Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Tablety do škol? A pro každé dítě? Nesmysl!

Zdá se, že nás ve školství čekají „lepší“ časy. Podle MŠMT se blíží chvíle, kdy každé dítě ve škole bude mít zdarma k dispozici tablet. Alespoň takto vypadá prognóza. S největší pravděpodobností idealistická – aspoň že tak!

Tak – a teď budu nařčena z toho, že se vyhýbám pokroku ve školství. Nebo také, že nevěřím prohlášení vycházející z ministerského prostředí. Nebo že jsem divná, když plošné a navíc zdarma poskytované tablety vehementně neprosazuji.

Jistě, neprosazuji. A mám k tomu pádné důvody.

  1. Nemyslím si, že je resort školství připraven na tak velkou finanční zátěž. Doposud dokola omílané sdělení, že peníze nejsou, tedy není pravdivé? A nebo je a mělo se vždy jen doplnit, že zkrátka nejsou peníze jak na co? Zjevně na něco ano. I když – můžeme si tím být jisti? Není to náhodou čirý populismus? Další prohlášení, které není jaksi koncepčně dovedeno do praktické podoby, která by alespoň z hlediska financování dávala smysl? A pakliže tomu tak je, proč ona prohlášení, nesplnitelné vize?
  2. Nedomnívám se, že by naše školství mělo jen jediný zádrhel – absenci tabletů. Těch zádrhelů je více než dost a tablety nás z nich nejenže nevytrhnou, ale s největší pravděpodobností ani nic nevyřeší.
  3. Tablety nic nevyřeší proto, protože všechny předcházející pomůcky, když se o slovo přihlásily více, než bylo nutné, nadělaly spíše víc škody než užitku. Kupříkladu pracovní sešity. Měly zvýšit motivaci dětí k učení, měly udělat učení zábavnější, měly práci zjednodušit a zpřehlednit. To vše udělaly, ale za jakou cenu? Počítalo-li dítě na prvním stupni s tím, pracovní sešit, coby hezká doplňovačka je stále k dispozici a jinak se pracovat snad ani nedá, velmi narazilo na stupni druhém, kde mnozí učitelé pracovním sešitům už neholdovali a nutili děti klasicky psát. Výsledek? Ručičky bolely z toho úmorného psaní, padaly dotazy, proč je třeba napsat, že se něco něčemu rovná, když je možné dodat jen výsledek? Matematika ve zcela jiném rozměru... Kupříkladu. A teď, kde vzít jistotu, že to samé se nestane i prostřednictvím tabletů? Vždyť i ony mají motivovat, udělat učení zajímavější a zábavnější.
  4. Chyba, která se stala u oněch pracovních sešitů – tedy že byly používány více, než bylo nezbytně nutné, se stala z rozhodnutí učitelů. A nebo z vedení škol. Bohužel ještě stále je hodně kantorů, kteří pomůcky – sešity, učebnice, testy… -berou jako dogma, ze kterého nelze slevit. Co je v učebnici, to se musí probrat. Sešity je třeba mít vyplněné. Pomůcky, které velí. Ale přitom stále jen pomůcky – tedy něco, co má pomoci v rámci něčeho zcela jiného – vlastní práci učitele a dětí. Cíli, kterého chceme v hodině či během celého roku dosáhnout. Nic víc. Odkud tedy získat přesvědčení, že s tablety by to bylo jiné? Pomůcka jako pomůcka!
