Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Spory o zaplacení z telekomunikačního provozu patří na soudy

I když se jedná o zdánlivě odtažitou problematiku, v článku popisovaný problém plyne ze snahy prošlapávat slepé české uličky a povýšený pohled justice na povinnost zabývat se tzv. malými pohledávkami.

 Předsedové Nejvyššího soudu Petr Šámal a Nejvyššího správního soudu Josef Baxa zahájili nové kolo diskuse o vzniku justiční samosprávy i obecných o změnách v justici.)1 S většinou přednesených argumentů obou lze souhlasit. Zaráží mě do očí bijící odpor k převodu sporů ohledně peněžního plnění v oblasti telekomunikačních služeb z působnosti Českého telekomunikačního úřadu (ČTÚ) na obecné soudy. Věc je podávána tak, že případný převod má být hrozbou pro řádné fungování soudního systému.

ČTÚ je svěřeno rozhodování o těchto majetkových sporech na základě § 129 zákona č. 127/2005 Sb. o elektronických telekomunikacích a procesní normou je zde zákon č. 500/2004 Sb., správní řád, který ukládá ČTÚ rozhodnout bezodkladně (§ 71 odst. 1), pokud tak nelze, tak do 30 dnů (§ 71 odst. 3), resp. do 60 dnů (§ 71 odst. 3, písm. a) od podání návrhu.

Bez ohledu na tento striktně daný zákonný rámec, ČTÚ v současnosti rozhoduje spory zahájené v roce 2012, tzn. že většina řízení trvá ve skutečnosti již 36 měsíců. Pro zachování objektivity je nutné říci, že vinu na tomto neblahém stavu nesou jako vždy politici. V roce 2012 probíhalo v Poslanecké sněmovně projednávání novely zákona o elektronických telekomunikacích, podle které mělo dojít k přenesení těchto sporů na soudy, přičemž se uvažovalo s účinností v roce 2013. V této souvislosti realita „předběhla“ legislativní proces, pod tlakem těchto zpráv došlo k pochopitelné ztrátě motivace zaměstnanců ČTÚ a k jejich odchodům. Ve chvíli, kdy zmíněná novela spadla pod stůl a spory o telekomunikační služby zůstaly k řešení ČTÚ, jeho personální zázemí již bylo rozvráceno.

Teoreticky by šlo vůči nečinnosti ČTÚ (nevydání rozhodnutí v zákonné lhůtě) postupovat dle § 80 správního řádu a po vyčerpání všech možností podat dle § 79 a násl. zákona č. 150/2002 Sb., soudního řádu správního, žalobu, aby příslušný soud uložil ČTÚ ve věci rozhodnout. Tento postup by však k ničemu smysluplnému nevedl, jen by zvyšoval administrativní zátěž (a tím další náklady) věřitele, resp. jeho právního zástupce. Další možností je žádost o odškodnění za průtahy řízení dle zákona č. 82/1998 Sb., o odpovědnosti za škodu způsobenou při výkonu veřejné moci rozhodnutím nebo nesprávným úředním postupem. Daňoví poplatníci by se asi divili, kdyby věřitelé nárokující zaplacení telekomunikačních služeb, požádali v  souladu se stanoviskem Nejvyššího soudu ČR ze dne 13.4.2011, sp. zn. Cpjn 206/2010, přiměřené zadostiučinění ve výši 15.000,- Kč za první dva roky řízení a částku 15.000,-- Kč za každý rok následující. Teoreticky přichází v úvahu i mezinárodní arbitráž.

Jediné štěstí České republiky, že telekomunikační trh je vysoce regulovaný, poměrně uzavřený a působí zde malý počet operátorů. Nikdo z hráčů nemá zájem vyčnívat z řady a všichni svorně doufají, že prosadí svoje zájmy nějakým neformálním, „českým“ způsobem, resp. to co by mohli získat představuje menší hodnotu v porovnání s tím, co by mohli ztratit.

V porovnání s ČTÚ okresní soudy rozhodují ve věcech drobných pohledávek zhruba ve lhůtách 6 měsíců (Chrudim, Kolín, Domažlice) až 18 měsíců. V druhém případě se jedná o Brno, Břeclav, Chomutov a část obvodních soudů pro Prahu. U hlavního města ale může hrát roli vyšší nápad kauz vyplývající z prorogace dle § 89a občanského soudního řádu obsažená zcela nezávisle na vůli soudů v neznámém počtu úvěrových smluv.

ČTÚ také nemá pro řešení sporů k dispozici infrastrukturu používanou na soudech (projekt eJustice), která by byla otevřená a vstřícná vůči účastníkům sporu a odpovídala 21. Století. Nejde dálkově zjistit například informace o průběhu řízení ani o nabytí právní moci rozhodnutí. Každý z jednotlivých odborů ČTÚ také používá trochu jiné organizační postupy, což ale platí i o soudech (např. odlišnosti při označování listin a datových zásilek spisovou značkou žalobce – pozice v DS spisová značka příjemce).

