Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Naučme je učit se efektivně

Často se ve své praxi setkávám se zvláštním jevem - děti na 2. stupni základního školství se neumí efektivně učit. A byť se o to třeba i snaží, výsledek mnohdy neodpovídá vynaložené námaze.

Je to až paradoxní, když si uvědomíme, že již nějaký ten pátek školu navštěvují. Svou roli možná hraje to, že na domácí přípravu prvostupňových dětí dohlížejí ještě rodiče, možná i to, že některé školy domácím úkolům neholdují a rodiče sami pak tápou, jak učení doma pojmout (řeší-li to vůbec).
Faktem ale je, že příprava na výuku v rámci 2. stupně již vyžaduje jisté nasazení, práci s časem, zapojení pozornosti, paměti a jiného přístupu pro předměty vyžadující logiku či práci s informacemi. Není to snadné, určitě ne ve chvíli, kdy dítě není na pravidelnou domácí přípravu zvyklé. Obecně se má začínat po malých krůčcích, ale systematicky. Chybí-li tento postup z předcházejících let, o to těžší to pak dítě má. Ovšem - chce-li být úspěšné, záleží-li mu na školních výsledcích a má-li ambice dostat se na konkrétní střední školu, nemá jinou možnost, než se naučit učit efektivně.

A jak na to? Vyzkoušejte následující praktické tipy:

1) je dobré vědět, kdy psychická výkonnost dítěte je na vrcholu a kdy naopak na ústupu. Jinými slovy - učit se v době, kdy pozornost a koncentrace je na nule, protože se ke slovu dostala únava, je zcela nesmyslné. Jakmile dítě ví, v které části odpoledních hodin je v plné psychické síle, mělo by právě této doby využít k učení.

2) při učení by dítě mělo postupovat systémem: začínám nejsnadnějším, nejkratším, tím, co udělám spíše mechanicky, co už znám a teď si to jen procvičím. Do této kategorie lze zařadit opis slovíček, doplňování, vypracování příkladu dle vzoru, vypracování zápisu apod. Následují úkony, které jsou již náročnější, nicméně pro dítě atraktivní - tedy ty předměty, které má dítě rádo, nicméně v tuto chvíli pro něj představují již vyšší míru psychického nasazení. A teprve nakonec předměty „méně oblíbené“.

3) předměty vyžadující logiku (matematika, fyzika, chemie) dítě musí pochopit. Samozřejmě je možné se látku "našprtat" a logiku zahodit někam stranou, nicméně bavíme-li se o efektivitě učení, tak zařazení paměti do sféry působení logiky je zcela neefektivní - rozhodně v dlouhodobém horizontu. Dítě sice zvládne písemku v pondělí, ale v pátek bude zcela "mimo".

4) naopak předměty, které jsou založeny na informacích, které je třeba si zapamatovat, paměť již vyžadují. Nicméně, látka v obecných souvislostech je ve škole kantorem vysvětlována, tudíž, pochopí-li vztahy, příčiny a následky dítě již během výuky, má doma podstatně méně práce. Pak vlastně jen stačí si jevy a události připomenout a klíčová data zapamatovat.

5) ptáte-li se, jak si něco zapamatovat, ptáte se správně: každý člověk je nastaven na konkrétní postup - někdo je vizuální typ (tedy informace vidí - v knize, vlastní rukou napsány v sešitě apod.), někdo zase auditivní (potřebuje data slyšet - tedy opakuje si je, nahraje si je apod.). Specifikou je pak učení se anglickým slovíčkům - tam pak roli hraje koordinace ruky, oka a paměti. Proto se doporučuje každé nové slovíčko několikrát napsat, aby se ve výsledku jeho psaní (a také čtení) zautomatizovalo.

Paměť obecně hraje podstatnou roli v efektivitě učení. Děti na 2. stupni mají stále ještě dominantnější krátkodobou paměť oproti dlouhodobé. Proto mnohé děti sklouzávají k tomu, že se něco rychle (a relativně i snadno) naučí ve škole o přestávce těsně před hodinou. Jde o princip nasáklé houby, kdy dítě nasaje informace a při písemce (za 15 minut) je ze sebe vysaje. Nicméně ve struktuře dlouhodobé paměti se tyto informace neusadí a jsou-li pro dítě nutné (obecné testování, čtvrtletní písemky, roční opakování, přijímací testy na střední školu), pak je třeba jim věnovat náležitou pozornost a vracet se k nim, opakovat je. Posilování dlouhodobé paměti je v rámci 8. a 9. ročníku zcela na místě - na střední škole dlouhodobá paměť přichází ke slovu dost podstatným způsobem, maturita a závěrečné zkoušky jsou na ní de facto založeny.

O tom, jak se efektivně učit, se napsala celá řada knih. Můj výčet několika bodů je oním základním schématem, které je možno najít v jakékoli podrobné publikaci. Na straně druhé – někdy méně znamená více a nebýt zasypán informacemi hodně propracovaného materiálu může vést k motivaci oněch pár bodů prostě v praxi vyzkoušet.

Tak hodně štěstí a moře trpělivosti se sebou samým!

Nominujte autora do ankety Bloger roku

Autor: Monika Kulová Skokanová | čtvrtek 23.10.2014 15:38 | karma článku: 11,21 | přečteno: 671x
  • Další články autora

Monika Kulová Skokanová

Jak učit islám?

