Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Poznámky ke kanálu Odra - Dunaj

Vše by se mělo posuzovat z různých hledisek. Pokusím se pohlédnout na ten proklínaný kanál poněkud globálně-ekologicky a z hlediska dopravy velkého množství materiálu a velkých součástí.

Z ekologického hlediska má vodní doprava nejmenší spotřebu energie na tunu přepraveného materiálu a na kilometr dráhy. Železniční doprava je na tom hůře a silniční doprava potřebuje na tunu a kilometr nejvíce energie. Vodní doprava se děje po vodních plochách ať přírodních či umělých, vodní cesty lze považovat za něco přirozeného. Železniční doprava vyžaduje koleje, které jsou položené na vrstvě kamení. Silniční doprava vyžaduje zabetonovat tisíce hektarů půdy. Jednoznačně minus. Přednost silniční dopravě dáváme proto, že je zpravidla nejrychlejší a nejoperativnější.

Hutě na Ostravsku vyžadují přísun velkého množství rudy, koksu, vápence a dalších surovin. Většina rudy se stále vozí po železnici, přičemž se na východním Slovensku překládá z ruských vagonů, které mají větší rozchod, do našich vagonů. Něco takového nemá ve světě obdoby. Například Japonsko má většinu hutí postavenou na umělých ostrovech. Japonsko nemá ani uhlí, ani rudu, vše dováží lodě z velké dálky. Odbočím: Když se v 60. a 70. letech ty hutě stavěly, prvně se vybudoval umělý ostrov, na který se navozila hornina z vybrané hory. Na místě odvezené hory vznikla pole, na kterých se pěstuje rýže. Investiční náklady na budovanou huť se tím zvýšily o 10 %. Oželeli je, bylo to ekologicky výhodné. Poláci rudu z Krivého Rogu nepřekládají, mají postavenou širokorozchodnou trať až do Katovic. Stejně tak vede širokorozchodná do Východoslovenských železáren. Kdyby byla vodní cesta do Ostravy, byl by to rozhodně přínos. V Ostravě se občas vyrábějí velké díly, například parogenerátory pro jaderné elektrárny. V 80. letech minulého století jsme dělali parogenerátory pro JE Dukovany. Parogenerátor je veliká bečka o průměru hodně přes 4 metry. Na staveniště jsme je vozili tak, že jsme je dali mezi dva speciální vagony a k nim se připojila lokomotiva, jak ukazuje obrázek.

Doprava parogenerátoru po kolejích

Překračovalo to sice ložné míry, ale tunelem to projelo. Neprojelo to však kolem nástupišť na nádraží. Dráhy to přepravovaly tak, že souprava jela v noci, přičemž byl nastaven jednosměrný provoz – v protisměru nesměl jet vlak. A dráhy stále zvyšovaly cenu. Až se dostaly hodně přes 1 milion korun. (Tehdy jeden milion byl jako dnes 10 milionů). Tak jsme došli k závěru, že levnější je to po silnici. Parogenerátor se dal na podvozek a táhl ho tahač. Jeli taky jen v noci, přičemž četa policistů zastavovala dopravu, protože souprava zabrala dva jízdní pruhy. A pomocníci zvedali dráty, které vedly přes silnici. Začátkem devadesátých let jsme začali dělat pláště paragonerátorů pro Francii. Vozili jsme je po silnici do Komárna, kde se naložily na loď a ta je vezla až do závodu Cruesot, který má dovedený kanál až k výrobní hale. Tam smontovali parogenerátor a po řekách a kanálech ho vezli na staveniště. Francie má všechny řeky propojené kanály. Pak došlo k rozpadu rnaší republiky. Cesta do Komárna se ukázala jako neřešitelný problém, protože nebylo možné, aby naši policisté řídili dopravu na Slovensku a slovenští to odmítli. Jelikož to nikdo neuměl vyřešit, tak jsme ty pláště parogenerátorů vozili do Ústí nad Labem nebo do Děčína. Stejné to bylo s díly pro elektrárny v USA, které jsme taky u nás dělali.

