Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Takhle ta železnice zajde

Plány na rušení lokálních tratí mohou být pro budoucnost železnice osudné. Navíc jsou úseky, které by měly být zrušeny, vybírány zcela nahodile.

poslední vlak na trati č. 253 (13.12.2008)Marek Tomek

Rušení tratí je téma, které je poslední dobou skloňováno ve všech pádech. Jedni chtějí zrušit vše kromě koridorů, jiní zase brání každý kilometr a ostatní jsou někde mezi. Já osobně zastávám spíše umírněný názor. Železniční síť je jako živý organismus. Čím více ji osekáváme, tím rychleji umírá.

Již na přelomu roku, ještě za ministrování Gustava Slámečky, vznikal na MD a SŽDC materiál, který lze jen stěží nazvat koncepcí. Ve své maximalistické variantě počítá s útlumem více než 60 převážně regionálních drah. Tento katastrofický scénář se, zdá se, nenaplní ve vší své obludnosti, nicméně aktuálně hrozí poměrně intenzivní vlna rušení regionálních drah. Je nutno si ovšem uvědomit, že pokud existující liniovou stavbu, kterou vybudovali naši předci a my jsme ji jen převzali, nedokážeme nyní efektivně využít, vůbec to neznamená, že její efekt nevyužijí a za její existenci nebudou děkovat naši potomci. To je hledisko, které by měl mít moudrý politik především na zřeteli.

Problém spočívá v tom, že o regionálních drahách kraj nerozhoduje, protože je nevlastní, ačkoliv mu slouží (a mohly by sloužit lépe). Pro stát jako vlastníka jsou taktéž na okraji zájmu, protože pro něj jsou prioritou nadnárodní koridory. Pro většinu krajů byl ale vznik regionálních drah koncem devadesátých let devatenáctého století dobou rozvoje a prosperity. Regiony, kterým se kdysi nepodařilo tuto síť vybudovat, zůstaly ve většině případů již natrvalo periferií bez ekonomického rozvoje měst a sídel. Možná se to zdá odvážné, ale tyto stavby mohou v případě našeho zájmu opět významně převzít roli akcelerátoru rozvoje krajů, přinejmenším v podpoře cestovního ruchu, ale nejen v něm.

Materiál však stěží můžeme nazvat koncepčním. Proč? Je to jako by někdo rozbalil automapu, našel si pár krátkých regionálních tratí a ty navrhl na zrušení, aniž by někdo provedl místní šetření, provedl analýzu provozu, zátěže atd. Problém má dvě roviny. První je rovina politická, zdá se, že ministr Bárta už něco tuší. Tak, jako mu bývalý šéf ŘSD Brunclík nastražil pár nášlapných min, podobně se chová i ředitel Správy železniční dopravní cesty, státní organizace. V rovině politické se všichni zainteresovaní i většina nezúčastněných zabývá fetišem šetření.

Podíváme-li se na věc právě prizmatem úspor, dostaneme se k rovině druhé – odborné. Likvidace drah má přinést úsporu cca 300 milionů korun. Stojí za to promrhat podstatnou část dědictví předků, abychom za uspořenou částku mohli postavit jeden kilometr dálnice?

Další otázka je, že pokud se zruší trati, na kterých se už delší dobu nejezdí, a které se tedy i delší dobu neudržují, tak se přeci neušetří ani koruna. Nelze přeci argumentovat náklady na údržbu, protože ta se mnohdy více než dvacet let neprovádí. Naopak likvidace dráhy by stála finanční prostředky.

Jiným aspektem je katastrofální efektivnost a hospodárnost SŽDC. Spřátelené subjekty si formou outsorcingu ze SŽDC dělají dojnou krávu. Vypadá tak, že traťovka si jde opékat buřty a křoví u přejezdů vysekává nějaký spřátelený soukromník. Za této situace jsem schopen pochopit, že náklady na udržení sjízdnosti lokálky o délce pár kilometrů vyjdou daňového poplatníka na desítky milionů ročně.

