Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Peníze jako lék na české školství?

Slyšíme a čteme o tom docela často – ve školách chybí peníze. Na co? Na kdeco, na vše. Nicméně byly-li by finance, bude automaticky zvýšena i kvalita vzdělávání? Jsou peníze lékem na vše, nebo je třeba léčit i jinými metodami?

Hned zkraje dva příklady: v roce 1999 jsem nastoupila coby čerstvá absolventka fakulty na jednu nejmenovanou základní školu. Byť základní plat byl důvodem ke skřípání zubů, skřípala jsem jimi v podstatě málo – věděla jsem, do čeho jdu a věděli jsme to všichni, kdo jsme zcela dobrovolně na pedagogické fakultě studovali. Nicméně jsem po roce odešla. Kvůli penězům? Nikoli. Protože jsem pochopila, že nemohu „jít dál“.

V roce 2012 jsem nakoukla do systému podruhé. Žádné čerstvě vylíhlé kuře, ale někdo, kdo měl za sebou několikaleté vedení lidí. Pod dvou letech jsem kantořinu vzdala. Důvod? Nebyla možnost „jít dál“.

Troufám si sdělit, že kdo dnes učí děti, učí je proto, že ho to buď baví, nebo působením ve školství získává konkrétní výhody (flexibilní pracovní doba – mnohé lze udělat doma), nebo si jen nedovede představit, že by dělal někdy něco jiného – třeba proto, že tuší, že na nic jiného zkrátka nemá. Učitelé jsou učiteli z různých pohnutek – rozhodně si važme těch, kteří by na stupnici měli nejvýše postavenu právě práci s dětmi. Samozřejmě při možnosti zvýšit učitelům plat, by nikdo z nich asi neřekl „ne, děkuji, nechci, mám dost“. Na straně druhé jsem ale přesvědčena, že kdo učí a učí rád, není pro něj plat překážkou. Alespoň já jsem kvůli platu neodešla ani jednou a jak jsem měla možnost zjistit, tak velké rozdíly mezi platy ve školství a v komerci zase nejsou. Těžko nyní říci, že nelze srovnávat (výjimkou jsou nepochybně platové postupy). Faktem ale je, že je možné říci, že nelze srovnávat možnosti uplatnění a participace na změnách. V tom má české školství velké mezery.

Matka Tereza kdysi řekla, že lidé víc než po jídle hladoví po uznání a ocenění. V mém případě to přesně odpovídalo mé frustraci z toho, že jsem neměla možnost „jít dál“. Neměla jsem možnost cokoli v systému změnit, neměla jsem možnost se k ničemu vyjádřit tak, aby můj názor měl jistou platnost a byl brán vážně. Nesouhlas byl považován za osobní útok na ředitele. Tendence přijít s nějakým návrhem, novinkou, byla smetena ze stolu dříve, než prošla alespoň základní úvahou, zda by se to dalo třeba vyzkoušet. Ego nadřízeného bylo nezměrné.

Mnohdy jsou ega nadřízených nezměrná, jedno, jaké instituce či firmy se to týká. Kdo se do střetu s egem šéfa nedostal, může si gratulovat. Na straně druhé je jen málo firem, kde ani šéf nemá svého šéfa. Je jen málo firem, které nepotřebují své zaměstnance – aby přicházeli s inovacemi, aby uvažovali nad věcmi, aby nacházeli dostatek motivace pro svou práci už ve své práci samotné. V tom si dovoluji sdělit, že je školství výjimka.

Jistě – ředitelé musejí vysílat své lidi na povinná i dobrovolná školení, nicméně tohle ve své podstatě nic neřeší. Kdosi si cosi někde odsedí, v lepším případě i s nadšením a chutí to co nejdříve aplikovat v praxi. Ale pořád je to princip – je třeba tě učit, učiteli. Přitom výhodnější pro všechny by bylo sdělení – vím, že můžeš být přínosný už teď a já ti k tomu dám příležitost. A v tom je právě háček: jak dát příležitost?

