Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Česko není schopné postavit vysokorychlostní tratě

Plány na zprovoznění rychlovlaků v Česku lze přirovnat ke snaze postavit atomovou elektrárnu v Africe. Po nějaké době bychom místního šamana nalezli v reaktorové nádobě, jeho kozu uvázanou u příruby.

 V Česku se stalo módní mluvit o vysokorychlostních tratích (VRT). Zdá se, že stačí napsat pár studií, nakreslit čáry na mapách, přijmout usnesení parlamentu a začnou se pokládat železniční pražce. Tak jednoduché to ale nebude. Vzniku dopravního systému s parametry francouzského TGV nebo japonského Šinkansenu stojí v cestě tuzemská mentalita. Nejedná se o projev oikofobie, ale o fakt.

Plány na zprovoznění rychlovlaků v Česku lze přirovnat ke snaze postavit atomovou elektrárnu v Africe. Po nějaké době bychom místního šamana nalezli v reaktorové nádobě, jeho kozu uvázanou u příruby a nerezové potrubí sloužící jako plot. V české kotlině hrozí podobný scénář. Stavba bude probíhat ještě 20 let po slíbeném termínu dokončení, 1 kilometr tratě přijde ne na jednu, ale na pět miliardu korun, vlak pojede klikatě, jelikož místní šíbři využijí situaci ke zpeněžení svých pozemků, průměrnou rychlosti 100 kilometrů v hodině jako za první republiky (koridory jsou toho důkazem) a každý rok se další miliardy utopí v dotacích. Všechno rozkradené, plno lidí s vilami v Monaku a slibovaný výsledek nikde. V Rusku říkají, mysleli jsme to dobře a dopadlo to jako vždycky.

Prosperita se odvíjí od interakce mezi právním a sociálním prostředím daného státu a mentalitou (mravy) jeho občanů (samostatný článek zde). Mravy však nejde změnit ani koupit za státní dluh či unijní dotace. Současná česká mentalita nedovoluje postavit rychlovlaky v předem daný čas, za plánovanou cenu a se slibovanými parametry. Úplně stejně, jako kdyby to nebylo možné technicky.

Odpůrci rychlovlaků mohou být zcela klidní. Dnešní zákony komplikují výstavbu dálnic, železničních tratí, ale i hal či běžných domů, a to až za hranici snesitelnosti. Ať to jsou samozvaní ekologisté (postaví si dům u dálnice a potom ji chtějí zrušit), estéti ze spolku za „Lhotu krásnější“ nebo zastánci místního status quo („ne tady, ne my, ne teď“) žijící na druhém konci Česka, ti všichni mohou bezdůvodně zablokovat jakoukoliv stavbu. Opakuje se situace jako v případech tunelování investičních fondů, podvodů s LTO, solárního šílenství, pančování lihu, kdy někomu asi vyhovovalo ponechat v zákonech co nejdéle skulinky sloužící k (eko)vydírání. Naděje vkládané do nedávno schválené novely stavebního řádu, se v praxi nemusí naplnit. Jestliže vyřízení „papírů“ ke stavbě trvá průměrně pětkrát až desetkrát déle než její skutečná realizace daná technologickými postupy, zažíváme jeden z příznaků kolapsu současné civilizace. Kvůli byrokracii dnes chybí na trhu nové byty, možná ze stejných příčin nedokázali Egypťané stavět další pyramidy.

Mějme se na pozoru před horlivým prosazováním veřejných výdajů. Většinou se za nimi skrývá příprava krádeže velkého rozsahu. Jak zní odpověď na banální, pro pokrokáře zpátečnickou otázku: „Proč vůbec stavět rychlovlaky?“. Čím více zastávek, tím menší průměrná rychlost, čím méně zastávek, tím menší význam tratě pro okolní osídlení. Takže usnadnění dojíždění do zaměstnání asi není ten pravý důvod. Vynaloží se 150-300 miliard korun kvůli výletu jednou za rok z Brna do pražské ZOO? Pokud tedy nebude jízdenka dražší než cesta autem. Nebo se provoz automobilů státními zásahy zdraží nad hranici ceny rychlovlaku? Připravuje se snad s ještě větší centralizace a byrokratizace státu, která vyvolává potřebu cestovat do Prahy? Nebo Letiště Václava Havla potřebuje zajistit pasažéry, když létat se dá i z Vídně, Bratislavy nebo Katovic? 

