Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Chudák obchodník, aneb jak "vydrbat" se zákazníkem

V pondělí jsem se zájmem přečetl článek o reklamacích kočárků. Autor si stěžuje, jak je těžké prodávat kočárky, protože lidé zneužívají dvouletou reklamační lhůtu. Odmítám paušalizování, protože všichni zákazníci nezneužívají pravidla reklamací, stejně jako všichni obchodníci nejsou čestní a slušní. Dokonce si dovolím tvrdit, že právě ti neslušní jsou důvodem, proč lidé postupují k reklamacím tak tvrdě.

Jednalo se o tento článek, kde se popisují strasti prodejce kočárků, jak se ho snaží lidé obrat. Já mám s reklamacemi své zkušenosti, protože jsem typ člověka, který velmi důsledně vyžaduje kvalitu, kterou si kupuje. Mám zkušenosti pozitivní, jako například s obchodem KIKA, ale i mnoho negativních. A to i s renomovanými výrobci jakým je třeba Baťa.

Popíšu však poslední zkušenost s prodejcem airsoftového vybavení (plynové zbraně na plastové kuličky, lehká podobnost s paintballem), společností MORRISCZ AIRSOFT s.r.o.

Můj kamarád mi vnuknul nápad začít s airsoftem jako volnočasovou zábavou. Protože jsem byl vždycky fanoušek armády a část rodiny je v jejích službách, neměl to ani tak složité. Jednou jsem si to zkusil, chytlo mne to. Tak jsem se rozhodl nakoupit si vybavení. Vybral jsem si zbraň, oblečení a další nezbytné doplňky do „války“ a vyrazil do obchodu, který se mi jevil důvěryhodný. Jednou z věcí byly ochranné brýle. Protože jsem bez skla na obličeji lehounce slepý, vybíral jsem brýle s dioptrickou vložkou. U zmíněné firmy jsem narazil na brýle, které splňovaly mé požadavky za přiměřenou cenu necelých 1000 Kč. Spolu s ostatním vybavením jsem šel zaplatit. Na webu společnosti bylo napsáno, že je možné nakupovat i na splátky a vyřizují se přímo na prodejně.

Tehdy přišlo první upozornění, že něco není v pořádku, protože mi dotyčný prodavač oznámil, že na splátky neprodávají. No věci jsem chtěl, měl jsem vybráno, tak jsem šel platit kartou. Brýle mi prodejce vytáhl ze skříňky a nechal mi je vyzkoušet. Brýle mi seděly, vše se zdálo ok. Zaplatil jsem a spokojeně odešel. Večer jsem vše vybalil a jal se instalovat dioptrickou vložku. K mému zklamání jsem však zjistil, že vložka nezapadne do připravených výřezů a nedrží pevně. Byl pátek večer, tak jsem se rozhodl, že půjde reklamovat hned počátkem dalšího týdne.

Podařilo se mi to hned v úterý 29.3. před zavírací dobou. Zrovna si tam jeden mladík vybíral zbraň. Počkal jsem a jal se řešit reklamaci. Ukázal brýle, předvedl problémy. Obchodník uznal, že je tam nějaký problém, a že to bude jednoduchá reklamace. Pořád ok. Do doby než vytiskl reklamační protokol.

Místo reklamačního protokolu totiž vytiskl servisní protokol, na němž bylo předtištěno, že zákazník chce závadu odstranit opravou. Na argument, že toto není reklamační protokol mi odvětil, že oni to tak dělají a mají to odsouhlasené ČOI. Znaje §19 Zákona na ochranu spotřebitele, který říká:

Prodávající je povinen spotřebiteli vydat písemné potvrzení o tom, kdy spotřebitel právo uplatnil, co je obsahem reklamace a jaký způsob vyřízení reklamace spotřebitel požaduje;“

jsem argumentoval, že to nesplňuje zákonné požadavky, navíc vytištěná informace není pravdivá, ale opět mne odbyl s tím, že oni to tak dělají. Naprosto v klidu a slušně jsem mu řekl, že toto nepodepíšu, protože to není pravda a navrhnul jsem mu, že on dopíše zákonem požadované informace rukou. Načež mi řekl, ať si to tam dopíšu sám. To jsem učinil a požádal ho o podpis a razítko k tomu textu, a aby tam dopsal, že potvrzuje prohlášení zákazníka (zkušenosti mne vedou, že co není na papíře, neexistuje). Tak mi přicvaknul druhý papír a řekl, že podpis je na vrchním listu. Byl jsem však neodbytný a stále trval na podpisu vedle mnou dopsaného textu, aby v budoucnu nebylo možné tvrdit, že jsem si to tam dopsal později.

Nakonec uraženě podepsal s tím, že uvedl, že se jedná o reklamaci. S tím jsme se rozloučili. Celý proces mne ale velmi naštval a současně také zklamal, protože jsem je považoval za seriózní společnost. Rozhodl jsem se kontaktovat majitele a vysvětlit, co mi na celé situaci vadilo a požádat o nápravu a vyřešení problému.