  5. Schopnost učitelů pracovat s výpočetní technikou není obecně na nejvyšší možné úrovni. Neznám moc kantorů, kteří by byli s to udělat power pointovou prezentaci, kteří by perfektně pracovali s excellem a kteří by byli schopni efektivně využívat možností Internetu. Snad až na učitelé vyučující informatiku. Tam se to vše jaksi očekává automaticky. Nicméně s tablety by děti nepracovaly pouze v hodinách informatiky! Učitelé by se tedy museli naučit s tablety pracovat sami. A museli by být lepší než samotné děti – a to už v tuto chvíli je dost velký úkol! Lze ho splnit? A v plném počtu?
  6. Tablety i dnes stále stojí dost peněz. Není to levná položka a otázkou tedy je, jak by školy, kdyby tablety dostaly, dále ošetřily jejich životaschopnost – tedy záruční a pozáruční servis, hmotnou odpovědnost, pojištění, výukové programy. Takové detaily, řekněme, které v praxi ale mohou lecčíms zamávat. Hlavou pana řídícího stejně jako lokálními školními financemi. To, co by se muselo investovat tady, to by nebylo na něco jiného.
  7. Tablety s největší pravděpodobností nevyřeší nic. To, co se doposud díky různým pomůckám, interaktivním tabulím, Internetu ve školách, hodinám informatiky atd. nepodařilo vyřešit doposud, to tablety samy o sobě také nevyřeší. Nevypadá to, že nyní máme děti chytřejší nebo schopnější než generace dětí předcházející. Třeba takový Internet – před několika lety byl povinně zaveden do škol s cílem mj. naučit děti pracovat s informacemi. Podařilo se to snad? Nemyslím si. Wikipedie jako základní, a mnohdy i jako jediný, zdroj informací vše jistila. Úkoly snadno a rychle! Žádná práce s informacemi se plošně nekonala, schopnost argumentace dětí se nezvýšila. Pomůcka zde je, ale když s ní učitelé a následně i děti neumějí pracovat, stává se ve výsledku kontraproduktivní.
  8. MŠMT je často osočováno, že má tendenci mít patent na vše. A že následně má potřebu ho i  zavést povinně do praxe. A osočováno je právem. Byť před lety se systém rozvolnil, ředitelům se daly nebývalé pravomoce, zrušily se závazné osnovy a prostor se dal různým alternativám, dnes to vypadá, jako kdyby tento dřívější krok byl špatný. Jako kdyby ředitelé byli nekompetentní, jako kdyby do praxe a potřeb dětí a kantorů dostatečně neviděli. Jako kdyby nebyli schopni tu káru se vzděláváním táhnout sami dostatečně dobře. Je třeba tedy sdělit, ukázat, doporučit a přikázat. Otázkou ale je, zda tyto ukázky, doporučení a příkazy dostatečně dobré jsou. Zda naše školství posunou dál. Já osobně si to nemyslím, alespoň mě  zatím o tom nic nepřesvědčilo. Na straně druhé se ale domnívám, že v obecné rovině je činnost ministerstva a její doporučení nanejvýš nutná. Systém jako celek plně funkční není a přítomnosti a ani budoucnosti naší země neodpovídá. Samozřejmě nevím, co jí odpovídá, jsem si ale jista, že k tomu dospějeme pouze cestou diskuse všech zainteresovaných s tím, že její názory a východiska budou brány v potaz, až opět dojde k nějakému závaznému rozhodnutí pro všechny.
Autor: Monika Kulová Skokanová | pondělí 4.5.2015 12:13 | karma článku: 32,15 | přečteno: 3623x
  • Další články autora

