Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Kdo (skutečně) tlačí na elektromobilitu?

Existuje v této zemi (nejen v této zemi) utkvělá představa, že hlavním hnacím motorem světové elektromobility je Evropská unie. Nu, samozřejmě zevnitř EU to tak může i vypadat. Ale úplná pravda to není.

Reálným a opravdovým lídrem elektromobility je Čína. A částečně USA, ale ve skutečnosti Čína. To platí historicky, není to nějaká úplná novinka. My jsme někteří opojeni a někteří deptáni neustálou evropskou diskusí o emisních normách, které znamenají konec spalovacích motorů, konec konců máme zde i relativně nedaleký zákaz prodeje aut se spalovacími motory, jsme pod tlakem médií, která to rozebírají s oblibou ze všech stran, především ale ze strany ztráty technologické převahy.

Ta teze zní: vyrábějme dál spalovací motory, ty umíme. Elektromobilita se buď prosadí sama a bude ji to dlouho trvat nebo zanikne. A nám bude svět rvát naše auta na benzín či naftu rovnou z linek.

Jen máloco je tak vzdáleno realitě.

Tedy kromě jednoho bodu, který je naprosto pravdivý: V produkci elektromobilů je Evropa pozadu. Nejen, že nenastoupila do ujíždějícího vlaku, ale mává mu z nástupiště ještě v době, kdy tento již mizí kdesi na obzoru v tunelu.

Je to takhle. Největší producent elektromobilů: Čína (ovšem včetně gigafaktory Tesla v Šanghaji). Největší prodeje elektromobilů: Čína. Největší exportér elektromobilů: Čína.

Pro Čínu je elektromobilita dar z nebes, na kterém roky usilovně pracovala. Ze dvou důvodů. Za prvé má pod kontrolou většinu těžby a primární produkce surovin, které jsou (v danou chvíli) pro elektromobilitu specifické (to znamená to, co je třeba pro baterie). Za druhé se ji nabídnul obrovský prostor pro využití technických a inovačních schopností čínských inženýrů a ti se chopili možnosti s příznačnou usilovností a pílí. Výsledek: Neodvratně směřujeme (jako Evropa) k závislosti, která je a bude větší než závislost na ropě a plynu.

V roce 2021 bylo v Číně vyrobeno 2,3 milionu kusů elektromobilů, což v daném roce bylo 58 procent z celkových 4 milionů (Evropa 22 procent, USA 12 procent). Čína vyvezla 500 tisíc elektromobilů, z toho 230 tisíc do Evropy, z toho 100 tisíc byla značka Tesla (jaká to ironie!). Vtipné je, že to funguje i opačně. Německo vyvezlo v onom roce 2021 do Číny auta za 16,7 miliardy eur. Z toho ale 12,6 miliardy eur představovaly hybridy a elektromobily.

U toho posledního údaje stojí za to se zastavit. Co by dělaly evropské automobilky s těmi hromadami skvělých aut na benzín či naftu, když i Čína z Německa dováží převážně hybridy a elektromobily?

Šedivé vlasy musí mít každý strategicky přemýšlející ekonom z toho, jaké jsou stávající podíly producentů toho klíčového, co je v elektromobilech (a v jistém smyslu slova i v budoucí ekonomice) – tedy baterií.

Kdo vyrábí baterie? No přiznejme si, že Evropa to není. A ani nebude.

 

Obrázek to ostatně ukazuje vcelku pěkně. A asi není úplně špatně, že jde o produkci nejen automobilových baterií, ale obecně energetických úložišť.

Ono stojí za to se podívat i na produkci baterií přímo pro automobily podle domovské země výrobce.

Tady je asi vcelku dobře vidět, kde je soustředěna technologická převaha v oblasti elektromobility - zde jde konkrétně zase o baterie.

 

A abychom se ještě chvíli mohli drásat tím, jak zaostáváme, podívejme se na suroviny a díly autobaterií podle toho, „kdo je má pod kontrolou“.