Napsal jsem tedy slušný a korektní email, který se odkazoval na paragrafy zákona, aby bylo zřejmé, v  čem vidím problém a žádal neprodlené řešení reklamace na základě známého §19 Zákona na ochranu spotřebitele, který v jiném bodě říká:

„Prodávající nebo jím pověřený pracovník rozhodne o reklamaci ihned, ve složitých případech do tří pracovních dnů.“

Vzhledem k tomu, že se jednalo o ochranné brýle, neobsahující jakoukoli složitou technologii, předpokládal jsem běžný postup a vyřízení reklamace na místě. Očekával jsem klasickou odpověď, že se omlouvají atd. K mému překvapení přišel email, který mluví sám za sebe:

„klidne se muzete domata TVRDE a JESTE TVRDEJI... na RMA mame 30dni od
data prijeti...

S pozdravem
Petr Moravek“

Opět zcela slušně jsem mu odpověděl, že toto odporuje české legislativě, a že pokud trvají na tomto postupu a reklamaci nevyřeší v rámci zákona, budu se muset obrátit na příslušné úřady. Reakce na sebe dala zanedlouho vědět dalším emailem:

„Dobry den, zadame vas o fakturacni udaje pro zaslani faktury za poskozeni travniku na ulici Veslarska 179, zahradnicke prace, vyseti travniku cini 5500Kc. Dle svetku jste umyslne poskozoval cizi vec a pri napomenuti jste vec jeste vice poskodil.

Verime ze celou zalezitost co nejdrive narovname, aby jsme zalezitost nemuseli predat nasemu pravnimu zastupci.

S pozdravem team MORRISCZ“

Místo předchozí ignorace přišlo vyhrožování fiktivními pohledávkami na základě světků. Mimochodem, žádné kontakty jsem neposlal a žádný právník se samozřejmě neozval.

Dny plynuly a 29. 4. mi přišla SMS z čísla, které neznám, bez jakékoliv identifikace – reklamace vyřízena. Začal jsem hledat komu číslo patří a zjistil, že je právě Morrisu. Tak jsem na uvedený telefon odeslal zprávu, že odstupuji od kupní smlouvy a pro urychlení operace, že zasílám číslo účtu. Bez reakce a po i čase stále bez peněž.

Napsal jsem proto další email, kde jsem žádal o informace o vyřízení reklamace, s tím, že pokud nebyla, tak žádám vrácení kupní ceny, a pokud byla vyřešena, že rovněž odstupuji od smlouvy (mezitím jsem byl nucen koupit si jiné ochranné brýle) a opět s žádostí, že bych uvítal bezhotovostní platbu s tím, že dle zákona po nich jinak budu požadovat i úhradu nákladů vzniklých s reklamací.

Odpověď nevybočila z kvality nastolené hned od počátku:

„Zdar,
RMA byla vyrizena a probehla dle sms dne 29.4. coz je do 30dni.

Pokud jste RMA uplatnovat na nejake provozovne, hotovost je pripravena
na provozovne. Na ucet zasilat nebudeme.
Timto ukoncuji diskuzi.

S pozdravem

Petr Moravek“

Co dodat. Možná je chyba ve mně, že chci za své peníze určitou kvalitu. Možná jsem příliš důsledný a za „Servisním protokolem“ vidím víc než je, možná jsem příliš náročný na profesionalitu obchodníků, jejichž produkty nakupuji. Možná je všechno jinak, ale taky možná je společnost MORRISCZ AIRSOFT s.r.o. velmi neseriózní, svým jednáním překračuje zákon a poškozuje zákazníky. Jejich komunikace s klientem mluví za vše.

Vezmeme-li v úvahu, že vlastně prodávají plynové zbraně (a jsou to velmi zdařilé repliky) schopné zcela jednoduše připravit člověka o zrak, prodává i další zbraně jako nože, a chová se k zákazníkům jak ukazují emaily, tak je něco špatně. Upřímně říkám, že když dovoz a prodej zbraní podléhá určitým pravidlům, měla by i na prodejce airsoftového vybavení platit určitá pravidla, možná i určitá licence garantující kvalitu a odbornost. A jednání se zákazníkem by mělo být jedno z kritérií, které by bylo pod dohledem při zvažování o udělení licence.

Nominujte autora do ankety Bloger roku

Autor: Marian Němec | středa 18.5.2011 14:50 | karma článku: 22,03 | přečteno: 2485x
  • Další články autora

Marian Němec

Kde se rodí praví muži

Otázka, která může mít více odpovědí, ale podle mého je pravda mnohem prozaičtější. Praví muži se rodí přece v porodnici. Byť se ta odpověď může zdát dětinská, tak je myšlena naprosto jinak. Po dvojité zkušenosti totiž tvrdím, že ze mne až porod udělal chlapa.

17.1.2011 v 10:00 | Karma: 11,68 | Přečteno: 895x | Diskuse| Společnost

Marian Němec

Ožralé hovado bez řidičáku zabíjelo – cena života 6 let a 1,7 mil.