Není to tak dávno, co vyšel článek o statečné učitelce, která se rozhodla své žáky seznámit s islámem. A to názorně, neb si k výuce přinesla i pomůcku – nikáb.

9.11.2015 v 12:41 | Karma: 25,48 | Přečteno: 2499x | Diskuse| Ostatní

Monika Kulová Skokanová

Tablety do škol? A pro každé dítě? Nesmysl!

Zdá se, že nás ve školství čekají „lepší“ časy. Podle MŠMT se blíží chvíle, kdy každé dítě ve škole bude mít zdarma k dispozici tablet. Alespoň takto vypadá prognóza. S největší pravděpodobností idealistická – aspoň že tak!

4.5.2015 v 12:13 | Karma: 32,15 | Přečteno: 3623x | Diskuse| Společnost

Monika Kulová Skokanová

Kariérový řád pro učitele je prý hotov!

Profese učitele nikdy neposkytovala možnost dělat kariéru. Aspoň ne tak, jak ji známe z komerčních firem. Hierarchicky. Jaké funkce totiž ve škole chcete mít? Buď učíte a nebo školu řídíte. Najít něco mezi tím je v podstatě nemožné. Nicméně kariérový řád kupodivu již existuje a do praxe má vstoupit úderem září tohoto roku.

19.3.2015 v 11:12 | Karma: 10,33 | Přečteno: 479x | Diskuse| Společnost

Monika Kulová Skokanová

Peníze jako lék na české školství?

Slyšíme a čteme o tom docela často – ve školách chybí peníze. Na co? Na kdeco, na vše. Nicméně byly-li by finance, bude automaticky zvýšena i kvalita vzdělávání? Jsou peníze lékem na vše, nebo je třeba léčit i jinými metodami?

10.2.2015 v 13:26 | Karma: 8,14 | Přečteno: 426x | Diskuse| Společnost

Monika Kulová Skokanová

Řešíte vysvědčení? Řešíte ho zbytečně!

Minulý týden skončilo pololetí. Rozdávala se vysvědčení, emoce „obdarovaných“ a jejich rodičů o sobě dávaly vědět. A k čemu to vše? Co se dá ze známek vyčíst? A co známky vlastně v životě znamenají?

3.2.2015 v 15:23 | Karma: 10,03 | Přečteno: 913x | Diskuse| Společnost
  • Nejčtenější

Nahá umělkyně za zvuků techna házela před dětmi hlínou. Už to řeší policie

3. května 2024  10:10,  aktualizováno  13:43

Policie prošetřuje vystoupení, ke kterému došlo na Akademii výtvarných umění (AVU). Umělkyně a...

Stovky amerických obrněnců se v řádu dnů nepozorovaně přemístily do Česka

2. května 2024  17:21

Několik set vozidel americké armády včetně obrněnců Bradley nebo transportérů M113 se objevilo ve...

Přes Česko jdou bouřky s krupobitím. Dálnici D1 pokrylo bahno a větve

6. května 2024  15:47,  aktualizováno  22:48

Do Česka přišly přívalové deště, na některých místech padaly i kroupy. Hasiči hlásili desítky...

Německo je otřeseno. Přišel brutální útok na politika, pak následoval další

4. května 2024  17:40,  aktualizováno  21:09

Na lídra kandidátky německé sociální demokracie (SPD) v Sasku do evropských voleb Matthiase Eckeho...

Vyváděla strašné věci. Zahradil označil Jourovou za nejhorší z eurokomisařů

4. května 2024

Premium Když Česko vstoupilo 1. května do Evropské unie, byl tam matador ODS Jan Zahradil kooptován...

Soud rozhodne o kastracích pro změnu pohlaví, Piráti s tím v koalici neuspěli

7. května 2024

Ústavní soud oznámí, zda operace zůstane podmínkou pro úřední změnu pohlaví. Česko je jedna z...

Místo Česka Rwanda? Nejasný osud ilegálních migrantů do Evropské unie

7. května 2024

Migračním paktem jsme udělali důležitý krok k řešení ilegální migrace, ale je potřeba pokračovat....

„Žiju jen z humanitární pomoci.“ Válka vehnala do bídy miliony Ukrajinců

7. května 2024

Premium Kdo se měl před válkou špatně, ten se po dvou letech jejího trvání má ještě hůř. Důsledkem...

Pravda o Vrběticích. Ruští agenti nebyli jen dva a proč mrtví Češi neměli šanci

7. května 2024

Premium Co předcházelo a co následovalo po výbuchu muničního skladu ve Vrběticích v roce 2014? Kolik...

Rozdáváme kojenecké mléko Hipp ZDARMA
Rozdáváme kojenecké mléko Hipp ZDARMA

HiPP rozšiřuje své portfolio kojeneckého mléka o nový typ obalu. Novinka přichází ve formě HiPP COMBIOTIK® v plechové dóze, 800 g, která nabízí...

  • Počet článků 18
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1001x
Absolventka Pedagogické fakulty OU a certifikovaná koučka. Vždy pracovala s lidmi - ať už s dospělými během svého managerského působení ve výzkumné agentuře a nebo s dětmi jako učitelka základní školy. V současné době se věnuje své poradenské praxi (učení, rodičovství, výchova, kariérní a osobnostní růst, vztahy, komunikace), působí také jako firemní kouč. Autorsky přispívá do Rodiny a školy a odborně spolupracuje s redakcí časopisu Maminka.

web: http://www.koucink-uceni-seberozvoj.cz

Seznam rubrik