Jak učit islám?
A jak jinak po takové akci a v našich končinách - rozpoutala se diskuse a mnoho rodičů protestovalo.
V článku, který jsem o tom četla (http://archiv.ihned.cz/c1-64829540-ucitele-resi-jak-s-detmi-mluvit-o-islamu-nekteri-o-vyhrocenych-tematech-radeji-ucit-nechteji) se řeší, jak se k celé věci postavit. Jak děti učit islámu, od čeho začít a kam až dojít. Co k výuce použít, jaké metody a k jakým stanoviskům děti vést. Což je, zdá se, potíž největší, protože na to nikdo zatím odpověď nezná. A díky absenci odpovědí (učitelé čekají na pokyn seshora) od toho všichni dávají ruce pryč. Raději – no co kdyby byli také tak stateční jako paní učitelka a sklidili to, co sklidila ona.
Zkusme se na to ale podívat jinak. Zkusme neřešit, jak učit islám. Zkusme si položit otázku, jak vést děti k dostatečnému sebevědomí a vědomí sounáležitosti k vlastní kultuře a tradici tak, abychom se pak už nebáli učit cokoli, co nám v tuto chvíli nahání strach. Abychom v kontaktu s cizí kulturou kvalitně a se ctí obstáli – nepovyšovali se a neponižovali se. Možná, že přesně tohle je východisko, od kterého bychom měli začít.
Schválně – jak jsme na tom s informovaností žáků na základních školách ohledně naší židovsko-křesťanské tradice? Špatně? Jestli ano, tak proč řešit kulturu někoho jiného, když vlastní základ je tak chatrný? Jak je možné zaujímat sebevědomé a zároveň tolerantní stanovisko k něčemu, co je jiné než my, když se vlastně sami ani neznáme? Ó, jak velký náskok před námi ten islám má! Ten se zná. A možná, že až moc! Zato my jsme na tom naopak velice špatně – vzpomeňme jen na aféru u letošních maturit, kdy se měli studenti zaobírat několika biblickými jmény a hojně pohořeli. A nejen to, hodně lidí protestovalo i proti tomu, aby tzv. náboženský charakter otázek u maturit vůbec byl!
Vzpomínám si, jak jsem se před cca 3 lety bála žáky na druhém stupni učit právě ony základy naší židovsko-křesťanské tradice. Věděla jsem, že v multikulturním světě neobstojí bez toho, aniž by věděli, kde jsou jejich vlastní kořeny. Ne nadarmo máme potřebu se hledat a nakonec se i najít. A přišlo mi tenkrát výhodné, aby si to, pokud možno, našli už na oné základce a vyvarovali se v budoucnu možné identifikaci s něčím radikálnějším, z čehož by jejich rodiče moc radosti asi neměli. Nevím, do jaké míry se mi to tenkrát podařilo, nicméně vím, že jsem se bála. Bála jsem se, a dokonce jsem i čekala, kdy se mi nějaký nespokojený rodič ozve s tím, že děti učím a vedu k náboženství! Nestalo se tak a já jen mohu hádat proč. Na straně druhé, dnes mi přijde začít od znalosti vlastní kultury, která holt vychází z náboženství (no která nevychází!), jako správné východisko. V podstatě ani nerozumím tomu, nač se ve školách vlastně nyní čeká: začít od sebe můžeme hned (i kdyby si někteří učitelé museli informace doplnit) a na metodologický pokyn o islámské kultuře si můžeme v klidu počkat, ne?
A myslí-li si třeba někdo, že znalost naší kulturně-náboženské tradice je ve školách dostatečně pokryta, nejsem tohoto názoru. Obsahově se téma týká hlavně dějepisu, ovšem ten se na základních školách orientuje primárně na politické aktivity našich předků, náboženství je jen doplněk k podpoře výkladu, proč daný panovník dělal to, co dělal. Navíc se náboženské pohnutky většinou nestavěly na pozitivních stránkách (vzpomeňme na Husa, náboženské války apod.), takže kde v tom v hodinách dějepisu hledat něco, na čem bychom dětem mohli budovat náboženské a kulturní sebevědomí?
Obdobná situace panuje také v náplni občanské výchovy: lehký dotyk náboženství tam sice je, ovšem, jak jinak, rámcový, což znamená, že si s tím každý učitel může udělat, co uzná za vhodné. No a jsme na tenkém ledě, nikoli na pevných základech, protože někdo půjde jen po náboženské lince, někdo se opře o vědecký výklad, jiný se zmíní jen lehce o Vánocích a Velikonocích. Někdo další neudělá ani to, anebo udělá špatně: vždyť kdo z učitelů má hlubší znalosti z teologie a výkladu náboženství?
Je to tedy hodně na učitelích samotných - najít prostor a téma z několika úhlů pohledů probrat. Je třeba ale chtít, vědět, co činím, proč to činím a jak to činím. Možná také vhodné na metodologický pokyn, ovšem to už by mi vůči učitelům přišlo takřka ponižující.
