Jak se pilotuje dopravní letadlo
Pokud jste v životě žádné letadlo nepilotovali, tak to v podstatě pro vás bude něco jako atrakce. Pokud jste něčím, třeba sportovním, létali, tak si rozšíříte obzory. Já nikdy ničím nelétal a nechtěl jsem to jako pouťovou atrakci brát.
Takže jsem si na internetu stáhl 490ti stránkový manuál ovládání příslušného letadla (v angličtině) a jal se postupně studovat. Typ letadla: turbovrtulové ATR72-500. Říkal jsem si, že tohle určitě není levná záležitost a chtěl jsem být vybaven aspoň základními znalostmi, aby ty peníze nepřišly nazmar a abych aspoň tušil, o čem je řeč.
Po prvním pročtení (a anglicky úplně hvězdně nevládnu), jsem se rozhodl, že prostě budu muset své znalosti regulovat na minimum. Vypustil jsem ventilaci, spojení, hydraulické systémy, osvětlení, elektrická vedení, palivo i navigaci a soustředil se pouze na ovládání autopilota, klapky, podvozek, tah motorů, knipl a hlavně rozložení přístrojů, abych aspoň tušil co který ukazuje a kde se nalézá.
Vytáhl jsem si asi 90 stránek z toho manuálu, které jsem studoval pořád dokola. Následně jsem si na youtube našel videa z kokpitu, nejlépe na přistání, a kontroloval jsem si v praxi své teoretické znalosti. Pár hodin jsem jich také zhlédl.
Usoudil jsem, že čas nadešel. Domluvil jsem se svými dospělými dětmi termín (šli se mnou a také si zalétali) a objednali jsme se do simulátoru.
V recepci nás přivítal bývalý pilot, Capt. Jaroslav Slováček, který začal létat již v 60. letech, šel postupně přes JAKy, Iljušiny a dolétal na Airbusu A320. Moc milý a příjemný pán. Vzájemně jsme se představili a on nás odvedl do místnosti zvané "Breefing" kde na stěně vévodila nástěnka s velkou fotografií přístrojů v pilotní kabině.
Zde se nám jal vysvětlovat jak budeme kniplem řídit, co je důležité sledovat na přístrojích. A k tomu přidal i pár zásad aerodynamiky. Dotazy jsme mohli dávat v podstatě kdykoliv a já si ujasnil pár věcí, které mi unikaly. Nakonec jsem ho asi trochu zklamal, když jsem projevil přání mého letu (nebude to přesně formulováno):
"Mně je jasné, že na to, aby člověk ručně pilotoval dopravní letadlo, musí mít hodiny cviku. Já chci jenom jednu věc. Chtěl bych odstartovat z Prahy, udělat kolečko a zase se vrátit. Ale to vše jen pomocí autopilota. Prostě použít jen dvě kolečka - Heading (směr, kurs) a Altitude (výška). Vždy když to nastavím, autopilot pak vše vyřídí za mě." Kapitán souhlasil.
Ještě jsem (vybaven svými znalostmi) chtěl, aby autopilot řídil i závěrečné přiblížení na přistání, tzv. ILS. A položil jsem tu další otázku:
"Kolují takové pohádky, že letadla dnes mohou přistát sama, je to pravda?" Odpověď byla asi v tomto smyslu: "Ano, ale musí na to být vybavené. Pak přistane i zabrzdí. Letadlo ATR72-500 tu výbavu nemá. Autopilot nás dovede do bodu rozhodnutí (o přistání) což je výška 200 stop a určitá vzdálenost od dráhy a zde pilot musí převzít řízení ručně."
Má zvědavost byla uspokojena a mohli jsme se odebrat k trenažeru.
Než jsme vstoupili, tak se nás kapitán zeptal, zda si nepotřebujeme odskočit a šli jsme na věc. I já začnu trochou teorie.