Dominance Číny v produkci komponentů baterií pro elektroauta je skoro absolutní. A bude trvat roky, než se to změní. Pokud to ještě je vůbec možné.

 

Ne a ještě jednou ne, Evropa skutečně není „na čele vývoje“ a není „hnacím motorem změny“. To se děje úplně jinde a má to úplně jinou dynamiku, než naše diskuse „chci jezdit s benzíňákem a Brusel mi to zakazuje“.

Problém Evropy je, že to asi vzala za špatný konec. Že nyní již jenom trochu zoufale dobíhá něco, co se vzdaluje rychlostí šinkansenu ve srovnání s posázavským expresem. Evropa nezačala strategicky myslet o surovinách, nezačala včas přemýšlet o výzkumu a vývoji – raději vedla svoje války mezi producenty a Evropskou komisí na téma skutečných emisí dieselových motorů. Když evropští lídři automobilového průmyslu přemýšleli, jak vyzrát na testy, jejich kolegové v Číně či v Jižní Koreji pracovali na inovacích a výzkumu o jedno, dvě či tři patra výše.

Co dělaly národní vlády evropských zemí v době, kdy v Číně probíhaly rozsáhlé průzkumy (placené centrální vládou) s úkolem objevit možnosti těžby příštích strategických surovin?

To jsou problémy Evropy. Ostatně: A jak daleko jsme s tou těžbou lithia?

Samozřejmě stojí za to se podívat, kde je nejvíce nových registrovaných elektrických osobních aut a lehkých dodávek (plus hybridů, rozdíl s údaji o světové produkci v daném roce je dán statistickou metodou a právě hybridy)...

Což není tak podstatné, protože poměry to nemění. Výsledek asi nepřekvapí.

Když to zjednodušíme, tak v Ćíně je registrována polovina celosvětového počtu nových elektroaut.

 

Autor: Eva Kislingerová | úterý 23.5.2023 8:37 | karma článku: 23,07 | přečteno: 1034x
  • Další články autora

Eva Kislingerová

PF: Snad ty volby nějak přežijeme

Naše PF, tedy pour féliciter, „péefka“ vznikla v dynamicky rostoucích městech 19. století. Přestal být čas na osobní návštěvu přátel, kartička s PF a začínajícím letopočtem tak sloužila jako náhražka za fyzický kontakt.

31.12.2024 v 0:46 | Karma: 24,89 | Přečteno: 540x | Diskuse | Společnost

Eva Kislingerová

Vítězný argentinský dřevorubec jako inspirace pro Česko?

Potkala jsem před svátky dávného známého, zapovídali jsme se na ulici. Padla jedna věta, která mne v duchu trochu rozesmála, ale v tu chvíli jsem to nechala být. Zněla asi takto: Kéž by u nás žil někdo , jako Javier Milei!

29.12.2024 v 8:35 | Karma: 30,20 | Přečteno: 917x | Diskuse | Ekonomika

Eva Kislingerová

Pět let zmaru. A teď?

Ztracená pětiletka. Zatracená pětiletka. Od roku 2020 se v tom prostě „plácáme“. Jsme zemí s mimořádným počtem strategií pro příští desetiletí rozepsaných na tisících stránek. Jenže s nulovou představou, co dělat dál.

19.12.2024 v 9:22 | Karma: 26,86 | Přečteno: 840x | Diskuse | Ekonomika

Eva Kislingerová

Národ miluje korunu, podniky ale hlasují nohama

Vláda se nedávno odmítla výrazněji posunout směrem k zavedení eura, což jinými slovy znamená, že ke společné měně v příštích zhruba pěti letech určitě nepřistoupíme. Někdo slaví, někdo pláče, někteří hlasují „nohama“.

5.12.2024 v 6:00 | Karma: 29,80 | Přečteno: 2439x | Diskuse | Ekonomika

Eva Kislingerová

Žijeme jako Calhounovy myši?

