![](https://1gr.cz/fotky/blogy/15/02/6701/sp5/Bf87115.jpg)
Bohumil Sláma
- Počet článků 512
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 1072x
Seznam rubrik
Bohumil Sláma
K čemu je představa o nadstranickém prezidentovi
![](https://1gr.cz/fotky/blogy/15/02/6701/w230/Bf87115.jpg)
Odmítavá reakce sociálních demokratů na Klausovu dnes již nezakrytou, nenadstranickou podporu Nečasovy vlády je (pro ně) typicky pokrytecká: co kdyby prezidenta nominovali oni - jak například v minulosti nominovali Zemana? (Tím ovšem nechci říct, že Nečasovu, resp. spíše Kalouskovu vládu nekritizují ve všem neopodstatněně. Středoví až pravicoví voliči podle mne naletěli mimo jiné na Kalouskovo demagogické přirovnání státu k rodině, které pomíjí, že stát musí být tak trochu i podnikatelem - a co je to za podnikatele, který nemá dluhy?)
Bohumil Sláma
Prezidentovo novoroční přání appeasementu
![](https://1gr.cz/fotky/blogy/15/02/6701/w230/Bf87115.jpg)
Je jistě vhodné říkat na Nový rok to lepší, příjemnější a nadějnější. A ani nejzapřísáhlejší odpůrci našeho prezidenta jistě nepopřou, že v jeho novoročním projevu je mnoho pravd.
Bohumil Sláma
Kronika Řetězy (2), Julie a Josef (1919 - 1951)
![](https://1gr.cz/fotky/blogy/15/02/6701/w230/Bf87115.jpg)
Setkali se v Háječku; Antonín, student bohoslovectví, přijel z Prahy do Budějovic, aby své bývalé dívce Julii řekl, že se rozhodl nechat školy a že se chce k ní vrátit. Po dvou letech v semináři, do kterého vstoupil na přání rodičů, mu bylo jasné, že kněz z něho nebude. Ještě víc mu ovšem šlo o ni, nepřestal na ni myslet. Julie, která ho také stále ještě milovala, mu ale se slzami v očích řekla, že se musí vdát za jiného, protože je těhotná. Na její slova, pronesená hlubším hlasem, než bylo u ní obvyklé, „Co bych za to dala, kdybych to všechno mohla vrátit zpět!“ Antonín do smrti nezapomněl.
Bohumil Sláma
Národ má (nejen politiky, ale též) učitele, jaké si zaslouží
![](https://1gr.cz/fotky/blogy/15/02/6701/w230/Bf87115.jpg)
Zpráva o tom, ža naši učitelé dostanou vyyší platy, mne upomněla na Kámasútru, která končí slovy: lépe pozdě než nikdy. Kdybych naší současné vládě nemohl za nic zatleskat, tak za toto jistě ano, zvláště šetří-li jinak kde může.
Bohumil Sláma
Štěpánské přání: ti z osvícených českých katolíků, vzbuřte se!
![](https://1gr.cz/fotky/blogy/15/02/6701/w230/Bf87115.jpg)
Je to zřejmě nereálné, musel by se toho ujmout váš arcibiskup nebo by to muselo přijít zdola, ale tam by to zřejmě narazilo na dnešní českou povahu, nejen katolickou - na neschopnost domluvit se. Přesto to říci, zvolat musím:
Bohumil Sláma
Nad katolíky, protestanty, nevěřícími Čechy a Liborem Michálkem
![](https://1gr.cz/fotky/blogy/15/02/6701/w230/Bf87115.jpg)
V zásadě souhlasím s paradoxně vánočním článkem kolegy blogera Hrebenara "Římskokatolická církev je největším pokrytcem na světě", je však podle mne silně přeexponovaný, nehledě na některé dílčí omyly a faktické nepřesnosti, kterých se autor dopustil ať již z nevědomosti, z nedostatku kritického myšlení či (možná) jen z potřeby být "karmově úderný".