Podle všeho jde pouze o nakrmení stavebně-strojírenské lobby, o podobnou „hladovou zeď“ jakou bylo v roce 1997 pořízení zbytečných letounů L-159 za 50 miliard korun. Jedinými „argumenty“ pro VRT jsou fráze o Pokroku a Spojování lidí, volání „oni to mají také“, a to vše doprovázené zesměšňováním skeptiků (asi jako když se má pořádat olympiáda).

Rychlovlaky prý ušetří, čemuž nevěřím, párkrát za rok 1-2 hodiny času (kolika lidem)? Mnohonásobně více času však ztrácíme na úřadech při obstarávání podkladů, které má stát již k dispozici a tím, že v době elektronických sítí musíme stále vyřizovat naše záležitosti dle bydliště. Marníme čas v automobilech na rozkopaných silnicích, kde se kromě kolon a bouraček měsíce nic neděje (články Opravujeme silnice, držte hubu a krok a Drahá neschopnost úřadů opravovat silnice) nebo stojíme před haváriemi, kvůli kterým policie hodiny zbytečně blokuje dopravu (článek Policisté musí přestat blokovat dopravu). V součtu tyto ztrátové časy chimérické rychlovlaky nikdy nahradit nemohou.

Také předpoklad, že „plánovaných“ 496 miliard korun za VRT zaplatí Evropská unie je naivní. V souvislosti s odchodem Velké Británie z Unie, která byla 40 let čistým plátcem do rozpočtu, se její hospodářská síla sníží o čtvrtinu a evropské výdaje budou muset vypadat úplně jinak. Ostatně, v uvedené částce nejsou zahrnuty peníze na výstavbu minimálně jedné věznice a posílení orgánů činných v trestním řízení, které v souvislosti s VRT bude potřeba s ohledem na skokové zvýšení korupce a zpronevěr.

Země, kde politická reprezentace nechce, aby občané viděli do smluv veřejného sektoru, což poslanci potvrdili nedávným vykleštěním zákona o registru smluv (a Parlament je vyňat z jeho působnosti), nedovede si poradit s Pražskými taxikáři, tak ta se nesmí pouštět do stavby rychlovlaků.

Kdybychom se stali spolkovou zemí Rakouska nebo Německa nebo kdyby ten, kdo se zasazuje o VTR ručil veškerým majetkem a slíbil v případě neúspěchu provést harakiri, tak možná ano. Jinak za stamiliardy korun vzniknou za 30 až 60 let nanejvýš ubytovny bezdomovců v nepojízdných vysokorychlostních soupravách a turistické chodníky na železničních náspech. Ale neexistuje tak hloupý veřejný výdaj, aby nebyl vynaložen.

Vilém Barák

(vyšlo v Lidových novinách dne 2. května 2017)

 

Autor: Vilém Barák | středa 10.5.2017 11:58 | karma článku: 26,28 | přečteno: 1189x
  • Další články autora

Vilém Barák

Fotbal čeká na první mrtvé na stadionech

Fotbal si říká o sektory s holým betonem, aby nešlo nic vytrhat, zapálit, obehnané mřížemi s přívodem elektrického proudu, se zabudovanými dálkově ovládanými vodními děly, vrhači slzného plynu, zábleskových a ohlušovacích granátů.

23.5.2024 v 18:42 | Karma: 25,41 | Přečteno: 1160x | Diskuse| Politika

Vilém Barák

Ať i zaměstnanec odůvodňuje svoji výpověď z pracovního poměru

Není něco shnilého v tomto státě, když dnes zaměstnavatel může dát zaměstnanci výpověď pouze z kvalifikovaných důvodů a v opačném gardu, zaměstnanec může podat výpověď z pracovního poměru kdykoliv, a to bez uvedení důvodu?

22.5.2024 v 13:23 | Karma: 31,72 | Přečteno: 3580x | Diskuse| Politika

Vilém Barák

Jaká je šance Západu na vítězství nad ruskou totalitou?