Shrnuto, ČTÚ se v současnosti nachází na úrovni, kde byla justice v roce 1998 – 2000. Jeho rozhodování je násobně pomalejší a pro účastníky méně komfortnější, než u obecných soudů. V důsledku toho hrozí České republice, že budou vzneseny požadavky na odškodnění za průtahy řízení. Pokud se má tento problém vyřešit, je  zcela na místě přesun rozhodování o nárocích z telekomunikačních služeb na justici. Ta musí být samozřejmě adekvátně posílena, nejen v souvislosti s těmito „novými“ spory, a to po personální i finanční stránce.

Zlepšování chodu justice nesmí být dáváno do souvislosti s tím, že bude zbavena povinnosti rozhodovat o malých pohledávkách, zřejmě aby se mohla věnovat „skutečně“ závažným případům. Samozřejmě, že každý soudce, ale i advokát, ekonom by se chtěl věnovat raději fúzím leteckých či farmaceutických společností než sporům „o pár tisíc korun“. Jenže jaký justice jiný vyšší úkol, než prosazovat zásadu „smlouvy se plnit musí“, a to ať se jedná o tisíce nebo o miliardy korun? Ostatně tyto poněkud perverzní argumenty (získání klidu na skutečně důležitou práci) se objevovaly minulosti v souvislosti s kampaní za snižování nákladů soudního řízení přiznávaných soudy (advokátního tarifu).

Jak moc rezonuje v justici myšlenka zbavit se rozhodování o malých pohledávkách, zcela neprávem, povýšeně, ba až arogantně nazývaných v soudní soustavě i Ústavním soudem bagatelními pohledávkami, ukazuje článek JUDr. Mileny Heřmanové, členky Republikové soudcovské rady Soudcovské unie ČR (Alternativní řešení spotřebitelských sporů aneb jak zabít 2 – 3 mouchy jednou ranou 2 ). V souvislosti se zveřejněním směrnice Evropského parlamentu a Rady 2013/11/EU ze dne 21. května 2013 o alternativním řešení spotřebitelských sporů a o změně nařízení (ES) č. 2006/2004 a směrnice 2009/22/ES (směrnice o alternativním řešení spotřebitelských sporů), které došlo koncem roku 2013 v Úředním věstníku Evropské unie, navrhuje přenést řešení sporů v energetice, dopravě a zřejmě i dalších odvětvích z justice na alternativní subjekty. A zde jde vysledovat kontinuitu odmítání převodu sporů ohledně sporů o peněžního plnění z ČTÚ na obecné soudy, který si v současnosti vzali za vlastní předseda Nejvyššího soudu Petr Šámal a předseda Nejvyššího správního soudu Josef Baxa. Dovolím si citovat motto uvedené v sekci eJustice na webové stránce ministerstva spravedlnosti: „Budujeme důstojné vztahy občanů s moderním státem. Občané oprávněně očekávají, že soudy budou rozhodovat rychle a efektivně. Proto je třeba zvyšovat výkonost justice….“ 3 ). Současný stav rozhodování ČTÚ však není ani důstojný, ani nenasvědčuje, že zde máme moderní stát.

Ono se strašně lehce napíše „zbavme soudy rozhodování o malých pohledávkách, nechejme spory účastnické spory v oblasti telekomunikací mimo justici“, ale jak ukazuje v případě ČTÚ syrová praxe, správní řízení není jednodušší, levnější, rychlejší než soudní proces. Co hlavně, k rozšíření (ale i udržování) této alternativy chybí potřebný vyškolený personál i platformy informačních technologií. A to má ČTÚ za sebou mnohaletou kontinuitu své existence. Přesto daný úkol řádně neplní.

Místo soustředění tvůrčích sil, financí a školeného personálu k jednomu cíli, a to k zlepšování fungování justice, tak hrozí, že síly se budou dále tříštit. Opět chceme něco vymýšlet, vyvíjet, zřizovat úplně od začátku a není vůbec určující, že v cizině se alternativnímu řešení spotřebitelských sporů daří. Vždy musíme zvažovat, že platí jiný kraj, jiný mrav. Například ve Spojeném království se daří institutu monarchie a to neznamená, že si začneme hledat krále (osobně bych to ale uvítal). Prostě chceme opět prošlapávat klasické české slepé uličky ve stylu Járy Cimrmana.

Vilém Barák

konzultant v oboru řízení právních služeb   (publikováno v časopise Právní rádce 1/2016)

)1 Nejvyšší soudci Baxa a Šámal chtějí radu soudnictví. Došla nám trpělivost, říkají, Hospodářské noviny 2.11.2015)

 

)2-http://www.soudci.cz/zpravy-a-stanoviska/slovo-soudce/569-alternativni-reseni-spotrebitelskych-sporu-aneb-jak-zabit-2-%E2%80%93-3-mouchy-jednou-ranou.html

)3 http://www.reformajustice.cz/ejustice/

 

Autor: Vilém Barák | čtvrtek 4.2.2016 9:11 | karma článku: 8,48 | přečteno: 410x
  • Další články autora

Vilém Barák

Fotbal čeká na první mrtvé na stadionech

Fotbal si říká o sektory s holým betonem, aby nešlo nic vytrhat, zapálit, obehnané mřížemi s přívodem elektrického proudu, se zabudovanými dálkově ovládanými vodními děly, vrhači slzného plynu, zábleskových a ohlušovacích granátů.

