Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Kariérový řád pro učitele je prý hotov!

Profese učitele nikdy neposkytovala možnost dělat kariéru. Aspoň ne tak, jak ji známe z komerčních firem. Hierarchicky. Jaké funkce totiž ve škole chcete mít? Buď učíte a nebo školu řídíte. Najít něco mezi tím je v podstatě nemožné. Nicméně kariérový řád kupodivu již existuje a do praxe má vstoupit úderem září tohoto roku.

Nicméně nenechme se mýlit. Jestliže zdravý selský rozum říká, že není možné najít hierarchický sled různých pozic a funkcí, tak ho najít prostě nelze, i kdybychom se o to sebevíc snažili. Stejné je to i v tomto případě – žádná kariéra se nekoná! Kariérový řád jen hovoří o kariéře, která ale do výšin nestoupá. Jde spíše o tzv. atestace (celkem 4), které by po dovršení konkrétních let praxe měli učitelé, a také ředitelé, absolvovat.

Řád v podstatě přesně definuje, kdy a za jakých okolností smí učitel přistoupit k atestaci – tedy řekněme k něčemu, co ho katapultuje o jeden stupeň výš. Samozřejmě hypoteticky, protože ve finále faktický kariérový postup znamená mít větší díl odpovědnosti, rozhodovacích pravomocí a peněz. V tomto směru ale vize kariéry ve školství pokulhává.

Atestace se vlastně jeví jako jakýsi donucovací prostředek pro učitele zvyšovat si systematicky kvalifikaci, být zkrátka lepšími učiteli. Nu, proč ne. Osobně na tom nic špatného neshledávám. Nicméně toto „přezkoušení“ před komisí a následné získání konkrétního stupně atestace rozhodně za kariérový řád považovat nelze. Úspěšným absolvováním totiž učitel nedostane žádnou významnější odpovědnost poskytující i rozhodovací pravomoci. Rozhoduje i nadále ředitel.

Navíc, když jsem prostudovávala výstupy ke Kariérnímu řádu pro učitele, který je možno najít na stránkách Národního institutu pro další vzdělávání, narazila jsem na jeden dost podstatný problém. Všechny metodiky, do kterých je možno nyní nahlédnout, jsou sice do detailu zpracovány, nicméně všechny poskytují odpovědi na otázku „co je třeba udělat“, ale neřeší otázku „jak toho docílit“.

Není to sice nic neobvyklého, tohle lze vidět v mnohých institucích a firmách, když se stanovují plány, co se dál bude dělat. Otázka, jakým způsobem, jakými cestami, jakým přístupem… toho dosáhnout, je ale vždy ponechána na jednotlivci samotném. Možná výzva pro komerční firmu. Ale pro školu?

Příklad za všechny: existuje metodika pro ředitele pro přípravu učitelů k atestaci. V této metodice je detailně popsáno, co vše ředitel má udělat, zajistit atd., aby učitelům dal všechny možné i nemožné podmínky pro to, aby následně úspěšně absolvovali svou atestaci. V této metodice není nic, co by mě vedlo k nějakému protestu, že to či ono ředitel dělat nemůže. Není tam nic, co by ředitelé již nyní vůči zaměstnancům školy dělat neměli. Předpokládám tedy, že se ředitelé teoreticky v září asi ani divit nebudou. Tohle přeci již dělají! Dělají? Kdybychom se zeptali učitelů, možná bychom se divili. Proč? Protože tam, kde je pouze napsáno, co udělat a ne jak to provést, je možno ve finále zhodnotit, že přesně tohoto cíle jsem již dosáhl. A opravdu tomu můžu bezmezně věřit. O to víc, když cíl je charakterizován velmi obecně jako např. ředitel dokáže „vytvořit podporující vzdělávací prostředí“, „najít vhodné metody hodnocení pro rozvoj vzdělávání“, „vyhodnotit efektivitu profesního rozvoje učitelů“, „vytvořit inspirující pracovní klima“, „rozpoznat potřeby učitelů a prosazovat je“… (zdroj www.nidv.cz)

Díky takovémuto definování a díky konkrétní sebereflexi ředitele může být ředitel zcela přesvědčen o tom, že toto vše do puntíku splnil. Učitelé ale nemusejí zastávat stejný názor! Vágnost a obecnost požadavků, navíc bez jasně stanoveného scénáře, jak bych to tak asi mohl udělat, je pak hodnocení „splnil X nesplnil“ jen na úrovni vlastního názoru. I když… podíváte-li se na výčet toho, co vše ředitel musí, asi nabydete dojmu, že je to vlastně nemožné. Onen seznam s cíli (opravdu je velmi dlouhý) by snad nebyl s to splnit ani generální manažer mezinárodní firmy!

Kariérový řád pro učitele je propracován důkladně. Možná až moc důkladně. Obávám se, že se v tom člověk chtě nechtě ztratí. A nebo leccos si vyloží po svém. Takže nebude atestace jako atestace – někde ji bude těžší získat, někde jinde lehčí. Holt to je riziko toho, když vytváříme obecné cíle bez konkrétních odpovědí na otázku jak…: Jak to udělat? Jaké cesty využít? Jaké prostředky použít? Jak se k cíli dopracovat? Jakýkoli cíl by měl jít ruku v ruce s řešením, jak na věc. Není-li tam, pak vždy získáváme prostor pro vlastní interpretaci. A to často vede k dohadování se a sporům.

