Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Jak se pilotuje dopravní letadlo

Má dítka mi k narozeninám nadělila opravdu povedený (bez ironie) dárek - hodinu na simulátoru dopravního letadla ve výcvikovém středisku na letišti Václava Havla. Zkusím vás stručně zasvětit. 

Pokud jste v životě žádné letadlo nepilotovali, tak to v podstatě pro vás bude něco jako atrakce. Pokud jste něčím, třeba sportovním, létali, tak si rozšíříte obzory. Já nikdy ničím nelétal a nechtěl jsem to jako pouťovou atrakci brát. 

Takže jsem si na internetu stáhl 490ti stránkový manuál ovládání příslušného letadla (v angličtině) a jal se postupně studovat. Typ letadla: turbovrtulové ATR72-500. Říkal jsem si, že tohle určitě není levná záležitost a chtěl jsem být vybaven aspoň základními znalostmi, aby ty peníze nepřišly nazmar a abych aspoň tušil, o čem je řeč. 

Po prvním pročtení (a anglicky úplně hvězdně nevládnu), jsem se rozhodl, že prostě budu muset své znalosti regulovat na minimum. Vypustil jsem ventilaci, spojení, hydraulické systémy, osvětlení, elektrická vedení, palivo i navigaci a soustředil se pouze na ovládání autopilota, klapky, podvozek, tah motorů, knipl a hlavně rozložení přístrojů, abych aspoň tušil co který ukazuje a kde se nalézá. 

Vytáhl jsem si asi 90 stránek z toho manuálu, které jsem studoval pořád dokola. Následně jsem si na youtube našel videa z kokpitu, nejlépe na přistání, a kontroloval jsem si v praxi své teoretické znalosti. Pár hodin jsem jich také zhlédl. 

Usoudil jsem, že čas nadešel. Domluvil jsem se svými dospělými dětmi termín (šli se mnou a také si zalétali) a objednali jsme se do simulátoru. 

V recepci nás přivítal bývalý pilot, Capt. Jaroslav Slováček, který začal létat již v 60. letech, šel postupně přes JAKy, Iljušiny a dolétal na Airbusu A320. Moc milý a příjemný pán. Vzájemně jsme se představili a on nás odvedl do místnosti zvané "Breefing" kde na stěně vévodila nástěnka s velkou fotografií přístrojů v pilotní kabině. 

 

Zde se nám jal vysvětlovat jak budeme kniplem řídit, co je důležité sledovat na přístrojích. A k tomu přidal i pár zásad aerodynamiky. Dotazy jsme mohli dávat v podstatě kdykoliv a já si ujasnil pár věcí, které mi unikaly. Nakonec jsem ho asi trochu zklamal, když jsem projevil přání mého letu (nebude to přesně formulováno):

"Mně je jasné, že na to, aby člověk ručně pilotoval dopravní letadlo, musí mít hodiny cviku. Já chci jenom jednu věc. Chtěl bych odstartovat z Prahy, udělat kolečko a zase se vrátit. Ale to vše jen pomocí autopilota. Prostě použít jen dvě kolečka - Heading (směr, kurs) a Altitude (výška). Vždy když to nastavím, autopilot pak vše vyřídí za mě." Kapitán souhlasil. 

Ještě jsem (vybaven svými znalostmi) chtěl, aby autopilot řídil i závěrečné přiblížení na přistání, tzv. ILS. A položil jsem tu další otázku: 

"Kolují takové pohádky, že letadla dnes mohou přistát sama, je to pravda?" Odpověď byla asi v tomto smyslu: "Ano, ale musí na to být vybavené. Pak přistane i zabrzdí. Letadlo ATR72-500 tu výbavu nemá. Autopilot nás dovede do bodu rozhodnutí (o přistání) což je výška 200 stop a určitá vzdálenost od dráhy a zde pilot musí převzít řízení ručně."

Má zvědavost byla uspokojena a mohli jsme se odebrat k trenažeru. 

Než jsme vstoupili, tak se nás kapitán zeptal, zda si nepotřebujeme odskočit a šli jsme na věc. I já začnu trochou teorie. 