1 - Oblast hlavních přístrojů pro kapitána
2- Oblast hlavních přístrojů druhého pilota
3 - Panel autopilota
4 - Přístroje motorů a dalších zařízení
5 - Nastavení navigace
6 - Ovládání tahu motorů, klapek a vrtulí
7 - Panel komunikace
8 - Stropní panel (osvětlení, zapalování ...)
Znalci prominou nepřesnosti mého krátkého studia. Nicméně toto rozložení přístrojů je pro všechna dopravní letadla zhruba stejné, jak nám sdělil pan kapitán. Akorát se samozřejmě liší provedení (ručičky, displeje), velikost apod. Podívejme se podrobněji na středový panel.
1 - Umělý horizont a výškoměr pro případ, že by tyto přístroje před piloty měly poruchu
2 - Oblast kontrolních panelů motorů (Engine 1 a Engine 2)
3 - Indikátor vysunutí klapek (0, 15° a 30°)
4 - Kontrolky podvozku. 3x zelená znamená, že všechna 3 kola jsou venku
Já se v rámci své teoretické přípravy věnoval pouze bodům 3 a 4. To ostatní jsem vynechal. A teď to nejdůležitější: přístroje před piloty.
1 - Rychloměr (vůči vzduchu). Kolíčky na obvodu si mechanicky přemístíte a vymezíte tak např. rychlost pro vzlet (V1), nebo minimální pro přistání. Zde je např. nastaveno 127 uzlů. To jsme stanovili pro vzlet. Až se ručička po rozjetí dostane na tuto hodnotu, bude možno přitáhnout k sobě knipl a odlepíme se od země. Ručička přístroje ukazuje "0", stojíme na letišti.
2 - V podstatě kompas a navigační ručka (zelená), která ukazuje směr našeho příštího cíle. To je třeba bod na cestě (Waypoint), nebo letiště.
3. Doplňuje č. 2. Letadlo je momentálně nasměrováno na kurs 241° (bílá šipka nahoře). Nastaveno je 360° (modré "M" vpravo). To je kurs, kam se po startu bude letadlo stáčet. Buď ručně, nebo pomocí autopilota. To se nastaví ještě na zemi. Něco jako letový plán. Krom toho je tam fůra dalších doplňujících informací. Vpravo nahoře např. vzdálenost 1.2 míle k radiomajáku na konci dráhy. Vpravo dole rychlost vůči zemi. Momentálně 0.
4. Umělý horizont. Pokud letíte ručně musíte malý černý čtvereček uprostřed udržovat v centru fialového kříže, který se vám zjeví po rozjezdu letadla. Uvidíme na videu.
5 - Digitální i analogový výškoměr vůči mořské hladině ve stopách. Proto se tam nastavuje i tlak vzduchu.
6 - Stoupání nebo klesání letadla. Momentálně tedy ve vodorovné pozici.
A jdeme na to.
Na této fotce autor této reportáže nastavuje po startu hodnoty autopilota podle pokynů kapitána sedícího vlevo. Pak už to pilotovalo samo. Ale nutno přiznat, že tah motoru, nastavení vrtulí a vyvážení letadla dělal za letu kapitán. To bych fakt už se svou přípravou nezvládl.
A poletíme do Alp. Zde se budou již v pilotáži střídat má dítka. Nutno podotknout, že oba, bez přípravy, letěli na ruku a pohrdli autopilotem. Hraní počítačových her je holt také životní průprava.
A na závěr tři krátká videa. První ukazuje něco z průběžného letu.
Na druhém je přiblížení.
A na třetím už samotné přistání.
Tomáš Flaška
Atentát na Fica: jak to vlastně bylo?
![](https://1gr.cz/fotky/blogy/15/02/2462/w230/Bf98587.jpeg)
Ochranka na záběrech z atentátu na mě působila tak trochu komunisticky. Takoví namachrovaní boucháci, co jen ukazují okolí nadřazenost.
Tomáš Flaška
FVE u nás doma - roční bilance
![](https://1gr.cz/fotky/blogy/15/02/2462/w230/Bf98587.jpeg)
V květnu máme první výročí zprovoznění FVE (fotovoltaické elektrárny) u nás doma a je čas zrekapitulovat trochu ekonomii.
