- Počet článků 1664
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 1263x
Seznam rubrik
- Antika
- Román o orosených růžích
- Umění
- Vídeňské bonbónky
- In memoriam
- Články roku 2011
- 2011 Povídky z maloměsta
- Příroda a její dary
- Hudba pro specialisty na etno
- Zahrada
- 2013
- Územní členění a problematika
- Sociální problematika v ČR
- Martin a Liliana
- Biblické dějiny
- Stres. frustrace, deprese nebr
- 2014
- Mezi drakem a hadem
- Společnost
- Články roku 2010
- 2015
- Z historie
- Demokracie
- Politika
- Smlouvy nejsou kus papíru
- Rodina a život kolem ní
- Tajemství zdraví a krásy
- Umět vařit je -in -
- Povídky a novely na sobotu
- Moje domácí kuchyně
- Milostná lyrika
- Až budou padat hvězdy
- On ženatý, ona vdaná
- Můj rozmarný Bůh, harmonie
- Náboženství
- Občanský zákoník a předpisy so
- Pohádky
- Těžké chvíle s lehkým srdcem
- Filozofování s filozofy
- Ženou v každém věku
- Paragrafy
- 50 +
- Druhé housle
- Čtenářský deník
- Osobní
- Nezařazené
- Rok 2012
- 2017
- Rok 2016
Oblíbené články
Irena Aghová
Společnost: Marcus T. Cicero a jeho odkaz
Čtete rádi antické autory? Možná, že následující článek povzbudí ty, kteří si myslí, že jejich myšlenky a díla nemají naší době co říci. Ale mají. Uvidíte sami.
Irena Aghová
Politika: O spekulací a rozumu
Víte co je nového? To samé, co před týdnem, co včera a co nás zítra opět nemine. Určitě nejzajímavější zpráva bude o tom, jak si bude počínat Evropa za 55 let. O tom tento článek.
Irena Aghová
Antika: O osudech Aristotelových spisů v antice
Aristotéles, jeho filosofie a myšlenky jsou stále živé i v našem 21. století. Následující článek se věnuje jeho životu a osudu jeho spisů v antické době. Ale tím toto téma nekončí. Středověk ho vzkřísil.
Irena Aghová
Společnost: Utrpení ze svobody a Sókratův úsměv i pláč
Dávné hlasy k nám zaznívají z rozrůstajících se kořenů naší civilizace a našich kulturních dějin; učí nás, jak dojít k harmonii, svobodě, pravdě, veřejného zájmu, autonomního svědomí a blaženosti, nabízejí nám toho mnoho.
Irena Aghová
Dějiny: Dějiny psané srdcem
Několikrát jsem se doznala až k nekritické lásce k české historii a českým středověkým dějinám umění. Ne tolik k těm oficiálním, z kterých jsem skládávala zkoušky se strachem, že je nebudu schopná udělat ani na potřetí (vždycky byly pravým strašákem studentů na všech typech vysokých škol humanitního zaměření hned vedle latiny a filozofie ), ale k těm dějinám, které byly psané srdcem. Možná se spornou historickou hodnotou, ale plnou fantazie a touhy ukázat krásu, vytvořenou lidským duchem. (Věnováno panu Oulickému).
Irena Aghová
Naše doba: Přichází nová doba, pane Baudyši?
Asi před dvaceti lety mi vysvětloval pan František Patloka, úžasný člověk, co je to Boží soud. Měla jsem o tom velmi zkreslené představy a většině lidem, kteří na taková témata psali, jsem nevěřila. Ani četba knih a zasvěcených úvah nesejmula z mé mysli strach, že lidé před takovým soudem prostě neobstojí. A najednou je to tady ...
Irena Aghová
Směry myšlení: Tak trochu polemika, tak trochu optimismus
Interwiew s panem poslancem za ODS Plachým za ODS, které vyšlo v Parlamentních listech s názvem "Naše civilizace zanikne a s ní i tento národ, účtuje poslanec ODS", mne velmi udivil. Proč? Pan poslanec se zamýšlí nad usycháním křesťanských kořenů v Evropě a přirovnává tuto situaci k USA, kde je tedy opravdu situace hodně povážlivá v ohledu sociálního a duchovního života. Nejsem stoupencem jakéhokoliv "malování čertů na zeď" a konečně, příčiny takových problémů, o kterých hovoří Pat Buchanan mají spíš politický a ekonomický charakter, než ideový. Jsem překvapená, že "staré dobré křesťanství" je najednou možnou cestou k nápravě světa, jak tak vyciťuji z obou přiložených článků. Jenomže, možná, že si to málokdo uvědomuje, to není ideologie, kterou je možné jen tak z ničeho nic nastolit a prohlašovat: a od této doby jedeme podle Bible. Podle mého názoru, a to si uvědomuji velmi dobře, jsou lidé natolik bytostně odkloněni od filozofického a morálního základu křesťanství, že návrat k němu bude velmi, velmi těžký. Stát se křesťanem znamená přetavení lidské bytosti a také společnosti. Znamená to pochopení, hluboké pochopení jeho základů, jeho poslání a poselství, i uznání v jeho celém rozměru. A to se neobejde bez obětí, tím nemyslím ztráty na životech, ale lze uvažovat o ztrátě iluzí ze současného světa a pocit nutnosti změnit své postoje. Aby mohlo být přijato, musí se lidé ve své podstatě něčeho vzdát. I když, já věřím, že se to v Evropě může snadno podařit. Protože Evropa (Západ i Východ) je dědicem a dalo by se říci i pokračovatelem těchto hodnot, které ji přinesly civilizaci a kulturu. Až tak hluboce lze o něm přemýšlet, až tak důsledně lze vyhledat jeho přínos.