1 - Oblast hlavních přístrojů pro kapitána                    

2- Oblast hlavních přístrojů druhého pilota                

3 - Panel autopilota                                                     

4 - Přístroje motorů a dalších zařízení 

5 - Nastavení navigace

6 - Ovládání tahu motorů, klapek a vrtulí

7 - Panel komunikace

8 - Stropní panel (osvětlení, zapalování ...)

Znalci prominou nepřesnosti mého krátkého studia. Nicméně toto rozložení přístrojů je pro všechna dopravní letadla zhruba stejné, jak nám sdělil pan kapitán. Akorát se samozřejmě liší provedení (ručičky, displeje), velikost apod. Podívejme se podrobněji na středový panel. 

1 - Umělý horizont a výškoměr pro případ, že by tyto přístroje před piloty měly poruchu

2 - Oblast kontrolních panelů motorů (Engine 1 a Engine 2)

3 - Indikátor vysunutí klapek (0, 15° a 30°)

4 - Kontrolky podvozku. 3x zelená znamená, že všechna 3 kola jsou venku

Já se v rámci své teoretické přípravy věnoval pouze bodům 3 a 4. To ostatní jsem vynechal. A teď to nejdůležitější: přístroje před piloty. 

 

1 - Rychloměr (vůči vzduchu). Kolíčky na obvodu si mechanicky přemístíte a vymezíte tak např. rychlost pro vzlet (V1), nebo minimální pro přistání. Zde je např. nastaveno 127 uzlů. To jsme stanovili pro vzlet. Až se ručička po rozjetí dostane na tuto hodnotu, bude možno přitáhnout k sobě knipl a odlepíme se od země. Ručička přístroje ukazuje "0", stojíme na letišti. 

2 - V podstatě kompas a navigační ručka (zelená), která ukazuje směr našeho příštího cíle. To je třeba bod na cestě (Waypoint), nebo letiště. 

3. Doplňuje č. 2. Letadlo je momentálně nasměrováno na kurs 241° (bílá šipka nahoře). Nastaveno je 360° (modré "M" vpravo). To je kurs, kam se po startu bude letadlo stáčet. Buď ručně, nebo pomocí autopilota. To se nastaví ještě na zemi. Něco jako letový plán. Krom toho je tam fůra dalších doplňujících informací. Vpravo nahoře např. vzdálenost 1.2 míle k radiomajáku na konci dráhy. Vpravo dole rychlost vůči zemi. Momentálně 0. 

4. Umělý horizont. Pokud letíte ručně musíte malý černý čtvereček uprostřed udržovat v centru fialového kříže, který se vám zjeví po rozjezdu letadla. Uvidíme na videu. 

5 - Digitální i analogový výškoměr vůči mořské hladině ve stopách. Proto se tam nastavuje i tlak vzduchu. 

6 - Stoupání nebo klesání letadla. Momentálně tedy ve vodorovné pozici. 

A jdeme na to. 

Na této fotce autor této reportáže nastavuje po startu hodnoty autopilota podle pokynů kapitána sedícího vlevo. Pak už to pilotovalo samo. Ale nutno přiznat, že tah motoru, nastavení vrtulí a vyvážení letadla dělal za letu kapitán. To bych fakt už se svou přípravou nezvládl. 

A poletíme do Alp. Zde se budou již v pilotáži střídat má dítka. Nutno podotknout, že oba, bez přípravy, letěli na ruku a pohrdli autopilotem. Hraní počítačových her je holt také životní průprava. 

 

 

 

 

A na závěr tři krátká videa. První ukazuje něco z průběžného letu. 

Na druhém je přiblížení. 

 A na třetím už samotné přistání. 

 

Autor: Tomáš Flaška | středa 23.3.2022 10:07 | karma článku: 24,55 | přečteno: 785x
  • Další články autora

Tomáš Flaška

Na kole z Itálie přes Francii do Monaka a kolem moře jinudy zpět

Letos jsme se rozrostli na 6 účastníků. Tradičně za 8 dnů asi 700 km s převýšením necelých 8000 metrů a nové objevy, nové trasy a skvělá gastronomie.

19.6.2024 v 17:06 | Karma: 16,83 | Přečteno: 297x | Diskuse| Cestování

Tomáš Flaška

Fotbal, to je hnusná hra zvaná sport

Ale opravdu je to sport? A patří třeba na olympiádu? Co fair play? Jak se na něj dívám, čím dál tím více, jsem jen a jen znechucen.