23.5.2024 v 18:42 | Karma: 25,93 | Přečteno: 1210x | Diskuse| Politika

Vilém Barák

Ať i zaměstnanec odůvodňuje svoji výpověď z pracovního poměru

Není něco shnilého v tomto státě, když dnes zaměstnavatel může dát zaměstnanci výpověď pouze z kvalifikovaných důvodů a v opačném gardu, zaměstnanec může podat výpověď z pracovního poměru kdykoliv, a to bez uvedení důvodu?

22.5.2024 v 13:23 | Karma: 31,72 | Přečteno: 3588x | Diskuse| Politika

Vilém Barák

Jaká je šance Západu na vítězství nad ruskou totalitou?

Žádná předurčenost vítězství pravdy a lásky nad lží a nenávistí neexistuje. K tom jsou zapotřebí zbraně a odhodlaní lidé. Pouze si namlouváme, že naše společnost má vůči totalitářským barbarům výhodu v efektivnosti a odolnosti.

16.5.2024 v 15:54 | Karma: 19,21 | Přečteno: 538x | Diskuse| Politika

Vilém Barák

8. května 1945 nedošlo k osvobození

Na 8. květen připadá Den vítězství, výročí porážky nacismu a ukončení 2. světové války v Evropě. Jak si ale připomínat tyto události? Nastala 8. května 1945 svoboda, aby šlo hovořit o osvobození?

7.5.2024 v 10:15 | Karma: 20,09 | Přečteno: 633x | Diskuse| Politika

Vilém Barák

Pro republikány Trump musí být prezidentem, i kdyby USA i svět měli zhynout

Názory Donalda Trumpa konvenující s míněním běžných Američanů, blokování pomoci Ukrajině kvůli intrikám jeho věrných, nutnost potupného škemrání Evropy za schválení pomoci, to vše vede k závěru, že na USA se již nedá spolehnout.

29.4.2024 v 10:46 | Karma: 13,34 | Přečteno: 309x | Diskuse| Politika
  • Nejčtenější

Čechy zasáhly extrémní bouřky, padaly obří kroupy. Hasiči měli stovky výjezdů

21. června 2024  9:39,  aktualizováno  22:58

Přes Česko prošly velmi extrémní bouřky s nárazy větru kolem 90 kilometrů za hodinu a krupobití....

Češi vjeli do vojenské zóny, fotili se u tanku. Dítě pak usmrtil nalezený granát

21. června 2024  8:52,  aktualizováno  18:16

Chorvatská policie propustila Čecha vyšetřovaného kvůli výbuchu u města Obrovac, při němž zemřelo...

Východem Česka prošly silné bouřky a krupobití. Padající strom zabil člověka

19. června 2024  7:32,  aktualizováno  20.6 6:37

Velmi silné bouřky, které ve středu večer zasáhly Moravu a Slezsko, mají jednu oběť. V Českém...

Silné bouřky zasáhly Česko, v Praze průtrž zatopila ulice a omezila dopravu

27. června 2024  11:22,  aktualizováno  18:29

Přímý přenos Na Česko během odpoledne udeřily silné bouřky. Postupovaly od jihozápadu ke středním Čechám. Kolem...

Komentátor Schmarcz se po extempore se Šlachtou dočkal vyhazovu z televize

20. června 2024  18:42

Televizní stanice CNN Prima NEWS ukončila spolupráci s komentátorem Martinem Schmarczem. Ten se při...

Další Mikulášovy patálie. Bekovy asistenty platí Senát i resort školství

28. června 2024

Premium Nejen ministr školství Mikuláš Bek (STAN) umí využít maxima možného. Po nejdražším pronájmu...

Zákulisní dohoda o nominaci Leyenové štěpí Unii. Zuří i italská premiérka

28. června 2024

Premium Evropští lídři se ve čtvrtek sjížděli na dvoudenní summit v Bruselu s tím, že věci jsou dané....

Bouřky vytopily také část Olomouckého kraje, v pátek přijdou další

27. června 2024  17:56,  aktualizováno  22:39

Česko zasáhl v odpoledních hodinách pás bouřek. Další se pak ze západu postupně přesouval směrem na...

Biden a Trump jdou do boje. Střetnou se v první televizní debatě

27. června 2024

V pátek ve tři hodiny ráno Joe Biden a Donald Trump změří síly v první televizní debatě. Hodinu a...

  • Počet článků 295
  • Celková karma 24,70
  • Průměrná čtenost 2243x
Každý má právo hledat své štěstí, pokud to není na újmu jiným lidem. Vycházím ze zásady, že stát je tu pro občana a nikoliv naopak. Každý z nás má právo hodnotit, zda pravomoci vykonávané státem by nešly vykonávat lépe nebo jinak, například zda je nevrátit občanům. Neustále je třeba hledat, jak věci dělat levněji, rychleji, přesněji, prostě efektivněji.

Seznam rubrik