Všichni chodíme do školy
Věřím, že navzdory tomuto rozdílu dokážou žít kočky, psi a ostatní jim podobní tvorové spokojeným životem a vůbec je netrápí, že něco neumějí. Řečeno s trochou nadsázky, tuto svou „nedokonalost“ by si mnozí z nich nepřipustili, ani kdyby toho byli schopni. Tím méně si nějakou nedokonalost připouští člověk, který se považuje za pána tvorstva a domnívá se, že jen tak mimochodem včera ke svačině snědl veškerou moudrost světa. Jenže ve skutečnosti je člověk jen o jeden stupínek výš, než jeho domácí mazlíčci a hluboce se mýlí, když tvrdí, že se při pohledu do zrcadla pozná. Vidí se v něm pouze na té úrovni, na jaké je schopen vnímat sám sebe a přitom vůbec nic netuší o duchovních rovinách svého jáství.
V předchozích kapitolách jsem psal převážně o tom, v co nevěřím. Snažil jsem se dělat si legraci z některých obecně rozšířených mýtů, občas jsem si svým laickým způsobem vypomohl vědou (učence prosím o shovívavost), tu a tam jsem se pokusil okořenit své povídání špetkou humoru. Tato poslední kapitola je však jiná, rád bych se v ní maličko rozepsal o tom, v co vlastně věřím nebo možná lépe řečeno položil si otázky, jak by mohlo být něco z toho, co je lidstvem nepoznané, tajemné, vědecky neprokazatelné. Věřím v přírodu a její fyzikální zákony a ve fakt, že není nic, co by jim odporovalo. Pokud se nám někdy zdá, že události a jevy, které jsou obecně označované jako „mezi nebem a zemí,“ tyto zákony porušují, vězme, že tomu tak není. Ony se jimi také řídí, potíž je pouze v tom, že my sami tyto zákony pořádně neznáme a potažmo i sami na sebe hledíme tak trochu jako ten pes nebo kočka na svůj odraz v zrcadle.
Každý člověk, ale třeba i jakýkoli jiný tvor, má kromě svého pozemského těla také duši. Nevím, kdy a kde tyto duše vznikly, ani zda stále vznikají, věřím však, že se opakovaně odívají do hmotných těl, aby procházely takovými životy, jaké známe a sami prožíváme. Možná vznikly někde mimo náš třírozměrný prostor a snad se tam mezi jednotlivými životy vracejí.
Na zdejší pozemský život nahlížím jako na příležitost se něco naučit nebo vykonat nějakou práci, splnit jakýsi úkol, prostě obrazně a velice zjednodušeně řečeno poslat svou duši do školní třídy, aby ji absolvovala buď úspěšně a postoupila dále nebo neúspěšně a musela si ji zopakovat. Náš svět, tak jak jej známe, je jedním ze stupňů škol. Zřejmě ne prvním a určitě zdaleka ne posledním, ale k tomu, aby naše duše mohla postoupit někam dál, musí projít všemi jeho třídami. Musí se oprostit od mnohého, s čím do této školy přišla, přemnohému se naučit, a to jak v rovině vědomostní, tak také v rovině přístupu ke svému okolí a navíc nesmí zůstat v zásadním sporu s některým ze svých spolužáků, neb jinak by se tito dva museli potkávat ve třídách tolikrát, dokud svůj vzájemný problém nevyřeší.
Duše má svou pouť zdejším životem značně ztíženou, neb je oděna do jednoduchého těla, utvořeného pomocí genů a ovládaného hormony. Navíc dostala do vínku koňské klapky, které jí brání vidět širší souvislosti a nedovolí ji uzřít nic z toho, co je mimo její současný život. Neví proto, proč se rozhodla sem přijít, co má vlastně vykonat a neustále je ovlivňovaná potřebami svého těla.
Je mnoho otázek, například jaký je rozdíl mezi duší vtělenou do člověka a duší vtělenou třeba do kočky. Je pouť řadou životů kočičích pouze nižším stupněm školy než pouť řadou životů lidských a může se ta kočka jednoho dne stát člověkem nebo jde o zcela odlišný studijní proud? Jaké jsou školy, kterými duše prošla, než přišla na naší Zemi a jaké jsou ty následující? Jsou některé tyto světy podobné našemu nebo jsou všechny úplně odlišné a pro nás naprosto nepochopitelné? Jsou alespoň některé z nich v našem vesmíru? Jaké jsou možné interakce mezi životem zde a něčím „vnějším“, souvisejí nějak s paranormálními jevy, jsou pro některé tvory méně a pro jiné více postřehnutelné a bylo by lze se jim přiblížit zapojením těch oblastní mozku, o nichž nevíme, k čemu slouží? Některé z těchto otázek jsou opravdu odvážné, například jak je časová posloupnost jednotlivých životů svázaná s časem, který plyne zde na Zemi a zda je tudíž například možné narodit se z pozemského hlediska do dřívější doby, než jsme ve svém předchozím životě zemřeli? Nebo zda je možné přestoupit na jinou školu a pak se zas vrátit do té původní, tedy prožívat životy zde, pak si na nějaký další „odskočit“ někam jinam a poté se vrátit zase sem?