Bohumil Sláma
Kronika Řetězy, (1) Vlastislav a Tereza (1910 - 1972)
![](https://1gr.cz/fotky/blogy/15/02/6701/w230/Bf87115.jpg)
(Vztah Lukáše k otci tehdy nebyl dobrý. Měl mu za zlé, že ho vlastně vyhnal z domu. Jedné noci se mu zdálo, že otec leží v posteli a kyne mu, aby k němu přistoupil; usmívá se, ale je při tom neskonale smutný. Po několika dnech se dozvěděl, že to Vlastislav právě umíral.)
Bohumil Sláma
Proč u nás selhal (Klausův) (neo)liberalismus
![](https://1gr.cz/fotky/blogy/15/02/6701/w230/Bf87115.jpg)
Liberalismus je spjat s libertas neboli svobodou. Je ovšem pravdou, že pod praporem svobody bylo v dějinách napáchono i mnoho zla, vyplývajícího mimo jiné z jejího zneužití mocnými a nepochopení masami.
Bohumil Sláma
My Češi jsme pár euforií už zažili...
![](https://1gr.cz/fotky/blogy/15/02/6701/w230/Bf87115.jpg)
Člověk neví, zda se má smát nebo plakat, když si připomene euforie, které český národ prožil v roce 1848, 1918, 1945, 1968 a 1989. Tehdy jsme odložili svůj příznačný skepticismus a na čas jsme se stali i "holubiččími slovanskými povahami". V roce 1848 jsme se dokonce bratříčkovali s Němci...
Bohumil Sláma
Strkat nos kam "nemáme", hasit co nás "nepálí"
![](https://1gr.cz/fotky/blogy/15/02/6701/w230/Bf87115.jpg)
Satisfakce, které se pravděpodobně dostane Liboru Michálkovi, nechť je povzbuzením pro nás všechny. Upomněl mne na Jana Palacha. Michálkova oběť nebyla sice tak velká, ale významem je doufejme přinejmenším srovnatelná. Měl to štěstí, že na rozdíl od Palacha nežije v době absolutní beznaděje, za Husákovy normalizace, ale v době (snad) již končícího Klausovsko-Zemanovského poststalinismu.
Bohumil Sláma
Vládní krize: Nečas a ODS si zřejmě nevidí na špičku nosu
![](https://1gr.cz/fotky/blogy/15/02/6701/w230/Bf87115.jpg)
Není to nic neobvyklého, vždy to bývalo pravidlem a stále to opakuje: kdo vládne příliš dlouho, zejména pokud vládne s menší nebo větší "trochou" zvůle a nepotrestatelnosti mocných, postupně ztrácí náhled na dění kolem sebe.
Bohumil Sláma
Kéž by Veřejné Věci nešláply vedle!
![](https://1gr.cz/fotky/blogy/15/02/6701/w230/Bf87115.jpg)
Věci veřejné jsou nyní v mimořádně obtížné situaci, v situaci, která možná nemá správné řešení. Mají "morální dilema", podobně jako před časem Jan Ruml, když se rozhodoval zda podpořit nebo nepodpořit Zemanovu vládu, dokonce podobně jako když se kdysi rozhodoval prezident Beneš, zda se bránit či nebránit Němcům.
Bohumil Sláma
Klaus: "ekonom" který stál stát stovky miliard
![](https://1gr.cz/fotky/blogy/15/02/6701/w230/Bf87115.jpg)
Dnešní vyjádření Václava Klause, v němž se zastal exministra Drobila apriorním tvrzením v kauze, která ještě není zdaleka objasněna, mohlo překvapit jen ty, co jej dodnes neprohlédli - podle mého názoru jen ty, co se narodili "včera" (a jsou tedy "dnešní"), a z těch dříve narozených jen vyslovené zaslepence.
Bohumil Sláma
Kronika Řetězy (prolog)
![](https://1gr.cz/fotky/blogy/15/02/6701/w230/Bf87115.jpg)
Zaparkoval na konci Veverské Bitýšky. Jeho desetiletá dcera Soňa, plavovlasá holčička s copem, vzala malý batoh, ve kterém měli jídlo a termosku s čajem, podala mu ho a pomohla mu, když si ho nasazoval na záda. Potom se vydali údolím Bílého potoka, nahoru proti proudu.
