Kdo (skutečně) tlačí na elektromobilitu?
Reálným a opravdovým lídrem elektromobility je Čína. A částečně USA, ale ve skutečnosti Čína. To platí historicky, není to nějaká úplná novinka. My jsme někteří opojeni a někteří deptáni neustálou evropskou diskusí o emisních normách, které znamenají konec spalovacích motorů, konec konců máme zde i relativně nedaleký zákaz prodeje aut se spalovacími motory, jsme pod tlakem médií, která to rozebírají s oblibou ze všech stran, především ale ze strany ztráty technologické převahy.
Ta teze zní: vyrábějme dál spalovací motory, ty umíme. Elektromobilita se buď prosadí sama a bude ji to dlouho trvat nebo zanikne. A nám bude svět rvát naše auta na benzín či naftu rovnou z linek.
Jen máloco je tak vzdáleno realitě.
Tedy kromě jednoho bodu, který je naprosto pravdivý: V produkci elektromobilů je Evropa pozadu. Nejen, že nenastoupila do ujíždějícího vlaku, ale mává mu z nástupiště ještě v době, kdy tento již mizí kdesi na obzoru v tunelu.
Je to takhle. Největší producent elektromobilů: Čína (ovšem včetně gigafaktory Tesla v Šanghaji). Největší prodeje elektromobilů: Čína. Největší exportér elektromobilů: Čína.
Pro Čínu je elektromobilita dar z nebes, na kterém roky usilovně pracovala. Ze dvou důvodů. Za prvé má pod kontrolou většinu těžby a primární produkce surovin, které jsou (v danou chvíli) pro elektromobilitu specifické (to znamená to, co je třeba pro baterie). Za druhé se ji nabídnul obrovský prostor pro využití technických a inovačních schopností čínských inženýrů a ti se chopili možnosti s příznačnou usilovností a pílí. Výsledek: Neodvratně směřujeme (jako Evropa) k závislosti, která je a bude větší než závislost na ropě a plynu.
V roce 2021 bylo v Číně vyrobeno 2,3 milionu kusů elektromobilů, což v daném roce bylo 58 procent z celkových 4 milionů (Evropa 22 procent, USA 12 procent). Čína vyvezla 500 tisíc elektromobilů, z toho 230 tisíc do Evropy, z toho 100 tisíc byla značka Tesla (jaká to ironie!). Vtipné je, že to funguje i opačně. Německo vyvezlo v onom roce 2021 do Číny auta za 16,7 miliardy eur. Z toho ale 12,6 miliardy eur představovaly hybridy a elektromobily.
U toho posledního údaje stojí za to se zastavit. Co by dělaly evropské automobilky s těmi hromadami skvělých aut na benzín či naftu, když i Čína z Německa dováží převážně hybridy a elektromobily?
Šedivé vlasy musí mít každý strategicky přemýšlející ekonom z toho, jaké jsou stávající podíly producentů toho klíčového, co je v elektromobilech (a v jistém smyslu slova i v budoucí ekonomice) – tedy baterií.
Obrázek to ostatně ukazuje vcelku pěkně. A asi není úplně špatně, že jde o produkci nejen automobilových baterií, ale obecně energetických úložišť.
Ono stojí za to se podívat i na produkci baterií přímo pro automobily podle domovské země výrobce.
A abychom se ještě chvíli mohli drásat tím, jak zaostáváme, podívejme se na suroviny a díly autobaterií podle toho, „kdo je má pod kontrolou“.
Ne a ještě jednou ne, Evropa skutečně není „na čele vývoje“ a není „hnacím motorem změny“. To se děje úplně jinde a má to úplně jinou dynamiku, než naše diskuse „chci jezdit s benzíňákem a Brusel mi to zakazuje“.
Problém Evropy je, že to asi vzala za špatný konec. Že nyní již jenom trochu zoufale dobíhá něco, co se vzdaluje rychlostí šinkansenu ve srovnání s posázavským expresem. Evropa nezačala strategicky myslet o surovinách, nezačala včas přemýšlet o výzkumu a vývoji – raději vedla svoje války mezi producenty a Evropskou komisí na téma skutečných emisí dieselových motorů. Když evropští lídři automobilového průmyslu přemýšleli, jak vyzrát na testy, jejich kolegové v Číně či v Jižní Koreji pracovali na inovacích a výzkumu o jedno, dvě či tři patra výše.
