Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Řešíte vysvědčení? Řešíte ho zbytečně!

Minulý týden skončilo pololetí. Rozdávala se vysvědčení, emoce „obdarovaných“ a jejich rodičů o sobě dávaly vědět. A k čemu to vše? Co se dá ze známek vyčíst? A co známky vlastně v životě znamenají?

Všichni máme nějakou zkušenost s vysvědčeními. Všichni jsme je dostávali a všichni jsme k nim zaujímali nějaký konkrétní postoj. V danou chvíli. Která relativně brzy vyprchala. Vysvědčení jakožto velká bublina, která brzy splaskne.

A jak by ne, když nemá takřka žádnou vypovídací hodnotu! Dítě je učitelem klasifikováno na stupnici od 1 do 5 (no řekněme, že v drtivém počtu případů jen od 1 do 4). V podstatě jde jen o číslo, za kterým se nepochybně skrývá nějaká informace, ta ale na světlo boží zároveň s číslem nevyjde. Díky klasifikačnímu řádu, který je omezen číselnou hodnotou a není automaticky doprovázen detailnější informací o stavu znalostí dítěte a možnostech jeho dalšího pokroku, se nedozvídáme ve své podstatě nic. Nevíme, kde má dítě mezery, když obdrží dvojku, nevíme, na jakém postupu se s ním domluvit, jak věc zlepšit. Z vysvědčení se zkrátka nedá vyčíst, co je špatně a už vůbec se z něj nedá zjistit, co udělat, aby to příště bylo lepší. Jinými slovy – polepši se, mé dítě, i když sama nevím, v čem a jak. Jediné, co snad zůstává v platnosti, je bláhové ustrnutí v případě, že vidíme sloupec jedniček. Dokonalost sama? Ale no tak, ani to přeci z vysvědčení nelze zjistit!

Možná, že teď někdo začne oponovat, že to s tím podáváním informací zas tak špatné není. Existují přeci třídní schůzky, mnohde i schůzky v triádách (učitel, žák, dítě), individuální pohovory učitele a rodiče. Jistě, oponent by měl pravdu, to vše je stále v platnosti, nicméně otázka je, do jaké míry je komunikace natolik kvalitní, že po jejím ukončení víme, na čem jsme, víme, co a jak dělat dál a máme zásadního účastníka (dítě), které je slušně motivováno, aby onen krok dopředu s nadšením udělal – protože je to holt on, kdo má zabrat. Jak často rodiče odcházejí z třídních schůzek a pohovorů s učitelem s jasným scénářem dalších „akčních kroků“? Za předpokladu, že učitel ví, co chce sdělit a poskytuje také i návod, jak na to, pak věřím, že rodič informace má. Nicméně je otázka, kolik učitelů je schopno takto strukturovaně s rodiči a dětmi komunikovat. Většinou dochází pouze k omezení na popis toho, co je špatně a doporučení znějí třeba: je nutné to zlepšit/ změnit/ zapracovat na tom/ snažit se. Fajn informace, ale jak na to? Neví-li to učitel, neví-li to rodič, proč předpokládat, že to bude vědět dítě?

Dvojka, trojka či čtyřka na vysvědčení jsou sice ukazatelem toho, že dle nějakých měřítek má dítě mezery v tom kterém předmětu, nicméně často zůstává záhadou, jak to pro příště napravit. Děti se totiž často neumějí systematicky učit, nevědí, že je rozdíl mezi tím, jak přistupovat k matematice a jak k angličtině. Že rozdílné předměty prostě vyžadují rozdílný přístup. Vezměme také v potaz výkonnostní křivku, o které děti moc nevědí, natož aby ji ke svému prospěchu využívaly a množství koníčků, která vyplňují dětská odpoledne, takže mít ve finále prostor pro změnu strategie vůči svým slabším školním výsledkům je někdy nad lidské síly!

A teď otočme list: podívejme se na to tak, že čísla na vysvědčení pro nás nemusejí být důležitá. Z čeho totiž jsou? Z češtiny, matematiky, angličtiny, dějepisu, zeměpisu, přírodopisu, chemie, fyziky… Samé známé pojmy – figurují totiž ve školách a na vysvědčeních desítky let – mnoho desítek let stále ty samé pojmy (až na ty cizí jazyky). Byť se svět mění značnou rychlostí, ve školách to obsahově vypadá tak, jako kdyby alfou a omegou byly stejné předměty, které se do svých hlav snažily nasoukat už naše prababičky a pradědečkové. Přitom výzvy dneška mají charakter kritického myšlení, schopnosti spolupracovat, schopnosti pracovat sám na sobě, myslet v kostce, být schopen analýzy a také syntézy, být schopen vyhledávat informace a pracovat s nimi, vytvářet fungující vztahy, prohlubovat svou empatii a zastávat pevná morální stanoviska. Co z toho se učí na našich základních školách?

Nehodlám být pesimistická – věřím, že se najdou učitelé, kteří do stávajícího systému jsou s to dát výše uvedené výzvy. Nepochybuji také, že je to stojí jisté úsilí a že narazí na někoho, kdo „novinkám“ neholduje. Nicméně faktem také je, že systém samotný automaticky nepočítá se vzděláváním, které respektuje potřeby dneška a ideálně ještě „vidí za roh“. Klobouk dolů pak před každým kantorem a každým ředitelem, který v této oblasti má jasno. Už jsem slyšela, že „naše škola vám nezaručí, že se vaše dítě dostane na střední školu, na kterou chce. Ale zaručí vám, že vaše dítě naučí myslet.“ Skvělá informace!