Bohumil Sláma
Zapomenutý prorok Tomáš G. Masaryk (11)
![](https://1gr.cz/fotky/blogy/15/02/6701/w230/Bf87115.jpg)
Masaryk se rád přiznával k různým motivům a tématům, které mu neustále zaměstnávaly mysl, avšak skutečně ústředním tématem mu byla pedagogika, vycházející z potřeby ‚nápravy věcí‘. Pedagogikou mu do značné míry byla i politika, zejména ve smyslu výchovy národa, jak vyplývala z tradic českého národního obrození.
Bohumil Sláma
Zapomenutý prorok Tomáš G. Masaryk (10)
![](https://1gr.cz/fotky/blogy/15/02/6701/w230/Bf87115.jpg)
Pojem politiky, která je „vědou a uměním“, uměním vyplývajícím ze sociologie a politologie, u Masaryka téměř splývá s každodenním zápasem o humanitní demokracii.
Bohumil Sláma
Zapomenutý prorok Tomáš G. Masaryk (9)
![](https://1gr.cz/fotky/blogy/15/02/6701/w230/Bf87115.jpg)
Masaryk se zevrubně zabýval také uměním, zejména literaturou. Výtvarné umění ho zajímalo méně, podobně jako hudba. Bylo to dáno tím, že tyto umělecké obory působí především na smysly a city a jsou méně verbálně obsažné.
Bohumil Sláma
Zapomenutý prorok Tomáš G. Masaryk (8)
![](https://1gr.cz/fotky/blogy/15/02/6701/w230/Bf87115.jpg)
Při šíři Masarykova myšlenkového záběru a při souvislosti a logické prorostlosti jeho idejí je často obtížné zařadit je jednotlivě do patřičné ‚kapitoly‘. Jeho etické názory jsem zmínil již výše a již z toho si je lze domyslet. Přesto je rozvedu podrobněji, neboť mi to připadá nutné, zejména s ohledem na naši českou současnost.
Bohumil Sláma
Pokud Plzák tvrdil, že netvrdil...
![](https://1gr.cz/fotky/blogy/15/02/6701/w230/Bf87115.jpg)
Jak jsem očekával, tak se na mne milí čtenáři našeho blogu stran článku Plzák - Mefistofeles posrpnové normalizace sesypali. V zemi, která má v EU nejvyšší rozvodovost, se nic jiného čekat nedalo. Neodpustím si však dodat: pokud tvrdil že netrvrdil, tak zatloukal.
Bohumil Sláma
Plzák - Mefistofeles posrpnové normalizace
![](https://1gr.cz/fotky/blogy/15/02/6701/w230/Bf87115.jpg)
Říká se, že o mrtvých je dobré. Proti tomu a nad tím je ovšem Masarykovo: pravda je rozhodujícím a konečným kriteriem veškerého lidského počínání. A po pravdě řečeno, Plzák byl... A normalizace ráda obracela věci naruby. Už sám ten pojem je sprostým výsměchem!
Bohumil Sláma
Český Putin Klaus
![](https://1gr.cz/fotky/blogy/15/02/6701/w230/Bf87115.jpg)
Po shlédnutí včerejšího pořadu na ČT2 jsem si znovu uvědomil, v jaké hrůze žijeme. Člověk to ví: v naprosté většině negativních statistik jsme v rámci EU na předních místech a v jejich celkovém součtu jsme s veškerou pravděpodovností "jedničky". Ale člověk chce žít, a tak nepříjemná fakta od sebe v každodenním životě odhání jak nepříjemný hmyz. Nicméně: čtyřicet let jsme se od Rusů učili, byli jsme s nimi srostlí a máme s nimi dodnes moc společného. Klaus - Putin, to nemůže být jen nějaké planá novinářská, na sebe upozorňující kachna!
