Chrám a cirkus

Z hlubin noci a vejšky střešní terasy se zdálo, že se Jeruzalém lehce vznáší na chuchvalcích ranní mlhy. Jeho pestrobarevný světla vplouvaly do dne unášivě jako člunky po vodě a rozjímavý ticho jen občas narušilo ztlumenený zaklapnutí konťáku a nebo výbuch smíchu, kterej rozzářil Chrámovou horu jako vánoční stromeček či cirkusový šapitó.

13.12.2009 v 10:45 | Karma: 20,66 | Přečteno: 4050x | Diskuse| Kultura

test 1

zde jsou jen fotky "src".

9.12.2009 v 11:25 | Karma: 5,20 | Přečteno: 1914x | Diskuse| Ostatní

Telaviváž

Z letadla jsem po probdělý noci vypad zmačkanej tak, jakoby mě sežvejknul a vypliv velbloud Bena Guriona. Slunce se nad Tel-Avivem blejskalo na hladině móře jako diamanty na místní burze. S oslepenýma očima jsem v cuklích prostepoval mezi autama vířícíma jako trepky na promenádě.

27.11.2009 v 8:46 | Karma: 13,54 | Přečteno: 2827x | Diskuse| Cestování

Ijáček

Zahlédl jsem ho na obzoru , jak vesele poskakoval na natřásajících se kopytech rozmrzelého oslíka, který mohl z fleku alternovat přítele medvídka Pú. Frajeřil jen tak bez "řidítek" a pak scupital dolů " z hůry" , aby nás navedl na správnou cestu soutěskou Wadi Quelt.

22.11.2009 v 9:33 | Karma: 21,22 | Přečteno: 3980x | Diskuse| Fotoblogy

Barevná Paříž

Babí léto mačká z listů barvu alla prima, lidi vytahuje do ulic a poslední horké paprsky od rozbřesku do soumraku míchají z Paříže paletu všech odstínů a barev.

14.9.2009 v 10:52 | Karma: 30,67 | Přečteno: 4859x | Diskuse| Fotoblogy

Lovci snů

Uíííííígrhk. Tu noc prořízlo ostré zaječení, jako kdyby někoho brali na nože. Vylezl jsem mátožně ze stanu a někde mezi snem, bděním a rozedněním si promnul oči tak silně, že jsem viděl jiskřící hvězdy. Slu

27.8.2009 v 13:37 | Karma: 16,00 | Přečteno: 2848x | Diskuse| Cestování

Rozhodčím v bordelu

Pohostinné úbočí hory Corcovado. Stojím ve stínu a područí stopatnáct stop vysokého Krista, který je nad horizontem Ria de Janeiro rozmáchnutý jako majestátný albatros. S vyváženým a shovívavým výrazem shlíží na tento rajský pás země, zřídlo překypujícího života a neutuchající bujnosti. Zelené hory ve tvaru pevných devatenáctiletých ňader se vypínají nad městem a svažují se něžně do klínů krémově bílých pláží Ipanema, Copacabana a Leblon.

19.8.2009 v 14:10 | Karma: 20,63 | Přečteno: 3287x | Diskuse| Cestování

Kratinoha

- to slovo jsem zaslechl někdy krátce v polospánku, kdy mi hlava poskakovala z opěradla na opěradlo a vnímal jsem rytmus dlažebních kostek jako bych seděl na koni jedoucím Cenu Vítězného Oblouku. Nahoru úzkými uličkami a pádem střemhlav dolů.

30.7.2009 v 9:17 | Karma: 15,46 | Přečteno: 2545x | Diskuse| Cestování

Pod hladinou

Hukot lokomotivy, chlad na spáncích, oprýskaný bok pramice, dluhy nesplněných úkolů a mžitky slunce před očima, které se leskem podobají šupinám perlínů. To vše mi prolétne hlavou, nežli proletím sloupem hladiny a nataženými prsty se sotva dotknu dna, abych si ze zvyku stačil nabrat trochu písku.

