Co dýcháte v kabině auta, když jedete Prahou?
Můžete mít auto třeba elektrické, zcela bezemisní, ale pokud jedete pražskou dopravou, jste vystaveni vyššímu nebezpečí než chodci. Podle výsledků sekvence testů metodou zachytávání spalin z výfuku dieselového auta do igelitového pytle, jsou obzvlášť ohroženou skupinou právě cestující v autech obyčejných i luxusních, nebo zcela bezemisních, a to i v těch, která mají tzv. "kabinové filtry".
Zbaví-li kdokoliv vozidlo filtru částic, nezačne z výfuku kouřit. Česká republika je ráj pro vytloukání filtrů a katalyzátorů, protože auta na STK díky české legislativě procházejí i bez nich (statistika ISTP Ministerstva dopravy).
Kouř je mýtus. Kouří jen zdevastované motory. Motory v dobrém technickém stavu viditelně nezakouří ani při akceleraci. Nikdo to neví, že od té chvíle, co bylo zbaveno DPF, namísto 100 až 200 částic na centimetr krychlový s DPF (Diesel Particle Filter) emitují auta s nefunkčními filtry více než 5.000.000 částic /ccm, přičemž takové auto viditelně nekouří. A to jsou uvedené hodnoty vztahovány k volnoběhu!
Pokud se ve městě pohybujete jako chodci, nejste těmto shlukům částic v ovzduší vystaveni dlouho, protože je brzy odvane vítr. Ale pokud sedíte v autě, jsou částice vozidla bez filtru, které se pohybují před vámi, nasáty do kabiny, a vy se nedobrovolně ocitáte v plynové komoře s koktejlem miliard rakovinotvorných mikročástic.
Zatímco mimo kabinu vozidla se v ovzduší pohybuje asi 1200 až 4000 PN/ccm (Particle Number/kubický centimetr), tak se jich v kabině vozidla, kam pronikla během pár sekund, vznáší až 8 hodin dlouho okolo 40.000 PN/ccm!
Nejsou cítit, nejsou vidět a nic nezašpiní. Proto se můžete cítit neohroženi, ale nejste. Pokud v kabině budou sedět dva pasažéři, sníží se počet částic už po hodině na jednu pětinu. Proč? Odfiltrují je pasažéři vlhkými plícemi. Odtud už se nedostanou. Plíce nejdou "vyměnit" jako filtr částic ve výfuku. Den ode dne se kontaminace vašich plic zvyšuje až začnete mít vy, nebo vaše děti první příznaky, alergie, zvýšené nemocnosti, ztráty imunity, astma, rakovinu.
Nebezpečnost těchto částic, zejména ve vztahu k dlouhé době expozice, které je člověk v kabině vozidla vystaven, dokázal test jímáním do pytlů (tzv. Meissnerův test) a jak k inhalaci mikročástic, co se dostávají až do plicních sklípků a pak do krve a mozku všech pasažérů vozidla dochází, můžeme demonstrovat právě "pytlovým testem".
Výběr vozidla padl na osobní automobil, který před pár minutami prošel emisní kontrolou u nedaleké STK.
Vyhověl na výbornou. Pohled do jeho výfuku neodhaluje téměř žádné saze, ani viditelně nekouří ani při akceleraci, jeho filtr částic ale není zcela těsný. Změřili jsme to čítačem částic. Naši akci vysílala i Česká Televize v Událostech (42. minuta, 40 sekunda).
Ve volnoběhu jsme jeho spaliny jímali do pytle a ten pak neprodyšně uzavřeli. Malým otvorem ve stěně pytle jsme odebrali vzorek s více než 500.000 PN/ccm a otvor znovu zalepili. Tímto otvorem jsme odebírali další vzorky po hodinách a obsah mikročástic v pytli klesal. Po hodině na polovinu, po dvou na třetinu, až po dvaceti hodinách byl počet částic v neprodyšně uzavřeném pytli asi 2500 PN/ccm, tedy podobný, jako v okolí (v městském ovzduší na periferii města).
Kam se všechny ty částice z neprodyšně uzavřeného pytle poděly? Zachytily se na vysrážené vlhkosti na vnitřním povrchu igelitového pytle, tak, jako se usadí na vlhkých stěnách našich plic. Kdyby se pytel po celou dobu zahříval, aby se na jeho stěnách vodní páry nevysrážely, počet částic by v pytli ani po dvaceti hodinách příliš neklesl a vznášel by se tam desítky hodin.
Po dvaceti hodinách jsme pytel otevřeli a jeho vnitřní stěny jsme dokonale vytřeli bílým ubrouskem. Na ubrousku nebyly vidět sebemenší stopy po sazích, protože se jedná o velmi rozptýlené mikročástice, jejich velikost je vedle lidského vlasu jako hrášek vedle tramvaje. Není divu, že nejsou opticky detekovatelné.
Přesto jsou "optické" emisní přístroje nadále schvalovány technickými zkušebnami (DEKRA, TÜV SÜD, TÜV NORD a další) pod státním dozorem už drahných 20 let!
Měřit něco opticky, co není vidět, nedává smysl. Čítače částic schvalované v západní Evropě nepřišly o moc dříve, protože i tyhle státy bojovaly s lobbistickými skupinami, aby toto měření částic na jiném principu prosadily.
U nás bude tento boj mnohem těžší. Houževnatost mocné skupiny tvořené vesměs rusko-ukrajinskými mafiemi a certifikační mafií, která sama měla už dávno zabraňovat podvodům a navrhovat nové metody přístroje, se soustředí na uhájení státem regulovaného byznysu se zákazem konkurence, jehož stavitelé korupční a klientelistické konstrukce byli na počátku estébáci. Dnes jsou praví majitelé řetězců STK již schovaní za neprůhledné struktury bílých koní a svěřeneckých fondů a na Ministerstvu dopravy mají svá zaručená želízka v ohni. I poslanec Martin Kolovratník (ANO) o tom ví své, protože před pár lety probojoval do zákona jisté "účelové" záruky, ze kterých profituje byznys rusko-ukrajinských mafií a díky němu zůstane ještě dlouho "bezkonkurenční". (více na www.uzdravpriserku.cz)
Libor Fleischhans
Překvapení na STK

