Soukromá auta budou u STK obětními beránky

Až na emisních stanicích zmizí fronty kvůli CIS, fronty trochu opadnou, ale mnozí majitelé soukromých aut pojedou domů smutní. Stanou se totiž obětními beránky, aby procento "nevyhovujících" nevybočovalo z evropského průměru.

Západní Evropa uvádí ve svých statistikách vyšší procento nevyhovujících vozidel, co se jejich emisního stavu týče. Česko uvádělo ca poloviční kvóty při přibližně dvakrát starším průměrném vozovém parku než má západní Evropa. To se bude muset "dohonit", protože CIS bude archivovat každou provedenou emisní kontrolu do centrální elektronické evidence a do té budou nahlížet při shora uvedeném zjištění i evropští komisaři, zda nevyhoví podobný nebo vyšší počet aut kontrolovaných "českým" způsobem v porovnání třeba s Rakouskem, Německem nebo Holandskem.

Český systém STK je však nastaven se "zákazem oprav" a tak nastávají dva primární problémy:

  1. Když se nalezne na vozidle emisní závada, neexistuje třídník s kategoriemi lehkých nebo vážných či nebezpečných závad, ale vozidlo je okamžitě nezpůsobilé. V tu chvíli nesmí odjet k opravně ani po své ose od STK, protože bez aktuálně platné STK nesmí na silnici.
  2. STK žije z počtu provedených kompletních kontrol. Většina jich má u sebe před vraty i Emisní stanici, kde vydělá 40% zisku, ale 60% pak na velkokapacitní lince STK, kam však nezamíří ti, co budou na emisích vyřazeni. Platili by těch 60% zbytečně, známku na dva roky stejně nedostanou.
Speditéři, taxíkáři, individuální dovozci, dopravní společnosti, jsou u mnoha velkokapacitních STK váženými klienty a bát se o to, že jim bude vystaven nevyhovující protokol nemusí.

A teď hořká realita: Nevyhovující auta se budou jak na "Emisích" tak na STK lovit mezi soukromníky, ne mezi VIP zákazníky! Mám osobní zkušenost (prý vyrezlý VIN, jen jsem ho otřel palcem, byl tak líný že se ani nepřesvědčil, jen to napsal). Přijede-li k STK auto, jehož nápis na boku vozidla signalizuje, že se jedná o jakoukoliv velkou lokální spedici s velkým vozovým parkem, mají emisní mechanici i kontrolní technici instrukce od majitele STK, aby tato vozidla procházela tzv. "CIS ne CIS". Prostředky na to už existují. Nahněvat si takového speditéra vyřazením jednoho, nebo dokonce několika aut by znamenalo, že začne jezdit jinam. Odchod jednoho takového významného klienta od "kamarádské" STK znamená ztrátu pro STK ve výši 300.000,- Kč ročně. A proto si majitel STK hlídá své zaměstnance ostrým pohledem, pokud jsou tito přísní na auta VIP klienta, je to totiž jeho chlebodárce, na kterého musí být z principu přežití "vlídný".

Pro mé tvrzení mám jeden důkaz. Vyjel jsem na jeden akutní případ, kde vycházel opakovanými pokusy jako nevyhovující jeden Sprinter. Měl v paměti nesmazatelnou emisní závadu o NOx složce jedovatých emisí, která však již pominula. Závada ani nesmí jít smazat, protože motory, které jsou dle tohoto předpisu homologovány, musí mít v EOBD tuto nesmazatelnost zaručenu. Avšak tento motor se montuje i do vozidel pod 3,5 tuny, kde nesmí být v paměti EOBD žádná závada, jinak je vozidlo nevyhovující.

A zde přichází scénka z reálného života:
"Kdyby ten Sprinter patřil někomu jinému, tak ho vyhodím, a ať si jezdí hledat někoho, kdo mu tu známku dá, ale když vyhodím tohohle," a emisní mechanik ukázal prsten na bok vozidla, kde byla reklama velké místní spedice, "..tak mně šéf zítra ráno vyhodí na dlažbu! Takže udělejte to jak chcete, ale já chci vidět na konci "vyhovující protokol, a to pokud možno co nejdřív, ať pána nezdržujeme!"

Pravda, byla to chyba legislativního pojetí vozidla do a nad 3,5 tuny, takže auto jako takové v tomto případě problém s emisními systémy ani motorem nemělo žádný, ale při té větě mně zamrazilo. Zvolil jsem v protokolu "nad 3,5 tuny", což byla jediná možnost, jak zajistit "vyhovující protokol" autu, kterému nic není.

Ale ptám se, co kdyby přijel k STK malý podnikatel nebo živnostník, který je na jednom Sprinterovi závislý a má ho v dobrém stavu? Emisní mechanik dotyčné STK by se s ním jak řekl "nepáral" a vyhodil by ho.

A já se teď, po těch všech sděleních k lidu ptám: Co musí obyčejné lidi a malé podnikatele naštvat (..odkaz na video), aby praštili pěstí do stolu a opřeli se jako veřejnost do klientelistických STK regulovaných státem, aby zrušili jejich kartelovou dohodou uzákoněná privilegia?
Kolik aut musí na silnicích hulit tak, aby to naštvalo obyčejné lidi na chodnících, když vidí, že mají vylepenou známku, která dávno není žádnou zárukou, že auto emisně vyhovuje a to neuplyne ani 5 minut potom, co opustí vrata STK?

Autor: Libor Fleischhans | středa 20.12.2017 9:52 | karma článku: 37,45 | přečteno: 3099x