Irena Aghová
Filozofie: Péče o duši
Logos jako usebrání, vším prostupující, je v oblasti doxá (zdání) vydán na pospas mínění. Má ovšem také své různé vývojové formy: buď se obratně přesvědčuje o opaku pravdivého (sofistika) anebo se pravdivé bagatelizuje (znehodnocuje, zesměšňuje). Tuto bagatelizaci umějí někteří jedinci důkladné a “shodí” vše, ještě před tím, než by se věc mohla domoci uznání. Kladete si otázku, jak je to možné? Je to možné proto, že sféra doxá připouští kontradikce. Podle Patočky: ” ...velké je zároveň malé, polovina je celkem a celek je polovinou“.
Irena Aghová
Filozofie: O mýtech a o pojmu „domácí“ a „cizí“
Čtenáři Bible, či díla "Tisíc a jedna noc chápou", jak velkou roli hrál mýtus v dějinách lidstva a že nejde o pouhé pohádky, které můžeme ledabyle házet za hlavu. Uvedla jsem tato dvě díla jako nejmarkantnější příklady mýtů smíšených se soudobou realitou, ještě ke všemu jsou zpracované v mnoha literárních stylech, v nichž se nenápadně vznáší dech filozofie, která nejdříve musí poznat veškeré pojmy, aby je definovala pro další vědy, které se od ní víceméně vzdálí. Řešíme problém střetu "domácího" a "cizího" ve společnosti a tento střet demonstruji na japonském mýtu.
Irena Aghová
Politika: Přítomnost a budoucnost vyrůstá z minulosti
Četla jsem téměř všechny blogy, které se týkají případu bratří Mašínů a byly v nich vyjádřeny osobní postoje, řekla bych, bytostně procítěné, ať již byly pro oprávněnost jejich postupu provázeného násilím za účelem získání osobní svobody nebo se autoři vyslovovali proti násilí, i za cenu získání momentálního užitku. Ale to je jednoduše řečeno, protože samozřejmě, nebyly vyčerpány všechny důvody k takovému postoji, takže je můžeme pokládat za morální postoj nebo obecně lidský, který nemá žádný filozofický rozměr. Protože jsem chtěla tento článek napsat s přehlednou stručností, aniž bych zabíhala do všech možných filozofických, politických, psychologických, historických, právních, sociologických a konečně i psychiatrických hledisek, nepouštím se do velkých podrobností, jen naznačuji, co mi leží v mysli. Svým způsobem byli pachatelé a svým způsobem oběti doby, které je těžko, bez poctivého studia a rozboru, rozumět.
Irena Aghová
Duchovní stav: Otevřené nebe
Nepatřím k lidem, kteří by upřednostňovali jedno myšlení mezi mnohými, protože mám přesvědčení, že vše vychází jedné nepochopitelné a nepojmenované jednoty a my jsme v tuto chvíli, co sedíme u našich PC, jejím tělesným projevením a máme jména. Ale tato harmonie je nám propůjčena pouze na dobu lidského života. Jsem tak zaujatá i pro zen budhismus, budhismus, hinduismus a další duchovní systémy, které se snaží objasnit tajemství a původ inteligence, jež stvořila svět. Dávám přednost Ježíši, protože učil, že násilí se dá přemoci jemností a také učil nehybnosti. Jeho smrt i vzkříšení je vrcholem pravdivosti o životě i království nebeském. Na rozdíl od ostatních náboženství je schopen být přítelem a žít v lidském srdci, v té jeho lepší zóně. Není neosobní, jeho činy a slova jsou v souladu s věčnou harmonií Stvoření a člověk je její součástí i za života i po smrti a proto je naše duše nesmrtelná.