Bohumil Sláma
Zapomenutý prorok Tomáš G. Masaryk (7)
![](https://1gr.cz/fotky/blogy/15/02/6701/w230/Bf87115.jpg)
Nebylo náhodou, že Masaryk poté, co dokončil studia filozofie, obrátil svou pozornost i na psychologii. Jistý čas studoval v Lipsku, u zakladatelů experimentální psychologie W. Wundta a G.T. Fechnera. Profesorem na Karlově univerzitě se stal mimo jiné díky své první knižní publikaci, zabývající se hypnózou. Tehdejší psychologie mu ovšem nemohla dát, v takové míře jak potřeboval, konkrétnější vodítka pro praktické využití, neboť byla teprve v začátcích a zabývala se ponejvíce obecnými filozoficko-psychologickými problémy a výstavbou vlastní metodologie a pojmosloví. Přesto ji Masaryk využil; s její pomocí si například ujasnil koncepci konkretismu, který v jeho pojetí „uznává nejen rozum, nýbrž i smysly, i city a vůli, vůbec všechnu zkušenost našeho vědomí“.
Bohumil Sláma
Zapomenutý prorok Tomáš G. Masaryk (6)
![](https://1gr.cz/fotky/blogy/15/02/6701/w230/Bf87115.jpg)
S čím by se měl člověk, který chce rozumět lidskému světu, obeznámit? Vedle filozofe a historie jistě též se sociologií a psychologií. Obě mu napomáhají orientovat se v mezilidských vztazích, což je pro veřejně se angažujícího člověka jednou z rozhodujících podmínek úspěšnosti.
Bohumil Sláma
Zapomenutý prorok Tomáš G. Masaryk (5)
![](https://1gr.cz/fotky/blogy/15/02/6701/w230/Bf87115.jpg)
V dějinách Masaryk viděl stejně jako ve filozofii především zdroj poučení pro ‚běžný‘ život. Varoval před samoúčelným hromaděním znalostí - měl k nim opačný přístup než většina tehdejších, a do značné míry i dnešních (zejména českých) pedagogů: dějiny jsou podle jeho názoru ‚jen‘ stálým rozhovorem otců s dětmi, zmizelých pokolení s pokoleními současnými a nastávajícími. „Mně nestačí ukazovat, jak mysleli a žili ti a oni, já chci mít konstatováno, jak mám žít já, jak mám myslet, jak jednat, jinak všechno to konstatování pro mne nemá smysl.“
Bohumil Sláma
Zapomenutý prorok Tomáš G. Masaryk (4)
![](https://1gr.cz/fotky/blogy/15/02/6701/w230/Bf87115.jpg)
"Pokud /Masaryk/ myslil, tu víra a rozum se mohly rozcházet. Jakmile však jednal, víra a rozum se sešly a podporovaly se. Kde jinde tento konflikt studovat lépe než na Masarykově poměru k náboženství? Tu vidíme, jak víra a věda probíhají Masarykovou duší jako dva izolované elektrické dráty. Nebyly to krotké síly, které jím hrály: jeho racionalismus byl výbojný, jeho víra odolná. V Masarykově poměru k náboženství vidíme něco podobného, co napsal Gorkij o Tolstém: dva medvědi v jednom doupěti. Jeden medvěd – rozum, druhý – víra. Nikdy ani ten ani onen nezvítězil definitivně. Nezbývá jim než žít vedle sebe a občas na sebe zamručet. Založení celé Masarykovy filozofie je pozitivistické, ale všechen tento pozitivismus nedovedl v tomto muži oslabit živel víry, nastřádané patrně generacemi. Pozitivismus v Masarykovi byl dost silný, aby překonal formy všech historických církví i pojem osobního boha. Ale když už se všem okolo zdálo, že po tomto vítězném tažení pozitivismu nic nezbývá, prohlásil Masaryk, že jeho náboženství je pevné jako první den a že ve svém životě nikdy ani na vteřinu nebyl ateistou. Mezi vědou a vírou není v něm jednota logická, nýbrž životní. Čím je tedy náboženství Masarykovi? Jistě mu není tím, čím je staršímu náboženskému typu. Není mu vzýváním a díváním se vzhůru. Bylo mu něčím jiným: opatřovalo mu jistotu, kterou potřebuje muž činu." (In: Ferdinand Peroutka, Masarykova osobnost, Přítomnost 1930)
předchozí | ... 12 13 14 15 16 17 18 ... | další |