Kritizujte! Zn.: Chytře...
„To snad není možný, pane Nováku, ten projekt nemá hlavu ani patu! Vždyť jsem vám říkal, z čeho máte čerpat. Jak to, že nevíte? Takže za to můžu já, že jsem vám nedal dost informaci!? Už takhle mám dneska blbou náladu a ještě tohle. A vy všichni jen koukáte! Tak řekne k tomu někdo něco?“
Kritizujete podobným způsobem? Podat věcnou a konstruktivní zpětnou vazbu je docela náročné. Pokuste se upřímně odpovědět na tyto otázky: Používáte více kritiky nebo více chvály – jaký je poměr? Jak moc je vaše kritika nezávislá na vaší aktuální náladě či vývoji situace? Ověřujete si fakta před tím, než začnete kritizovat? Měl dotyčný k té práci předpoklady a dostatek zkušeností? Dostal od vás všechny podstatné informace? Rozuměl dotyčný zadání, nebo jste si mysleli, že je vše jasné?
V první řadě je velice důležité, aby všichni kolegové z týmu byli na otevřenou a konstruktivní kritiku připraveni. Vysvětlit, že kritika není mířena proti jejich osobě, ale upozorňuje na oblasti s potenciálem ke změně či zlepšení. Měli by vědět, že kritika je nástroj efektivního řízení, jejímž prostřednictvím mohou získat informaci ke svému jednání i výsledkům a společně určit nápravu i další směr rozvoje.
Než přistoupíte ke kritice, je nutné se seznámit se všemi skutečnostmi. Pozor na zdroje! Nevycházejte z informací, které nemáte ověřené, podložené fakty, daty, objektivními důkazy. Některé informace se k vám jako nadřízenému mohou dostat podstatně zkreslené a upravené. Požadujte tedy pouze faktické informace – ne mínění založená na pocitech a domněnkách.
Kritika, na rozdíl od pochvaly, by měla být vždy sdělována mezi čtyřma očima. A přestože jsou manažeři přesvědčeni, že veřejná kritika má větší váhu, což z vnějšku tak může vypadat, negativa bohužel převažují nad pozitivy. Zbytek týmu rovněž sklopí uši, ale vnitřně se spíše přikloní na stranu viníka než vás. V jejich očích jste nyní agresor, který napadá jednoho z nich. A dotyčný si k vám díky tomuto postupu velice rychle vybuduje averzi až nenávist. Zcela ztratíte autoritu i jeho důvěru.
Smyslem kritiky by nemělo být někoho před ostatními ponížit, nýbrž poukázat na danou skutečnost, její příčinu i konkrétní dopady a najít řešení. Tedy opatření, jak pochybení příště zabránit.
Co tedy dělat konkrétně? Kritiku udělujte vždy s patřičnou přípravou a rozmyslem. Snažte se jí vyjádřit co nejdříve po situaci, ke které máte výhrady, ne že na zaměstnance ve vyhrocené situaci vysypete všechny jeho hříchy za poslední rok. Vždy si ujasněte, co přesně je cílem kritiky, jaký má mít přínos – co tím chcete u druhé strany omezit, posílit, rozvinout, podpořit.
Kritizujte vždy mezi 4 očima, ne veřejně a vždy osobně. Po telefonu ji vyjadřujte jen výjimečně a psané formě se zcela vyhněte, protože může být špatně pochopena. Dívejte se druhému přímo do očí a vyjádřete přesně, co je předmětem kritiky a uveďte konkrétní příklady. Nezapomeňte upřesnit negativní dopady tohoto jednání pro společné cíle, či tým, pro firmu.
Nikdy nekritizujte danou osobu, ale její vlastnosti či jednání. Takže určitě ne: Jste nezodpovědný, proto se stalo… Správně: Vaše jednání bylo nezodpovědné, což mělo za důsledek...
Dávejte přiměřeně znát i svým chováním, hlasem, volbou slov, jak danou situaci vnímáte vy na úrovni emocí (zklamání, překvapení, rozčílení), například: Velmi mě zklamalo, nemile mě překvapilo, přiznám se, že mě extrémně rozčílilo, považuji za zcela nepřípustné... Tato část by měla být velice krátká, ale s naprosto jednoznačným sdělením.
Odmlčte se, aby druhá strana „emočně prožila a uvědomila si i racionálně“ váhu vašeho sdělení.
Vyjádřete přesvědčení, že pochybení nastalo v tomto jednom konkrétním případě. Dejte najevo, že věříte v kompetenci dotyčného a jste si vědomi, že jinak pracuje dobře. Je třeba, aby druhá strana cítila, že si její práce nadále vážíte. Pokud je to vhodné, posilte sdělení i dotekem. Vyzvěte druhého, aby sám ohodnotil svůj výkon a dotyčného požádejte o návrhy, jak vzniklou situaci řešit. Učiňte dohodu, týkající se dalšího postupu. Tímto rozhovor ukončete. K dané situaci se již nevracejte. A pozor! Vyřčená kritika by neměla mít žádnou souvislost s vaší aktuální náladou.
Jak by tedy měl vypadat rozhovor mezi 4 očima s panem Novákem?
