Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Všichni o tom slyšeli – dráha na letiště. A skutečnost?

Bylo již napsáno mnoho o propojení pražského letiště pomocí kolejové dopravy. Málokdo však zná podrobnosti. Podívejme se na skutečný současný stav věci.

Kdo si někdy vyzkoušel cestování na/z letiště autobusem ví, že tudy cesta nevede. A už vůbec ne předraženým taxíkem. Koleje na letiště vést musí. Nebezpečím je, aby to nesklouzlo do jakéhosi exkluzivního spojení za exkluzivní ceny. To by pak běžným cestujícím moc nepomohlo. Pokud má být jízdné za cenu jízdenky MHD, tak to asi bude hodně těžké s financováním celého projektu. Je možné tyto dva aspekty skloubit?

Projekt AirCon, tedy modernizace trati Praha – Kladno s připojením na letiště je rozdělen na dvě stavební etapy. I. etapa: Praha Masarykovo nádraží – Praha letiště a II. etapa Praha-Ruzyně – Kladno-Ostrovec. První etapa má vydáno kladné stanovisko EIA – posuzování vlivů stavby na životní prostředí a je investorsky připravena k zahájení územního řízení. Druhá etapa čeká na dopracování dokumentace pro EIA, kdy je zde požadavek MŽP (Ministerstvo životního prostředí) na zhodnocení sloučených vlivů hluku z nové přistávací dráhy na letišti, rychlostní silnice R6 a modernizované železniční trati. Druhá etapa je však stavebně jednodušší, z čehož vyplývá, že obě dvě stavby budou moci být zprovozněny v termínu daném politickou deklarací (12/2013), podepsanou mimo jiné současným ministrem dopravy Petrem Bendlem v roli hejtmana Středočeského kraje.

Projekt první etapy, která je provozně náročná a investičně drahá se za Aleše Řebíčka připravoval jako pilotní projekt PPP (public-private-partnership, partnerství veřejného a privátního sektoru). Mělo se zhodnotit, zda-li se vyplatí jít cestou PPP či využít klasickou veřejnou investici. Požadovanou službou je zde výstavba modernizované železniční trati a provoz železniční dopravy na jedné z tratí, která má potenciál pro provoz ziskových vlaků. Vládě by měla být hodnotící studie předložena ke dni 30.6.2009.

Ideami koncesního projektu AirCon (ale i PPP všeobecně) je převod několika významných rizik na soukromého partnera – koncesionáře, konsorcium firem, které uspěje v soutěži o zakázku. Cílem PPP je nejen zajištění levnější a kvalitnější výstavby, ale následně po dobu trvání koncesní smlouvy (cca 25 let) též lepší údržby a zajištění lepších služeb pro cestující, než by tomu bylo v případě klasické veřejné zakázky. V případě klasické veřejné zakázky na výstavbu by tato sice pravděpodobně také proběhla v termínu a kvalitě, ale za vyšší cenu než v případě PPP, kdy si koncesionář stavbu staví "pro sebe" s potenciálem provozu ziskových vlaků (projekt tzv. letištního expresu) na dané trati po dobu trvání koncesní smlouvy. V případě klasické veřejné zakázky by se o provozování dráhy po dostavbě následně pravděpodobně staralo SŽDC (Správa železniční dopravní cesty) s.o. a trať by byla

"udržována" stejně jako všechny ostatní v ČR, to znamená minimálně. Dopravcem by se v tomto případě, jak je zažito, pravděpodobně staly České dráhy a.s. a po trati by jezdila silně poruchová vozidla City Elefant vyrobená ve Škodě Plzeň. Těchto vozidel vlastní ČD v současnosti cca 45, z nichž 12 je permanentně mimo provoz. To, že toto vozidlo nezvládne překonat stoupání projektované trati, které dosahuje až 35 ‰ je také zřejmě problémem marginálním. Tato vozidla nemají ani minimální, dnes v zahraničí zcela běžný, standard jako např. zásuvky u sedadel. V předpokládaném roce zprovoznění se bude konstrukčně jednat o 17 let staré vozidlo! Reálně v tomto případě hrozí, že investice v řádu několika miliard by byla ne zcela optimálně zhodnocena.

