Dilema pedagogovo
Představme si dítě, které by si rádo přečetlo knížku, ale neumí to. Možná nebude špatné mu nabídnout pomoc. Větší radost však bude mít pravděpodobně z toho pokroku, který dokáže udělat samo. Pokud nějaký posun udělám za něho, seberu mu radost z jeho vlastního objevování. Už to nebude jeho věc.
Na jednu stranu si říkám, že je tedy nejlepší nic nedělat a na druhou bych rád žákům něco nabídl, byl co nejlepší lektorem. Když chci něčeho dosáhnout, tak to musím přeci nějak vyjádřit, musím být schopný nabídnout nějaké prokazatelné výsledky. A tak když učím nějakého žáka pravidelně, řekněme jednou týdně, brzy začnu vnitřně požadovat nějaké výsledky. Začnu být nervózní, když se žák pravidelně neposouvá. Začnu tedy vymýšlet jednoduché úkoly, které bych mohl snadno kontrolovat nebo hodnotit. Náhle získá výuka jasný směr s pravidelným pokrokem, avšak bez jakéhokoliv smyslu. Žák často ani neprotestuje, ale jak Pavlovovi psi reflexivně slintají, žáci začínají být po zadávání úkolů preventivně unaveni. A to můžete úkoly sebevíc obměňovat, dělat je interaktivní a nevím co ještě. Dítě v nich brzy nevidí smysl. Jako by mělo jiná pravidla hodnocení úspěchu. Nebo jenom nechce, abych bádal já za něho. Nejsmutnější mi připadá, jak postupně děti přebírají naše “dospělácké” vnímání. Začnou být sami sobě policistou, který se na sebe zlobí, že se málo připravuje.
Mám dojem, že si celkově budujeme představu, že život je na druhém místě po vzdělání. Brzy se naučíme, že vzdělání je nepříjemná nutnost. Co když je skutečné vzdělání neoddělitelnou součástí života? Co když neexistuje žádná příprava na život a my si vybíráme jestli se budeme ještě učit nebo už začneme žít, zatímco život kolem probíhá? Připadá mi, jako bychom si v tomto kontextu chtěli nechat to nejlepší na konec. Z talíře nejprve sníme, co nám nechutná, a když má přijít na řadu naše oblíbená část, tak si raději ještě přidáme horší část a tu dobrou si necháme, až nám vypadají zuby.
Jakým způsobem tedy učit, aniž bych bral žákům radost z jejich objevování? Napadá mě zkusit dělat setkání na místo klasických hodin. Snažit se ostatní zaujmout tím, co jsem se sám od minule dokázal naučit, co jsem někde objevil. Motivovat je tím k jejich výkonu a zároveň jim tímto způsobem poskytnout platformu k jejich vlastní prezentaci. Pak můžeme hrát společně a navzájem se ovlivňovat. Niterně chci děti učit možná je i měnit ke svému obrazu. Domnívám se však, že jediný způsob, jak dosáhnout smysluplných výsledků, je pracovat sám na sobě a tím se stát pro žáka pozitivním příkladem.
Článek vyšel původně na osobním blogu: http://hynjin.blogspot.cz/2014/01/dilema-pedagogovo.html
Hynek Jína
Jak funguje demokratická škola
Na Neue Schule Hamburg jsem byl po dobu tří měsíců. Během toho jsem myslím zapustil velmi silné kořeny a věřím, že se do školy zanedlouho přijedu opět podívat. Slíbenou mám zároveň návštěvu ostatních u nás v Čechách. Velmi otevřeně se mnou komunikovali všichni lektoři, děti, ale také zakladatelé a rodiče dětí. Účastnil jsem se všech akcí a po čase realizoval vlastní "kurzy". V tomto článku se snažím přinést svědectví, jak taková škola bez povinných předmětů a donucování vlastně funguje.
Hynek Jína
První zprávy z demokratické školy
Když vidím moderní dětské hřiště, cítím závist, že jsem se nenarodil později. V mém věku vypadá hloupě prolézat všechna ta udělátka. Mnohem víc bych ale nyní mohl záviděl dětem, které vyrůstaly na Neue Schule Hamburg!
Hynek Jína
Zákon, který změní svět
Domnívám se, že každý zákon mění svět. Některý blbě, jiný hůř. Tak mi alespoň káže moje aktuální ekonomická víra. Pokud chceme, aby zákon změnil svět co nejvíce lidí, měl by být plošný a v co největším rozsahu. Ideálně tedy s platností na celý svět. Takový zákon by měl podporovat nějakou formu rovnosti, aby ho lidé přijali a odpůrce bylo možné snadno označit jako nemorální. Napadá mě jako příklad garance jedné láhve vody denně každému člověku na světě. Kdo by mohl být tak sobecký, aby neobětoval třebas 5Kč denně a všichni lidé na světě by měli co pít?
Hynek Jína
Dechové Dílny II
Koncem října, konkrétně od pátku 25. do úterý 29. téměř nebylo možné v Košťálově neslyšet hřmící plechy. Stejně jako v minulém roce se zde sešlo na třicet muzikantů, účastníků Dechových Dílen II.
Hynek Jína
Jestli ti záleží na budoucnosti, musíš volit!
Aha... Proč? Když tam nepůjdu, můj hlas si rozdělí. Musíš vyjádřit svůj názor! Ten vyjadřuji tím, že tam nejdu. To je pěkná blbost. Tím hlasuješ pro ... (dosaďte si toho, kdo je větší problém)
Další články autora |
Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici
Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...
Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů
Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...
Stovky amerických obrněnců se v řádu dnů nepozorovaně přemístily do Česka
Několik set vozidel americké armády včetně obrněnců Bradley nebo transportérů M113 se objevilo ve...
Zemřel bývalý místopředseda ODS Miroslav Macek. Bylo mu 79 let
Ve věku 79 let zemřel bývalý místopředseda ODS a federální vlády Miroslav Macek, bylo mu 79 let. O...
Moskva se chlubí kořistí z Ukrajiny: Abramsy, Leopardy i českým BVP
V Moskvě ve středu začala výstava západní vojenské techniky, kterou používá ukrajinská armáda a...
Nová odhalení z fakulty: studenti viděli vraha dřív, policie byla v budově víckrát
Premium Masový vrah David K., který v prosinci při střelbě na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy v...
Na důchodce zaklekli, chalífát neřeší. Němce děsí mdlé reakce jejich politiků
Premium Snímky stovek radikálních islamistů demonstrujících v ulicích severoněmeckého Hamburku, kteří...
Na jednání o míru nepřijdeme, vzkázali Rusové. Švýcaři je ani nezvali
Švýcarsko iniciuje vlastní mírovou konferenci o Ukrajině. S pozváním Ruska na setkání, které se má...
Pavel zkritizoval všechny. Nefér jsou Babišova slova i kampaň SPOLU, míní
Kampaň, která dělá z hnutí ANO zastánce ruských zájmů, je podle prezidenta Petra Pavla stejně nefér...
Učitel/ka MŠ pro děti se speciálními vzdělávacími potřebami
Střední škola a Mateřská škola Aloyse Klara
Praha
- Počet článků 26
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 876x
Absolvent VŠE