Tomáš Flaška
Taškařice s kokainem ve Sněmovně může být ještě dobrý kabaret
![](https://1gr.cz/fotky/blogy/15/02/2462/w230/Bf98587.jpeg)
Jenom pro představu - byl nalezen papírek, na kterém byly stopy po kokainu. Množství tak malé, že to policie nejen nepovažovala za trestný čin, ale ani to nepovažovala za nutné dále šetřit, nebo někomu hlásit.
Tomáš Flaška
Ochutnávky Valencie
![](https://1gr.cz/fotky/blogy/15/02/2462/w230/Bf98587.jpeg)
Krátce: Auto, Krakov, letadlo Ryanair, Valencie, apartmá pro 4 se 2 ložnicemi, nádherný prodloužený víkend, Raynair, Krakov, auto Praha. Stručněji to asi nešlo. Tak teď o to více fotek.
Tomáš Flaška
Letní olympiáda v Paříži byla kolosálním úspěchem
![](https://1gr.cz/fotky/blogy/15/02/2462/w230/Bf98587.jpeg)
Především proto, že se bafuňáři chytli za nos a umožnili start ruským a běloruským sportovcům. Zdravý rozum zvítězil.
Další články autora |
Policie v pohotovosti kvůli hrozbě terorismu. Zadržela podezřelého cizince
Policie dopadla cizince podezřelého ze zvlášť závažného zločinu, po kterém vyhlásila pátrání v...
V Turecku zemřela česká zpěvačka Victoria. Zavraždil ji její vlastní manžel
Česká zpěvačka Victoria byla zavražděna v Ankaře. Podle tureckého portálu Hürriyet ji zabil její...
„Ukrajinská sebevražda“. Intriky v Kyjevě čím dál víc frustrují Západ
Kádrové změny nezmítají jen ruským ministerstvem obrany, rostoucí pozornost vzbuzují i rošády v...
Dar pro Ukrajinu prostřednictvím Čechů vyvolal na Tchaj-wanu bouři
Premium Dar, který má pomoci Ukrajině s obnovou tamního zdravotnictví, způsobil na Tchaj-wanu politický...
Volby vyhrálo ANO před SPOLU. Stačilo! i Přísaha mají dvě křesla, propadli Piráti
Volby do Evropského parlamentu vyhrálo v Česku hnutí ANO. Od voličů získalo 26,14 procenta hlasů,...
Převrat v britské politice? Nacionalisté v průzkumech poráží vládní stranu
Premium Do britských parlamentních voleb zbývají ani ne tři týdny a vypadá to na velký propadák vládních...
Past na mobil v ruce. Chorvatské radary řidiče vyfotí a rovnou mu pošlou pokutu
Premium Řidiči cestující v létě na dovolenou do Chorvatska mohou být nemile překvapeni, když jim do Česka...
Čokoládová holčička osladila život v SSSR. Boj o svou tvář ale prohrála
Seriál Kdo by neznal Aljonku. Nejslavnější ruská čokoláda je na trhu už téměř šedesát let a její věhlas...
Do konce měsíce výrazně zúžíme tým, slíbil Bartoš po volebním debaklu Pirátů
Reformy vnitřního fungování a kampaní Pirátské strany je třeba provést do konce příštího měsíce....
![Agáta Hanychová: Nikdy jsem na nikoho nespoléhala. Sebe i svoje děti uživím sama](//1gr.cz/u/free.gif)
Agáta Hanychová: Nikdy jsem na nikoho nespoléhala. Sebe i svoje děti uživím sama
Zdá se, že se Agáta s ničím nemaže. Na první pohled ji nerozhodí žádný hejt, ani bývalí partneři, se kterými se dlouho soudila o rozložení péče o...
- Počet článků 1322
- Celková karma 31,14
- Průměrná čtenost 3002x