Díky mému profláknutému „ksichtu“ největšího kritika STK jsem dva kontrolory vyvedl při měření emisí tak z míry, že mne z emisní stanice vyvlekli Policií ČR
Libor Fleischhans
Má STK a měření emisí smysl?

Při Měření Emisí se podvádí skoro všechno. „Bylo to rychlejší, nesereš se ani s lidma ani s autama a vydělal jsi pětkrát víc.“ říká bývalý vedoucí emisní stanice. Tohle video analýzy z ISTP to potvrzuje. Asi něco pro kriminálku.
Libor Fleischhans
Policie změřila v Praze 43 emisně nevyhovujících vozidel ze 68...

Šéf dopravní Policie Jiří Zlý oznámil, že na žádost Ministerstva životního prostředí začali v září měřit emise v pražských ulicích. Dvě třetiny aut smrdí tak, že by neprošla emisní kontrolou. MDČR jim teda mohlo říct, že je to OK!
Libor Fleischhans
Je snahou Ministerstva dopravy, aby technické kontroly nefungovaly?

Rozpoznat vozidla trestuhodně zanedbaná nebo ilegálně zbavená emisních systémů dnes není problém, ale jakoby se Ministerstvo snažilo o opak. Když pak Policie ani soudy nekonají, je výsledkem životu nebezpečno a vzduch plný jedů...
Libor Fleischhans
Na linkách STK vyhazují z emisí i naprosto zdravá auta

Po reportážích o masově podvádějících STK hrozí Ministerstvo dopravy jejich kontrolami. Kontroloři tak z devótnosti vyhazují z měření emisí i zdravá auta. Díky amatérismu techniků stihne podobný osud tisíce starších aut bez závad
Další články autora |
Obří výpadek elektřiny ochromil velkou část Česka. Energetici řekli příčinu
Sledujeme online Velkou část Česka včetně Prahy a dalších velkých měst postihl masivní výpadek proudu. Bez elektřiny...
A modré přilby jen přihlížely... Fotka ze Srebrenice dodnes straší Nizozemsko
Seriál Nizozemští vojáci sedí na střeše obrněného vozidla, vedle sebe modré přilby. Pod nimi stojí tisíce...
Plovoucí bary a „nepřevratitelný“ raft. Na Vltavě kvete zvláštní vodácký byznys
Je deset hodin ráno a na jezu v Herbertově, dva kilometry po Vltavě od Vyššího Brodu na jihu Čech a...
Proslavily ji šaty z minerálky. Topmodelka z ikonické reklamy se vrátila do Varů
Michael Douglas, Dakota Johnson, Peter Sarsgaard. Celá řada hvězd a celebrit ozdobila letošní...
OBRAZEM: Stano odhalil Bartoškův poslední portrét. Dakota si napravila reputaci
Jak naposledy zvěčnil renomovaný fotograf Tono Stano Jiřího Bartošku, se můžete jít podívat do...
Každý čtvrtý Čech používá chatboty pravidelně, ukázal průzkum
Více než 70 % Čechů už má zkušenost s konverzační umělou inteligencí ve formě chatbotů, 28 % je...
Řidička na Prostějovsku vyletěla ze zatáčky, auto skončilo v křoví na střeše
Velké štěstí měla ve čtvrtek v podvečer řidička vozu Opel a její spolujezdkyně. Při jízdě ve směru...
Požár oblíbené pizzerie v Ústí nad Labem způsobily svíčky z piety před budovou
Novoroční požár restaurace Pam Pam v Ústí nad Labem způsobilo sálavé teplo svíčky, nebo její...
Los se dál toulá Zlínskem. Zřejmě míří na Šumavu, odchytávat ho budou jen v nouzi
Před šestou hodinou ranní v pátek mohli řidiči na Zlínsku znovu spatřit mladého losa evropského....
- Počet článků 48
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 3481x
Od roku 1993 pracuji pro mezinárodní společnost IHR v divizi diagnostických a emisních přístrojů. Spolupodílel jsem se na diagnostické příručce HMS 990 u firmy Hermann Electronic (celosvětově výhradní dodavatel přístrojů Hermann pro Mercedes Benz). Na portálu FCD.eu sdružujeme 4.500 autoservisů u nás i v zahraničí s denní návštěvností 600 čtenářů profesionálů opravářů, kterým poskytujeme pomoc na dálku při diagnostice všech značek vozidel.
Díky našim zkušenostem poskytujeme v ČR školení emisním mechanikům a jsme pro tuto činnost schváleni Ministerstvem dopravy ČR.
Jsem přitom neúnavným bojovníkem za narovnání pokřivené české legislativy v oboru emisních kontrol a za renesanci kvalitní řemeslné práce při opravách vozidel v autoservisech, hlavně co se jejich emisních systémů týče.