
Jakub Moravčík
Nejčastější témata, o nichž zde (většinou z konzervativního pohledu) píšu, jsou asi tato: politika, společenské dění, filosofie a křesťanství. A občas samozřejmě zabrousím i jinam.
Email: maftik@seznam.cz.
YouTube kanál:
https://www.youtube.com/channel/UCe0J9k3Nb2v_t24rqORQMdw
- Počet článků 130
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 898x
Seznam rubrik
Jakub Moravčík
Ještě poznámka k hnusu zvanému zombiewalk

Jako perex by se zde hodil zvracející smajlík (nebo mračník?), ten zde ale bohužel není k dispozici.
Jakub Moravčík
Theodicy: nový filosofický blockbuster?

V životě tomu bývá často tak, že dokud nejde opravdu do tuhého, věci neřešíme a odkládáme; dalo by se snad říci, že většinou žijeme život Kierkegaardovských estetiků, zaplašujících "smrští prožitků" každou nepříjemnou situaci, která takové zaplašení umožňuje (čest všem ne-estetikům).
Jakub Moravčík
Varování! Všechny pivovary v ČR budou zničeny!

Dostal jsem tajnou, ovšem naprosto spolehlivou a zároveň naprosto hrůzostrašnou zprávu. I když mi ji stejně nebude chtít nikdo věřit. K vlastní škodě ...
Jakub Moravčík
Problém zla a výstava Stop genocidě

Především mezi scholasticky orientovanými filosofy (ale i mezi objektivistickými konzervativci vůbec) se lze nezřídka setkat s jedním argumentačním přístupem - přiznávám, že i já jsem jej dříve používal - který bych nazval "naprosté odhlédnutí od osobní zkušenosti". Demonstroval bych to na příkladu. Byl jsem, tuším že to bylo loni, v Praze na CEVRu na bioetickém semináři, na němž se řešilo mimo jiné umělé oplodnění. V závěrečné diskuzi jeden návštěvník hájil mravní nepřijatelnost umělého oplodnění a jeden z panelistů se jej v návaznosti na to zeptal, jestli je ženatý a má děti (když proti tomu brojí). Návštěvník se snažil hájit v tom smyslu, že přece není důležité, jestli on osobně jako namítající má děti, že důležitý je jen objektivní morální status umělého oplodnění. A to je právě ten argumentační přístup, požadovaný ze strany "scholastiků" vůči oponentům: ti by se neměli nijak ohlížet na osobu, která něco tvrdí, a její osobní životní zkušenost úzce související s probíraným tématem, ale měli by věnovat pozornost čistě objektivním argumentům.
Jakub Moravčík
Svoboda: je opravdu tak ultranepochybně lepší než ...

... než co? To se, milý čtenáři, dozvíš, až na nejmenovaném místě tohoto článku, nikoliv v perexu. A neboj, článek není žádný iks-stránkový román.
Jakub Moravčík
Udavačství na vzestupu aneb podpora Červenobílým

Předevčírem se měl na Masarykově univerzitě v Brně uskutečnit diskuzní večer na filosofické téma, na který bych si i já - pokud bych byl z Brna - rád zašel. Téma diskuzního večera znělo Etický čin - objav a tvorba a přednášejícím měl být slovenský filosof Štefan Šrobár.
Jakub Moravčík
Já jsem - a kolik jich není!

Ještě v průběhu loňského roku jsem měl v plánu napsat sem na blog něco o mé oblíbené kapele Prouza z Frýdku-Místku, ale až po té, co se dostavím na jejich koncert, tehdy plánovaný v ostravském klubu Garage; chtěl jsem totiž zároveň z tohoto koncertu napsat malý report. Koncert se bohužel zrušil, resp. přesunul na jiný termín, kdy jsem už nemohl, a tak jsem se na to vykašlal. Ale nakonec mne jedna myšlenka přiměla se k tomuto plánu vrátit i bez účasti na koncertu. A samozřejmě v tom nebude chybět filosofie, což byl i tehdejší plán.
Jakub Moravčík
Co se stane, když Chuck Norris začne filosofovat?