Předně zde musí být vůle ředitele příležitost poskytnout (už tady lze narazit), následně je otázka, jak na to… Vyžaduje to jisté manažerské dovednosti a hlavně potlačení vlastního ega (obava, že by můj zaměstnanec mohl být schopnější než já, je opravdu velkým strašákem). Stalo-li by se tak, pak už zbývá „jen“ schopnost umět vést lidi: umět se zeptat, co chtějí, co by chtěli ve škole změnit, co by chtěli změnit ve svém předmětu, jaké metody by chtěli aplikovat a proč, jak si představují spolupráci mezi kolegy, napříč obory a stupni. Jak by si představovali ideální komunikaci mezi sebou a mezi vedením, co pro to jsou ochotni udělat a co požadují od nadřízených. Jakou oporu potřebují a od koho. Za co chtějí nést odpovědnost a poskytnout jim konkrétní rozhodovací pravomoci, které ve finále bude respektovat i ředitel sám – neboť vím, že mi to říká někdo, kdo je plně kompetentní…

Tohle peníze nestojí. A přitom je to skvělá motivace lidí, jak se realizovat, jak získat respekt a úctu svých kolegů, nadřízených, rodičů… Jak získat pocit, že v dané škole zanechávám kus čehosi zcela konkrétního, co zůstává, co zkrátka neodchází zároveň s žáky. Že jsem ovlivnil hospodaření školy, přímo se podílel na filozofii školy, že jsem vytvořil skvělé zázemí pro laboratorní výuku atd. atp.

Je toho hodně, na čem by bylo možno zapracovat. Mnohé z těchto změn pak peníze vyžadují – třeba ona zmiňovaná laboratoř. Nicméně postavit se k učitelům jako k odborníkům, kteří v sobě potenciál mají již teď a je jen otázkou jejich šéfa, zda to ví a zda onoho potenciálu chce využít, to peníze nestojí vůbec. A přitom provést změny ve vedení lidí, změnit k nim postoj, vidět je v jiném světle každopádně bude vždy přínosné pro školu a bude vždy přínosné pro učitele samotné.

Při představě, že by k této změně nedošlo a učitelům budou pouze přidány peníze s domněnkou, že tím jejich efektivitu práce zvýšíme, rozhodně narazíme. Za zvýšení platu sice budou rádi, nicméně nebudou-li mít prostor pro vlastní návrhy, nebudou-li požívat respekt nadřízeného, nebudou-li se ctít rozhodnutí učitelů, pak se školství nezmění a nezmění na tom nic ani peníze navíc.

Naopak co se díky penězům změnit může, je vybavení tříd, odborných kabinetů, knihoven atd. Nic z toho do škol nepřijde zadarmo – zde jsou peníze opravdu alfou a omegou. Ovšem – kdo rozhodne o tom, co daná škola potřebuje koupit? Kdo rozhodne o tom, co je prioritou a co počká? Kdo rozhodne o množství? Kdo rozhodne, kde a za kolik se to koupí?...

Dáme hlavy dohromady, budu respektovat rozhodnutí nebo si to rozhodnu sám???

 

Autor: Monika Kulová Skokanová | úterý 10.2.2015 13:26 | karma článku: 8,14 | přečteno: 426x
  • Další články autora

Monika Kulová Skokanová

Jak učit islám?

Není to tak dávno, co vyšel článek o statečné učitelce, která se rozhodla své žáky seznámit s islámem. A to názorně, neb si k výuce přinesla i pomůcku – nikáb.

9.11.2015 v 12:41 | Karma: 25,48 | Přečteno: 2499x | Diskuse| Ostatní

Monika Kulová Skokanová

Tablety do škol? A pro každé dítě? Nesmysl!

Zdá se, že nás ve školství čekají „lepší“ časy. Podle MŠMT se blíží chvíle, kdy každé dítě ve škole bude mít zdarma k dispozici tablet. Alespoň takto vypadá prognóza. S největší pravděpodobností idealistická – aspoň že tak!

4.5.2015 v 12:13 | Karma: 32,15 | Přečteno: 3623x | Diskuse| Společnost

Monika Kulová Skokanová

Kariérový řád pro učitele je prý hotov!

Profese učitele nikdy neposkytovala možnost dělat kariéru. Aspoň ne tak, jak ji známe z komerčních firem. Hierarchicky. Jaké funkce totiž ve škole chcete mít? Buď učíte a nebo školu řídíte. Najít něco mezi tím je v podstatě nemožné. Nicméně kariérový řád kupodivu již existuje a do praxe má vstoupit úderem září tohoto roku.