Popularita toho experimentu se vrací v módních vlnách: Dejte myší populaci vše, co potřebuje, plus bezpečí, a za několik desítek generací dojde po řadě peripetií k vymření kolonie. Lidé v tom hledají paralelu k dnešnímu světu.

28.11.2024 v 7:30 | Karma: 31,91 | Přečteno: 3056x | Diskuse | Ekonomika
  • Nejčtenější

Střílela. A otočila zbraň proti sobě. Instruktor neměl šanci reagovat

8. ledna 2025

Premium Na Střelnici Templář ve Znojmě přišel v neděli muž s patnáctiletou dcerou. Chtěli si zastřílet....

Fiala zničil tuto zemi, Pavel je loutka vládnoucí moci, říká v Rozstřelu Zeman

9. ledna 2025

Rozstřel Miloš Zeman přijal pozvání do pořadu Rozstřel na iDNES.cz. V rozsáhlém rozhovoru s moderátorem...

V Mostě uhořelo šest lidí. Restaurace byla v jednom plameni, popsal hasič

12. ledna 2025  6:54,  aktualizováno  13:09

Přímý přenos Při výbuchu a požáru v restauraci U Kojota v ulici Františka Halase v Mostě zemřelo nejméně šest...

Za chybějící papíry k domu pokuta. Polovině Čechů hrozí sankce až 400 tisíc

11. ledna 2025

Premium Je projektová dokumentace k vašemu domu zastaralá a neaktuální? Anebo ji vůbec nemáte? Pak budete...

Aralské jezero vstává z mrtvých. Voda se vrací a do ní i život

13. ledna 2025  21:50

Objem vody v severní části Aralského jezera se od roku 2008 zvýšil téměř o polovinu, uvedly...

Rusko testuje „Trampa“. Pojmenovali dron po prezidentovi, tvrdila média

14. ledna 2025  20:39

Rusové představili nový vojenský transportní dron. Jeho oficiální zkratka TraMP (transport aviation...

Odnesou to Britové? Španělé zvažují řešit krizi bydlení stoprocentní daní

14. ledna 2025  20:23

Španělsko plánuje řadu opatření k řešení hrozící bytové krize, včetně až stoprocentní daně z...

Muskova raketa vynesla českou družici, speciální kamera odhalí skládky i kácení

14. ledna 2025  16:24,  aktualizováno  20:20

Nový pohled na Česko i zbytek planety přinese družice TROLL vyrobená brněnskou kosmickou...

Rakušan je Gendermanem roku. Titul má i ostravský náměstek Pražák

14. ledna 2025  20:15

Titul Genderman roku 2024 za prosazování rovnosti žen a mužů získali vicepremiér Vít Rakušan (STAN)...

Domácí lékárnička: Co patří do lékárničky pro děti?
Domácí lékárnička: Co patří do lékárničky pro děti?

Mít správně vybavenou domácí lékárničku je velice důležité pro efektivní poskytnutí první pomoci, zejména dětem. Bez ohledu na to, zda se jedná o...

  • Počet článků 123
  • Celková karma 31,01
  • Průměrná čtenost 1402x
Profesorka ekonomie a vysokoškolská pedagožka dříve na Vysoké škole ekonomické v Praze, nyní na Jihočeské univerzitě v Českých Budějovicích. V letech 2014 až 2018 členka Zastupitelstva hlavního města Prahy a radní pro finance a rozpočet. Napsala jsem sama nebo s kolegy docela dost knih, třeba Manažerské finance, Podniková ekonomika, Úvod do podnikového hospodářství, Cirkulární ekonomika I až III, Podnik v časech krize a další. A samozřejmě publikovala mnoho článků v domácích i zahraničních časopisech o finančním řízení podniků, sanacích, insolvencích, rozhodovacích procesech a o makroekonomickém vývoji.

Seznam rubrik