Marek Tomek
- Počet článků 57
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 1603x
Seznam rubrik
Oblíbené stránky
- Klub přátel lokálek
- Československé ambulantní pošty
- Společnost moravských okresních drah
- Parní jízdy
Oblíbené blogy
Marek Tomek
Regionální železniční doprava - mýty a skutečnost
Postřehy z přednášky spoluzakladatele JHMD Ing. Jana Šatavy
Marek Tomek
Snažíme se o záchranu malebné jihomoravské lokálky. Pomůžeš nám?
Občanské sdružení Klub přátel lokálek usiluje o záchranu jihomoravské lokálky z Mutěnic do Kyjova. Dráha, která je nejkratší spojnicí měst Kyjov (11 700 obyvatel) a Hodonín (26 000 obyvatel), byla nejdříve "odepsána" nevhodně časovanou dopravou, poté v roce 2004 byla železniční doprava zastavena a nahrazena autobusy. Od roku 2009 je trať administrativně zrušená a v příštích měsících jí přes její slušný technický stav a dopravní význam hrozí rozebrání a výstavba cyklostezky v jejím tělese. Klub přátel lokálek, o. s. ve spolupráci s jinými jednotlivci a organizacemi se snaží nastalé situaci bránit právními prostředky. Pokud vám není stav želenic v ČR lhostejný, připote se, prosím, k naší petiční akci.
Marek Tomek
Výroční zpráva KPL, o.s. za rok 2011
Předkládáme širší veřejnosti Výroční zprávu občanského sdružení za rok 2011. Myslíme si, že se máme čím pochlubit.
Marek Tomek
Rozloučení s lokálkami Pardubického kraje
Řízená systematická a dlouhodobá likvidace a rozkrádání veřejného sektoru nejen v naší zemi pokračuje neztenčenou silou a v současnosti nabírá na síle vlivem ekonomické krize a politické reprezentace, která je u moci. Těmto snahám nahrává všeobecný marasmus a nezájem většiny populace o cokoliv, co není možno naložit do auta a odvézt si domů, a člověk se marně ptá, jestli je toto důsledkem nebo příčinou výše uvedeného stavu věcí.
Marek Tomek
ČESMAD Bohemia ve své kampani dezinformuje veřejnost
Sdružení ČESMAD Bohemia prostřednictvím svých webových stránek a billboardů vnucuje široké veřejnosti klamavá a z kontextu vytržená čísla o financování autobusové a vlakové osobní dopravy, spotřebě paliv i emisí škodlivin obou druhů dopravy. Svou argumentací navíc podporuje stávající pokřivené fungování dopravního trhu, kdy jsou kraje tlačeny do objednávání autobusové dopravy pro obsluhu svého území na úkor dopravy vlakové. To vede k postupnému zastavování provozu na řadě jinak životaschopných tratí.
Marek Tomek
S Mikulášem do Pohořelic
Díky iniciativě společnosti HULMAN-Kovošrot a pana Bohumila Augusty z firmy KŽC-Doprava se podařilo objednat a finančně zabezpečit mikulášký víkend na lokálce do Pohořelic. Akce má připomenout již třetí výročí zastavení osobní drážní dopravy na trati.
Marek Tomek
Nepěkné nápady z hlavy Dobešových kluků
V pátek byl zadán do připomínkového řízení materiál ministra Pavla Dobeše, který by, pokud by jej vláda schválila v předloženém znění, vedl k praktické likvidaci více než čtvrtiny železniční sítě ČR.
Marek Tomek
Postřehy z přednášky Ing. Záruby z Oredo, s. r. o. na ČVUT v Praze
Jakožto člověk pocházející z Moravské Třebové, která se má podle optimalizačních plánů Pardubického kraje stát koncovou železniční stanicí, jsem navštívil přednášku Ing. Tomáše Záruby z firmy Oredo, s. r. o., která pro kraj zmíněnou optimalizaci připravuje, konanou v pondělí 17.10.2011 ve večerních hodinách na ČVUT v Praze.
Marek Tomek
Optimalizace veřejné dopravy a R 35
Jakou souvislost může mít probíhající příprava optimalizace veřejné dopravy v Pardubickem kraji s výstavbou důležité krajské komunikace R 35 případně se stavbou obchvatu města Chrudimi. Myslíte, že žádnou?? Opak je pravdou.
Marek Tomek
Jak jsme budovali kruhový objezd
Jak se podporuje veřejná doprava. Možná to tak bylo, možná to tak je, ale stoprocentně to tak nebude.