Osobně se nějak nemohu zbavit dojmu, že se do praxe dá cosi, s čím si účastníci (ředitelé a učitelé) nebudou vědět moc rady. Nadšení se asi konat nebude. Spíš bude prostor zaplněn dohadováním se. Asi tak jako před léty, kdy se zrušily povinné osnovy s odůvodněním, že školy (ředitelé a učitelé) jsou kompetentní vytvářet si vlastní vzdělávací programy. Tenkrát to byl problém – na několik let dopředu. Co myslíte – jak to dopadne s tzv. kariérovým řádem?

Autor: Monika Kulová Skokanová | čtvrtek 19.3.2015 11:12 | karma článku: 10,33 | přečteno: 479x
  • Další články autora

Monika Kulová Skokanová

Jak učit islám?

Není to tak dávno, co vyšel článek o statečné učitelce, která se rozhodla své žáky seznámit s islámem. A to názorně, neb si k výuce přinesla i pomůcku – nikáb.

9.11.2015 v 12:41 | Karma: 25,48 | Přečteno: 2500x | Diskuse| Ostatní

Monika Kulová Skokanová

Tablety do škol? A pro každé dítě? Nesmysl!

Zdá se, že nás ve školství čekají „lepší“ časy. Podle MŠMT se blíží chvíle, kdy každé dítě ve škole bude mít zdarma k dispozici tablet. Alespoň takto vypadá prognóza. S největší pravděpodobností idealistická – aspoň že tak!

4.5.2015 v 12:13 | Karma: 32,15 | Přečteno: 3623x | Diskuse| Společnost

Monika Kulová Skokanová

Peníze jako lék na české školství?

Slyšíme a čteme o tom docela často – ve školách chybí peníze. Na co? Na kdeco, na vše. Nicméně byly-li by finance, bude automaticky zvýšena i kvalita vzdělávání? Jsou peníze lékem na vše, nebo je třeba léčit i jinými metodami?

10.2.2015 v 13:26 | Karma: 8,14 | Přečteno: 426x | Diskuse| Společnost

Monika Kulová Skokanová

Řešíte vysvědčení? Řešíte ho zbytečně!

Minulý týden skončilo pololetí. Rozdávala se vysvědčení, emoce „obdarovaných“ a jejich rodičů o sobě dávaly vědět. A k čemu to vše? Co se dá ze známek vyčíst? A co známky vlastně v životě znamenají?

3.2.2015 v 15:23 | Karma: 10,03 | Přečteno: 913x | Diskuse| Společnost

Monika Kulová Skokanová

Jsem dobrý učitel. Bez razítka!

Tak k tomu přeci jen došlo: ředitelé škol jsou postaveni před fakt, že mají ukončit pracovní poměry s těmi učiteli, kteří dle vyjádření MŠMT jsou „nekvalifikovaní“. Záludnost nad záludnost ona nekvalifikovanost!

7.1.2015 v 10:09 | Karma: 17,97 | Přečteno: 1363x | Diskuse| Společnost
  • Nejčtenější

Ženě se do ruky zakousl pes. Muž, který jí přispěchal na pomoc, zvíře zabil

29. května 2024  15:12

Ženu v Žihli na Plzeňsku vážně pokousal volně pobíhající pes. Na pomoc jí přiběhl příbuzný, který...

„Krok ke třetí světové.“ Ukrajinci zasáhli klíčovou ruskou radarovou stanici

25. května 2024  12:55

Ukrajinská armáda zřejmě tento týden zasáhla významnou ruskou radarovou stanici, která je součástí...

Brutální útok nožem v Mannheimu, policista po něm bojuje o život

31. května 2024  13:12,  aktualizováno  18:49

Šest lidí v pátek utrpělo zranění při útoku nožem na náměstí v centru německého Mannheimu, uvedla...

Nemocnému synovi vstříkla do krve vodu. Chtěla jsem, aby to skončilo, řekla

29. května 2024  13:51

Mimořádně nešťastný případ matky samoživitelky a jejího vážně nemocného dítěte řeší Městský soud v...

Velký podfuk s výsluhou, nemocenská i v civilu. Policisté obírají stát o miliony

31. května 2024

Premium Státu rapidně rostou výplaty výsluh pro policisty, hasiče, celníky či dozorce. Loni Česká republika...

Zákon proti úhynu ryb. Všechny trubky svedené do řek se budou zapisovat

2. června 2024

Premium Rybáři si všimnou úhynu ryb v řece. Hasiči, zatímco havárii likvidují, na webové aplikaci vidí,...

Náš Den D. Jak se Čechoslováci v srdci Francie postavili divizi SS

2. června 2024

Premium Byla to nerovná bitva. Proti hrstce partyzánů stála elitní německá divize SS Das Reich na tancích...

Australský stát jmenoval tajemníka pro „pro změnu chování mužů“

1. června 2024  20:18

Guvernérka australského státu Viktoria Jacinta Allanová jmenovala poslance Tima Richardsona jako...

Papež se sešel s Čaputovou a matkami dívek, co zemřely při nehodě autobusu

1. června 2024  20:09

Slovenská prezidentka Zuzana Čaputová se v sobotu setkala ve Vatikánu s papežem Františkem. Na...

  • Počet článků 18
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1002x
Absolventka Pedagogické fakulty OU a certifikovaná koučka. Vždy pracovala s lidmi - ať už s dospělými během svého managerského působení ve výzkumné agentuře a nebo s dětmi jako učitelka základní školy. V současné době se věnuje své poradenské praxi (učení, rodičovství, výchova, kariérní a osobnostní růst, vztahy, komunikace), působí také jako firemní kouč. Autorsky přispívá do Rodiny a školy a odborně spolupracuje s redakcí časopisu Maminka.

web: http://www.koucink-uceni-seberozvoj.cz

Seznam rubrik