Zdravý rozum se u nás už vytratil?
Denně tudy jezdí časně ráno desítky lidí za prací, protože jinak se z této české výspy do Nového Boru, České Lípy, Cvikova nebo dokonce do Prahy prakticky nedostanou. I když se této trase hodně ulevilo otevřením nového hraničního přechodu z Německa (respektive z Polska) u Hrádku nad Nisou, přesto je hraniční přechod Jiříkov hojně využíván mezinárodní dopravou a přes „Šébr“ tak projíždí množství kamiónů, náklaďáků a dodávek.
V létě je to celkem pohodový přejezd hlavního hřebenu Lužických hor, ale v zimě se tento úsek stává noční můrou všech řidičů. Sotva začne v noci sněžit, a to vzhledem nadmořské výšce sedla (něco málo přes 600 metrů) nebývá zase tak zřídka, snese se na místní cestáře lavina nadávek. Někdy se jich i zastávám, protože to opravdu nemají lehké. Když tady opravdu začne padat, tak než posypový vůz s radlicí dojede nahoru, dole je už silnice zase beznadějně bílá. A to ještě sedlem prochází hranice krajů, čili se o tento úsek dělí cestáři ze dvou základen.
Naštěstí jsou zde ve směru stoupání již řadu let dva jízdní pruhy, takže je možné bezpečně předjíždět nebo objíždět. Kamiony, které začnou mít problém kopec vyjet, mohou v pravém pruhu pohodlně vůz odstavit a počkat, až se cestářům podaří situaci zvládnout. I tak však stačí jeden řidič kamionu, který včas neodhadne situaci, méně zkušený řidič nebo nedej bůh šílenec, co si myslí, že to na letních gumách všem natře a celá silnice stojí.
Minulý týden, když jsem tudy jel kolem šesté hodiny ranní, nevěřil jsem vlastním očím. V polovině měsíce listopadu, kdy sníh může na „Šébru“ napadnout každým dnem, někdo vymyslel úžasnou věc. Do pravého pruhu byly složeny palety s nějakými betonovými komponenty a celý tento pruh byl uzavřen, protože bude nejspíš probíhat nějaká úprava příkopu. Ta ovšem pod sněhem dělat nepůjde, takže pokud se nestane nějaký zázrak, pruh bude uzavřený až do jara. No máme se na co těšit. Tentokrát až napadne sníh, bude stát silnice okamžitě, protože stojící kamiony už nebude možné objet. Bude nám zadavatel této stavby psát omluvenky do zaměstnání a platit ušlý zisk?
Stačilo by se podívat jen o pár kilometrů dál, k našim sousedům do Německa. Tam je většinou každá nutná práce na silnici velmi dobře načasovaná a zadavatel se především snaží, aby doprava kolabovala co možná nejméně, protože to je konec konců hlavní účel každé pozemní komunikace. Tak například, když bylo třeba provést údržbu dálnice od hraničního přechodu Petrovice k saským Drážďanům, která je dnes jednou z hlavních tepen nákladní dopravy, zvolili naši sousedé období třítýdenní celozávodní dovolené koncernu Wolksvagen, kdy mimo samotné automobilky sdílelo odpočinek i mnoho jejich dodavatelů a spolupracujících logistických firem, takže nákladní doprava byla na tomto úseku o značné procento slabší. Navíc to bylo v ročním období, kdy počasí takové práci většinou přeje.
U nás se ale zdravý rozum už asi vytratil. Nebo je to snad nějaký způsob provokace? Možná by to celé byl i zajímavý námět pro některého pana redaktora. Myslím, že kdyby někdo na takovou věc upozornil v médiích, spousta lidí by mu byla vděčná.
Tomáš Zeman
Kdo půjde pracovat do výroby?

Myslím, že k těm, koho koronavirová krize poškodila nejvíce, patří provozovatelé restaurací, barů a hospod. Není lehké podnikat v tomto odvětví, obzvlášť když nevíte dne ani hodiny, kdy vám vláda zakáže pracovat.
Tomáš Zeman
Proč slavíme nový rok právě tuto noc

Zamysleli jste se někdy nad tím, proč miliony lidí na celém světě se mnohdy dlouhou dobu připravují na jeden okamžik, aby ho povýšili na nejslavnější chvíli celého roku?
Tomáš Zeman
Zápisky z cesty - část 13. Velikonoční týden na samém jihu Evropy

Je pátek před květnou nedělí. Sjíždíme lesem větrných elektráren do města Tarifa, které někteří nazývají pueblo blanco, čili bílé město. V tuto roční dobu, kdy všechny barvy jsou tak nějak sytější,
Tomáš Zeman
Zápisky z cesty - část 12. Pod skálou Tárika

Jsme kousek za městem Linea de Concepcion. Sluníčko pálí, ale na pláži ještě fouká studený vítr. Pár lidí se i koupe. Voda je však ještě studená. Máme pár dní do velikonočního týdne.
Tomáš Zeman
Zápisky z cesty - část 11. Zpátky k moři

Konečně jsme přečkali studenou vlnu, která byla pravděpodobně posledním záchvěvem letošní dlouhé zimy. Máme za sebou jarní úklid auta a po třech dnech u přehrady Guadalhorce se chystáme na další etapu cesty.
Další články autora |
Skokem do propasti Macocha ukončila život matka oběti střelby na fakultě
Skokem do Macochy ukončila o víkendu život matka jedné z obětí tragické střelby na Filozofické...
Bílá rakev, věnec od Gottové. Na rozloučení se Slováčkovou dorazil i prezident
Rodina a přátelé se v kostele v centru Prahy rozloučili Annou Julií Slováčkovou. Zpěvačka a...
Výbuch v Poličce: ostraha hlásila, že se předtím nad areálem vznášely cizí drony
Exploze v muničním areálu v Poličce, k níž došlo koncem března, stále vyvolává otázky. Ačkoli...
Bili ho, řezali a natáčeli, jak umírá. Mladíci umučili třináctiletého kluka, pro zábavu
Premium Mladistvý spolu s kamarádem zabil v Děčíně před třemi lety třináctiletého chlapce. Nebývale...
Trump si hraje s vojáčky. Stažení by Evropu bolelo, na výběr jsou jen špatné varianty
Premium Je to jen pár dní, co Donald Trump vyslal směrem k Evropě poněkud nepříjemnou zprávu. USA mohou ze...
Jednání o míru jsou v kritické fázi, řekl Trump. Rubio rovnou naznačil konec
Sledujeme online Americký prezident Donald Trump v pátek naznačil, že USA zastaví mírové rozhovory, pokud Rusko nebo...
Šli jsme s nimi pro rozstřílené notebooky. Interventka o pomoci rodičům obětí z FF
Premium Od tragické střelby na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy uběhl rok a čtvrt. Střelec tehdy...
Slintavka škodí, i když tu není. Decimuje český agroturismus
Strach ze slintavky a kulhavky nezkomplikoval jenom chod zemědělských podniků, ale zkazil mnoha...
Ropovod TAL posílil, Česko už ruské dodávky nepotřebuje. Družba však zůstává
Premium Česká republika je od třetího dubnového týdne výhradně zásobována neruskou ropou, a to západní...

Akční letáky
Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!