Zjevně máme deficit ve vlastní řadě, a byť se pohybujeme v oblasti vzdělávání, která má mít doslova patent na to, odkud a kam ve znalostech jít, vyskytla se nám tady chyba. Systémová chyba, troufám si říct. Vždyť už Sokrates pravil, že nejdříve je třeba se podívat na sebe, než se rozhlédneme kolem. A já se nějak nemohu zbavit dojmu, že to děláme přesně naopak.
Monika Kulová Skokanová
Tablety do škol? A pro každé dítě? Nesmysl!
![](https://1gr.cz/fotky/blogy/15/02/23063/w230/Bf97264.jpg)
Zdá se, že nás ve školství čekají „lepší“ časy. Podle MŠMT se blíží chvíle, kdy každé dítě ve škole bude mít zdarma k dispozici tablet. Alespoň takto vypadá prognóza. S největší pravděpodobností idealistická – aspoň že tak!
Monika Kulová Skokanová
Kariérový řád pro učitele je prý hotov!
![](https://1gr.cz/fotky/blogy/15/02/23063/w230/Bf97264.jpg)
Profese učitele nikdy neposkytovala možnost dělat kariéru. Aspoň ne tak, jak ji známe z komerčních firem. Hierarchicky. Jaké funkce totiž ve škole chcete mít? Buď učíte a nebo školu řídíte. Najít něco mezi tím je v podstatě nemožné. Nicméně kariérový řád kupodivu již existuje a do praxe má vstoupit úderem září tohoto roku.
Monika Kulová Skokanová
Peníze jako lék na české školství?
![](https://1gr.cz/fotky/blogy/15/02/23063/w230/Bf97264.jpg)
Slyšíme a čteme o tom docela často – ve školách chybí peníze. Na co? Na kdeco, na vše. Nicméně byly-li by finance, bude automaticky zvýšena i kvalita vzdělávání? Jsou peníze lékem na vše, nebo je třeba léčit i jinými metodami?
Monika Kulová Skokanová
Řešíte vysvědčení? Řešíte ho zbytečně!
![](https://1gr.cz/fotky/blogy/15/02/23063/w230/Bf97264.jpg)
Minulý týden skončilo pololetí. Rozdávala se vysvědčení, emoce „obdarovaných“ a jejich rodičů o sobě dávaly vědět. A k čemu to vše? Co se dá ze známek vyčíst? A co známky vlastně v životě znamenají?
Monika Kulová Skokanová
Jsem dobrý učitel. Bez razítka!
![](https://1gr.cz/fotky/blogy/15/02/23063/w230/Bf97264.jpg)
Tak k tomu přeci jen došlo: ředitelé škol jsou postaveni před fakt, že mají ukončit pracovní poměry s těmi učiteli, kteří dle vyjádření MŠMT jsou „nekvalifikovaní“. Záludnost nad záludnost ona nekvalifikovanost!
Další články autora |
Čechy zasáhly extrémní bouřky, padaly obří kroupy. Hasiči měli stovky výjezdů
Přes Česko prošly velmi extrémní bouřky s nárazy větru kolem 90 kilometrů za hodinu a krupobití....
Češi vjeli do vojenské zóny, fotili se u tanku. Dítě pak usmrtil nalezený granát
Chorvatská policie propustila Čecha vyšetřovaného kvůli výbuchu u města Obrovac, při němž zemřelo...
Komentátor Schmarcz se v televizi pohádal se Šlachtou, pak zmizel ze studia
„Já jsem se zastal kluků policistů a vy do toho taháte politiku,“ začal křičet komentátor Martin...
Ruská jaderná ponorka plula u pobřeží Floridy. Fotky ukazují její poškození
Ruská flotila, která navštívila Havanu, se rozdělila. Část pluje od Kuby směrem k Venezuele,...
Východem Česka prošly silné bouřky a krupobití. Padající strom zabil člověka
Velmi silné bouřky, které ve středu večer zasáhly Moravu a Slezsko, mají jednu oběť. V Českém...
Není třeba mluvit o normalizaci vztahů, řekl Pavel. Slováci se pustili do Fialy
Kdo čekal, že návštěva nového slovenského prezidenta Petera Pellegriniho pomůže k ukončení roztržky...
„Bránila jste se až po půl minutě.“ Italka prohrála soud o sexuální obtěžování
Informace o tom, že oběť sexuálního obtěžování může v daný moment takzvaně zamrznout, se zřejmě...
Havárie obytného vozu na Nymbursku, pro dítě musel letěl vrtulník
U Dymokur na Nymbursku ve středu v podvečer havaroval obytný vůz. Zranění byli tři lidé, z toho dvě...
Muž přišel kvůli polibku skoro o nos. Útočník ho sekl samurajským mečem
Americká policie zadržela jednoho muže kvůli neobvyklému útoku. Šestatřicetiletý Peter Michael...
![Získejte spousty produktů ZDARMA, sledujte instagram @emimino.cz](//1gr.cz/u/free.gif)
Získejte spousty produktů ZDARMA, sledujte instagram @emimino.cz
Pravidelné soutěže najdete také na našich sociálních sítích, především instagramu a facebooku.
- Počet článků 18
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 1002x
web: http://www.koucink-uceni-seberozvoj.cz