Velmi zajímavá věc mne napadla, když jsem brouzdal na diskusním fóru k-report.net. Je zarážející, že jsou na fyzickou likvidaci navrženy i regionální dráhy, do kterých stát v nedávné době nainvestoval desítky milionů korun, případně i ty, na nichž je čilá nákladní doprava. Má snad záměrný útlum osobní dopravy umožnit následnou privatizaci a změnu kategorie dráhy s nákladní dopravou na vlečku? Pak by se stát zbavil možnosti inkasovat i ty „minimální“ poplatky za užití dopravní cesty!

Pár příkladů k zamyšlení:

1. Ztráta lokálky Dívčice – Netolice činí podle mého informovaného zdroje něco kolem 2 milionů ročně, přičemž autobusová doprava by stála kraj 1,5 milionů. Uspořený rozdíl činí 0,1 % rozpočtu na železnici v kraji. To je panečku úspora!

2. Kroměříž – Zborovice – jeden rok se zainvestuje na samostatné nástupiště na kroměřížském nádraží a na zřízení další zastávky v Kroměříži a další rok tu trať odepíšeme.

3. Trať Suchdol nad Odrou – Nový Jičín-město. Trať má roční zisk asi 11 000 000 korun. V poslední době se investovalo skoro 10 000 000 na nové propustky, opravu mostu přes Odru, nové osvětlení dopravny Nový Jičín. Normálnímu člověku to připadá jako by se trať chystala pro soukromého dopravce. Jak jsem již psal výše. Opravíme, důvod na zrušení se vždy najde a pak se prodá.

Pokud už není jiná možnost než zastavit osobní dopravu, doporučoval bych nepáchat nevratné škody. Zkusil bych aplikovat polský přístup. V Polsku od roku 1980 utlumili provoz na čtvrtině železnic – v celkové délce cca 4 000 km. Ovšem po úředním zrušení dráhy vytrhají jen výstražné kříže (přejezdy zachovají) a to je vše. Nedávají tam žádné pražce přes koleje s modrým terčíkem jako u nás. Jen upozornění v příslušné stanici, že jízda dále je po úředně zrušené dráze, a na vlastní nebezpečí.

 

psáno pro www.denikreferendum.cz, autor je předsedou výboru občanského sdružení www.klub-pratel-lokalek.cz

Autor: Marek Tomek | čtvrtek 23.9.2010 9:05 | karma článku: 13,37 | přečteno: 1382x
  • Další články autora

Marek Tomek

České dráhy hromadně šrotují vozy pro lokálky

Státem vlastněné České dráhy začaly s hromadným šrotováním přípojných vozů Btax (řada 010), které po všech "optimalizacích", "racionalizacích", "zvyšování komfortu" a jiných formách likvidace železnice zůstaly jako "nepotřebné" odloženy v počtu přes 100 kusů (nejen) na šrotišti v České Třebové. Za zisku směšné částky za šrot se tak zbaví vozů, na jejichž znovupořízení v takovém počtu nemají a už nikdy mít nebudou. Prodej někomu jinému ČD odmítají, je tlačeno na šrotování za každou cenu. Je tak ničen de facto veřejný majetek a případné budoucí oživení zájmu o využití lokálních tratí tak bude ještě více neproveditelné než dnes.

24.9.2013 v 8:30 | Karma: 15,50 | Přečteno: 673x | Diskuse| Politika

Marek Tomek

Otevřený dopis hejtmanovi Plzeňského kraje

Vážený pane hejtmane, jako levicově smýšlející člověk a volič ČSSD a naposledy i volič pana prezidenta mám před blížícími se říjnovými volbami velké dilema. Nemám koho volit. Chtěl jsem ještě nedávno dát svůj hlas ČSSD s vědomím, že dám svůj hlas právě Vám. Dění v mém regionu se mne ale natolik dotklo, že poprvé v životě uvažuji o tom, že nepůjdu k volbám, nebo že znehodnotím svůj hlas a dám ho straně, která sice nemá šanci dostat se do sněmovny, nicméně nebudu mít černé svědomí, ale „zelené“.