Monika Kulová Skokanová

Jak učit islám?

Není to tak dávno, co vyšel článek o statečné učitelce, která se rozhodla své žáky seznámit s islámem. A to názorně, neb si k výuce přinesla i pomůcku – nikáb.

9.11.2015 v 12:41 | Karma: 25,48 | Přečteno: 2499x | Diskuse| Ostatní

Monika Kulová Skokanová

Kariérový řád pro učitele je prý hotov!

Profese učitele nikdy neposkytovala možnost dělat kariéru. Aspoň ne tak, jak ji známe z komerčních firem. Hierarchicky. Jaké funkce totiž ve škole chcete mít? Buď učíte a nebo školu řídíte. Najít něco mezi tím je v podstatě nemožné. Nicméně kariérový řád kupodivu již existuje a do praxe má vstoupit úderem září tohoto roku.

19.3.2015 v 11:12 | Karma: 10,33 | Přečteno: 479x | Diskuse| Společnost

Monika Kulová Skokanová

Peníze jako lék na české školství?

Slyšíme a čteme o tom docela často – ve školách chybí peníze. Na co? Na kdeco, na vše. Nicméně byly-li by finance, bude automaticky zvýšena i kvalita vzdělávání? Jsou peníze lékem na vše, nebo je třeba léčit i jinými metodami?

10.2.2015 v 13:26 | Karma: 8,14 | Přečteno: 426x | Diskuse| Společnost

Monika Kulová Skokanová

Řešíte vysvědčení? Řešíte ho zbytečně!

Minulý týden skončilo pololetí. Rozdávala se vysvědčení, emoce „obdarovaných“ a jejich rodičů o sobě dávaly vědět. A k čemu to vše? Co se dá ze známek vyčíst? A co známky vlastně v životě znamenají?

3.2.2015 v 15:23 | Karma: 10,03 | Přečteno: 913x | Diskuse| Společnost

Monika Kulová Skokanová

Jsem dobrý učitel. Bez razítka!

Tak k tomu přeci jen došlo: ředitelé škol jsou postaveni před fakt, že mají ukončit pracovní poměry s těmi učiteli, kteří dle vyjádření MŠMT jsou „nekvalifikovaní“. Záludnost nad záludnost ona nekvalifikovanost!

7.1.2015 v 10:09 | Karma: 17,97 | Přečteno: 1362x | Diskuse| Společnost
  • Nejčtenější

Stovky amerických obrněnců se v řádu dnů nepozorovaně přemístily do Česka

2. května 2024  17:21

Několik set vozidel americké armády včetně obrněnců Bradley nebo transportérů M113 se objevilo ve...

Nahá umělkyně za zvuků techna házela před dětmi hlínou. Už to řeší policie

3. května 2024  10:10,  aktualizováno  13:43

Policie prošetřuje vystoupení, ke kterému došlo na Akademii výtvarných umění (AVU). Umělkyně a...

Auto vyjelo z vozovky a srazilo tři lidi. Žena zemřela, dvě vnučky jsou zraněné

2. května 2024  16:40,  aktualizováno  3.5 12:38

Osobní auto srazilo dnes odpoledne v Čáslavicích na Třebíčsku ženu a dvě děti. Žena srážku...

Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů

29. dubna 2024  6:21,  aktualizováno  13:19

Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...

Vyváděla strašné věci. Zahradil označil Jourovou za nejhorší z eurokomisařů

4. května 2024

Premium Když Česko vstoupilo 1. května do Evropské unie, byl tam matador ODS Jan Zahradil kooptován...

Auto za tahačem s tankem zastavilo. Už ale ne kamion, který osobák sešrotoval

4. května 2024  9:48,  aktualizováno  21:52

Při nehodě tří aut zemřel na dálnici D1 mezi Bohumínem a Polskem jeden člověk, další dva jsou...

Německo je otřeseno. Přišel brutální útok na politika, pak následoval další

4. května 2024  17:40,  aktualizováno  21:09

Na lídra kandidátky německé sociální demokracie (SPD) v Sasku do evropských voleb Matthiase Eckeho...

Sadiq Khan: první muslim jako starosta Londýna a první, kdo jím je už potřetí

4. května 2024  17:46,  aktualizováno  20:43

Starostou Londýna byl znovuzvolen labourista Sadiq Khan. Mandát obhájil potřetí v řadě, což se...

U nás cyklostezky, v Polsku dálnice. Využít dotace EU jsme vždy nezvládli, říká expert

4. května 2024

Premium Od vstupu Česka do Evropské unie uplynulo 1. května 20 let. Jak tu dobu zhodnotit? Podle politologa...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

  • Počet článků 18
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1001x
Absolventka Pedagogické fakulty OU a certifikovaná koučka. Vždy pracovala s lidmi - ať už s dospělými během svého managerského působení ve výzkumné agentuře a nebo s dětmi jako učitelka základní školy. V současné době se věnuje své poradenské praxi (učení, rodičovství, výchova, kariérní a osobnostní růst, vztahy, komunikace), působí také jako firemní kouč. Autorsky přispívá do Rodiny a školy a odborně spolupracuje s redakcí časopisu Maminka.

web: http://www.koucink-uceni-seberozvoj.cz

Seznam rubrik