Marek Tomek
Dopis hejtmanovi Pardubického kraje Mgr. Radko Martínkovi
Vážený pane hejtmane, obracím se na vás jako na vrcholného představitele Pardubického kraje (PK) a tedy osobu nesoucí zodpovědnost za plány na tzv. optimalizaci veřejné dopravy (PPT), která bude znamenat masivní rušení spojů na velké části lokálních tratí, s čímž zásadně nesouhlasím.
Marek Tomek
Tak takhle ne. Takto by to nešlo!
Česká republika se díky úsilí předchozích generací může chlubit jednou z nejhustších železničních sítí na světě. Místní tratě, poetičtěji označované jako lokálky, spojují osady i vesnice s regionálními a krajskými centry a představují tak jakési tepny zajišťující životodárný oběh v jinak odumírajícím těle českého venkova. Bohužel, dnešní doba a její prominenti nemají pro význam tohoto dědictví pražádné pochopení. Ačkoliv železniční doprava poráží svojí konkurenci na poli ekologie i bezpečnosti, její nepřátelé z řad nekompetentního managementu, silniční lobby a jí poplatných politiků uštědřují lokálkám ránu za ranou. A v současnosti pak přímo řádí.
Marek Tomek
Scénář popisující postupný úpadek regionální železnice
Nelze akceptovat likvidaci toho, co nám předchozí generace vytvořily. Pokud se níže popsaný negativní scénář naplní, bude velmi obtížné napravovat důsledky tohoto rozhodnutí, neboť většina avízovaných kroků je prakticky nevratná. Neatraktivní autobusové dopravní spojení, zhoršení kvality přetížených silnic, zvýšení nezaměstnanosti a zhoršení životních podmínek ve venkovských regionech i pokles turistického ruchu – to jsou důsledky, které dopadnou na občana.
Marek Tomek
Vlaky budou nahrazeny autobusy a spojů bude ubývat
S železnou pravidelností se rok co rok opakuje snaha redukovat provoz na regionálních tratích a tak je postupně uzavřít a následně zrušit. Další tratě v Pardubickém kraji jsou letos ohroženy – Králiky – Štíty, Přelouč – Práchovice, Vysoké Mýto – Litomyšl a dokonce i hlavní tah přes Vysočinu, Žďárec – Polička. Pod záminkou úspor a náhrady železniční dopravy levnou dopravou autobusovou likvidujeme bohatství, které jsme zdědili a které bohužel nedokážeme ani využít natož rozvinout. Argumentovat u regionálních tratí historickým dědictvím předchozích generací v současné době moc nezabírá.
Marek Tomek
Postup SŽDC, s.o. ohrožuje provoz na Švestkové dráze
V sobotu 2. července 2011 byl zahájen provoz letních víkendových vlaků, spojujících již třetí sezónu Litoměřice a Most přes Lovosice, Čížkovice, Třebívlice a Obrnice.
Marek Tomek
Jde to i jinak - Víte jak může vypadat regionální železnice?
EXEMPLA TRAHUNT - ukážeme si na příkladu Regionální trati Zell am See – Krimml v sousedním Rakousku, jak to může vypadat, pokud je zájem regionální dráhu zachovat a využívat
Marek Tomek
Východočeské šílenství
Od prosincové změny jízdního řádu Pardubický kraj plánuje neobjednat osobní železniční dopravu na úsecích Moravská Třebová-Chornice-Velké Opatovice a Chornice-Dzbel s náhradou vlaků autobusy. K zastavení dopravy má dojít na velkém počtu dalších lokálních tratí v kraji v kombinaci s rušením řady malých zastávek na dále využívaných tratích a jejich souběžnou obsluhou autobusy. Kraj tak chce ušetřit za financování železniční dopravy, kde argumentuje doplácenou částkou 92 Kč za kilometr jízdy vlaku (vybrané jízdné zůstává dopravci) ve srovnání s 24 až 30 Kč/km u autobusu (jízdné se od částky odečte). Za vzniklou úsporu je slibováno posílení autobusové dopravy, zrychlení dopravy a obsluha více míst, než zvládne železnice.
Marek Tomek
Páteční zamyšlení
„Na všetko je nám treba špecialistov!“ Konstatoval v legendárních Černých baronech major Terazky. Stačí si vzpomenout, kterak se čuníkům pod „odborným“ vedením doktora obojího práva Macháčka příliš nevedlo.