19.3.2015 v 11:12 | Karma: 10,33 | Přečteno: 479x | Diskuse| Společnost

Monika Kulová Skokanová

Řešíte vysvědčení? Řešíte ho zbytečně!

Minulý týden skončilo pololetí. Rozdávala se vysvědčení, emoce „obdarovaných“ a jejich rodičů o sobě dávaly vědět. A k čemu to vše? Co se dá ze známek vyčíst? A co známky vlastně v životě znamenají?

3.2.2015 v 15:23 | Karma: 10,03 | Přečteno: 913x | Diskuse| Společnost

Monika Kulová Skokanová

Jsem dobrý učitel. Bez razítka!

Tak k tomu přeci jen došlo: ředitelé škol jsou postaveni před fakt, že mají ukončit pracovní poměry s těmi učiteli, kteří dle vyjádření MŠMT jsou „nekvalifikovaní“. Záludnost nad záludnost ona nekvalifikovanost!

7.1.2015 v 10:09 | Karma: 17,97 | Přečteno: 1362x | Diskuse| Společnost
  • Nejčtenější

Stovky amerických obrněnců se v řádu dnů nepozorovaně přemístily do Česka

2. května 2024  17:21

Několik set vozidel americké armády včetně obrněnců Bradley nebo transportérů M113 se objevilo ve...

Nahá umělkyně za zvuků techna házela před dětmi hlínou. Už to řeší policie

3. května 2024  10:10,  aktualizováno  13:43

Policie prošetřuje vystoupení, ke kterému došlo na Akademii výtvarných umění (AVU). Umělkyně a...

Auto vyjelo z vozovky a srazilo tři lidi. Žena zemřela, dvě vnučky jsou zraněné

2. května 2024  16:40,  aktualizováno  3.5 12:38

Osobní auto srazilo dnes odpoledne v Čáslavicích na Třebíčsku ženu a dvě děti. Žena srážku...

Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů

29. dubna 2024  6:21,  aktualizováno  13:19

Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...

Vyváděla strašné věci. Zahradil označil Jourovou za nejhorší z eurokomisařů

4. května 2024

Premium Když Česko vstoupilo 1. května do Evropské unie, byl tam matador ODS Jan Zahradil kooptován...

Mexičtí narkos už nepašují peníze, platí si šmouly. Je to legální a bez rizika

5. května 2024

Premium Vsaďte se, že nevíte, jak mexičtí narkos pašují peníze z Ameriky. Jistě, viděli jste v seriálech na...

Nová vlna podvodů. Vyluxovaným účtem to nekončí, přeprodávají se osobní data

5. května 2024

Premium Kyberzločinu dlouhodobě přibývá, v Česku se s končící lhůtou pro daňová přiznání podvodníci...

Životní prostředí v Československu patřilo k nejhorším na světě, líčí vědec

5. května 2024

Premium V roce 1989 se stal vůbec prvním ministrem životního prostředí. Profesor Bedřich Moldan patří mezi...

Auto za tahačem s tankem zastavilo. Už ale ne kamion, který osobák sešrotoval

4. května 2024  9:48,  aktualizováno  21:52

Při nehodě tří aut zemřel na dálnici D1 mezi Bohumínem a Polskem jeden člověk, další dva jsou...

Chcete, aby vaše děti měli v dospělosti bohatství? Přečtěte si, jak na to!
Chcete, aby vaše děti měli v dospělosti bohatství? Přečtěte si, jak na to!

Správné finanční návyky a dovednosti vznikají právě v dětství. Mnoho dětí je přijímá přirozeně od svých rodičů, kteří jsou pro děti velkým vzorem....

  • Počet článků 18
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1001x
Absolventka Pedagogické fakulty OU a certifikovaná koučka. Vždy pracovala s lidmi - ať už s dospělými během svého managerského působení ve výzkumné agentuře a nebo s dětmi jako učitelka základní školy. V současné době se věnuje své poradenské praxi (učení, rodičovství, výchova, kariérní a osobnostní růst, vztahy, komunikace), působí také jako firemní kouč. Autorsky přispívá do Rodiny a školy a odborně spolupracuje s redakcí časopisu Maminka.

web: http://www.koucink-uceni-seberozvoj.cz

Seznam rubrik