25.7.2009 v 9:25 | Karma: 13,99 | Přečteno: 1571x | Diskuse| Ostatní

Chůze lesem s Danem Bártou

Chůze lesem je podobná cestě životem. Často opouštíme turistické značky, boříme se propadající se rašelinou a přesličkovým pralesem, zakopáváme o bludné kořeny. Les je odjakživa domovem zvířeny a ptactva, ale i čarodějnic, skřítků, lidožravých vlků a pohádkových babiček. Dojdeme-li konečně na prosluněný palouk, idylická písnička na rtech nám může záhy zmrznout, neboť si nikdy nemůžeme být opravdu jisti, “co na nás číhá za bukem”. A pak... Pohlédneme-li vzhůru, spatříme jakousi děsivou vertikálu do nebe vražených stromů a mezi nimi prázdno, neznámo. Sešel jsem se s DANEM BÁRTOU den před jeho šumavským výletem: “A tak i já, rozhodnut odpočinout si na pár chvil, odjíždím na Šumavu, do lesů, do samoty, na celý týden. Jelení říje na Václava vrcholí a já chci být u toho: melta, suchý chléb, kniha, soumrak, petrolejka, cigareta a nad potokem sražená pára...” Čekal jsem v nablýskané café-restauraci. Dan B. přišel, objednal si čaj a houbovou krémovou polévku. Dříve rušivé trylky překřikujících se manažerských mobilů připomínaly na audionahrávce zpěv lesních ptáků.

8.7.2009 v 11:33 | Karma: 25,95 | Přečteno: 4276x | Diskuse| Kultura

Minotaurus a kopačák

"Tak támhle..." Zaklonil jsem hlavu a slunce uviděl tak vysoko, kam by se nedokázal vyšplhat ani ten nejzdatnější orangutan.

6.7.2009 v 14:49 | Karma: 13,15 | Přečteno: 1812x | Diskuse| Cestování

Když vaří antropolog

Recepty jsou trendy, vaří se dnes všude, a tak se i já snažím podruhé svézt na této vlně.

4.7.2009 v 15:24 | Karma: 12,25 | Přečteno: 1911x | Diskuse| Cestování

Good byepass

Testování vkusu "arbitra z Plusu" či mnohdy nepříjemná mediálně-společenská kritika vedená zevnitř vojska, kterého jsem na blogu idnesu členem, se občas jevila jako zajímavá možnost měnit věci z jejich středu, vzdělávat se či nacházet nové souvislosti. Překvapilo mě, že tento odboj byl - pro mě paradoxně - odměněn těmi, kteří mě z obrovské masy blogujících vytáhli do top dvacítky, resp. top desítky, za což děkuji, stejně jako za to, že se mnozí z nich stali mými známými a kamarády. Sám na sobě však pozoruji, že má vlastní kulturní rezistence vůči tlaku masovosti či anonymům, mě vede k tomu, abych psal najust proti proudu a weird - tak, jak čtenáři blogu idnesu nechtějí. Naučil jsem se zde, jak napsat blog s vysokou i nízkou karmou, to samé platí o fotkách, a v rámci sebevzdělávání jsem se toho dozvěděl dost o publiku, kterému díky za přízeň i za náměty z diskusí. V hlavě to zatím srovnané nemám, ale cítím, že je na čase alespoň na čas myslet v dobrém slova smyslu sám za sebe a na sebe, nahlédnout médium blogu z odstupu a dočasně vypadnout z kola, naučit se jiné věci. Pro ty z vás, kterým se mé občas nepříjemné blogy staly "srdeční záležitostí", mám dobrou zprávu. Přetažení, přemostění, zkrátka můj první bypass: http:// www.josephy.cz

18.6.2009 v 13:29 | Karma: 7,27 | Přečteno: 1733x | Diskuse| Ostatní

Michal Josephy

Zuřiví psi a bílé nožky černošky

Úzká štěrbina světla mi rozkrojila spánky něžně jako lejzrový paprsek jablko, které se dunivě rozpadlo na podlahu.

17.6.2009 v 15:45 | Karma: 12,85 | Přečteno: 1804x | Diskuse| Ostatní

Salingerovy saliny

V krystalech bílých jako sněhem zaprášený led. Ve vodní tříšti oceánu, na kůži, v písku i v ostrém nárazovém větru. V slzách na pohřbu i ve chvílích karnevalového štěstí. Nahoru a dolů jako na vozítkách ze solného dolu. Nerostné bohatství v místech, kde nerostlo by žito. Všude, kam se podíváš. Na ostrově Sal jí bylo vždy zapotřebí jako sůl:

16.6.2009 v 8:00 | Karma: 17,02 | Přečteno: 1246x | Diskuse| Fotoblogy

Kecy v lidský kleci

O domácích mazlíčcích jinak.