Tak mne napadlo zkusit, jak by asi vypadaly filosofické vtipy s Chuckem Norrisem. Posuďte kdyžtak sami, jestli se povedly či ne ...
Jakub Moravčík
Pro Boha a pro nás: kritika

Ve filosofických diskuzích a polemikách se běžně pracuje s rozlišením hledisek, z nichž se na problém díváme.
Jakub Moravčík
Anketa filosofických přání, aneb Desirabilie v Československu

Již jsem se setkal s anketou či dotazníkem, který měl za úkol zjistit, čemu filosofové ohledně klasických filosofických problémů vlastně věří, k jakému řešení otázky se přiklánějí. Jestli zastávají svobodu, determinismus, teismus, ateismus, realismus, nominalismus a podobně. Ještě jsem se však nesetkal s dotazníkem, který by měl za úkol zjistit, co si vlastně filosofové přejí, aby byla pravda - tedy přejí-li si svobodu či spíše determinismus, existenci či spíše neexistenci Boha a podobně. Je jisté, že filosofické tázání a zkoumání má cíleně odhlédnout od tužeb či představ o realitě toho konkrétního filosofa či obyčejného člověka. Ale nevěřím tomu, že filosofové žádná taková přání nemají. Nevěřím tomu, že filosof jako jednotlivec přistupuje k filosofickým problémům, alespoň nakolik se týkají konkrétního lidského života, zcela "lhostejně", neangažovaně, bez nějakých osobních preferencí, bez toho, aby se mu nějaké řešení líbilo z určitých důvodů více a jiné méně. Přijde mi zcela přirozené, že někdo sice na základě nějakých důvodů zastává platnost determinismu, ale je z toho flustrovaný a přál by si mnohem raději existenci svobody. Nebo někdo sice zastává platnost objektivních etických norem, ale byl by mnohem raději, kdyby platila nějaká verze etického relativismu.
Jakub Moravčík
Mengeleovský experiment

Následující krátký text jsem původně napsal pro multi-filosofický blog Kontrafikce, který tímto zároveň doporučuji.
Jakub Moravčík
Křesťanství a pochybnost

Rád bych reagoval na příspěvek mého známého, ateisty Michala Hanka, nazvaný "Co mi vadí na křesťanství?". K jeho - předpokládám - překvapení s ním však nebudu polemizovat. Spíše chci jen využít jedné věty, kterou tam napsal, protože se dotýká něčeho, s čím se již delší dobu značně potýkám i já sám. Tudíž to nebude ani tak reakce na Michalův příspěvek, jako spíš jeho využití. Zároveň bude opět jednou (a doufám, že na delší dobu naposled) na teologické téma.
Jakub Moravčík
Proč se vlastně zabývám filosofií?

Jednou za čas se některý z mých známých, nebo kolegů z práce dozví, že se zabývám filosofií. A již vícekrát opakovanou reakcí na takové zjištění je otázka „proč?“, popř. „k čemu Ti to bude?“.
Jakub Moravčík
Pravda versus dobro

Dnešní text bych začal poněkud netradičně, a to sylogismem. Zkuste si na začátku sami pro sebe určit, zda s ním souhlasíte, nebo ne:
Jakub Moravčík
Zahrádkaření v ohrožení - nebuďme k tomu lhostejní!

A zase jednou něco trochu mimo filosofii. Mám vcelku apriorní nedůvěru ke všemu, co přichází z EU, no a nyní to vypadá, že by nám salámovou metodou eurofanatici rádi pomalu zakázali pěstovat si plodiny z vlastních semen.
Jakub Moravčík
Pokus s Millem a jeho spokojeným prasetem

Pokud je mi známo, nejznámějším citátem filosofa Johna Stuarta Milla je ten následující:
Jakub Moravčík
Malá fenomenologie nápadu

Určitě jste všichni zakusili tu radost, když vás napadla nějaká myšlenka na to, jak něco zrealizovat, jak vyřešit nějaký problém, co zrealizovat a podobně – ať už se to týkalo čehokoliv. Prostě, když jste dostali nějaký nápad, jež jste v danou chvíli považovali za dobrý. I já jsem zakusil takovou malou radost, když mne napadlo napsat právě tento text. Totiž text o nápadech. Zdá se mi, že je to poměrně podnětné téma, které si žádá svého prozkoumání a zatím jsem se nesetkal (což je možná moje chyba) s nějakým textem, který by se fenoménem nápadu či myšlenkového napadnutí věnoval. Chtěl bych se tedy pokusit toto téma otevřít a přispět dílčími „fenomenologickými postřehy“ k malému projasnění tohoto tématu. Na závěr pak předložím dotazy, které by měly nasměrovat či inspirovat další zkoumání.
Jakub Moravčík
Dva lustry