V Maďarsku mají jadernou elektrárnu Paks, postavili k ní průplav od Dunaje. Vozili po něm všechny velké díly pro tuto JE a to prý stavbu kanálu zaplatilo. Je fakt, že voda z kanálu slouží ke chlazení, tato elektrárna nemá chladicí věže. V Rusku budovali velký závod Atommaš na výrobu dílů jaderných elektráren na břehu Cimljanské vodní nádrže, která leží na kanálu Volha-Don. Důvod byl stejný: doprava po vodě. Slyšel jsem však, že rozbíhající se nový závod nepřežil rozpad SSSR.

Vzpomínám si, že někdy po roce 2000 se na nás obrátila dnes už neexistující britsko-norská firma, zda bychom chtěli dělat dvacet turbín pro přehradu Tři soutěsky v Číně. Číňané tenkrát ještě nebyli na dostatečné výši, proto jim to zadali a ti hledali závod s levnou pracovní silou a dostatečnou technickou úrovní. Průměr oběžného kola byl přes deset metrů. Bylo jasné, že bychom to tam nebyli schopni dopravit, že by se musel udělat zvlášť hřídel a zvlášť lopatky a na staveništi postavit závod, kde by se to svařilo. Byli jsme dva, kteří jsme řekli, že do toho jdeme, ostatní si nechtěli komplikovat život. Byli zvyklí, že za minulého režimu se zakázky odmítaly a přehlasovali nás. Nakonec se ty turbíny vyráběly v Bukurešti. Ceausescu ve svém velikášství tam nechal postavit veliký závod na výrobu turbín. Jel jsem se tam podívat, jak dělají ty turbíny pro Tři soutěsky. Zjistil jsem, že výrobu řídí britští inženýři a že mají větší stroje, než jsme měli my. Ovšem vodní dopravu tam neměli, svařovalo se to nakonec na staveništi.

Po první vlně koronaviru se vláda rozhodla nacpat do otřesené ekonomiky ohromné peníze, abychom se z krize „proinvestvali“. EU dělá totéž. Nemalá část z těchto peněz se dá do hodně pochybných projektů. Jestliže kanál Odra-Dunaj nepostavíme, budeme muset hledat investory, kteří by na Ostravsku budovali lehký průmysl, nebo budem platit nezaměstnané. Těžký průmysl se zde neudrží. Více jak 50 km tohoto kanálu je postaveno. Postavil ho podnikatel Baťa. Nepochybuji o tom, že to měl podloženo ekonomickým výpočtem. A kdyby někdo volal, ať postavenou část zasypeme z ekologických důvodů, tak by si všichni ťukali na čelo. Baťův kanál nikdo nepovažuje za ekologicky špatný. A kdyby ten frajtr s knírkem nezačal válku, kanál by byl dávno v provozu a všichni by byli spokojeni.

Autor: Ladislav Jílek | neděle 11.10.2020 17:31 | karma článku: 24,19 | přečteno: 647x
  • Další články autora

Ladislav Jílek

Všem bylo jasné, že to musí fungovat – a ono nic, část IV – Vzdělanost

V době renesance se začala prosazovat vzdělanost, před tím se více cenilo umění válečnické. A taky se v renesanci začaly hlásat pansofistické myšlenky. U nás byl významným zastáncem těchto myšlenek Jan Amos Komenský.

13.5.2024 v 14:42 | Karma: 13,92 | Přečteno: 242x | Diskuse| Kultura

Ladislav Jílek

Všem bylo jasné, že to musí fungovat – a ono nic, část III – Revoluce

Když jsem studoval za minulého režimu, říkali nám ve škole, že revoluce jsou lokomotivami dějin. I mnoho nekomunistických historiků vyzvedá revoluce. Oprávněně?

