SŽDC, s.o. si z nás všech utahuje
V žádném správním řízení, které aktuálně běží na Ministerstvu dopravy nebylo dokázáno, že by regionální dráhy zatěžovaly rozpočet SŽDC: nikdy nebyly zveřejněny relevantní informace týkající se jednotlivých tratí, SŽDC v rozporu se zákonem nereaguje na podněty podle zák. č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím. V okamžiku zahájení "kampaně" bylo argumentováno stamiliony, postupně se tato částka snižovala, ale faktický dopad na veřejné rozpočty je neznámý. Dle našeho názoru bude ovšem dopad spíše záporný, protože likvidace trati vyžaduje významné investice, jak na to poukázalo už Sdružení železničních společností. V některých případech se navíc jedná o maření investic ČD, samospráv a přepravců, na které je brán (někdy) zřetel až prostřednictvím přerušení správního řízení, pokud stačili zareagovat - takovéto jednání lze charakterizovat jako nátlak.
MD ve své "superkoncepci" uvádí, že další financování bude možné pouze mimo veřejné rozpočty; takovéto tvrzení je samozřejmě zcela v rozporu s kompetencemi MD, protože veřejnými rozpočty jsou i rozpočty územní samosprávy, zahrnout mezi ně lze i účelové prostředky získané z evropských strukturálních fondů apod. Zmíněný kategorický imperativ ze strany MD je v rozporu i s kompetencemi SFDI. Ačkoli MD i SŽDC hovoří o "převodu" drah, žádné informace k této možnosti nebyly zveřejněny a místo toho se rovnou jedná o zrušení.
Zrušení dráhy je fakticky nevratný proces; po tomto administrativním kroku již není možné předpokládat obnovení provozu, protože při nezbytné rekolaudaci jsou vyžadovány nákladné úpravy dle dnešních norem; citelně se ukazuje potřeba změny právní úpravy, která by umožnila definovat zvláštní kategorii dráhy bez jejího zrušení. Správní řízení o zrušení drah byla zahájena v den komunálních voleb, což zavání účelovostí: samosprávy se v období změny měly jen omezenou možnost se bránit.
Velmi znepokojivým se nám také jeví stav, kdy MD při správních řízeních porušovalo principy správního řádu, zejména v oblasti dokazování; SŽDC sice hovoří o finanční náročnosti provozu, ale pro správní řízení dodala pouze technický popis trati bez jakýchkoli ekonomických charakteristik (např. formou CBA analýzy). Pokud by byly ze strany SFDI a MD vůči SŽDC uplatňovány podobné nástroje jako vůči soukromým provozovatelům drah, které musí náklady doložit kopiemi faktur, bylo by možné skutečné náklady na dopravní cestu vyčíslit. Na příkladech (trať č. 162 Kralovice - Mladotice, trať č. 144 Loket – Krásný Jez) lze prokázat, že SŽDC o nákladech účelově lhala, protože v případě "chybějícího mostu" pravděpodobně není dráha udržována v provozuschopném stavu dle zákona - dráha se ostatně za 14 let „údržby“ změnila spíše na lesní školku.
Dále se také ukazuje, že nevhodná organizace osobní dopravy ze strany krajů spolehlivě v řadě případů likviduje dosud využívané trati nebo trati s přepravním potenciálem (trať č. 132 Děčín - Oldřichov u Duchova, trať č. 193Dívčice - Netolice) a obce nejsou schopny se efektivně bránit. Desetiletá smlouva s ČD, a.s. na regionální osobní dopravu krajů fakticky znemožňuje zjistit reálnou nákladovost dopravy na konkrétních regionálních drahách. Celková čísla týkající se srovnání nákladů provozu vlaku a autobusu jsou tak irelevantní.
V neposlední řadě, ovšem o to více alarmující je převod dráhy regionální na vlečku. V tomto případě se jedná o naprosto účelový výklad zákona o drahách (viz definice regionální dráhy a vlečky). Na vlečce je následně možný pouze provoz vlastníka, jedná se fakticky o skrytou privatizaci; nebyly stanoveny parametry této privatizace - např. kdo bude vlastníkem, cena, jaká budou pravidla provozu atd.
Závěrem tedy nezbývá nic jiného, než konstatovat, že veškeré výše nastíněné kroky SŽDC jsou účelové, šetření je pouze deklarováno a dopad na veřejné rozpočty může být záporný.
