Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Soukromá auta budou u STK obětními beránky

Až na emisních stanicích zmizí fronty kvůli CIS, fronty trochu opadnou, ale mnozí majitelé soukromých aut pojedou domů smutní. Stanou se totiž obětními beránky, aby procento "nevyhovujících" nevybočovalo z evropského průměru.

Západní Evropa uvádí ve svých statistikách vyšší procento nevyhovujících vozidel, co se jejich emisního stavu týče. Česko uvádělo ca poloviční kvóty při přibližně dvakrát starším průměrném vozovém parku než má západní Evropa. To se bude muset "dohonit", protože CIS bude archivovat každou provedenou emisní kontrolu do centrální elektronické evidence a do té budou nahlížet při shora uvedeném zjištění i evropští komisaři, zda nevyhoví podobný nebo vyšší počet aut kontrolovaných "českým" způsobem v porovnání třeba s Rakouskem, Německem nebo Holandskem.

Český systém STK je však nastaven se "zákazem oprav" a tak nastávají dva primární problémy:

  1. Když se nalezne na vozidle emisní závada, neexistuje třídník s kategoriemi lehkých nebo vážných či nebezpečných závad, ale vozidlo je okamžitě nezpůsobilé. V tu chvíli nesmí odjet k opravně ani po své ose od STK, protože bez aktuálně platné STK nesmí na silnici.
  2. STK žije z počtu provedených kompletních kontrol. Většina jich má u sebe před vraty i Emisní stanici, kde vydělá 40% zisku, ale 60% pak na velkokapacitní lince STK, kam však nezamíří ti, co budou na emisích vyřazeni. Platili by těch 60% zbytečně, známku na dva roky stejně nedostanou.
Speditéři, taxíkáři, individuální dovozci, dopravní společnosti, jsou u mnoha velkokapacitních STK váženými klienty a bát se o to, že jim bude vystaven nevyhovující protokol nemusí.

A teď hořká realita: Nevyhovující auta se budou jak na "Emisích" tak na STK lovit mezi soukromníky, ne mezi VIP zákazníky! Mám osobní zkušenost (prý vyrezlý VIN, jen jsem ho otřel palcem, byl tak líný že se ani nepřesvědčil, jen to napsal). Přijede-li k STK auto, jehož nápis na boku vozidla signalizuje, že se jedná o jakoukoliv velkou lokální spedici s velkým vozovým parkem, mají emisní mechanici i kontrolní technici instrukce od majitele STK, aby tato vozidla procházela tzv. "CIS ne CIS". Prostředky na to už existují. Nahněvat si takového speditéra vyřazením jednoho, nebo dokonce několika aut by znamenalo, že začne jezdit jinam. Odchod jednoho takového významného klienta od "kamarádské" STK znamená ztrátu pro STK ve výši 300.000,- Kč ročně. A proto si majitel STK hlídá své zaměstnance ostrým pohledem, pokud jsou tito přísní na auta VIP klienta, je to totiž jeho chlebodárce, na kterého musí být z principu přežití "vlídný".

Pro mé tvrzení mám jeden důkaz. Vyjel jsem na jeden akutní případ, kde vycházel opakovanými pokusy jako nevyhovující jeden Sprinter. Měl v paměti nesmazatelnou emisní závadu o NOx složce jedovatých emisí, která však již pominula. Závada ani nesmí jít smazat, protože motory, které jsou dle tohoto předpisu homologovány, musí mít v EOBD tuto nesmazatelnost zaručenu. Avšak tento motor se montuje i do vozidel pod 3,5 tuny, kde nesmí být v paměti EOBD žádná závada, jinak je vozidlo nevyhovující.