Sledovat smrt blízkého člověka, a současně uniknout smrti jen o vlásek, je jistě traumatizující. Myslím, že neméně stresující je pak sledování soudního procesu s výsledkem, že cena života manželky a mámy je 6 let a 1,7 milionu. Odůvodnění totiž ne právě lichotivě hovoří o tom, jak se soudce seznámil s reálnou situací na místě neštěstí a snížil společenskou nebezpečnost trestného činu.

15.11.2010 v 9:00 | Karma: 36,24 | Přečteno: 2301x | Diskuse| Společnost

Marian Němec

Stát okrádá pracující matky

Ten silně expresivní titulek je zejména z důvodu vyvření mých emocí po zjištění, jakým způsobem se stát chová k ženám, které pracovaly a mají děti. Volil jsem pravici, protože prosazuje teze, že se mají podporovat ti, kdož pracují. V případě matek je to však přesně obráceně, stát jim dokonce bere peníze.

9.11.2010 v 7:00 | Karma: 20,50 | Přečteno: 1708x | Diskuse| Politika

Marian Němec

Jak Onderka s ODS ukázali ostatním zdvižený prostředník

Tak by bylo možné parafrázovat výsledek koaličních jednání v Brně. A v nepřímé souvislosti s pověstným brněnským „orlojem“ by z toho mohla být i poměrně slušná zábava. Jedni jsou rádi za stabilitu, druzí se bouří, že voliči chtěli středopravou koalici. Přestože jsem voličem jedné ze stran, která tak skončí v opozici, nejsem ve výsledku zklamán tak moc, jak by se někomu mohlo zdát. Podívejme se na celou věc z praktického pohledu brňáka, ale také voliče jedné ze stran.

4.11.2010 v 12:52 | Karma: 12,76 | Přečteno: 1307x | Diskuse| Politika

Marian Němec

Vláda chce terorizovat státní úředníky

Všichni víme, že nemůžeme žít na dluh. Všichni víme, že se musí šetřit. A zřejmě všichni víme, že naše přebujelá byrokracie je obrovskou žumpou na peníze. Proto poněkud nerozumím odborové šéfce paní Vondrové, která tvrdí, že třetina úředníků se cítí přetížená. Nemůžu si pomoci, ale záměrně manipuluje s informacemi, nebo neví o čem mluví.

2.11.2010 v 12:00 | Karma: 34,19 | Přečteno: 1980x | Diskuse| Společnost
  • Nejčtenější

Pozdrav z lůžka. Expert Antoš posílá po srážce s autem palec nahoru

13. května 2024  18:48,  aktualizováno  14.5 22:25

Hokejový expert České televize Milan Antoš, kterého v neděli na cestě z O2 areny srazilo auto, se...

Novotný je na vyhazov z ODS. Výroky o Slováčkové překročil hranici, řekl Benda

12. května 2024  12:11

Starosta Řeporyjí Pavel Novotný překročil hranice, které by se překračovat neměly, kritizoval v...

Důchod daleko, ale práci nedostanou. Nezaměstnaných šedesátníků přibývá

11. května 2024

Premium Lidé kolem šedesátky při hledání zaměstnání narážejí na zeď. Zaměstnavatelé o ně nestojí, preferují...

Publikace Nerudové jsou ostuda. Zesměšňuje všechny vědce, míní europoslanec

9. května 2024  12:08

Ekonomka a kandidátka do Evropského parlamentu za hnutí STAN Danuše Nerudová publikováním do...

Britská učitelka spala s žáky, s jedním otěhotněla. U soudu přiznala „chyby“

14. května 2024  20:57

O chybách a zničeném snu nyní u soudu v Manchesteru vypráví britská učitelka, kterou policie viní...

Vláda jedná o programu návratu části uprchlíků před válkou na Ukrajinu

15. května 2024  5:45,  aktualizováno  12:45

Program pomoci při návratu uprchlíků na Ukrajinu má na programu vláda. Platná podoba lex Ukrajina...

Zelenskyj ruší všechny zahraniční cesty, situace na frontě mu neumožňuje odjet

15. května 2024  9:34,  aktualizováno  12:28

Ukrajinský prezident Volodymyr Zelenskyj odkládá všechny zahraniční návštěvy. Uvedl to jeho mluvčí...

Předstíral záchvat epilepsie a utekl z léčebny, nebezpečného muže hledá policie

15. května 2024  12:14

Policisté hledají nebezpečného muže podezřelého z loupežného přepadení, který po zadržení dnes ráno...

Dodávky munice Ukrajině nevylučují jednání o míru, koriguje Pavel rozhovor

15. května 2024  12:06

Dodávání vojenské munice na Ukrajinu je součástí její podpory, uvedl v úterý prezident Petr Pavel...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

  • Počet článků 10
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1455x
Otec už dvou krásných holčiček, kterému není jedno, v jakém světě ty malé bude žít. Už má dost toho, že ti kdo mají poslouchat neslyší, co se jim říká. Jinak úplně normální chlap se všemi plusy i mínusy, které k normálnímu muži patří. Snaží se užívat všeho co mu život přináší. Provozovatel projektu www.anglickaslovicka.cz