Už delší době v sobě nosím pár konkrétních myšlenek, které bych rád někomu vhodnému sdělil a zkonzultoval je s ním. Bohužel, a je to možná i vaše zkušenost, jen velmi málo lidí člověk shledá vhodnými pro takové sdělení - a pokud takoví existují, vhodných příležitostí pro takové sdělení je málo, pokud se vůbec nabízejí. A tak dnes jistá konstelace okolností způsobila, že jsem se rozhodl jednu z nich svěřit svému blogu.
Jakub Moravčík
Svoboda a determinismus z desirabilního hlediska 5/5:Aseita a závěr

V předchozích čtyřech částech dostala svoboda ve srovnání s determinismem z desirabilního hlediska špatné hodnocení. Na začátku této části mohu snad již předem předeslat, že svobodě pojaté jako aseitě, což bude poslední prizma nahlížení svobody v tomto textu, se z desirabilního hlediska negativního hodnocení zcela jistě nedostane. To ale neznamená, že se záležitost obejde bez velmi vážných problémů.
Jakub Moravčík
Svoboda a determinismus z desirabilního hlediska 4/5: Nesvoboda

Dnes se podíváme na další dva aspekty svobody. První bude paradoxně aspekt nesvobody a druhým aspekt svobody jako tajemství.
Jakub Moravčík
Svoboda a determinismus z desirabilního hlediska 3/5: Zlo

Celou dobu, co je svět světem a co je obývaný člověkem, zakouší člověk jednu z nejzákladnějších zkušeností na tomto světě vůbec: zakoušení zla. Z toho pak přirozeně pocházela otázka, jež si kladly všechny národy a civilizace: odkud vlastně toto zlo pochází? Jednou historicky relevantní odpovědí, jež dosud ze všech končin země úplně nevymizela, je manicheismus: učení, jež mimo jiné tvrdí, že zlo má vlastní podstatu. Existuje dobrý bůh, který je jaksi ztotožněn s duchovním rozměrem bytí, se světlem, ale také zlý bůh, ztotožněn s hmotným rozměrem bytí, s tmou, a tito spolu vedou věčný zápas. Velmi zjednodušeně řečeno, úkolem člověka pak je přidat se na stranu dobrého Boha.
Jakub Moravčík
Svoboda a determinismus z desirabilního hlediska 2/5: Genocida

Pokud existuje svoboda rozhodování, tedy reálná možnost zvolit za stejných okolností jak A, tak non A, pak z toho plyne existence toho, co Mirek Dočkal nazývá “čistá ontologická možnost“.
Jakub Moravčík
Svoboda a determinismus z desirabilního hlediska 1/5: Úvod

Věčným tématem filozofie, problémem svobody a determinismu, se na svém blogu za jeho krátkou existenci zabývám již potřetí. Zatímco v minulých dvou případech se jednalo jednou o teoretický text a jednou o reportáž z filozofické akce, dnes to bude hledisko zcela jiné.
Jakub Moravčík
Je prázdný možný svět opravdu možný?

Pojem “prázdný možný svět“ může znamenat v zásadě dvojí. V prvé řadě situaci, kdy neexistuje opravdu vůbec nic – ani absolutní jsoucno, tedy Bůh. V tomto smyslu nepovažuji prázdný možný svět za ontologicky, ani za logicky možný; jedná se o v sobě rozporný pojem.1 V jiném smyslu, který mne bude zajímat v tomto textu, je prázdným možným světem situace, kdy existuje pouze Bůh: je to tedy situace, kdy Bůh, nutné jsoucno, nic nestvořil, resp. kdy “stvořil“ prázdný svět. U možného světa v tomto smyslu je situace taková – alespoň nakolik je mi známo – že taková alternativa se často, resp. většinou bez větších výhrad uznává. Přesto ani tato pozice není bez značných problémů. Možnost nestvoření ničeho v českém prostředí hájí, jak jsem snad správně vypozoroval, především žáci prof. Stanislava Sousedíka (a zřejmě i Sousedík sám), opačnou pozici naopak hájí v realistických kruzích známá filosofická dvojka Roman Cardal a Jiří Fuchs. Dnes bych chtěl tedy velmi stručně představit argumenty obou pozic a vyjádřit vlastní stanovisko.
Jakub Moravčík
Francie, vytrvej!

I v našich luzích a hájích Tě podporujeme ve Tvém boji proti zrůdnému Hollandovu zákonu! (aktualizace 13:18)
předchozí | 1 2 3 4 5 6 | další |