2.5.2024 v 15:06 | Karma: 15,97 | Přečteno: 252x | Diskuse| Politika

Ladislav Jílek

Všem bylo jasné, že to musí fungovat – a ono nic, část II - Kolonie

Vzpomínám si, že v padesátých letech minulého století mnoho lidí na argument, že ve Francii, Velká Británii či jiné západoevropské zemi mají vysokou životní úroveň, odpovídal: „Díky koloniím mají vysokou životní úroveň.“

22.4.2024 v 11:10 | Karma: 21,48 | Přečteno: 575x | Diskuse| Politika

Ladislav Jílek

Všem bylo jasné, že to musí fungovat – a ono nic, část I - Války

Již mnohokrát se stalo, že někdo přišel s novou myšlenkou, která chytla. Všem lidem bylo jasné, že to je ono, nadchli se pro ni, realizovali ji – a nakonec se ukázalo, že to nefunguje.

16.4.2024 v 17:36 | Karma: 16,31 | Přečteno: 495x | Diskuse| Politika

Ladislav Jílek

Poznámky k eutanazii

Vím, že většina lidí má vyhraněný názor na dobrovolné ukončení života. Pokud někdo na toto téma ještě chce vést úvahy, doporučuji zvážit níže uvedená fakta.

11.4.2024 v 12:57 | Karma: 14,66 | Přečteno: 591x | Diskuse| Ostatní
  • Nejčtenější

Atentát na Fica. Slovenského premiéra postřelili

15. května 2024  14:56,  aktualizováno  17:56

Slovenského premiéra Roberta Fica ve středu postřelili. K incidentu došlo v obci Handlová před...

Fico je po operaci při vědomí. Ministr vnitra mluví o občanské válce

15. května 2024  19:25,  aktualizováno  23:12

Slovenský premiér Robert Fico, který byl terčem atentátu, je po operaci při vědomí. S odkazem na...

Fica čekají nejtěžší hodiny, od smrti ho dělily centimetry, řekl Pellegrini

16. května 2024  8:42,  aktualizováno  15:38

Zdravotní stav slovenského premiéra Roberta Fica je stabilizovaný, ale nadále vážný, řekl po...

Pozdrav z lůžka. Expert Antoš posílá po srážce s autem palec nahoru

13. května 2024  18:48,  aktualizováno  14.5 22:25

Hokejový expert České televize Milan Antoš, kterého v neděli na cestě z O2 areny srazilo auto, se...

Novotný je na vyhazov z ODS. Výroky o Slováčkové překročil hranici, řekl Benda

12. května 2024  12:11

Starosta Řeporyjí Pavel Novotný překročil hranice, které by se překračovat neměly, kritizoval v...

Máš jiný názor? Tak tohle je výsledek. Kaliňák o zákulisí atentátu na Fica

18. května 2024

Premium Je jedním z nejbližších lidí premiéra Roberta Fica ve straně Smer-SD. Byl ve všech Ficových vládách...

Se samopalníky šli svrhnout komunisty. Proč největší Prokešův puč nevyšel

18. května 2024

Premium Před 75 lety, v polovině května 1949, se měl odehrát vůbec nejvážnější ozbrojený pokus o svržení...

Hlavně díky manželce. Britský premiér Sunak je se svou ženou bohatší než král

17. května 2024  22:12

Britský premiér Rishi Sunak a jeho manželka Akshata Murtyová v loňském roce, kdy byl Sunak celou...

Vlak na Děčínsku usmrtil člověka, provoz na trati do Ústí nad Labem byl přerušen

17. května 2024  18:10,  aktualizováno  21:32

Vlak u Dobkovic na Děčínsku v pátek vpodvečer srazil člověka. Na místě podlehl svým zraněním, řekl...

  • Počet článků 423
  • Celková karma 17,88
  • Průměrná čtenost 518x
Žiji v Ostravě, povoláním hutník, narozen 1943, katolík - dost důvodu pro to, abyste mne nečetli.