Ministr nerozumí železnicím a prosazuje zbytečné utrácení peněz daňových poplatníků
Rozumím Středočeskému kraji a jeho náměstkovi hejtmanky pro dopravu Petru Boreckému (STAN), že hodlá zredukovat dopravu na dvanácti železničních lokálkách. Jedná se o to, že vlaky se v těchto místech nevyplácejí a tak je tomu i na trati Čelákovice – Mochov, kde za minulého krajského vedení hnutí ANO nastalo obnovení objednávky na zajištění vlakové dopravy. To se však ukázalo jako velkou chybou a plýtváním peněz daňových poplatníků.
Náměstek hejtmanky pro inovace a finance Věnceslav Michalík (STAN) už dříve pro web zdopravy.cz uvedl: „Roční náklady na jednoho cestujícího na této trati dosahují téměř 120 tisíc korun. Kdybychom platili na této trati lidem taxík, bude to levnější.“
Autor textu žil sedm let v Praze-Radotíně, rád vyrážel na vandr na Brdy a Hřebeny a vracel se zpátky do Prahy z Mníšku pod Brdy nebo Dobříše. Autobusem se z Dobříše dá dojet na Smíchovské nádraží cca za 40 minut, osobním vlakem do Prahy hl. nádraží cca za hodinu a půl. To je poměrně velký rozdíl. Mezi Mníškem pod Brdy a Prahou to vychází podobně. Takže se nelze divit vedení Středočeského kraje, že hodlá výrazně omezit vlaky v úseku Dobříš – Čísovice, kde se jejich provoz opravdu nevyplácí.
Do tohoto sporu však vstoupil naprosto nekompetentní šéf resortu dopravy Karel Havlíček (nominant ANO), který Středočeský kraj obvinil, že chce rušit železniční tratě. Ne, pane místopředsedo vlády, kraje nemohou rušit železniční tratě. Jednoduše proto, že jim nepatří. Železniční tratě v České republice patří až na některé výjimky (např. úzkorozchodné tratě na Jindřichohradecku) státu, který se o ně stará prostřednictvím státní organizace Správa železnic a jedině stát tak může tratě rušit.
Princip zajištění dopravní obslužnosti ve veřejném zájmu je zhruba takový, dotovanou dopravu si v případě osobních a spěšných vlaků v rámci regionu objednávají příslušné kraje a od kategorie rychlíků a výš stát prostřednictvím ministerstva dopravy. Jestliže si kraj dopravu na konkrétní trati neobjedná, neznamená to, že provoz na ní musí skončit. Mohou tam dále jezdit nákladní vlaky nebo nedotované spoje. Jak je patrné, ministr nechápe ani tak základní principy.
Karel Havlíček dále zaperlil při návštěvě Rožmitálu pod Třemšínem, když prohlásil, že doprava vlakem z tohoto místa do Prahy vychází levněji než autobusem. V tomto případě jej dokonce pracovníci jeho vlastního ministerstva dopravy usvědčili ze lži.
Navíc tohle není první situace, kdy si kraje přestaly objednávat dotovanou dopravu na některých železničních tratích. Například Jihomoravský kraj již dříve přestal objednávat v osobní vlaky na hlavní trati z Brna do Přerova v úseku Křenovice horní nádraží – Vyškov. Jihočeský kraj si pro změnu neobjednává osobní války na tratích Dívčice-Netolice a Číčenice-Týn nad Vltavou. Kraje jsou v regionální dopravě suverénní a jen ony si rozhodují, kolik si objednají dotovaných vlakových či autobusových spojů. Pokud ministr Havlíček tak jednoduchou záležitost nechápe, je mě ho líto.
To, že Středočeský kraj přestane na svém území dotovat silně prodělečné osobní vlaky, je jenom dobře a nepovede to v žádném případě ke zhoršení dopravní obslužnosti, jak starší Karel Havlíček. Vlaky nahradí levnější autobusy, a uspořené peníze mohou jít třeba na potřebné opravy středočeských silnic..
Obecně by obce, kraje i stát měly účelně zacházet s penězi daňových poplatníků, jinak se jejich představitelé vystavují nebezpečí trestního stíhání z důvodu porušení povinností při správě cizího majetku nebo zanedbání péče řádného hospodáře. A to by mohlo hrozit i vedení Středočeského kraje. On by se jich policejní vyšetřovatel klidně mohl ptát: „Proč mezi obcemi X a Y jezdí drahé vlaky, když tam místo nich mohou jezdit levnější autobusy?“ A bylo by, jak se říká, vymalováno.