Vrátím-li se nyní na začátek, pak vysvědčení a známky na nich uvedené jsou jen nějakou rádoby informací, kterou systém našeho vzdělávání vyžaduje dvakrát ročně. Nic víc. O tom, jak si jednou dítě v praxi povede, o tom, jak moc nebo málo bude šťastné, do jaké míry udělá kariéru – o tom známky nerozhodují vůbec. Známky mají svou platnost jen několik dní: po dobu, kdy vysvědčení koluje po rodinných příslušnících. Jakmile kolovat přestane, odloží se někam „ad acta“ a tam zůstane nevšimnuto hodně, hodně dlouho. A třeba také navždy!

Autor: Monika Kulová Skokanová | úterý 3.2.2015 15:23 | karma článku: 10,03 | přečteno: 913x
  • Další články autora

Monika Kulová Skokanová

Jak učit islám?

Není to tak dávno, co vyšel článek o statečné učitelce, která se rozhodla své žáky seznámit s islámem. A to názorně, neb si k výuce přinesla i pomůcku – nikáb.

9.11.2015 v 12:41 | Karma: 25,48 | Přečteno: 2499x | Diskuse| Ostatní

Monika Kulová Skokanová

Tablety do škol? A pro každé dítě? Nesmysl!

Zdá se, že nás ve školství čekají „lepší“ časy. Podle MŠMT se blíží chvíle, kdy každé dítě ve škole bude mít zdarma k dispozici tablet. Alespoň takto vypadá prognóza. S největší pravděpodobností idealistická – aspoň že tak!

4.5.2015 v 12:13 | Karma: 32,15 | Přečteno: 3623x | Diskuse| Společnost

Monika Kulová Skokanová

Kariérový řád pro učitele je prý hotov!

Profese učitele nikdy neposkytovala možnost dělat kariéru. Aspoň ne tak, jak ji známe z komerčních firem. Hierarchicky. Jaké funkce totiž ve škole chcete mít? Buď učíte a nebo školu řídíte. Najít něco mezi tím je v podstatě nemožné. Nicméně kariérový řád kupodivu již existuje a do praxe má vstoupit úderem září tohoto roku.

19.3.2015 v 11:12 | Karma: 10,33 | Přečteno: 479x | Diskuse| Společnost

Monika Kulová Skokanová

Peníze jako lék na české školství?

Slyšíme a čteme o tom docela často – ve školách chybí peníze. Na co? Na kdeco, na vše. Nicméně byly-li by finance, bude automaticky zvýšena i kvalita vzdělávání? Jsou peníze lékem na vše, nebo je třeba léčit i jinými metodami?

10.2.2015 v 13:26 | Karma: 8,14 | Přečteno: 426x | Diskuse| Společnost

Monika Kulová Skokanová

Jsem dobrý učitel. Bez razítka!

Tak k tomu přeci jen došlo: ředitelé škol jsou postaveni před fakt, že mají ukončit pracovní poměry s těmi učiteli, kteří dle vyjádření MŠMT jsou „nekvalifikovaní“. Záludnost nad záludnost ona nekvalifikovanost!

7.1.2015 v 10:09 | Karma: 17,97 | Přečteno: 1362x | Diskuse| Společnost
  • Nejčtenější

Stovky amerických obrněnců se v řádu dnů nepozorovaně přemístily do Česka

2. května 2024  17:21

Několik set vozidel americké armády včetně obrněnců Bradley nebo transportérů M113 se objevilo ve...

Nahá umělkyně za zvuků techna házela před dětmi hlínou. Už to řeší policie

3. května 2024  10:10,  aktualizováno  13:43

Policie prošetřuje vystoupení, ke kterému došlo na Akademii výtvarných umění (AVU). Umělkyně a...

Auto vyjelo z vozovky a srazilo tři lidi. Žena zemřela, dvě vnučky jsou zraněné

2. května 2024  16:40,  aktualizováno  3.5 12:38

Osobní auto srazilo dnes odpoledne v Čáslavicích na Třebíčsku ženu a dvě děti. Žena srážku...

Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů

29. dubna 2024  6:21,  aktualizováno  13:19

Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...

Vyváděla strašné věci. Zahradil označil Jourovou za nejhorší z eurokomisařů

4. května 2024

Premium Když Česko vstoupilo 1. května do Evropské unie, byl tam matador ODS Jan Zahradil kooptován...

V noci na pondělí lze pozorovat meteorický roj eta Akvaridy. Budou ideální podmínky

5. května 2024  7:17

Lidé budou moci na obloze pozorovat meteorický roj eta Akvaridy, který svého maxima dosáhne v noci...

Australská policie zastřelila mladíka, který pobodal muže. Zřejmě se radikalizoval

5. května 2024  7:10

Australská policie v zastřelila 16letého chlapce, který pobodal muže v Perthu, hlavním městě...

Mexičtí narkos už nepašují peníze, platí si šmouly. Je to legální a bez rizika

5. května 2024

Premium Vsaďte se, že nevíte, jak mexičtí narkos pašují peníze z Ameriky. Jistě, viděli jste v seriálech na...

Nová vlna podvodů. Vyluxovaným účtem to nekončí, přeprodávají se osobní data

5. května 2024

Premium Kyberzločinu dlouhodobě přibývá, v Česku se s končící lhůtou pro daňová přiznání podvodníci...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

  • Počet článků 18
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1001x
Absolventka Pedagogické fakulty OU a certifikovaná koučka. Vždy pracovala s lidmi - ať už s dospělými během svého managerského působení ve výzkumné agentuře a nebo s dětmi jako učitelka základní školy. V současné době se věnuje své poradenské praxi (učení, rodičovství, výchova, kariérní a osobnostní růst, vztahy, komunikace), působí také jako firemní kouč. Autorsky přispívá do Rodiny a školy a odborně spolupracuje s redakcí časopisu Maminka.

web: http://www.koucink-uceni-seberozvoj.cz

Seznam rubrik