Irena Aghová
Sedm mudrců: Moudrost druhá - Poslouchej zákony
Napadlo mne, když jsem o poslání této moudrosti přemýšlela, inspirována mnohými událostmi, které se v současnosti dějí a stávají, že nejde jen o zákony pěkně oparagrafované, otištěné ve sbírce zákonů s podpisy v.r. předních představitelů státu, kteří mají právo zákony podepisovat. Myslím si, že moudrost, kterou jsem si vybrala hovoří o úplně jiných zákonech, které dnes lidé nevnímají jako bezprostředně působící a také jako původce příčin a následků, jinak řečeno, to pověstné, oko za oko, zákon příčiny a následku.
Irena Aghová
Víra: Náboženství se nevyplácí
Dnes byla uveřejněna americká studie, která vyhodnocuje procentuální počet věřících lidí v evropských zemích a staví Česko na první místo v počtu lidí, kteří se nehlásí k náboženské víře. Není to nic překvapujícího...
Irena Aghová
Řádky: Ateistům ...
Jak jsem několikrát zdůraznila, nejsem člověk, který by se uzavřel do kruhu slepé víry a prosazoval myšlenky, které nejsou buď srozumitelné a tudíž vykladatelné mnoha způsoby anebo mohou zakládat hnízdečka bezpráví a nespravedlnosti. A to se děje i v náboženství, v náboženském myšlení a dokonce i v určitém slova smyslu, ve víře. Není uchopitelná tak docela rozumem a vychází z dávných tradic a zkušeností dávných lidí. Proto, snad proto ji lidé odvrhují a upřednosťňují zákon, vynutitelný státem, lidská práva, garantovaná základním zákonem státu a právní jistotu. Ale ani tyto předpoklady spravedlivé společnosti nebudou nikdy fungovat stoprocentně, protože na to by museli být lidé uvědomělí, zodpovědní, mravní a cílevědomí. A to můžeme očekávat od jednotlivců, které se mohou stát na krátkou dobu majáky společenského hnutí, ale nikdy ne od společnosti, pokud nebude ovšem vážně ohrožena její existence, aby se semkla k rozhodnému kroku netrpět bezpráví, násilí, demagogii a nemravnost. A tou nemravností rozumím například i projevy cíleného pragmatismu, který jde pouze za svým cílem, bez ohledu na skutečnosti, které jsou vázány zase jen na lidi. Na jejich vůli a schopnosti něco změnit. A tak se zdá, že svět je stále stejný a nenapravitelný a dokonce mám pocit, že ho napravují čas od času události, nikoliv lidská vůle.
Irena Aghová
Devět bran: Kde je problém?
Myslíte si, že někteří lidé přestali uznávat hodnoty, na kterých se lidstvo dohodlo přijetím náboženských i světských formulacích o tom, co je mravné a co z toho je hodno zavést do zákona jako žádoucí nebo vynutelné státem? Případ Dominika mluví za mnohé jiné další tragedie, kterým předcházelo násilí, zneuctění, znásilnění, bití a mučení. V rodinách, které žijí mezi námi. A chování lidí, kteří by měli chránit takové nešťastné oběti, je nepochopitelné. Jde jen o lhostejnost anebo nedostatek znalosti či uvědomělosti anebo také vůle takové lidi chránit, protože jsou prostě lidskými bytostmi, dále občany, které jinak chrání zákony?
Irena Aghová
Indie: Podmínky pro vznik jedinečné filozofie
Často se vynořila otázka, zda a do jaké míry přejímalo indické myšlení své ideje z cizích zdrojů, např.řeckých. Některé názory, přednesené indickými mysliteli, podobají se určitým naukám rozvinutým ve starém 1Recku natolik, že každý, kdo chce zdiskreditovat ten či onen myšlenkový systém, může tak snadno učinit. Sledování otázky po přejímání idejí je zcela zbytečné ...
Irena Aghová
Filozofie: Cesty k přijetí křesťanství
Když člověk studuje filozofické nauky a náboženské nauky, najednou si začne klást naléhavé otázky, které ho znervózní: vyčerpal už nás svět, v kterém žijeme veškeré motivace pro touhu po něčem vyšším anebo k tomu stále směřuje, nenaplněný a nenasycen? Čím je živen po duchovní stránce a čím je duchovno naplňováno? Tenduje člověk spíše zase k reálnu a chce s ním být v souladu v nekonečném zápasu a nebo se uchýlí zpět k mystickému proudu, v němž najde jistotu a blaženost? Myslím, že v tomto světě, plném rozporů a nejistot je tato otázka opět fundamentální.
Irena Aghová
Etika: Život je boj o život - osobní úvaha
Nepopírám, že jsem věřící člověk, ale dlouhodobé studium nejrůznějších systémů mne odradilo do některého z nich osobně patřit. Bibli jsem podrobně studovala a věřím, že lidé, kteří se uvázali na celý život k plnění všech požadavků víry, které na ně klade Písmo ho skutečně svým životem a skutky naplňují. Protože pokud to tak není, nebo jen z poloviny věří a něco vyznávají bez naplňovaní víry skutky, pak jsou na tom hůř, než ateisté, kteří důvěřují rozumu a ve svém životě postupně přijímali etické hodnoty. Což znamená také zábrany páchat činy, které poškozují druhé lidi a jejich zájmy.