V případě PPP je soukromému partnerovi investice splácena na zásadě dostupnosti trati a vlakové dopravy v požadované kvalitě. Platby státu za výstavbu jsou rozloženy do tzv. "poplatků za dostupnost" a začínají být koncesionáři propláceny až po dokončení výstavby a v plné výši jen tehdy pokud je požadovaná služba dodávána v předepsané kvalitě. Investiční náklady jsou rozloženy do celoživotního cyklu stavby a soukromý partner je tak motivován udržovat trať a provoz vlakové dopravy v perfektním stavu.

Letištní expres, tedy onen soukromý vlak s předpokladem ziskového provozu stavící pouze na Letišti, v Dejvicích a na Masarykově nádraží. Bude založen čistě na tržním principu a jezdit za komerční jízdné. Stát zaručuje jeho dopravci exkluzivitu na jeho provoz po 25 let.  Jeho provoz by mohl značné míry snížit vysoké investiční náklady.

- Mimo letištní expres provozovaný za komerční jízdné zde budou samozřejmě na trati jezdit i vlaky za dotované PIDové jízdné v ose Praha Masarykovo nádraží – Kladno-Ostrovec a další na trase Praha Masarykovo nádraží – Praha letiště.

Zdá se, že došlo ke skloubení všech protichůdných požadavků. Na postavenou trať chce poslat vlaky soukromý investor, jako luxusní expresy spojující letiště s centrem. Dále PID, který chce posílat soupravy za cenu MHD. A nakonec regionální dopravce, který tam bude posílat vlaky mezi Kladnem a Prahou. Je jasné, že na kolejích vznikne tlačenice. Ale pokud budeme

uvažovat o intervalech jednotlivých vlaků od 10 minut (letiště) po 20 minut (Kladno), tak se to tam vejde. A koneckonců drahá investice se také má dostatečně využívat. V centru Prahy povede hodně pod zemí, takže zatížení hlukem bude vlastně nulové.

Aby si soukromý investor přišel na své, vypadalo by to na letišti asi následovně. Veškerý informační servis, navádění k železničnímu terminálu, ukazatele by přiváděly cestující k expresním vlakům za vyšší jízdné (momentálně se uvažuje o 100 – 160 korunách, ale to by bylo věcí investora). Tento vlak by odjel a hned po něm by odjížděl zastávkový vlak za tarif MHD. Ten by používali vlastně jen lidé znalí věci, či nechtějící si připlatit za komfort a rychlost. Ale i cizinci, kteří se „vyznají“ by z větší části určitě dali přednost komfortu (občerstvení na palubě, internet ve vlaku …) a rychlosti před tradičním vlakem MHD.

Protože máme i evropské peníze, lze samozřejmě uvažovat i o modelu, kdy koncesionář (soukromý partner) nebude stavbu financovat z bankovního úvěru a svého kapitálu, jak bývá u PPP projektů běžně zvykem, ale prostředky na výstavbu mu budou uhrazeny ze státního rozpočtu či z evropských fondů. Tyto možnosti však nevylučují cestu PPP – tedy cestu zajištění lepší kvality požadované služby.

Ze zahraničních zkušeností se ukazuje, že cesta PPP je ta správná. V ČR se tak jen musíme naučit této metody využít k rychlejšímu rozvoji a kvalitnější údržbě nejen naší infrastruktury. Proto je nutné dokončit tento pilotní železniční projekt PPP, obzvláště chceme-li reálně uvažovat o výstavbě např. vysokorychlostních tratí. U dálnic je to zase otázka dokončení základní páteřní sítě v reálném horizontu cca roku 2020.

Projekt je zdá se slušně rozpracován a mohl by uspokojit všechny zainteresované a i protiřečící si zájmy. Tak jen doufejme že nový ministr a ani jeho případný následovník nebude mít ambice si postavit pomníček a začít opět s něčím novým a od začátku.

 

Všechny fotografie jsou z webu Středočeského kraje http://www.kr-stredocesky.cz/. 

Autor: Tomáš Flaška | čtvrtek 5.3.2009 7:37 | karma článku: 17,14 | přečteno: 1917x
  • Další články autora

Tomáš Flaška

Atentát na Fica: jak to vlastně bylo?

Ochranka na záběrech z atentátu na mě působila tak trochu komunisticky. Takoví namachrovaní boucháci, co jen ukazují okolí nadřazenost.

6.6.2024 v 15:31 | Karma: 41,21 | Přečteno: 6693x | Diskuse| Společnost

Tomáš Flaška

FVE u nás doma - roční bilance

V květnu máme první výročí zprovoznění FVE (fotovoltaické elektrárny) u nás doma a je čas zrekapitulovat trochu ekonomii.