Nominant hnutí ANO pro vedení resortu dopravy Karel Havlíček nejenže problematice veřejné dopravy nerozumí, ale ještě nabádá k zbytečnému utrácení veřejných peněz. A to je hodně špatně.
Jan Ziegler
Babi chválila Babiše, já poslouchal a vyklízel její stodolu
Tornádo před třemi roky zdevastovalo jihomoravské obce a já tam vyrazil pomáhat, jako mnoho jiných dobrovolníků. Čas tam strávený patřil k mým nejkrásnějším životním zážitkům.
Jan Ziegler
Fico rozeštvával Slovensko, útočil na soudy a stýkal se s mafiány
Atentáty jsou v demokratické společnosti nepřípustné, o tom žádná. Kolem střelby na slovenského premiéra je ale řada otazníků, on sám je silně kontroverzní osobnosti, a jak se říká, kdo seje vítr, sklízí bouři.
Jan Ziegler
110 korun za pivo na hokejovém mistrovství je přiměřená cena
Někteří fanoušci šílí, jiní zase tvrdí, že je to v pořádku, já patřím k těm druhým. Cenu za půl litru plzně na zápasech hokejového mistrovství světa ve fanzónách považuji po zkušenosti z NHL za normální.
Jan Ziegler
Bezcharakterní Zeman si vyznamenání nezaslouží, to už spíše „sudeťák“ Posselt
Návrh na ocenění bývalé hlavy státu v Poslanecké sněmovně neprošel. A to je dobře. Člověk, který akorát škodil vlastní zemi, lhal a rozeštvával lidi, má pouze nárok na hluboké opovržení.
Jan Ziegler
Rusín Mondič: Češi se bojí ruských čekistů více než německých gestapáků
„Nepřinášeli jsme svobodu, ale smrt,“ uvedl výstižně Rusín Michal Mondič k chování Sovětů v Československu období po květnu 1945. Ruští směršovci perzekuovali čs. občany a řádili stejně jako předtím nacisté.
Další články autora |
Atentát na Fica. Slovenského premiéra postřelili
Slovenského premiéra Roberta Fica ve středu postřelili. K incidentu došlo v obci Handlová před...
Fico je po operaci při vědomí. Ministr vnitra mluví o občanské válce
Slovenský premiér Robert Fico, který byl terčem atentátu, je po operaci při vědomí. S odkazem na...
Drahé a rezavé, řeší Ukrajinci zbraně z Česka. Ani nezaplatili, brání se firma
Premium České zbrojařské firmy patří dlouhou dobu mezi klíčové dodavatele pro ukrajinskou armádu i tamní...
Fica čekají nejtěžší hodiny, od smrti ho dělily centimetry, řekl Pellegrini
Zdravotní stav slovenského premiéra Roberta Fica je stabilizovaný, ale nadále vážný, řekl po...
Pozdrav z lůžka. Expert Antoš posílá po srážce s autem palec nahoru
Hokejový expert České televize Milan Antoš, kterého v neděli na cestě z O2 areny srazilo auto, se...
Koho ještě zajímá? Trumpův soud jako reklama končí, demokraty neuspokojil
Premium Od spolupracovnice MF DNES v USA Soudní proces s exprezidentem USA Donaldem Trumpem o údajné nelegálnosti úplatku pornoherečce...
iDNES Premium rozdává 1 000 Kč na letenky a čtení za 49 Kč na čtvrt roku
K mimořádné nabídce na čtvrtletní předplatné za 49 korun teď iDNES Premium přidává ještě další...
Rusko si objednalo sabotáže v Polsku, devět lidí skončilo za mřížemi
Polské bezpečnostní složky nedávno zadržely devět lidí, které podezírají ze zapojení do sabotáží v...
Absurdní! Nehorázné! Izrael, USA i Česko odmítají zatykač z Haagu na Netanjahua
Izrael má jasno: zatykač z Haagu je absurdní, ostudný a útok proti celé zemi. Tak se vyjádřil...
Pracující důchodce skončil po nehodě bez příjmů. Účty poplatil díky životnímu pojištění
Spousta důchodců si dnes přivydělává, aby zvládli zaplatit stále rostoucí výdaje a nemuseli se spoléhat na pomoc svých blízkých. Podobně tomu bylo...
- Počet článků 3327
- Celková karma 25,14
- Průměrná čtenost 1805x
Kontakt: jan.ziegler@seznam.cz