Marek Tomek
Proti hejtmanům
Na základě událostí poslední doby, které zcela popírají přijatou dopravní politiku státu i trend vývoje dopravy v rámci Evropské unie, otevřeně žádám politickou reprezentaci státu a územních samosprávných celků o:
Marek Tomek
Kolik kdo platí za použití dopravní cesty
V poslední době se českými médii šíří názor, že železniční doprava je drahá ve srovnání s individuální případně autobusovou dopravou. Pokusili jsme se nastolit fakta, abychom tento mýtus uvedli na pravou míru. Text zpracoval: ing. Pavel Prchal, člen Klubu přátel lokálek.
Marek Tomek
Jak televize diskriminují veřejnou dopravu
Čtete noviny? Díváte se na zprávy? Zamysleli jste se někdy na tím, kolik nám toho napovídají o tom, jak nutně potřebujeme nové dálnice, kolik desítek miliard je nutné investovat do tunelů pod Prahou, kolik zase bylo na silnicích mrtvých, jak se správně řídí a jak je drahý benzín a povinné ručení? O reklamě na nějaké to božsky dokonalé a absolutně bezpečné auto pro ty nejsprávnější borce před zprávami ani nemluvě. A všimli jste si, že o hromadné dopravě – a to nejen té železniční – toho moc neřeknou? Protože autem nejezdím a problematika benzínu, dálnic a povinného ručení je mi cizí, zatímco veřejnou dopravu využívám denně, rozhodl jsem se si své dojmy ověřit přesněji než odposlechem zpráv u večeře.
Marek Tomek
Pohádka o dvou úřednících :)
Žili byli dva úředníci, jeden seděl v Praze, byl státní a měl na starosti koleje, druhý seděl v Pardubicích, byl krajský a měl na starosti to, co po těch kolejích v kraji jezdí. Jednou byl pražský úředník na výletě v Pardubickém kraji a zde se projel lokálkou ze Ždárce do Poličky a Svitav. Lokálka mu tak učarovala, že sáhl do poloprázdného státního prasátka a vytáhl z něj posledních 230 mil Kč aby je investoval do té naší lokálky. Jako úředník odborník věděl a viděl, že kolem lokálky běhá příliš mnoho modrých a červených čepic, které jejímu provozu dávají sice to správné kouzlo, ale příliš jej prodražují a tím do budoucna ohrožují. I když čepice zmizely a lokálka byla mnohem modernější ( ale bez těch čepic tak trochu opuštěnější) a provozně úspornější příliš jí to nepomohlo. Toto snažení státního úředníka sledoval totiž úředník krajský.
Marek Tomek
10 největších bludů likvidátorů železnice
Cílem tohoto dokumentu je osvětlit co nejširšímu spektru zájemců hlubší souvislosti problematiky rušení železničních tratí a vytvořit si velmi kritický odstup od určité kategorie osob, které se prezentují jako odborníci na tuto problematiku a pomocí různých polopravd (o nichž jsou pravděpodobně i přesvědčení) se jim částečně daří ovlivňovat názory politiků, novinářů i občanské veřejnosti.
Marek Tomek
Bártův zásah do nezávislosti DI může ohrozit bezpečnost
Ministr dopravy Vít Bárta podle informací České televize plánuje odvolat generálního inspektora Drážní inspekce Romana Šiguta . Postup ministra dopravy nese znaky klasického „honu na čarodějnice“ - oficiální důvody obsahují jen formální výtky. Vrcholem je výtka, že si generální inspektor neproplatil stotisícovou odměnu, jenž mu přiznal předseda vlády.
Marek Tomek
Jak je to s těmi financemi? pane Habarto!
V říjnu 2010 Ministerstvo dopravy (MD) na popud Správy železniční a dopravní cesty (SŽDC) zahájilo správní řízení na zrušení (zatím) několika lokálních železničních tratí. Přes způsob a termín, jakým bylo toto řízení spuštěno, se zvedla ze strany dotčených obcí, některých železničních dopravců a jiných subjektů vlna odporu, díky které jsou momentálně tato řízení (zatím) pozastavena. V tomto článku se zaměříme na to, jak je (překlad z reklamštiny: není) prováděna ze zákona povinná údržba "nezrušeného" úseku trati č. 162 Kralovice u Rakovníka - Mladotice a jak tento úsek doopravdy vypadá, nebo spíše nevypadá. Není žádným tajemstvím, že problémy a nešvary níže uvedené neplatí jen pro tuto trať, ale vyskytují se v různých obměnách na celé české železnici se zničujícím efektem.
předchozí | 1 2 3 | další |