23.9.2013 v 19:00 | Karma: 13,44 | Přečteno: 789x | Diskuse| Společnost

Marek Tomek

Výstava Muzea vlakové pošty

Na víkendové jízdy parním vlakem na lokálce z Vranovic do Pohořelic a prohlídku historického poštovního vozu se mohou brzy těšit občané z Vranovic a okolí.

30.5.2013 v 9:30 | Karma: 7,81 | Přečteno: 292x | Diskuse| Pozvánky, akce

Marek Tomek

Parním vlakem za zážitky

Společnost moravských okresních drah pro vás připravila na měsíc červen několik unikátních zážitkových vlaků. Vypravujeme svatební parní vlak, parním vlakem se můžete také svézt po vlečce BVV, a.s. na brněnské výstaviště a navštívit největší evropskou výstavu plastikových modelů www.modellbrno.cz, nebo si jen užít dvoudenní Pohořelický parní víkend.

6.5.2013 v 11:27 | Karma: 10,47 | Přečteno: 579x | Diskuse| Politika

Marek Tomek

Ulicemi Brna pojede parní vlak

Chcete unikátním způsobem prožít konec června? Nabízíme vám možnost projet se parním vlakem ulicemi Brna. Neváhejte a volejte. Kapacita vlaků je omezená a mizí jako pára nad hrncem :)

2.5.2013 v 10:30 | Karma: 16,44 | Přečteno: 2145x | Diskuse| Brno
  • Nejčtenější

Brutální útok nožem v Mannheimu, policista po něm bojuje o život

31. května 2024  13:12,  aktualizováno  18:49

Šest lidí v pátek utrpělo zranění při útoku nožem na náměstí v centru německého Mannheimu, uvedla...

Policie zabavila 300 milionů na nákup vojenského materiálu pro Ukrajinu

5. června 2024

Premium Česká policie v tichosti řeší třaskavý případ, který může mít negativní dopad na zbrojní obchody...

Povodně zpustošily západní Čechy. Zasahovaly vrtulníky, sesuv zastavil trať

2. června 2024  12:06,  aktualizováno  21:58

Části Česka o víkendu zasáhly bouřky provázené místy silným deštěm. Zejména na jihozápadě Čech...

Turek pod tlakem. Promazal sítě, ruší debaty. Zdviženou pravici řeší policie

6. června 2024  14:28,  aktualizováno  16:45

Lídr kandidátky Přísahy a Motoristů sobě Filip Turek se nezúčastní posledních debat před...

Zelenskému se hroutí mírový summit. Spojenectví s USA dostává trhliny

3. června 2024  17:52,  aktualizováno  20:53

Nedorazí ani Číňané, ani Saúdové. Z očekávaného mírového summitu ve Švýcarsku se omluvilo několik...

Začíná druhý den eurovoleb. Volební místnosti se otevřou v osm hodin

8. června 2024  6:52

Sledujeme online Česko čeká druhý den voleb do Evropského parlamentu, pátých v historii země. Volební místnosti se...

Případ zabavených stamilionů Ukrajině policie odkládá, podvod neprokázala

8. června 2024

Premium Detektivové Národní centrály proti organizovanému zločinu (NCOZ) se zabývali podezřením, že se...

Americké prázdniny za všechny prachy. Rodiče spoří na tábory a hlídání i celý rok

8. června 2024

Premium Od spolupracovnice MF DNES v USA Babičky jsou tisíce mil daleko, a tak se rodiče hodně prohnou, aby během tří měsíců prázdnin...

Dánskou premiérku v Kodani napadl útočník. Je v šoku, ale bez zranění

7. června 2024  22:23,  aktualizováno  22:54

Dánskou premiérku Mette Frederiksenovou večer v centru Kodaně napadl a udeřil muž, kterého následně...

Díky této chůvičce už nikdy s miminkem neprobdíte noc!
Díky této chůvičce už nikdy s miminkem neprobdíte noc!

Rodiče budou jistě souhlasit, že vybrat tu správnou dětskou chůvičku je občas dost fuška. Abychom vám pomohli s rozhodnutím, naše dvě redaktorky...

  • Počet článků 57
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1603x
... věnuji se železnici. Aktivně i aktivisticky.