A zde přichází scénka z reálného života:
"Kdyby ten Sprinter patřil někomu jinému, tak ho vyhodím, a ať si jezdí hledat někoho, kdo mu tu známku dá, ale když vyhodím tohohle," a emisní mechanik ukázal prsten na bok vozidla, kde byla reklama velké místní spedice, "..tak mně šéf zítra ráno vyhodí na dlažbu! Takže udělejte to jak chcete, ale já chci vidět na konci "vyhovující protokol, a to pokud možno co nejdřív, ať pána nezdržujeme!"

Pravda, byla to chyba legislativního pojetí vozidla do a nad 3,5 tuny, takže auto jako takové v tomto případě problém s emisními systémy ani motorem nemělo žádný, ale při té větě mně zamrazilo. Zvolil jsem v protokolu "nad 3,5 tuny", což byla jediná možnost, jak zajistit "vyhovující protokol" autu, kterému nic není.

Ale ptám se, co kdyby přijel k STK malý podnikatel nebo živnostník, který je na jednom Sprinterovi závislý a má ho v dobrém stavu? Emisní mechanik dotyčné STK by se s ním jak řekl "nepáral" a vyhodil by ho.

A já se teď, po těch všech sděleních k lidu ptám: Co musí obyčejné lidi a malé podnikatele naštvat (..odkaz na video), aby praštili pěstí do stolu a opřeli se jako veřejnost do klientelistických STK regulovaných státem, aby zrušili jejich kartelovou dohodou uzákoněná privilegia?
Kolik aut musí na silnicích hulit tak, aby to naštvalo obyčejné lidi na chodnících, když vidí, že mají vylepenou známku, která dávno není žádnou zárukou, že auto emisně vyhovuje a to neuplyne ani 5 minut potom, co opustí vrata STK?

Hlasujte ve finále ankety Blogera roku

Autor: Libor Fleischhans | středa 20.12.2017 9:52 | karma článku: 37,45 | přečteno: 3099x
  • Další články autora

Libor Fleischhans

Policie změřila v Praze 43 emisně nevyhovujících vozidel ze 68...

Šéf dopravní Policie Jiří Zlý oznámil, že na žádost Ministerstva životního prostředí začali v září měřit emise v pražských ulicích. Dvě třetiny aut smrdí tak, že by neprošla emisní kontrolou. MDČR jim teda mohlo říct, že je to OK!

13.10.2023 v 10:28 | Karma: 8,29 | Přečteno: 531x | Diskuse| Občanské aktivity

Libor Fleischhans

Co dýcháte v kabině auta, když jedete Prahou?

Testem jsme zjistili, že se mikročástice z uzavřeného prostoru vytrácejí. Z výfuků ostatních aut vnikají do kabiny třeba u školky, kde nakládáte své děti. Ulpívají jen na vlhkých površích. V kabině auta, jsou to plíce vašich dětí.

13.2.2023 v 10:16 | Karma: 11,01 | Přečteno: 489x | Diskuse| Občanské aktivity

Libor Fleischhans

Je snahou Ministerstva dopravy, aby technické kontroly nefungovaly?

Rozpoznat vozidla trestuhodně zanedbaná nebo ilegálně zbavená emisních systémů dnes není problém, ale jakoby se Ministerstvo snažilo o opak. Když pak Policie ani soudy nekonají, je výsledkem životu nebezpečno a vzduch plný jedů...

9.12.2021 v 8:48 | Karma: 17,83 | Přečteno: 1116x | Diskuse| Občanské aktivity

Libor Fleischhans

Na linkách STK vyhazují z emisí i naprosto zdravá auta

Po reportážích o masově podvádějících STK hrozí Ministerstvo dopravy jejich kontrolami. Kontroloři tak z devótnosti vyhazují z měření emisí i zdravá auta. Díky amatérismu techniků stihne podobný osud tisíce starších aut bez závad

22.10.2021 v 5:57 | Karma: 34,12 | Přečteno: 5374x | Diskuse| Občanské aktivity

Libor Fleischhans

Lobbuje poslanec Kolovratník za ruské mafie v byznysu STK?

