Marek Tomek

... věnuji se železnici. Aktivně i aktivisticky.
  • Počet článků 57
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1603x

Marek Tomek

Snažíme se o záchranu malebné jihomoravské lokálky. Pomůžeš nám?

Občanské sdružení Klub přátel lokálek usiluje o záchranu jihomoravské lokálky z Mutěnic do Kyjova. Dráha, která je nejkratší spojnicí měst Kyjov (11 700 obyvatel) a Hodonín (26 000 obyvatel), byla nejdříve "odepsána" nevhodně časovanou dopravou, poté v roce 2004 byla železniční doprava zastavena a nahrazena autobusy. Od roku 2009 je trať administrativně zrušená a v příštích měsících jí přes její slušný technický stav a dopravní význam hrozí rozebrání a výstavba cyklostezky v jejím tělese. Klub přátel lokálek, o. s. ve spolupráci s jinými jednotlivci a organizacemi se snaží nastalé situaci bránit právními prostředky. Pokud vám není stav želenic v ČR lhostejný, připote se, prosím, k naší petiční akci.

13.1.2012 v 14:05 | Karma: 15,01 | Přečteno: 1239x | Diskuse| Politika

Marek Tomek

Výroční zpráva KPL, o.s. za rok 2011

Předkládáme širší veřejnosti Výroční zprávu občanského sdružení za rok 2011. Myslíme si, že se máme čím pochlubit.

1.1.2012 v 1:02 | Karma: 9,04 | Přečteno: 1086x | Diskuse| Ostatní

Marek Tomek

ČESMAD Bohemia ve své kampani dezinformuje veřejnost

Sdružení ČESMAD Bohemia prostřednictvím svých webových stránek a billboardů vnucuje široké veřejnosti klamavá a z kontextu vytržená čísla o financování autobusové a vlakové osobní dopravy, spotřebě paliv i emisí škodlivin obou druhů dopravy. Svou argumentací navíc podporuje stávající pokřivené fungování dopravního trhu, kdy jsou kraje tlačeny do objednávání autobusové dopravy pro obsluhu svého území na úkor dopravy vlakové. To vede k postupnému zastavování provozu na řadě jinak životaschopných tratí.

28.12.2011 v 21:45 | Karma: 17,34 | Přečteno: 1653x | Diskuse| Politika

Marek Tomek

S Mikulášem do Pohořelic

Díky iniciativě společnosti HULMAN-Kovošrot a pana Bohumila Augusty z firmy KŽC-Doprava se podařilo objednat a finančně zabezpečit mikulášký víkend na lokálce do Pohořelic. Akce má připomenout již třetí výročí zastavení osobní drážní dopravy na trati.

2.12.2011 v 8:30 | Karma: 6,66 | Přečteno: 1164x | Diskuse| Pozvánky, akce

Marek Tomek

Nepěkné nápady z hlavy Dobešových kluků

V pátek byl zadán do připomínkového řízení materiál ministra Pavla Dobeše, který by, pokud by jej vláda schválila v předloženém znění, vedl k praktické likvidaci více než čtvrtiny železniční sítě ČR.

1.12.2011 v 8:30 | Karma: 17,48 | Přečteno: 1229x | Diskuse| Politika

Marek Tomek

Dopis hejtmanovi Pardubického kraje Mgr. Radko Martínkovi

Vážený pane hejtmane, obracím se na vás jako na vrcholného představitele Pardubického kraje (PK) a tedy osobu nesoucí zodpovědnost za plány na tzv. optimalizaci veřejné dopravy (PPT), která bude znamenat masivní rušení spojů na velké části lokálních tratí, s čímž zásadně nesouhlasím.

17.8.2011 v 8:30 | Karma: 19,57 | Přečteno: 2088x | Diskuse| Politika

Marek Tomek

Tak takhle ne. Takto by to nešlo!

Česká republika se díky úsilí předchozích generací může chlubit jednou z nejhustších železničních sítí na světě. Místní tratě, poetičtěji označované jako lokálky, spojují osady i vesnice s regionálními a krajskými centry a představují tak jakési tepny zajišťující životodárný oběh v jinak odumírajícím těle českého venkova. Bohužel, dnešní doba a její prominenti nemají pro význam tohoto dědictví pražádné pochopení. Ačkoliv železniční doprava poráží svojí konkurenci na poli ekologie i bezpečnosti, její nepřátelé z řad nekompetentního managementu, silniční lobby a jí poplatných politiků uštědřují lokálkám ránu za ranou. A v současnosti pak přímo řádí.

18.7.2011 v 8:30 | Karma: 32,68 | Přečteno: 6073x | Diskuse| Politika

Marek Tomek

Scénář popisující postupný úpadek regionální železnice

Nelze akceptovat likvidaci toho, co nám předchozí generace vytvořily. Pokud se níže popsaný negativní scénář naplní, bude velmi obtížné napravovat důsledky tohoto rozhodnutí, neboť většina avízovaných kroků je prakticky nevratná. Neatraktivní autobusové dopravní spojení, zhoršení kvality přetížených silnic, zvýšení nezaměstnanosti a zhoršení životních podmínek ve venkovských regionech i pokles turistického ruchu – to jsou důsledky, které dopadnou na občana.