Irena Aghová
Se slavnými v posteli Část 10 Platónovy ideje
Dostáváme se nyní k tématu, který bude jistě zajímavý v kontextu s dalšími filozofickými proudy ve starém Řecku a později i v nejranějším křesťanství. Platón - po Aristotelovi nejvýznamnější filozof starého Řecka a filozofie i v pozdějších dobách. I dnes čerpáme z jeho studnice moudrosti a učení ...
Irena Aghová
Se slavnými v posteli. Část 9 Noční obrazy
Staří Řekové se zabývali sny. Představitelem tohoto směru byl Artemidóros, který napsal významné dílo Snář. Zabývá se různými druhy snů a také sny sexuálními ...
Irena Aghová
Etika: Cena nepřátelství
Asi si budete myslet, že jsem se už z toho filozofování dočista zbláznila, ale není tomu tak. V nadpisu není překlep. Chtěla bych skutečně psát o ceně nepřátelství, ať vzniká z jakýchkoliv příčin. Ve chvíli, kdy jsem se opět se svým nepřítelem střetla tváří v tvář, rozum mi zavřel ústa, abych neřekla něco, co budu brát těžko zpátky. Můj drahý nepřítel, kterého až nyní dokáži ocenit a kterému mohu děkovat za všechno, co jsem uměla v životě udělat a stát se lepším člověkem, než jsem byla, ze mne učinil dokonce něco - co tu v dějinách filozofie ještě možná nebylo známo ze strany ženy - naučil mne filozofovat ... no, to všechno dokázal můj nepřítel ... kterého tu ovšem nebudu jmenovat.
Irena Aghová
Se slavnými v posteli. Část 8 O mesotés
Aristoteles se zmiňuje o takovém životě, který je řízen rozumem a o takový život by měl člověk i usilovat. "Každý člověk" , praví " je v podstatě pouze tím,co je v něm nejmocnějšího a nejvýznamnějšího. Rozumný život je člověku přirozený, protože právě takový život ho dělá člověkem". (Aristotelés, Etika Nikomachova, Praha 1937, str. 244. Ustupujeme od rozumu k vášním, nerozumu a nevypočitatelnosti?
Irena Aghová
Se slavnými v posteli. Část 7 O nutnosti prožívání slasti
Kdo je epikurejec? Je to člověk, který miluje rozkoše, slasti, zkrátka požitkář. Chudák Epikúrós. Celá léta trpěl žaludečními problémy a musel si hodně odříkat pro svůj špatný zdravotní stav. Nechci být ironická – ale mohou z člověka žaludeční vředy udělat špičkového filozofa? No, podle mého názoru, ten kdo umí přemýšlet a má zdravý úsudek, je rozumný a myslí víc na všeobecné dobro než na své vlastní, pak ano. Epikúros, podle mého soudu, byl filozof, který hledal – osobní štěstí. Pro dnešní povídání jsem si ho vybrala proto, že by mohl být filozofem dnešních dob a kdyby se stal bloggerem, lidé by si s ním rádi povídali, oponovali mu a hádali se s ním, jen aby dosáhli vědomosti o tom, co je vlastně slast.
Irena Aghová
Se slavnými v posteli. Část 6 O vnějším a vnitřním životě
Lidský život je uzavřen do systémů, které si lidé historicky vytvořili, aby přežili. To všichni chápeme. Ale tím se také stalo to, že lidé nahlížejí na své problémy zvnějšku, aniž by dokázali pochopit své nitro. Veškeré systémy se totiž zabývají pouze vnějším projevem života a vlastním udržováním své funkčnosti. Proto také lidé, například ve svazku manželství, nahlížejí na své stavy, vztahy a problémy z pozice fungování tohoto systému, aniž by se zaobírali svým niterným životem a sdíleli ho spolu. Neboť manželství muže a ženy má být dokonalou souhrou a sdílením i výměnou právě niterného života obou jedinců... http://www.getcited.org/mbrx/PT/99/MBR/10577893
Irena Aghová
Se slavnými v posteli. Část 5 O lidském hledání etických hodnot
Ano, ne každý člověk má pro každou mravní hodnotu pochopení. Je to podobné, jako bychom řekli, že ne každý člověk má pochopení pro každou matematickou větu. Ale pokud něco uznává, co je mravním kriteriem a nebo není, pak už ho to brzdí v rozhodování, s čím má nebo nemá libovolně souhlasit. Ale co když člověk uznává existenci mravních hodnot, aniž by to byla jeho pouhá libovůle? Pak to svědčí o tom, že existují...
předchozí | 1 2 | další |