14.6.2009 v 18:20 | Karma: 14,75 | Přečteno: 1269x | Diskuse| Ostatní

Sny o vodě

Často se mi zdá o vodě - i když nemám právě žízeň. Nejčastěji jsou to temné pralesní řeky, oceánický příboj a lákavé neprobádané hlubiny, v nichž už člověk nestačí s dechem. Voda mě přitahuje i děsí zároveň; emoce jako hlubiny, vlny i klidné hladiny, které čeří první ranní tempa. Ačkoliv jsem se již pár dní octl jen "o vodě" , o život šlo teprve tehdy, když jsem se v tomto živlu vícekrát zapomněl déle, nežli bylo zdrávo. Voda mě do sebe vtahuje jako silný psychický malström. Nemůžu fotit svoje sny, protože jsou to v podstatě akvarely a přes ně vedou mosty, které ústí do jiných světů.

28.5.2009 v 22:49 | Karma: 27,70 | Přečteno: 3648x | Diskuse| Fotoblogy

Nakažlivá válka médií

Už jste to četli? Ti a ti napadli ty a ty. Pan XY měl zajímavý nápad, který měl úspěch, a tak se rozšířil. Epidemie prasečí chřipky se šíří dál. Panu XY se povedl zajímavý vtip, a tak zavládla všeobecně nakažlivá nálada.

26.5.2009 v 7:19 | Karma: 16,08 | Přečteno: 1360x | Diskuse| Ostatní

Zahradní cestou

(fotoblog). "Garden Route" je pobřežní pás Kapska, který se táhne z jihu na východ a jako na šnůře náhrdelníku jsou navlečena místa jako Mosell Bay, místo Da Gamova prvního přistání po obeplutí Mysu Dobré naděje, smaragdová Knysna či bouřlivý Plettenberg Bay. Snažil jsem se zachytit právě onu cestu. Cestu z nádraží v Cape Town spolu s jejími lidi, dopravou, výhledy, náladami či odlesky....

24.5.2009 v 8:46 | Karma: 16,82 | Přečteno: 1406x | Diskuse| Fotoblogy

Ptáci z Tulúmu

Letadlo rolovalo po runwayi v Atlantě. Vypasené nařvané boeingy vypadaly na největším letišti světa jako labutě u průmyslových napajedel.

13.5.2009 v 13:52 | Karma: 14,79 | Přečteno: 1451x | Diskuse| Fotoblogy

Nacionalismus, krize a uherák

Cesta z letiště do centra Budapešti byla delší, nežli z Prahy a v některých momentech si člověk připadal, že ho souprava metra veze o několik desítek let zpět. Nebylo možné neslyšet, jak se v železných vagonech zároveň dunivě ozývaly dopady současné ekonomické krize a ozvěny vzrůstající politické nestability a sílícího nacionalismu.

5.5.2009 v 8:11 | Karma: 15,66 | Přečteno: 1936x | Diskuse| Fotoblogy

Novosvětská chřipka

Když Kolumbus na cestě do Indií objevil Nový svět, ten, vedle kolonialismu, objevil záhy epidemii černých neštovic. Nebyl na ni právě připraven.

29.4.2009 v 21:40 | Karma: 17,44 | Přečteno: 2579x | Diskuse| Věda

Tváře folku

aneb pár portrétů z vesnice Hollókő, lid nemiluje folklor jen tak na oko.

20.4.2009 v 22:45 | Karma: 15,43 | Přečteno: 2173x | Diskuse| Fotoblogy

V dešti Budapešti

můžeme za okny pozorovat, jak se přechodně smýívá všudypřítomný prach, ale venkovním aktivitám přála naopak vlna na poměry horkého počasí, která nanesla lidi do ulic. (fotoblog).

17.4.2009 v 7:32 | Karma: 16,73 | Přečteno: 2612x | Diskuse| Fotoblogy

Halekání v Hollóko

Velikonoce ve vesnici Hollókő, Maďarsko (fotoblog).