13.7.2011 v 11:02 | Karma: 16,18 | Přečteno: 1999x | Diskuse| Politika

Marek Tomek

Vlaky budou nahrazeny autobusy a spojů bude ubývat

S železnou pravidelností se rok co rok opakuje snaha redukovat provoz na regionálních tratích a tak je postupně uzavřít a následně zrušit. Další tratě v Pardubickém kraji jsou letos ohroženy – Králiky – Štíty, Přelouč – Práchovice, Vysoké Mýto – Litomyšl a dokonce i hlavní tah přes Vysočinu, Žďárec – Polička. Pod záminkou úspor a náhrady železniční dopravy levnou dopravou autobusovou likvidujeme bohatství, které jsme zdědili a které bohužel nedokážeme ani využít natož rozvinout. Argumentovat u regionálních tratí historickým dědictvím předchozích generací v současné době moc nezabírá.

7.7.2011 v 11:15 | Karma: 12,17 | Přečteno: 1420x | Diskuse| Politika

Marek Tomek

Jde to i jinak - Víte jak může vypadat regionální železnice?

EXEMPLA TRAHUNT - ukážeme si na příkladu Regionální trati Zell am See – Krimml v sousedním Rakousku, jak to může vypadat, pokud je zájem regionální dráhu zachovat a využívat

5.7.2011 v 13:16 | Karma: 14,81 | Přečteno: 1554x | Diskuse| Politika

Marek Tomek

Proti hejtmanům

Na základě událostí poslední doby, které zcela popírají přijatou dopravní politiku státu i trend vývoje dopravy v rámci Evropské unie, otevřeně žádám politickou reprezentaci státu a územních samosprávných celků o:

20.6.2011 v 8:34 | Karma: 11,05 | Přečteno: 927x | Diskuse| Politika

Marek Tomek

Kolik kdo platí za použití dopravní cesty

V poslední době se českými médii šíří názor, že železniční doprava je drahá ve srovnání s individuální případně autobusovou dopravou. Pokusili jsme se nastolit fakta, abychom tento mýtus uvedli na pravou míru. Text zpracoval: ing. Pavel Prchal, člen Klubu přátel lokálek.

27.5.2011 v 10:45 | Karma: 12,24 | Přečteno: 1843x | Diskuse| Politika

Marek Tomek

Jak televize diskriminují veřejnou dopravu

Čtete noviny? Díváte se na zprávy? Zamysleli jste se někdy na tím, kolik nám toho napovídají o tom, jak nutně potřebujeme nové dálnice, kolik desítek miliard je nutné investovat do tunelů pod Prahou, kolik zase bylo na silnicích mrtvých, jak se správně řídí a jak je drahý benzín a povinné ručení? O reklamě na nějaké to božsky dokonalé a absolutně bezpečné auto pro ty nejsprávnější borce před zprávami ani nemluvě. A všimli jste si, že o hromadné dopravě – a to nejen té železniční – toho moc neřeknou? Protože autem nejezdím a problematika benzínu, dálnic a povinného ručení je mi cizí, zatímco veřejnou dopravu využívám denně, rozhodl jsem se si své dojmy ověřit přesněji než odposlechem zpráv u večeře.

18.5.2011 v 13:15 | Karma: 12,51 | Přečteno: 1572x | Diskuse| Média

Marek Tomek

Pohádka o dvou úřednících :)

Žili byli dva úředníci, jeden seděl v Praze, byl státní a měl na starosti koleje, druhý seděl v Pardubicích, byl krajský a měl na starosti to, co po těch kolejích v kraji jezdí. Jednou byl pražský úředník na výletě v Pardubickém kraji a zde se projel lokálkou ze Ždárce do Poličky a Svitav. Lokálka mu tak učarovala, že sáhl do poloprázdného státního prasátka a vytáhl z něj posledních 230 mil Kč aby je investoval do té naší lokálky. Jako úředník odborník věděl a viděl, že kolem lokálky běhá příliš mnoho modrých a červených čepic, které jejímu provozu dávají sice to správné kouzlo, ale příliš jej prodražují a tím do budoucna ohrožují. I když čepice zmizely a lokálka byla mnohem modernější ( ale bez těch čepic tak trochu opuštěnější) a provozně úspornější příliš jí to nepomohlo. Toto snažení státního úředníka sledoval totiž úředník krajský.

4.5.2011 v 13:00 | Karma: 15,41 | Přečteno: 2011x | Diskuse| Politika

Marek Tomek

10 největších bludů likvidátorů železnice

Cílem tohoto dokumentu je osvětlit co nejširšímu spektru zájemců hlubší souvislosti problematiky rušení železničních tratí a vytvořit si velmi kritický odstup od určité kategorie osob, které se prezentují jako odborníci na tuto problematiku a pomocí různých polopravd (o nichž jsou pravděpodobně i přesvědčení) se jim částečně daří ovlivňovat názory politiků, novinářů i občanské veřejnosti.

