
Jakub Moravčík
Nejčastější témata, o nichž zde (většinou z konzervativního pohledu) píšu, jsou asi tato: politika, společenské dění, filosofie a křesťanství. A občas samozřejmě zabrousím i jinam.
Email: maftik@seznam.cz.
YouTube kanál:
https://www.youtube.com/channel/UCe0J9k3Nb2v_t24rqORQMdw
- Počet článků 130
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 898x
Seznam rubrik
Jakub Moravčík
Je nešťastná láska důsledkem prvotního hříchu?

Je nebo není? To byla moje první velká teologická otázka a v jistém smyslu "matka" veškerého mého filosoficko-teologického života. A zůstává jí dodnes, protože odpověď dodnes neznám.
Jakub Moravčík
Hyperkorektní slunko-teror opět udeřil. Na dobročinnost.

Když jsem se to dověděl, byl jsem na**aný. Už nejsem, ale nebylo by dobré, aby to, co mne naštvalo, nechal ihned zase zapadnout.
Jakub Moravčík
Nejsi katolík (papeži Františku). Opravdu?

Nejednou jsem především ze strany katolických tradicionalistů četl, nebo i slyšel, jak o někom, kdo se označuje za katolíka a je takto běžně nahlížen i svým okolím či souvěrci, tvrdí, že dotyčný katolíkem není.
Jakub Moravčík
Stručné ohlédnutí za sobotním demonstrováním

Předevčírem (6.2.2016) jsem cestoval - tentokrát dokonce i se svým tátou - žlutým vlakem do našeho hlavního města, abych ze zúčastnil dvou protiimigračně-protiunijních demonstrací.
Jakub Moravčík
Tomáš Akvinský: důvody předchozí a následné

Summa teologická sv. Tomáše Akvinského je nejmonumentálnější dílo scholastické filosofie. Dnešní text bude o jednom jejím artikulu, který má pro mne z jistých důvodů eminentní důležitost.
Jakub Moravčík
Autorita církve: logický kruh?

Katolická církev si celá století nárokuje obrovskou autoritu a tvrdí, že jí byla předána přímo Bohem skrz Ježíše. Nedávno mne napadlo, jestli ve zdůvodnění této autority neexistuje jistá trhlina. Mrkněme se na ni.
Jakub Moravčík
Jak to vlastně začalo s židy a lichvou?

Židům byla a je velkou částí společnosti historicky vytýkána lichva jako prostředek, kterým ničili (a ničí) životy a společnost, v níž žili. Nedávno jsem však dovzděláváním zjistil pár informací, které vyvolávají určité otazníky.
Jakub Moravčík
Nezaujate poznání - mýtus nebo realita?

Apely na nezaujaté, nepředpojaté, našimi přáními neovlivněné poznání reality se to při (nejen filosofických) diskuzích občas jen hemží. I z osobních důvodů bych se dnes na toto téma rád zaměřil.
Jakub Moravčík
Mohl Adam v ráji chodit?

Zvláštní otázka, není-liž pravda? Proč by Adam nemohl v ráji chodit, proč by to měl mít zakázáno? Na to se podívám v dnešním textu.
Jakub Moravčík
Vždy, všude a ode všech. What?

Dnes bych se chtěl krátce zamyslet nad jedním kritériem katolicity, jehož platnost mi přijde jakákoliv, jen ne zřejmá.
Jakub Moravčík
Děti ze znásilnění a surogátní mateřství

V minulém blogotextu, starém už bezmála půl roku, jsem se filosoficko-teologicky zabýval dětmi, vzniklými početím ze znásilnění. Dnes tématicky navážu s jedním krátkým praktickým návrhem, který se tohoto bolestného tématu týká.
Jakub Moravčík
Křesťanství a děti vzniklé ze znásilnění

I v zemích, které jsou velmi restriktivní v otázkách potratů (jako třeba Polsko), se lze setkat s jejich zákonným umožněním v určitých vyjímečných případech. Početí ze znásilnění je jedním z nich.
Jakub Moravčík
Španělští "alumbrados" a vlastní vůle

V kontextu dnešní vypjaté situace kolem imigrantů, řecké krize apod. můj článek možná trochu zapadne, ale to nevadí. Snažím se psát texty, jejichž životnost je na blogu delší než těch standardních 5-10 dní.
Jakub Moravčík
O výletu do parlamentu aneb je třeba jít "za petici"

Včera se v poslanecké směnovně konalo jednání petičního výboru vlády se zástupci Bloku proti islámu. Nejen proto, že do parlamentu se člověk jen tak nedostane, jsem se toho zajel na otočku zúčastnit. Až z Ostravy ...
Jakub Moravčík
Umírněný katolický antinatalismus a možný rozpor tradicionalistů