Poslanec Martin Kolovratník (ANO) uzákonil délku linky STK na 26 m! Je to jako kdyby Lukašenko uzákonil výšku prezidenta na 182 cm. Ruští STK baroni dokázali, že ČR je jediným státem na světě, který má v zákoně "rozměr" v metrech.

15.7.2021 v 8:53 | Karma: 20,88 | Přečteno: 1067x | Diskuse| Občanské aktivity
  • Nejčtenější

Fico je po operaci při vědomí. Ministr vnitra mluví o občanské válce

15. května 2024  19:25,  aktualizováno  23:12

Slovenský premiér Robert Fico, který byl terčem atentátu, je po operaci při vědomí. S odkazem na...

Drahé a rezavé, řeší Ukrajinci zbraně z Česka. Ani nezaplatili, brání se firma

18. května 2024  12:02

Premium České zbrojařské firmy patří dlouhou dobu mezi klíčové dodavatele pro ukrajinskou armádu i tamní...

Fica čekají nejtěžší hodiny, od smrti ho dělily centimetry, řekl Pellegrini

16. května 2024  8:42,  aktualizováno  15:38

Zdravotní stav slovenského premiéra Roberta Fica je stabilizovaný, ale nadále vážný, řekl po...

Putinova časovaná bomba. Kadyrov umírá, rozjíždí se krvavý boj o trůny

17. května 2024  14:16

Premium Ramzan Kadyrov ještě dýchá, v Čečensku se však už začíná hledat jeho nástupce. Naznačují to i...

Turisté si zajeli do Afghánistánu. Střelci část Evropanů povraždili i s průvodci

18. května 2024  17:57

Neznámí ozbrojenci v pátek večer v provincii Bámján v centrální části Afghánistánu zabili tři...

OSN schválila den památky obětí genocidy v Srebrenici. Srbové protestovali

23. května 2024  17:58,  aktualizováno  18:03

Valné shromáždění OSN schválilo návrh, aby si svět každý rok připomínal genocidu v bosenské...

Nepotřebujeme, aby nám z centra diktovali, jak se máme chovat, říká Okamura

23. května 2024  10:05,  aktualizováno  17:59

Přímý přenos Zhruba tisícovku příznivů dokázalo přitáhnout opoziční hnutí SPD na svůj hlavní mítink před...

Další zádrhel v digitalizaci stavebního řízení. ÚOHS zarazil zakázku

23. května 2024  15:49,  aktualizováno  17:36

Předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) Petr Mlsna ve čtvrtek zamítl problematickou...

Alternativu pro Německo vyloučili z europarlamentní frakce, chce se odvolat

23. května 2024  16:13,  aktualizováno  17:08

Europarlamentní skupina Identita a demokracie s okamžitou platností vyloučila Alternativu pro...

  • Počet článků 46
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 3542x
Supervizor a zakladatel poradenského portálu First Car Diagnostics - FCD.eu.

Od roku 1993 pracuji pro mezinárodní společnost IHR v divizi diagnostických a emisních přístrojů. Spolupodílel jsem se na diagnostické příručce HMS 990 u firmy Hermann Electronic (celosvětově výhradní dodavatel přístrojů Hermann pro Mercedes Benz). Na portálu FCD.eu sdružujeme 4.500 autoservisů u nás i v zahraničí s denní návštěvností 600 čtenářů profesionálů opravářů, kterým poskytujeme pomoc na dálku při diagnostice všech značek vozidel.

Díky našim zkušenostem poskytujeme v ČR školení emisním mechanikům a jsme pro tuto činnost schváleni Ministerstvem dopravy ČR. 
Jsem přitom neúnavným bojovníkem za narovnání pokřivené české legislativy v oboru emisních kontrol a za renesanci kvalitní řemeslné práce při opravách vozidel v autoservisech, hlavně co se jejich emisních systémů týče.

Seznam rubrik