Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Osud regionálních drah závisí i na občanské společnosti

Zatímco Uganda se chystá své železnice obnovovat, u nás hrozí, že český stát napáchá nenapravitelné škody zrušením a rozparcelováním svých tratí regionálních.

Demolice žst. Ždánice - květen 2010Michal Boček

Uvažovali jste někdy, že byste začali provozovat hospodu? Tohle je návod:

  • Začněte točit pod míru piva,
  • Zdražte pivo,
  • Zmenšete porce jídla,
  • Zdražte jídlo,
  • Až přestanou chodit lidi na oběd, přestaňte vařit,
  • A až odejde i zbytek zákazníků, zavřete hospodu.

 

Možná si říkáte, proč by někdo takhle provozoval hospodu? Odpověď se nabízí: protože tímhle způsobem stát provozuje regionální železnice.

Návod na likvidaci dobře fungující regionální trati je tento:

 

  • Neinvestuje a šetří
  • Omezuje služby, uzavírá nádraží
  • Nechává zdevastovat drážní majetek, který nikdo nehlídá
  • Provozuje zastaralé, nespolehlivé a nepohodlné vlaky
  • Zavádí dražší tarify oproti autobusům
  • Při odlivu cestujících, omezuje počty vlaků z důvodu nevyužití
  • Po dalším odlivu cestujících kvůli mizernému jízdnímu řádu se chystá úplně zastavit dopravu
  • A nakonec trať zruší

 

Výstavba místních drah na území nynější České republiky souvisí se schválením protikrizových zákonů v letech 1873-1875, které stavitelům místních drah přinesly řadu technických i hospodářských úlev. Po vydání prováděcího nařízení byly do roku 1879 vybudovány první tři lokální dráhy.

Roku 1880 byl vydán jednak zákon usnadňující zestátnění postavených i rozestavěných drah, a za druhé zákon o výstavbě místních drah, který dočasně na dobu dvou let pro lokální dráhy poskytoval řadu úlev v technické, právní i správní oblasti a zvýhodňoval soukromé koncesionáře nových vedlejších drah.

Ještě v roce 1880 byly vydány koncese na 100 km vedlejších tratí, roku 1881 již něco přes 500 km. V následujících letech získala převažující vliv na většině lokálních tratí společnost StEG a ÖNVB spolu s Jihoseveroněmeckou spojovací dráhou. V roce 1882 byl vydán další, tentokrát již trvalý zákon „o vedlejších drahách“ (resp. o podružných drahách).

Také tento zákon umožnil vznik mnoha místních drah. Dne 17. prosince 1892 byl pro českou zemi vydán zákon o podpoře místních drah pomocí zemské garance, zemský zákon č. 8/1893 zem. zák. „O zvelebení železnictví nižšího řádu“, o dva roky později byl přijat podobný zákon i pro Moravu a Slezsko. Výstavba konkrétních místních drah byla v jednotlivých letech podporována i speciálními zákony, mezi které patří například Zákon o místních drahách, č. 129 ř. z. ze dne 22. června 1894. Finanční a technické úlevy pro lokální dráhy byly natolik atraktivní, že v dlouhém období prakticky nebyly budovány jiné dráhy než lokální.

Jak je tedy patrno, regionální železnice se nikdy ve své historii neobešla bez podpory státu, resp. samospráv. Nicméně už tehdy byl položen základ dnešních problémů. Místní dráhy totiž byly v zásadě stavěny právě proto, že sloužily k zajištění potřeb průmyslu, především dopravy „carga.“ Čili prioritní bylo hledisko, kde který majitel velkostatku cítil potřebu nakládat řepu. Ve snaze o maximální snížení investičních nákladů byla dráha často trasována tak, aby využila pokud co možná nejlépe sklonové a terénní podmínky, bez ohledu na blízkost, či vzdálenost sídel.

Ale nákladní doprava je na lokálkách dnes takřka mrtvá. Ruší se nákladiště, sklady, vlečky. Přitom přeprava nákladů roste – jenže roste na silnicích, což je návrat někam do osmnáctého století (do doby formanských vozů). Proč? Co má větší vliv? Ekonomika? Módnost? Zoufalá nepružnost a nespolehlivost ČD, resp. ČD Cargo? Všechno dohromady? Nevím. Vím jediné – lokálka, kde veškerou dopravou jsou čtyři páry osobáčků, opravdu nemá budoucnost. To samozřejmě v dnešních podmínkách nastoluje smysl existence místních drah.