5.6.2024 v 5:52 | Karma: 33,09 | Přečteno: 4012x | Diskuse| Ekonomika

Tomáš Flaška

Taškařice s kokainem ve Sněmovně může být ještě dobrý kabaret

Jenom pro představu - byl nalezen papírek, na kterém byly stopy po kokainu. Množství tak malé, že to policie nejen nepovažovala za trestný čin, ale ani to nepovažovala za nutné dále šetřit, nebo někomu hlásit.

1.6.2024 v 11:14 | Karma: 32,03 | Přečteno: 2635x | Diskuse| Politika

Tomáš Flaška

Ochutnávky Valencie

Krátce: Auto, Krakov, letadlo Ryanair, Valencie, apartmá pro 4 se 2 ložnicemi, nádherný prodloužený víkend, Raynair, Krakov, auto Praha. Stručněji to asi nešlo. Tak teď o to více fotek.

30.5.2024 v 12:23 | Karma: 12,15 | Přečteno: 220x | Diskuse| Cestování

Tomáš Flaška

Letní olympiáda v Paříži byla kolosálním úspěchem

Především proto, že se bafuňáři chytli za nos a umožnili start ruským a běloruským sportovcům. Zdravý rozum zvítězil.

27.5.2024 v 17:57 | Karma: 35,17 | Přečteno: 2841x | Diskuse| Sport
  • Nejčtenější

Policie v pohotovosti kvůli hrozbě terorismu. Zadržela podezřelého cizince

8. června 2024  23:01,  aktualizováno  9.6 12:41

Policie dopadla cizince podezřelého ze zvlášť závažného zločinu, po kterém vyhlásila pátrání v...

V Turecku zemřela česká zpěvačka Victoria. Zavraždil ji její vlastní manžel

14. června 2024  8:59,  aktualizováno  11:23

Česká zpěvačka Victoria byla zavražděna v Ankaře. Podle tureckého portálu Hürriyet ji zabil její...

„Ukrajinská sebevražda“. Intriky v Kyjevě čím dál víc frustrují Západ

11. června 2024  19:21

Kádrové změny nezmítají jen ruským ministerstvem obrany, rostoucí pozornost vzbuzují i rošády v...

Dar pro Ukrajinu prostřednictvím Čechů vyvolal na Tchaj-wanu bouři

10. června 2024

Premium Dar, který má pomoci Ukrajině s obnovou tamního zdravotnictví, způsobil na Tchaj-wanu politický...

Volby vyhrálo ANO před SPOLU. Stačilo! i Přísaha mají dvě křesla, propadli Piráti

9. června 2024  20:29,  aktualizováno  10.6

Volby do Evropského parlamentu vyhrálo v Česku hnutí ANO. Od voličů získalo 26,14 procenta hlasů,...

Dva velké požáry ve středních Čechách: hoří výrobna pyrotechniky i sklad

14. června 2024  15:28,  aktualizováno  16:46

Středočeští hasiči zasahují u dvou velkých požárů. V obci Praskolesy poblíž Hořovic na Berounsku...

Čaputová pronesla poslední projev ve funkci, apelovala na sebevědomí a lidskost

14. června 2024  15:30,  aktualizováno  16:40

Zuzana Čaputová v pátek přednesla svůj poslední projev coby slovenská prezidentka. Následovat bude...

Na Slovensku stíhají Češku. Viní ji, že zastřelila a rozporcovala medvědici

14. června 2024  16:06

Slovenská policie obvinila z trestných činů pytláctví a porušování ochrany rostlin a živočichů...

Jednat s Kyjevem budeme, až stáhne vojáky z východu země, podmínil Putin

14. června 2024  12:52,  aktualizováno  16:05

Ruský prezident Vladimir Putin označil stažení ukrajinských vojáků z východu Ukrajiny, které Rusko...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

  • Počet článků 1322
  • Celková karma 31,14
  • Průměrná čtenost 3002x
Co mě štve, o tom rád napíšu. Ale i rád něco pochválím. Mám rád hory, lyžování a horské kolo. Živím sám sebe a svou rodinu, nejsem u nikoho zaměstnán, ani nikoho nezaměstnávám. Pracuji si sám za sebe, pro sebe, své klienty a samozřejmě i státní kasu. Nebereme žádné dávky ani podpory. Nic jsem nezprivatizoval ani nezrestituoval. Pokud chcete, napište mi: tflaska@seznam.cz.