Žádná předurčenost vítězství pravdy a lásky nad lží a nenávistí neexistuje. K tom jsou zapotřebí zbraně a odhodlaní lidé. Pouze si namlouváme, že naše společnost má vůči totalitářským barbarům výhodu v efektivnosti a odolnosti.

16.5.2024 v 15:54 | Karma: 19,21 | Přečteno: 530x | Diskuse| Politika

Vilém Barák

8. května 1945 nedošlo k osvobození

Na 8. květen připadá Den vítězství, výročí porážky nacismu a ukončení 2. světové války v Evropě. Jak si ale připomínat tyto události? Nastala 8. května 1945 svoboda, aby šlo hovořit o osvobození?

7.5.2024 v 10:15 | Karma: 20,08 | Přečteno: 620x | Diskuse| Politika

Vilém Barák

Pro republikány Trump musí být prezidentem, i kdyby USA i svět měli zhynout

Názory Donalda Trumpa konvenující s míněním běžných Američanů, blokování pomoci Ukrajině kvůli intrikám jeho věrných, nutnost potupného škemrání Evropy za schválení pomoci, to vše vede k závěru, že na USA se již nedá spolehnout.

29.4.2024 v 10:46 | Karma: 13,34 | Přečteno: 306x | Diskuse| Politika
  • Nejčtenější

Brutální útok nožem v Mannheimu, policista po něm bojuje o život

31. května 2024  13:12,  aktualizováno  18:49

Šest lidí v pátek utrpělo zranění při útoku nožem na náměstí v centru německého Mannheimu, uvedla...

Ženě se do ruky zakousl pes. Muž, který jí přispěchal na pomoc, zvíře zabil

29. května 2024  15:12

Ženu v Žihli na Plzeňsku vážně pokousal volně pobíhající pes. Na pomoc jí přiběhl příbuzný, který...

Nemocnému synovi vstříkla do krve vodu. Chtěla jsem, aby to skončilo, řekla

29. května 2024  13:51

Mimořádně nešťastný případ matky samoživitelky a jejího vážně nemocného dítěte řeší Městský soud v...

Velký podfuk s výsluhou, nemocenská i v civilu. Policisté obírají stát o miliony

31. května 2024

Premium Státu rapidně rostou výplaty výsluh pro policisty, hasiče, celníky či dozorce. Loni Česká republika...

Povodně zpustošily západní Čechy. Zasahovaly vrtulníky, sesuv zastavil trať

2. června 2024  12:06,  aktualizováno  21:58

Části Česka o víkendu zasáhly bouřky provázené místy silným deštěm. Zejména na jihozápadě Čech...

KOMENTÁŘ: Kovačič spáchal na Markíze profesní sebevraždu, PPF to dobře ví

3. června 2024  17:19

Když moderátor pořadu televize Markíza Michal Kovačič 26. května na konci pořadu Na tělo...

Slovák sloužil v ruské armádě, zajali ho na Ukrajině. Zpět do Ruska netouží

3. června 2024  17:16

Na Ukrajině zadrželi slovenského občana, který údajně sloužil na straně Rusů a vzdal se ukrajinským...

Zelenskému se hroutí mírový summit. Spojenectví s USA dostává trhliny

3. června 2024

Nedorazí ani Číňané, ani Saúdové. Z očekávaného mírového summitu ve Švýcarsku se omluvilo několik...

Řidička najela do pořadatelů půlmaratonu v Budějovicích, jednu ženu zranila

3. června 2024  16:45

Řidička terénního vozu najela v sobotu v Českých Budějovicích do skupinky lidí, kteří se jako...

Pronájem byt 2+1, 53m2, Česká Třebová
Pronájem byt 2+1, 53m2, Česká Třebová

Nové náměstí, Česká Třebová, okres Ústí nad Orlicí
10 500 Kč/měsíc

  • Počet článků 295
  • Celková karma 22,91
  • Průměrná čtenost 2240x
Každý má právo hledat své štěstí, pokud to není na újmu jiným lidem. Vycházím ze zásady, že stát je tu pro občana a nikoliv naopak. Každý z nás má právo hodnotit, zda pravomoci vykonávané státem by nešly vykonávat lépe nebo jinak, například zda je nevrátit občanům. Neustále je třeba hledat, jak věci dělat levněji, rychleji, přesněji, prostě efektivněji.

Seznam rubrik