14.4.2011 v 12:31 | Karma: 44,46 | Přečteno: 10555x | Diskuse| Politika

Marek Tomek

Bártův zásah do nezávislosti DI může ohrozit bezpečnost

Ministr dopravy Vít Bárta podle informací České televize plánuje odvolat generálního inspektora Drážní inspekce Romana Šiguta . Postup ministra dopravy nese znaky klasického „honu na čarodějnice“ - oficiální důvody obsahují jen formální výtky. Vrcholem je výtka, že si generální inspektor neproplatil stotisícovou odměnu, jenž mu přiznal předseda vlády.

6.4.2011 v 18:15 | Karma: 11,19 | Přečteno: 1336x | Diskuse| Politika

Marek Tomek

Jak je to s těmi financemi? pane Habarto!

V říjnu 2010 Ministerstvo dopravy (MD) na popud Správy železniční a dopravní cesty (SŽDC) zahájilo správní řízení na zrušení (zatím) několika lokálních železničních tratí. Přes způsob a termín, jakým bylo toto řízení spuštěno, se zvedla ze strany dotčených obcí, některých železničních dopravců a jiných subjektů vlna odporu, díky které jsou momentálně tato řízení (zatím) pozastavena. V tomto článku se zaměříme na to, jak je (překlad z reklamštiny: není) prováděna ze zákona povinná údržba "nezrušeného" úseku trati č. 162 Kralovice u Rakovníka - Mladotice a jak tento úsek doopravdy vypadá, nebo spíše nevypadá. Není žádným tajemstvím, že problémy a nešvary níže uvedené neplatí jen pro tuto trať, ale vyskytují se v různých obměnách na celé české železnici se zničujícím efektem.

17.3.2011 v 8:40 | Karma: 11,54 | Přečteno: 1443x | Diskuse| Politika

Marek Tomek

Je to skutečně nutné, pane ministře?

Rozhodnutím ministra dopravy Víta Bárty po 40 letech začíná nová vlna úředního rušení regionálních železničních tratí, kterého se vyvarovaly kupodivu i pravicové vlády Václava Klause.

16.3.2011 v 22:45 | Karma: 13,14 | Přečteno: 1738x | Diskuse| Politika

Marek Tomek

Vítek začal rušit tratě - možná legálně, ale určitě nefér!

Publikuji autorský text ing. Pavla Prchala z ledna t.r., který psal pro naše občanské sdružení. Máme jednu z nejhustších železničních sítí světa. Je to chyba nebo dobrá startovní pozice k budoucímu vývoji rozumnějším směrem? Vyhovuje nám dnešní automobilové a dálniční šílenství a rostoucí závislost na ropě? Budeme také rušit lokální tratě, jako to udělali v západní Evropě před 40-50 lety? A budeme poté některé z nich stejně jako sousedé na západě později obnovovat, až si uvědomíme, že jejich zrušení byla chyba? Volba je na nás.

16.3.2011 v 9:40 | Karma: 15,31 | Přečteno: 1397x | Diskuse| Politika

Marek Tomek

SŽDC, s.o. si z nás všech utahuje

Dne 25. února zveřejnila Správa železniční dopravní cesty na svém webu následující tiskovou zprávu: Optimalizace rozsahu železniční sítě České republiky Občanské sdružení Klub přátel lokálek, o.s. k uvedené tiskové zprávě zaujalo následující stanovisko:

15.3.2011 v 23:35 | Karma: 16,41 | Přečteno: 1867x | Diskuse| Politika

Marek Tomek

Kauza Netolička - Kdopak se tu mýlí, pane hejtmane?

28.2.2011 zveřejnil Jiří Zimola na svém webu a webu jihočeského kraje článek "K poslednímu sbohem jedné trati."

15.3.2011 v 22:15 | Karma: 13,05 | Přečteno: 1278x | Diskuse| Politika

Marek Tomek

Trochu sváteční nostalgie - vzpomínka na zaniklé řemeslo

Je tomu již jedenáct let, kdy v České republice vyjela naposledy vlaková pošta. Bylo to dne 29. května 1999 na trase Ostrava - Praha a nesla číslo 76. Ambulantní způsob zpracovávání zásilek tak byl v tichosti po 160 letech ukončen. Modré vagóny se žlutou trumpetou, které v dobách největšího rozmachu byly na začátku nebo konci téměř každého rychlíku, putovaly na odstavné koleje, kde rezivěly a čekaly na své další využití.

28.9.2010 v 19:45 | Karma: 16,37 | Přečteno: 1576x | Diskuse| Věda

Marek Tomek

Takhle ta železnice zajde

Plány na rušení lokálních tratí mohou být pro budoucnost železnice osudné. Navíc jsou úseky, které by měly být zrušeny, vybírány zcela nahodile.

23.9.2010 v 9:05 | Karma: 13,37 | Přečteno: 1382x | Diskuse| Společnost

Marek Tomek

Osud regionálních drah závisí i na občanské společnosti

Zatímco Uganda se chystá své železnice obnovovat, u nás hrozí, že český stát napáchá nenapravitelné škody zrušením a rozparcelováním svých tratí regionálních.

23.9.2010 v 7:51 | Karma: 11,95 | Přečteno: 812x | Diskuse| Společnost