Dalším aspektem, který výrazným způsobem hovoří pro neužitečnost místních drah, je jejich dlouhodobá podfinancovanost pramenící z jejich přezírání v posledních prakticky osmdesáti letech. A zde vidím náznak řešení. V úvodu jsme si řekli, že místní dráhy vznikaly jako protikrizové opatření, resp. opatření k eliminaci vlivů světové hospodářské krize. Co takhle poučit se od svých předků?

Možných řešení je celá řada.

Především je nutno, aby stát ke svému majetku přistupoval odpovědně a železniční infrastrukturu spravoval s péčí řádného hospodáře. Je potřeba obrátit priority a do železniční infrastruktury investovat. Možná vás napadne, proč investovat do něčeho, co je mrtvé? Odpovím. SŽDC, s.o. má zaměstnance, ti mají techniku.

Má i vytěžený svršek z koridorů, mají i použitý štěrk. Tak ať nikdo nevykládá, že resuscitování jedné dvacetikilometrové dráhy by stálo stamiliony. To by se ale do nákladů nesměly kalkulovat ceny kamarádíčků z Metrostavu a Skansky.

Rušení dráhy je klasické správní řízení, kde věcně příslušným správním úřadem je Drážní úřad. Každému rozhodnutí správního úřadu by měla předcházet důsledná analýza nejen ekonomická, ale taková, která vyjadřuje širší společenský názor. Existují zájmy i jiných subjektů než těch, které definuje správní řád jako dotčené subjekty. Jsou zde obecně prospěšné společnosti, muzejní spolky, dobrovolníci, tedy občanský sektor.

Pokud výsledek tohoto procesu vyústí v úřední zrušení dráhy, měl by zde opět stát dostát svému a měl by se postarat o to, aby dráha, nyní už jako liniová stavba, nemohla být rozparcelována. Aby se předešlo situacím, kdy někdo prolobuje zrušení dráhy jen proto, aby si z koncového venkovského nádražíčka zrekonstruoval víkendovou usedlost.

Stačila by jediná věta do zákona 219/2000 Sb., o majetku ČR. V § 14, zákona by se doplnil odst. 8) v tom smyslu, že pokud se zruší regionální dráha, tak se po dobu padesáti let nesmí změnit účelovost pozemku dráhy, aby v budoucnu, a já věřím, že ta doba přijde, mohla začít znovu.

Závěrem tedy nezbývá než konstatovat, že železnice je společenský fenomén, který nemá jen svou ekonomickou roli, ale jeho dopad je širší, pokud nic jiného, tak dokumentuje dobu svého vzniku, um našich předků a v neposlední řadě je zde i skutečnost, že řada drážních objektů v blízké době bude splňovat nároky na památkovou ochranu jako součást industriálního dědictví.

Rušení dráhy je krok závažný, nicméně nemusel by být nevratný. Samo úřední zrušení ještě neznamená demolici a samo snesení svršku ještě neznamená odstranění tělesa. Síla občanské společnosti spočívá v tom, že je schopna, pokud je ochotna, vložit se do věcí s tlakem ve správném směru. Nabádám vás všechny, kterým má slova nejsou lhostejná, angažujte se. Pokud nechcete v následujících volbách oznámkovat politiky za jejich vztah k veřejné dopravě, stačí, když vyjádříte svůj postoj tím, že kompetentním lidem zašlete fotku zdevastovaného, poškozeného či rozkradeného drážního majetku.

psáno pro www.denikreferendum.cz, autor je předsedou výboru občanského sdružení www.klub-pratel-lokalek.cz

Autor: Marek Tomek | čtvrtek 23.9.2010 7:51 | karma článku: 11,95 | přečteno: 812x
  • Další články autora

Marek Tomek

České dráhy hromadně šrotují vozy pro lokálky

Státem vlastněné České dráhy začaly s hromadným šrotováním přípojných vozů Btax (řada 010), které po všech "optimalizacích", "racionalizacích", "zvyšování komfortu" a jiných formách likvidace železnice zůstaly jako "nepotřebné" odloženy v počtu přes 100 kusů (nejen) na šrotišti v České Třebové. Za zisku směšné částky za šrot se tak zbaví vozů, na jejichž znovupořízení v takovém počtu nemají a už nikdy mít nebudou. Prodej někomu jinému ČD odmítají, je tlačeno na šrotování za každou cenu. Je tak ničen de facto veřejný majetek a případné budoucí oživení zájmu o využití lokálních tratí tak bude ještě více neproveditelné než dnes.

