Ministr nerozumí železnicím a prosazuje zbytečné utrácení peněz daňových poplatníků

Je to další důkaz toho, že hnutí ANO nyní nemá odborníky, kteří by rozuměli dopravě. Výkon Karla Havlíčka na pozici ministra dopravy v lokálkovém sporu se Středočeským krajem je katastrofální.

 

Rozumím Středočeskému kraji a jeho náměstkovi hejtmanky pro dopravu Petru Boreckému (STAN), že hodlá zredukovat dopravu na dvanácti železničních lokálkách. Jedná se o to, že vlaky se v těchto místech nevyplácejí a tak je tomu i na trati Čelákovice – Mochov, kde za minulého krajského vedení hnutí ANO nastalo obnovení objednávky na zajištění vlakové dopravy. To se však ukázalo jako velkou chybou a plýtváním peněz daňových poplatníků.

Místopředseda vlády Karel Havlíček

Náměstek hejtmanky pro inovace a finance Věnceslav Michalík (STAN) už dříve pro web zdopravy.cz uvedl: „Roční náklady na jednoho cestujícího na této trati dosahují téměř 120 tisíc korun. Kdybychom platili na této trati lidem taxík, bude to levnější.“

Autor textu žil sedm let v Praze-Radotíně, rád vyrážel na vandr na Brdy a Hřebeny a vracel se zpátky do Prahy z Mníšku pod Brdy nebo Dobříše. Autobusem se z Dobříše dá dojet na Smíchovské nádraží cca za 40 minut, osobním vlakem do Prahy hl. nádraží cca za hodinu a půl. To je poměrně velký rozdíl. Mezi Mníškem pod Brdy a Prahou to vychází podobně. Takže se nelze divit vedení Středočeského kraje, že hodlá výrazně omezit vlaky v úseku Dobříš – Čísovice, kde se jejich provoz opravdu nevyplácí.

Do tohoto sporu však vstoupil naprosto nekompetentní šéf resortu dopravy Karel Havlíček (nominant ANO), který Středočeský kraj obvinil, že chce rušit železniční tratě. Ne, pane místopředsedo vlády, kraje nemohou rušit železniční tratě. Jednoduše proto, že jim nepatří. Železniční tratě v České republice patří až na některé výjimky (např. úzkorozchodné tratě na Jindřichohradecku) státu, který se o ně stará prostřednictvím státní organizace Správa železnic a jedině stát tak může tratě rušit.

Princip zajištění dopravní obslužnosti ve veřejném zájmu je zhruba takový, dotovanou dopravu si v případě osobních a spěšných vlaků v rámci regionu objednávají příslušné kraje a od kategorie rychlíků a výš stát prostřednictvím ministerstva dopravy. Jestliže si kraj dopravu na konkrétní trati neobjedná, neznamená to, že provoz na ní musí skončit. Mohou tam dále jezdit nákladní vlaky nebo nedotované spoje. Jak je patrné, ministr nechápe ani tak základní principy.

Karel Havlíček dále zaperlil při návštěvě Rožmitálu pod Třemšínem, když prohlásil, že doprava vlakem z tohoto místa do Prahy vychází levněji než autobusem. V tomto případě jej dokonce pracovníci jeho vlastního ministerstva dopravy usvědčili ze lži.

Navíc tohle není první situace, kdy si kraje přestaly objednávat dotovanou dopravu na některých železničních tratích. Například Jihomoravský kraj již dříve přestal objednávat v osobní vlaky na hlavní trati z Brna do Přerova v úseku Křenovice horní nádraží – Vyškov. Jihočeský kraj si pro změnu neobjednává osobní války na tratích Dívčice-Netolice a Číčenice-Týn nad Vltavou. Kraje jsou v regionální dopravě suverénní a jen ony si rozhodují, kolik si objednají dotovaných vlakových či autobusových spojů. Pokud ministr Havlíček tak jednoduchou záležitost nechápe, je mě ho líto.

To, že Středočeský kraj přestane na svém území dotovat silně prodělečné osobní vlaky, je jenom dobře a nepovede to v žádném případě ke zhoršení dopravní obslužnosti, jak starší Karel Havlíček. Vlaky nahradí levnější autobusy, a uspořené peníze mohou jít třeba na potřebné opravy středočeských silnic..

Obecně by obce, kraje i stát měly účelně zacházet s penězi daňových poplatníků, jinak se jejich představitelé vystavují nebezpečí trestního stíhání z důvodu porušení povinností při správě cizího majetku nebo zanedbání péče řádného hospodáře. A to by mohlo hrozit i vedení Středočeského kraje. On by se jich policejní vyšetřovatel klidně mohl ptát: „Proč mezi obcemi X a Y jezdí drahé vlaky, když tam místo nich mohou jezdit levnější autobusy?“ A bylo by, jak se říká, vymalováno.

Nominant hnutí ANO pro vedení resortu dopravy Karel Havlíček nejenže problematice veřejné dopravy nerozumí, ale ještě nabádá k zbytečnému utrácení veřejných peněz. A to je hodně špatně.

https://zdopravy.cz/ministerstvo-dopravy-potvrdilo-ze-havlicek-siri-nesmysly-o-cenach-jizdneho-90222/

https://zdopravy.cz/co-dal-s-lokalkami-ministerstvo-otevrelo-debatu-nic-konkretniho-nepredstavilo-90004/

https://zdopravy.cz/120-tisic-za-jednoho-cestujiciho-stredocesky-kraj-neustoupi-od-omezeni-provozu-na-lokalkach-90533/

 

 

 

Autor: Jan Ziegler | pondělí 30.8.2021 16:51 | karma článku: 21,27 | přečteno: 547x