,,Pane Nováku, velmi jste mě zklamal, že jste i přes naši předešlou domluvu, nezahrnul do projektu i výstupy vašich kolegů. Vaše neprofesionální jednání způsobilo zdržení projektu, čímž dostaneme do časové tísně nejen sebe, ale i ostatní oddělení. Vážím si vašeho vysokého pracovního nasazení i vašich odborných znalostí a věřím, že příště dodržíte to, na čem se domluvíme. Jak to vidíte vy, pane Nováku? Co konkrétně uděláte, aby se to již neopakovalo? Dohodněme se tedy na těchto opatřeních…"
Výzva pro Vás:
Soustřeďte se následující týdny na poměr vámi udělené kritiky a chvály. A pokuste se tento poměr zvrátit ve prospěch chválení. Přijmout kritiku není pro nikoho lehké. Je dotčeno naše ego, jsme nuceni vystoupit z komfortní zóny. Myslete na to, než začnete někoho kritizovat.
Irena Houdková
Co dělá mozek, když jsme vystresovaní
Stresík nám pořádně zamíchá karty toho, jak vnímáme svět a prožíváme určité situace. Přehodí nás do fungování primitivního zvířátka. Nacházíme se v modu bojuj nebo uteč.
Irena Houdková
Netradiční asertivní finty, jak ustát silné emoce
Trápíte se kvůli sebemenší výtce a berete si vše osobně? Snažíte se mít své emoce nějak pod kontrolou, byť to ve Vás vře jako v papiňáku? Boucháte jako sopka tam, kde byste měli zachovat klid? Pak se Vám budou hodit tyto finty.
Irena Houdková
Milý deníčku, dneska se citím fakt mizerně
Psát si deník? Na to jsem snad už dost velká, ne? Možná právě proto bysme si ho i my dospěláci měli pořídit. Koho občas nepotrápí černé myšlenky, pochmurné nálady nebo pocit, že toho máme hrozně hodně?
Irena Houdková
Jaké máš ráno, takový máš den...
O tom svědčí i pořekadlo, že někdo „dobře naladěný" vstával zadní částí těla napřed. Pokud začnete den ve spěchu, stresu a se špatnou náladou, v podobném duchu budete prožívat celý den. Jak si ho zpříjemnit?
Irena Houdková
Šéf začal kolegyni zvát na samostatné porady. Nebo to nebyly porady?
Práce přibylo, a tak jsem uvítala novou kolegyni. Malovala jsem si, jak to bude v práci frčet. A také, že se už nebudu muset nervovat kvůli termínům a přesčasům. Ale všechno bylo jinak...
Další články autora |
Atentát na Fica. Slovenského premiéra postřelili
Slovenského premiéra Roberta Fica ve středu postřelili. K incidentu došlo v obci Handlová před...
Fico je po operaci při vědomí. Ministr vnitra mluví o občanské válce
Slovenský premiér Robert Fico, který byl terčem atentátu, je po operaci při vědomí. S odkazem na...
Fica čekají nejtěžší hodiny, od smrti ho dělily centimetry, řekl Pellegrini
Zdravotní stav slovenského premiéra Roberta Fica je stabilizovaný, ale nadále vážný, řekl po...
Pozdrav z lůžka. Expert Antoš posílá po srážce s autem palec nahoru
Hokejový expert České televize Milan Antoš, kterého v neděli na cestě z O2 areny srazilo auto, se...
Putinova časovaná bomba. Kadyrov umírá, rozjíždí se krvavý boj o trůny
Premium Ramzan Kadyrov ještě dýchá, v Čečensku se však už začíná hledat jeho nástupce. Naznačují to i...
Řekni, kde ti muži z Gazy jsou. Otazníky ohledně obětí: násobně více dětí a žen
Premium V Gaze je problém, na který upozorňovala už Marlene Dietrichová. Teď si s ní notují demografové a...
Češi umějí vyrobit řadu vojenských dronů. Ale armáda o ně nestojí
Premium Letecká výroba byla v České republice vždy na špičkové úrovni. Menší dopravní letouny, ultralighty,...
Gruzínská prezidentka vetovala „ruský“ zákon. Jde do boje s vládou
Gruzínská prezidentka Salome Zurabišviliová podle tiskových agentur vetovala kontroverzní zákon o...
Izraelský válečný kabinet se bortí. Ganc označil Netanjahuovy plány za fanatické
Člen izraelského válečného kabinetu Benny Ganc v sobotu řekl, že jeho strana přestane podporovat...
Prodej krásného 2+kk s balkonem a sklepní kójí
Armádní, Milovice - Mladá, okres Nymburk
3 999 000 Kč
- Počet článků 209
- Celková karma 15,17
- Průměrná čtenost 544x
Ráda přivádím čtenáře k zamyšlení, provokuji, zpochybňuji zažité ,,pravdy“ a stereotypy v myšlení a jednání, které jsou mnohdy brzdou na cestě k úspěchu, změnám, vnitřnímu klidu, kvalitnímu spánku i spokojenosti.
Jsem opora mých klientů v náročných životních i profesních situacích, jakou je např. syndrom vyhoření. https://houdkova-profikouc.cz/