Co dělaly národní vlády evropských zemí v době, kdy v Číně probíhaly rozsáhlé průzkumy (placené centrální vládou) s úkolem objevit možnosti těžby příštích strategických surovin?
To jsou problémy Evropy. Ostatně: A jak daleko jsme s tou těžbou lithia?
Samozřejmě stojí za to se podívat, kde je nejvíce nových registrovaných elektrických osobních aut a lehkých dodávek (plus hybridů, rozdíl s údaji o světové produkci v daném roce je dán statistickou metodou a právě hybridy)...
Což není tak podstatné, protože poměry to nemění. Výsledek asi nepřekvapí.
Eva Kislingerová
Národ miluje korunu, podniky ale hlasují nohama
Vláda se nedávno odmítla výrazněji posunout směrem k zavedení eura, což jinými slovy znamená, že ke společné měně v příštích zhruba pěti letech určitě nepřistoupíme. Někdo slaví, někdo pláče, někteří hlasují „nohama“.
Eva Kislingerová
Žijeme jako Calhounovy myši?
Popularita toho experimentu se vrací v módních vlnách: Dejte myší populaci vše, co potřebuje, plus bezpečí, a za několik desítek generací dojde po řadě peripetií k vymření kolonie. Lidé v tom hledají paralelu k dnešnímu světu.
Eva Kislingerová
Jak se drží ruská ekonomika?
Zuby nehty, nicméně přesně tak, jak racionálnější část ekonomů předvídala. Ta méně racionální část a s ní nemálo politiků pociťuje zmatek a rozčarování, jak je možné, že se ruská ekonomika po tisíci dnech nezhroutila.
Eva Kislingerová
Můžeme mít mzdy jako v Německu?
Ano, technicky vzato ano. Za čtyři roky? Ne, pokud nenastane zázrak nebo se nezhroutí Německo. Ptejme se ale na daleko podstatnější otázku, než jestli je to proveditelné za pět, deset nebo dvacet let.
Eva Kislingerová
Bojme se o Evropu nebo bojme se Evropy?
Každý racionálně smýšlející a ekonomicky znalý člověk je poněkud vyděšený z toho, co se děje s evropským průmyslem. My jsme zvláště vyděšeni, co se děje s průmyslem českým. Říká se tomu deindustrializace.
Další články autora |
Patrik Hartl odstupuje ze StarDance, vrátí se Lucie Vondráčková
Po důkladném zvážení a na doporučení lékařů se spisovatel Patrik Hartl rozhodl ukončit svoje...
Velký test másla: Nejlahodnější vzorek nebyl ani bio, ani z alpského mléka
Premium Lahodné máslo, které chutná a voní po smetaně, nemusí stát majlant. Jenže napěchovat jím mrazák,...
Chaos, protesty a vojáci v parlamentu. V Jižní Koreji hodiny platilo stanné právo
Jižní Korea zažila den plný chaosu poté, co prezident Jun Sok-jol vyhlásil stanné právo kvůli silám...
Pohřešovaného manažera našli mrtvého, po noční nehodě patrně bloudil v lese
Policisté v pondělí dopoledne našli pohřešovaného manažera e-shopu s hudebními nástroji Kytary.cz....
Kvůli agresivitě Romy neregistruji, vyhlásila pediatrička po konfliktu s nimi
S neurvalostí, agresivitou a urážkami se setkala v čekárně své ordinace dětská lékařka z Aše. Podle...
Senior jel kilometr po prázdné pneumatice, za autem se vznášela oblaka dýmu
S prázdnou pneumatikou po ráfku si to pardubickými ulicemi uháněl pětasedmdesátiletý senior, který...
Piráti online rozhodují o místopředsedovi. Zájem mají i Richterová či Šípová
Do užšího vedení Pirátů se pokouší vrátit místopředsedkyně Poslanecké sněmovny Olga Richterová. Má...
Hejtman a poslanec Bělica rezignoval na primátora. Zajímalo to jen média, tvrdí
Moravskoslezský hejtman Josef Bělica rezignoval na funkci primátora Havířova. Naplnil tak svůj...
Cokoli je lepší než Asad. Syrští uprchlíci se přes hranice hrnou domů
Na hranicích Libanonu a Turecka se Sýrií se shromažďují syrští uprchlíci mířící po pádu režimu...
Prodej rodinného domu 170 m2, pozemek 284 m2
Pražská, Městec Králové, okres Nymburk
4 290 000 Kč
- Počet článků 120
- Celková karma 27,01
- Průměrná čtenost 1415x