24.9.2013 v 8:30 | Karma: 15,50 | Přečteno: 673x | Diskuse| Politika

Marek Tomek

Otevřený dopis hejtmanovi Plzeňského kraje

Vážený pane hejtmane, jako levicově smýšlející člověk a volič ČSSD a naposledy i volič pana prezidenta mám před blížícími se říjnovými volbami velké dilema. Nemám koho volit. Chtěl jsem ještě nedávno dát svůj hlas ČSSD s vědomím, že dám svůj hlas právě Vám. Dění v mém regionu se mne ale natolik dotklo, že poprvé v životě uvažuji o tom, že nepůjdu k volbám, nebo že znehodnotím svůj hlas a dám ho straně, která sice nemá šanci dostat se do sněmovny, nicméně nebudu mít černé svědomí, ale „zelené“.

23.9.2013 v 19:00 | Karma: 13,44 | Přečteno: 789x | Diskuse| Společnost

Marek Tomek

Výstava Muzea vlakové pošty

Na víkendové jízdy parním vlakem na lokálce z Vranovic do Pohořelic a prohlídku historického poštovního vozu se mohou brzy těšit občané z Vranovic a okolí.

30.5.2013 v 9:30 | Karma: 7,81 | Přečteno: 292x | Diskuse| Pozvánky, akce

Marek Tomek

Parním vlakem za zážitky

Společnost moravských okresních drah pro vás připravila na měsíc červen několik unikátních zážitkových vlaků. Vypravujeme svatební parní vlak, parním vlakem se můžete také svézt po vlečce BVV, a.s. na brněnské výstaviště a navštívit největší evropskou výstavu plastikových modelů www.modellbrno.cz, nebo si jen užít dvoudenní Pohořelický parní víkend.

6.5.2013 v 11:27 | Karma: 10,47 | Přečteno: 579x | Diskuse| Politika

Marek Tomek

Ulicemi Brna pojede parní vlak

Chcete unikátním způsobem prožít konec června? Nabízíme vám možnost projet se parním vlakem ulicemi Brna. Neváhejte a volejte. Kapacita vlaků je omezená a mizí jako pára nad hrncem :)

2.5.2013 v 10:30 | Karma: 16,44 | Přečteno: 2145x | Diskuse| Brno
  • Nejčtenější

Brutální útok nožem v Mannheimu, policista po něm bojuje o život

31. května 2024  13:12,  aktualizováno  18:49

Šest lidí v pátek utrpělo zranění při útoku nožem na náměstí v centru německého Mannheimu, uvedla...

Policie zabavila 300 milionů na nákup vojenského materiálu pro Ukrajinu

5. června 2024

Premium Česká policie v tichosti řeší třaskavý případ, který může mít negativní dopad na zbrojní obchody...

Povodně zpustošily západní Čechy. Zasahovaly vrtulníky, sesuv zastavil trať

2. června 2024  12:06,  aktualizováno  21:58

Části Česka o víkendu zasáhly bouřky provázené místy silným deštěm. Zejména na jihozápadě Čech...

Turek pod tlakem. Promazal sítě, ruší debaty. Zdviženou pravici řeší policie

6. června 2024  14:28,  aktualizováno  16:45

Lídr kandidátky Přísahy a Motoristů sobě Filip Turek se nezúčastní posledních debat před...

Zelenskému se hroutí mírový summit. Spojenectví s USA dostává trhliny

3. června 2024  17:52,  aktualizováno  20:53

Nedorazí ani Číňané, ani Saúdové. Z očekávaného mírového summitu ve Švýcarsku se omluvilo několik...

Případ zabavených stamilionů Ukrajině policie odkládá, podvod neprokázala

8. června 2024

Premium Detektivové Národní centrály proti organizovanému zločinu (NCOZ) se zabývali podezřením, že se...

Americké prázdniny za všechny prachy. Rodiče spoří na tábory a hlídání i celý rok

8. června 2024

Premium Od spolupracovnice MF DNES v USA Babičky jsou tisíce mil daleko, a tak se rodiče hodně prohnou, aby během tří měsíců prázdnin...

Dánskou premiérku v Kodani napadl útočník. Je v šoku, ale bez zranění

7. června 2024  22:23,  aktualizováno  22:54

Dánskou premiérku Mette Frederiksenovou večer v centru Kodaně napadl a udeřil muž, kterého následně...

Zmizel Zelenka, šéf kampeličky z kauzy Fialova milionu. Hledá ho policie

7. června 2024  22:13

Pražská policie pátrá po zmizelém devětačtyřicetiletém muži Robertu Zelenkovi. Jde o předsedu...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

  • Počet článků 57
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1603x
... věnuji se železnici. Aktivně i aktivisticky.