Marek Tomek
České dráhy hromadně šrotují vozy pro lokálky
Státem vlastněné České dráhy začaly s hromadným šrotováním přípojných vozů Btax (řada 010), které po všech "optimalizacích", "racionalizacích", "zvyšování komfortu" a jiných formách likvidace železnice zůstaly jako "nepotřebné" odloženy v počtu přes 100 kusů (nejen) na šrotišti v České Třebové. Za zisku směšné částky za šrot se tak zbaví vozů, na jejichž znovupořízení v takovém počtu nemají a už nikdy mít nebudou. Prodej někomu jinému ČD odmítají, je tlačeno na šrotování za každou cenu. Je tak ničen de facto veřejný majetek a případné budoucí oživení zájmu o využití lokálních tratí tak bude ještě více neproveditelné než dnes.
Marek Tomek
Otevřený dopis hejtmanovi Plzeňského kraje
Vážený pane hejtmane, jako levicově smýšlející člověk a volič ČSSD a naposledy i volič pana prezidenta mám před blížícími se říjnovými volbami velké dilema. Nemám koho volit. Chtěl jsem ještě nedávno dát svůj hlas ČSSD s vědomím, že dám svůj hlas právě Vám. Dění v mém regionu se mne ale natolik dotklo, že poprvé v životě uvažuji o tom, že nepůjdu k volbám, nebo že znehodnotím svůj hlas a dám ho straně, která sice nemá šanci dostat se do sněmovny, nicméně nebudu mít černé svědomí, ale „zelené“.
Marek Tomek
Výstava Muzea vlakové pošty
Na víkendové jízdy parním vlakem na lokálce z Vranovic do Pohořelic a prohlídku historického poštovního vozu se mohou brzy těšit občané z Vranovic a okolí.
Marek Tomek
Parním vlakem za zážitky
Společnost moravských okresních drah pro vás připravila na měsíc červen několik unikátních zážitkových vlaků. Vypravujeme svatební parní vlak, parním vlakem se můžete také svézt po vlečce BVV, a.s. na brněnské výstaviště a navštívit největší evropskou výstavu plastikových modelů www.modellbrno.cz, nebo si jen užít dvoudenní Pohořelický parní víkend.
Marek Tomek
Ulicemi Brna pojede parní vlak
Chcete unikátním způsobem prožít konec června? Nabízíme vám možnost projet se parním vlakem ulicemi Brna. Neváhejte a volejte. Kapacita vlaků je omezená a mizí jako pára nad hrncem :)
Další články autora |
Královna fetiše rozdráždila Ameriku. Její fotografce se klaní i feministky
Seriál „Nejkrásnější fotografka“ či „nejlepší pin-up fotografka na světě“. Taková čestná přízviska si...
„Krok ke třetí světové.“ Ukrajinci zasáhli klíčovou ruskou radarovou stanici
Ukrajinská armáda zřejmě tento týden zasáhla významnou ruskou radarovou stanici, která je součástí...
Turek: Z Nerudové mi bývá špatně, o hlasy komoušů a progresivistů nestojím
Bývalý automobilový závodník a lídr Přísahy s Motoristy Filip Turek patří mezi černé koně...
Česko explodovalo zlatou hokejovou radostí, fanoušci v Praze kolabovali
Česko v neděli zažilo hokejový svátek. Fanoušci vyrazili sledovat finále mistrovství světa na...
Pavel se zranil na motorce. V nemocnici na pozorování zůstane několik dní
Prezident Petr Pavel se zranil při jízdě na motorce. Zranění nejsou vážná, ale vyžádají si...
Parlament v Gruzii přehlasoval veto, zákon o zahraničním vlivu projde
Gruzínský parlament v úterý přehlasoval veto kontroverzního zákona o zahraničním vlivu. Prezidentka...
VIDEO: Francouzský poslanec mával palestinskou vlajkou, vykázali ho
Dolní komora francouzského parlamentu v úterý na patnáct dní vyloučila poslance z krajně levicové...
Civilní obal, ale vojenské srdce. Čína k invazi na Tchaj-wan chystá i trajekty
Premium Čína chystá armádu trajektů a civilních plavidel k invazi na Tchaj-wan, píše list The Telegraph....
Izraelské tanky vjely do Rafáhu, armáda popírá útok na humanitární zónu
Izraelské tanky vjely do centra Rafáhu na jihu Pásma Gazy, informovala v úterý agentura Reuters....
- Počet článků 57
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 1603x
Seznam rubrik
Oblíbené stránky
- Klub přátel lokálek
- Československé ambulantní pošty
- Společnost moravských okresních drah
- Parní jízdy