V následujících řádcích nenapíšu asi nic zásadně nového (až na pár věcí) ve srovnání s tím, co jsem uvedl ve čtvrté části své "tradicionalistické" zpovědi, konkrétně v poznámce 11 a odstavci, k němuž se tato odkazuje.
Jakub Moravčík
Morální ateismus a problém identifikace Božího jednání

Tomáš Sobek na Kontrafikci svého času v diskuzi pod článkem " Předvánoční perly moudrosti z OSAČR" zmínil, že je tzv. morálním ateistou. Co to znamená, být morálním ateistou?
Jakub Moravčík
Aseita rozumu a racionalismus

Dnešní post bude v tak trochu Dolákovském stylu. Nebude postupovat k nějakému jednoznačnému závěru, bude to spíše taková veřejná meditace, která chce "nahlas" vyslovit určité myšlenky a otázky, které považuji za velmi důležité. A také bude plně navazovat na můj filosofický minizážitek. Tedy ...
Jakub Moravčík
Rozhodnutí. Víme vůbec, co to je?

Můžeš se rozhodnout. Je to na Tobě. Mohl jsi to udělat. Nemusel jsi to udělat. Mohl sis vybrat. Můžeš si zvolit. Rozhodni se.
Jakub Moravčík
Co když je filosofování zakázáno?

Můj zdejší blog určitě není "blogovým mainstreamem", a i přesto jsem váhal, zda sem mám tento "článek" vůbec publikovat. Nakonec jsem si říkal, že proč ne. V loni v listopadu jsem totiž vystoupil na filosofickém semináři v Havířově s příspěvkem "Co když nemůžeme filosofovat?". Kdyby měl někdo chuť, níže je videozáznam.
Jakub Moravčík
Proč mi chybí láska k Bohu?

Zatímco v některých minulých svých textech jsem zmiňoval, že se budou protentokrát dotýkat křesťanství, s případným dodatkem, že to bude na delší dobu naposled, dnes to bude víceméně naopak. Dnešní text, či spíše taková veřejná zpověď, bude takřka jen o křesťanství, o mne, a filosofie v něm bude jen poskrovnu.
Jakub Moravčík
Mohamedánský myšlenkový experiment pro křesťany

Jeden z mnou sledovaných zahraničních blogů je Dangerous idea amerického filosofa Victora Repperta. Nejen, že se tam hodně řeší křesťanství (jehož je Reppert apologetou), ale především se tam toto téma často řeší - především v komentářích pod jednotlivými posty - z hlediska wishful thinkingu či jiných osobních motivů pro jeho zastávání či popírání. Tzn. jdou tam na přetřes otázky a myšlenky jako jestli někdo křesťanství nebo na druhé straně ateismus (ne)zastává proto, že si (ne)přeje jeho (ne)pravdivost a proč, nestojí-li za tím nějaká mravní špatnost, psychologické nutkání či defekty atp. Psychologizaci myšlenkových oponentů samozřejmě nemám rád a neuznávám, ale přítomnost motivů pro (ne)zastávání toho či onoho samozřejmě nelze popřít - každý z nás je motivován různými motivy k různým skutkům dnes a denně. A právě při diskuzích na tomto blogu mne jednou napadl takový "myšlenkový" experiment určený pro křesťany, který bych nyní rád představil:
Jakub Moravčík
Hozená rukavice antinatalismu

U druhého dílu mého předchozího textu "Opravdu je dobré být?" se objevil jistý komentář čtenáře, jehož důsledkem je v posledku i tento článek. Byl jsem upozorněn na existenci pro mne dříve neznámé, moderní filosoficko-etické pozice zvané antinatalismus, která mne, přiznám se, velmi zaujala.
Jakub Moravčík
Opravdu je dobré být? (3/3)

... ... ... ... ... .............................................................................................................................................
Jakub Moravčík
Opravdu je dobré být? (2/3)

Výchozí tezí druhé meditace o dobru vlastního bytí bude skutečnost, že Bůh je absolutně nutné jsoucno, které nepotřebuje nic než sebe sama. Zkusím z toho vyvodit různé možné důsledky týkající se zdánlivé samozřejmosti teze, že je vždy a za všech okolností dobré být.
Jakub Moravčík
Opravdu je dobré být? (1/3)

Na úplný úvod bych si tentokrát dovolil dvě malá upozornění: - přestože název textu zní nejspíš podezřele, text v žádném případě není pobádáním k sebevraždě - text (všechny tři díly) čtete prosím jen na vlastní zodpovědnost
předchozí | 1 2 3 4 5 6 | další |