18.6.2024 v 14:29 | Karma: 38,99 | Přečteno: 3402x | Diskuse| Sport

Tomáš Flaška

Nějak se nám tu rozmohl takový předvolební nešvar

Pamatujete? Po vyhraných volbách pohlavár tehdejší vítězné strany prohlásil: Naše předvolební sliby nebyly zasazeny do reálného ekonomického rámce.

17.6.2024 v 6:31 | Karma: 34,05 | Přečteno: 2189x | Diskuse| Politika

Tomáš Flaška

Atentát na Fica: jak to vlastně bylo?

Ochranka na záběrech z atentátu na mě působila tak trochu komunisticky. Takoví namachrovaní boucháci, co jen ukazují okolí nadřazenost.

6.6.2024 v 15:31 | Karma: 41,32 | Přečteno: 6761x | Diskuse| Společnost

Tomáš Flaška

FVE u nás doma - roční bilance

V květnu máme první výročí zprovoznění FVE (fotovoltaické elektrárny) u nás doma a je čas zrekapitulovat trochu ekonomii.

5.6.2024 v 5:52 | Karma: 33,34 | Přečteno: 4097x | Diskuse| Ekonomika
  • Nejčtenější

Čechy zasáhly extrémní bouřky, padaly obří kroupy. Hasiči měli stovky výjezdů

21. června 2024  9:39,  aktualizováno  22:58

Přes Česko prošly velmi extrémní bouřky s nárazy větru kolem 90 kilometrů za hodinu a krupobití....

Češi vjeli do vojenské zóny, fotili se u tanku. Dítě pak usmrtil nalezený granát

21. června 2024  8:52,  aktualizováno  18:16

Chorvatská policie propustila Čecha vyšetřovaného kvůli výbuchu u města Obrovac, při němž zemřelo...

Komentátor Schmarcz se v televizi pohádal se Šlachtou, pak zmizel ze studia

19. června 2024  20:51

„Já jsem se zastal kluků policistů a vy do toho taháte politiku,“ začal křičet komentátor Martin...

Ruská jaderná ponorka plula u pobřeží Floridy. Fotky ukazují její poškození

19. června 2024  13:53

Ruská flotila, která navštívila Havanu, se rozdělila. Část pluje od Kuby směrem k Venezuele,...

Východem Česka prošly silné bouřky a krupobití. Padající strom zabil člověka

19. června 2024  7:32,  aktualizováno  20.6 6:37

Velmi silné bouřky, které ve středu večer zasáhly Moravu a Slezsko, mají jednu oběť. V Českém...

Město duchů Kirjat Šmona. Ostřelovaný sever Izraele, o němž se nemluví

23. června 2024

Premium Od spolupracovnice MF DNES v Izraeli Domy zničené raketami a dělostřeleckými granáty, žáci, kteří nemohou složit maturitu, požáry...

Rajchl má sponzory, kteří o darech nic nevědí. Pokud jdou vůbec dohledat

23. června 2024

Premium Strany a koalice musely tři dny před evropskými volbami zveřejnit na svých webových stránkách...

Prach bitvy opláchl v Suezu, jeho fotka stvrdila bleskový triumf Izraele

23. června 2024

Seriál Izraelský voják s tmavýma očima a zářivým úsměvem se stal ze dne na den hrdinou svého národa....

Egypt odebral licence 16 firmám kvůli pouti do Mekky, klienti měli běžná víza

22. června 2024  21:50

Egyptský premiér Mustafá Madbúlí v sobotu nařídil, aby bylo zbaveno licence šestnáct cestovních...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

  • Počet článků 1325
  • Celková karma 30,63
  • Průměrná čtenost 2999x
Co mě štve, o tom rád napíšu. Ale i rád něco pochválím. Mám rád hory, lyžování a horské kolo. Živím sám sebe a svou rodinu, nejsem u nikoho zaměstnán, ani nikoho nezaměstnávám. Pracuji si sám za sebe, pro sebe, své klienty a samozřejmě i státní kasu. Nebereme žádné dávky ani podpory. Nic jsem nezprivatizoval ani nezrestituoval. Pokud chcete, napište mi: tflaska@seznam.cz.