin.blogspot.com
Komplexnější kritiku nabízím zde: hynjin-eng.blogspot.com
Dále k tématu doporučuji: http://svobodauceni.cz/
Hynek Jína
Jak funguje demokratická škola
Na Neue Schule Hamburg jsem byl po dobu tří měsíců. Během toho jsem myslím zapustil velmi silné kořeny a věřím, že se do školy zanedlouho přijedu opět podívat. Slíbenou mám zároveň návštěvu ostatních u nás v Čechách. Velmi otevřeně se mnou komunikovali všichni lektoři, děti, ale také zakladatelé a rodiče dětí. Účastnil jsem se všech akcí a po čase realizoval vlastní "kurzy". V tomto článku se snažím přinést svědectví, jak taková škola bez povinných předmětů a donucování vlastně funguje.
Hynek Jína
První zprávy z demokratické školy
Když vidím moderní dětské hřiště, cítím závist, že jsem se nenarodil později. V mém věku vypadá hloupě prolézat všechna ta udělátka. Mnohem víc bych ale nyní mohl záviděl dětem, které vyrůstaly na Neue Schule Hamburg!
Hynek Jína
Dilema pedagogovo
Věnuji se výuce různých hudebních nástrojů a trápí mě jakési dilema. Baví mě učit, ale nebaví mě, když učí někdo mě. Dokonce se obávám, že mě ani nikdo nic naučit nemůže, přestože mě může téměř každý inspirovat, ukázat cestu nebo motivovat. Jsem obklopený lidmi, který jsou pro mě obrovským přínosem. Proč se tedy snažit někoho učit v klasickém slova smyslu, když to ve výsledku může udělat jen on sám? Domnívám se, že nejlepším učitelem bude ten, který v podstatě neučí. Například, že nebude dávat nikomu více rad, než kolik si daný jedinec vyžádá nebo alespoň přislíbí vyslechnout.
Hynek Jína
Zákon, který změní svět
Domnívám se, že každý zákon mění svět. Některý blbě, jiný hůř. Tak mi alespoň káže moje aktuální ekonomická víra. Pokud chceme, aby zákon změnil svět co nejvíce lidí, měl by být plošný a v co největším rozsahu. Ideálně tedy s platností na celý svět. Takový zákon by měl podporovat nějakou formu rovnosti, aby ho lidé přijali a odpůrce bylo možné snadno označit jako nemorální. Napadá mě jako příklad garance jedné láhve vody denně každému člověku na světě. Kdo by mohl být tak sobecký, aby neobětoval třebas 5Kč denně a všichni lidé na světě by měli co pít?
Hynek Jína
Dechové Dílny II
Koncem října, konkrétně od pátku 25. do úterý 29. téměř nebylo možné v Košťálově neslyšet hřmící plechy. Stejně jako v minulém roce se zde sešlo na třicet muzikantů, účastníků Dechových Dílen II.
Další články autora |
Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici
Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...
Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů
Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...
Zemřel bývalý místopředseda ODS Miroslav Macek. Bylo mu 79 let
Ve věku 79 let zemřel bývalý místopředseda ODS a federální vlády Miroslav Macek, bylo mu 79 let. O...
To nemyslíte vážně! Soudce ostře zpražil bývalého vrchního žalobce
Emotivní závěr měl úterní jednací den v kauze údajného „podvodu století“, v němž měly přijít tisíce...
Moskva se chlubí kořistí z Ukrajiny: Abramsy, Leopardy i českým BVP
V Moskvě ve středu začala výstava západní vojenské techniky, kterou používá ukrajinská armáda a...
Sluší se, aby zaměstnanec věděl, proč je propouštěn, řekl Juchelka
Poslanci se přeli o změnu zákoníku práce. Opozici se ho nepodařilo vrátit vládě k přepracování....
Nevítají přistěhovalce, jsou xenofobní, řekl Biden o Japonsku a Indii
Americký prezident Joe Biden označil Japonsko a Indii za „xenofobní“ sttáy, které nevítají...
„Můžete nás grilovat.“ Koalice SPOLU zahájila kampaň u piva a klobás
„Ááá, náčelník přijíždí,“ zahlásil europoslanec ODS Alexandr Vondra. K poděbradské kolonádě, kterou...
Na Plzeňsku hořela hala sklárny, oheň zasáhl třetinu střechy
V Heřmanově Huti na severním Plzeňsku hořelo v areálu sklárny. Podle informací iDNES.cz od hasičů,...
Akční letáky
Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!
- Počet článků 26
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 876x
Absolvent VŠE