Domnívám se, věřící nechť mi odpustí, že neexistuje nějaká řídící entita či „rada starších,“ která by duše směrovala do jejich životů a určovala jim, co mají kdy a kde vykonat. Věřím, že ačkoli o tom nevíme, sami jsme si před příchodem sem vytýčili rámcové cíle a je jen na nás, zda je dokážeme alespoň částečně naplnit, abychom mohli postoupit dál. Jenže kde je náš konečný cíl? Kam dojde duše, až všechny ty školy vychodí? Vpluje do nějakého superkontinua, kde přijde o svoji identitu nebo zůstane sama sebou? A je tento proces vůbec konečný nebo bude ta ubohá dušička muset studovat stále dál a dál?
Obávám se, že ty naše klapky na očích jsou natolik účinné, že nám nedovolí nalézt odpovědi na většinu z těchto otázek a věřím, že je to tak zařízeno záměrně, abychom nebyli rozptylování od hledání a plnění úkolů, které jsme si sem přinesli, podobně jako jsou žáčci ve třídě při hodině záměrně odříznuti od okolního dění, aby se naučili tomu, čemu se naučit mají.
Ať už tedy je či není pravda to, v co věřím nebo nevěřím, ať už jsou odpovědi na naše otázky jakékoli, domnívám se, že bychom měli žít tak, abychom nikomu ve svém okolí záměrně neubližovali víc, než je nutné k našemu vlastnímu přežití, naopak abychom se snažili nějakým, nám schůdným způsobem ostatním bytostem pomáhat. Třeba alespoň tím, že si je „budeme brát do svých srdcí.“ Měli bychom se během svého života „naučit“ co nejvíc, a snad ani není důležité, zda naším „učebním oborem“ bude získávání a rozvíjení informací a všelikých dovedností nebo například hledání pozitivnímu přístupu k sobě samému a ke svému okolí.
Jan Pražák
Jak byla Maruška za zlodějku
„Je ti jasné, že sedíš u jednoho stolu se zlodějkou a měl by sis ohlídat věci, abych ti něco neukradla? Musíš počítat i s tím, že ti udělám ostudu, přijdou si sem pro mě a odvedou mě v poutech před zraky celého osazenstva.“
Jan Pražák
Ženské zásadně nebiju
Jakkoli jsem možná drsňák a v dětství jsem byl pěkné kvítko, nedovedu si představit, že bych uhodil ženu. Už bych asi ani nespočítal, kolik poznámek, důtek a dvojek z chování jsem za svou prudkost dostal ve škole.
Jan Pražák
Nepřekážej v těch dveřích, proboha!
Taky jste si všimli, jak se poslední dobou kdekdo postaví do dveří v hromadné dopravě a vůbec ho nezajímá, že by snad ostatní lidé chtěli vystoupit nebo nastoupit? Možná je to nějaká nová móda a kdo nepřekáží, není in.
Jan Pražák
Co s kočkou o dovolené?
Mám samozřejmě na mysli kočku čtyřnohou, protože tu svou dvounohou je nejlepší si vzít s sebou. Jinak by se totiž zlobila a vám by bez ní bylo smutno. Čtyřnohá bude sice taky prskat, ale s sebou si ji obvykle vzít nemůžete.
Jan Pražák
Příslušník VB coby kazič májového potěšení
Psala se první polovina sedmdesátých let minulého století a já byl chovancem středoškolského ústavu. Spíš než o vzdělání jako takové jsem plnou silou svých osmnácti let usiloval o srdce spolužačky Mileny.
Další články autora |
Pozdrav z lůžka. Expert Antoš posílá po srážce s autem palec nahoru
Hokejový expert České televize Milan Antoš, kterého v neděli na cestě z O2 areny srazilo auto, se...
Novotný je na vyhazov z ODS. Výroky o Slováčkové překročil hranici, řekl Benda
Starosta Řeporyjí Pavel Novotný překročil hranice, které by se překračovat neměly, kritizoval v...
Důchod daleko, ale práci nedostanou. Nezaměstnaných šedesátníků přibývá
Premium Lidé kolem šedesátky při hledání zaměstnání narážejí na zeď. Zaměstnavatelé o ně nestojí, preferují...
Publikace Nerudové jsou ostuda. Zesměšňuje všechny vědce, míní europoslanec
Ekonomka a kandidátka do Evropského parlamentu za hnutí STAN Danuše Nerudová publikováním do...
Letouny F-16 budeme považovat za nosiče jaderných zbraní, varovalo Rusko
Rusko bude považovat stíhačky F-16 americké výroby za nosiče jaderných zbraní bez ohledu na jejich...
VIDEO: Ukrajina zničila naráz deset ruských strojů, zaplatila životy vojáků
Ukrajinská armáda hlásí zničení pěti ruských armádních vozidel v rámci jedné operace, při které...
Blbá nálada je zpět, ukázal průzkum. Čechy trápí finance i nejistá budoucnost
Premium Blbá nálada. Termín použitý Václavem Havlem, jímž popisoval pocity frustrace a zklamání, je zpět....
Zelenskyj zrušil cestu do ciziny, složitá situace na frontě mu neumožňuje odjet
Prezident Volodymyr Zelenskyj kvůli složité situaci na Ukrajině zrušil cestu do Španělska a...
Žáci mají výsledky přijímaček na SŠ, přijato je 94 procent uchazečů
V informačním systému DiPSy jsou k dispozici výsledky přijímacích zkoušek na střední školy. Ministr...
- Počet článků 2134
- Celková karma 29,57
- Průměrná čtenost 1299x
Články o výstavách opuštěných koček jsou na hlavní stránce blogu publikovány se souhlasem redakce.