Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Příliš drahé metro na Ruzyň aneb pusťme městské kase žilou

Po roce 1989 se otevřel kromě hranic i náš vzdušný prostor a počet cestujících na jediném mezinárodním letišti v zemi – Ruzyni - začal dramaticky růst. Nejen kvůli cizincům, ale i díky našim lidem, kteří stále více cestují pracovně i za poznáním. V 90tých letech došlo i na rozvoj ruzyňského letiště, které bylo upraveno a nedávno rozšířeno o nový terminál. Ročně zde přiletí a odletí více než 10 milionů lidí, doprovod cestujících a personál nepočítaje.

S tím souvisí i zásadní problém a to je chybějící veřejná doprava na letiště; stávající autobusovou linku jako důstojné řešení považovat nelze, taxikářské gangy využívá snad jen blázen. Jediné řešení pro smrtelníka je využít buď objednané taxi telefonem nebo parkování v místním parkingu. Proč ale dodnes nejezdí na letiště metro nebo alespoň tramvaj?

O nutnosti propojit metropoli a letiště veřejnou dopravou se hovoří léta. Vždy ale debata skončí s tím, že na výstavbu nejsou peníze. Problém myslím není ve finančních zdrojích, zdroje tu jsou, jak říkal klasik Špidla. Jádro pudla je myslím v tom, že se hledají co nejdražší řešení. Jako obyčejného laika mne napadá jediný důvod – čím větší zakázka, tím více peněz může padnout na všimné a na malou domů. Mám pocit (a jen pocit), že tohle je standardní způsob, jak všechny partaje u lizu shánějí peníze do stranické kasičky. Proto všichni naši politici milují velké stavby.

S největším špekem přišel před lety Pavel Bém a ještě s tím vyhrál starostenskou židli na Praze 6 – prodloužení trasy A do Ruzyně. Teď se metro staví, stojí to miliardy, ale nejsou peníze na celou trasu, staví se to jen do Řep. Trasa první etapy prodloužení je Dejvická - Červený vrch – Veleslavín – Petřiny – Motol, stavba má být hotová v roce 2014. Odhadované náklady první etapy jsou 18,7 mld. Kč z peněz magistrátu, dalších cca 7 mld přispívá EU. Ceny jsou z roku 2008, takže zákonitě půjdou nahoru. Pokud se bude stavět i etapa druhá Bílá Hora – Dědina - Dlouhá Míle - Staré letiště - Letiště Ruzyně, tak si musíme připravit dalších cca 25 mld. Kč.

Nicméně do té doby bude letiště čekat na spojení dál. Ale protože je situace opravdu vážná, tak se připravuje i rychlodráha Praha – Kladno, stavět se bude prý co nevidět, státní SŽDC má ušetřených 6 mld Kč a musí je mermomocí utratit. Začne se od Kladna. Celková cena rychlodráhy má být cca 36 mld. Kč.

Opravdu nejsou jiná, levnější řešení? Napadají mne hned dvě. Jenže by nebyla tak megalomanská a pokud by se realizovala, nebyly by už tak pádné důvody městské pokladně tak pěkně pustit žilou.

První možnost je prodloužit trasu B ze stanice Zličín podél městského okruhu nebo pod ním a následně podél severojižní ranveje letiště se dvěma až třemi zastávkami: Dědina – Staré letiště – Nové letiště. Výhodou by byla víceméně povrchová technologie (částečně by asi šlo o záhrab) a minimální problém s vlastníky pozemků. Největší výhodou by byla podstatně nižší cena stavby než plánované prodloužení trasy A a také relativně rychlá realizace. Jediná nevýhoda je delší jízda v minutách, přeci jen trasa béčka je do centra o něco delší. Ale pokud někdo sedí několik hodin na letištích a pak v letadle, 10-15 minut navíc ho myslím nechá chladným. Kdo pospíchá, vezme si stejně taxi. Cenu stavby lze odhadnout na cca 15-20 mld. Kč.

Druhá, ještě levnější varianta, je prodloužení tramvaje z Divoké Šárky přes staré letiště k novému terminálu za necelé 2 mld. Kč. Tramvaj by pak vyřešila i dopravu zaměstnanců letiště i doprovodných organizací v jeho okolí. Pomohla by asi i opuštěnému nákupnímu centru Šestka.

Pro úplnost uvádím ještě investiční náklady na 1 km trati:

Metro:                               3000 mil.Kč/km

Tramvajová rychlodráha:    900 mil.Kč/km  (cena TT Hlubočepy - Barrandov)

Klasická tramvaj:                 220 mil.Kč/km  (včetně vozidel)

Zdroj: Studie obsluhy pražské aglomerace VHD

Počítejme tedy spolu – mohli jsme rychle propojit letiště moderním metrem za necelých 20 mld. Kč nebo tramvají za 2 mld. Kč. My jsme se ale rozhodli pro stavbu metra A za minimálně 50 mld. Kč a současně se rozebíhá stavba rychlodráhy Praha-Kladno za 36 mld. Kč. Pro úplnost uvádím, že prodloužení tramvajové tratě z Divoké Šárky do Ruzyně je už také v běhu. Chápu, že se realizují stavby, které znamenají víc než jen propojení ruzyňského letiště s centrem, ale je čtyřnásobná cena skutečně odpovídající? Nevyhazujeme zbytečně peníze?

 

 

Nominujte autora do ankety Bloger roku

Autor: Petr Voříšek | pátek 15.4.2011 20:16 | karma článku: 18,11 | přečteno: 2355x
  • Další články autora

Petr Voříšek

Dvě nutné změny pro boj s korupcí

Na korupci si stěžujeme všichni, dnes a denně čteme o nových protikorupčních opatřeních a stejně často vyplouvají na povrch nové a nové aféry. Českou republiku stojí korupční prostředí poměrně hodně peněz, je dost investorů, kteří z České republiky odešli, když je státní úředníci začali ždímat o úplatky. Stát tak jednak přichází o pověst a peníze zvenku, jednak díky korupci utrácí v investicích řádově více peněz, než by musel. Největší malér ale je, že s korupcí bojují ti, kteří z ní mají současně nejvíce peněz. Je to jako kdyby v Itálii Cosa nostra bojovala proti drogám. Je vůbec cesty ven?

29.9.2011 v 19:54 | Karma: 15,98 | Přečteno: 1238x | Diskuse| Ekonomika

Petr Voříšek

Počet výherních automatů není třeba omezovat

Pokaždé mi zůstává rozum stát, když se mluví o regulaci výherních automatů. Ty zlé blikající strojky, do kterých především sociálně slabí nahážou za večer celou svojí podporu, je podle většiny politiků i občanů potřeba nejlépe sprovodit ze světa, případně alespoň je vyhnat z měst někam do polí a lesů. Protože oni chudáci gambleři jinak hrát prostě musí a my jim v tom musíme zabránit. Zabránit se rovná v řeči úředníků zakázat (žádný úředník nechce pracovat s motivací lidí, protože by ztratil svou moc). Bude skutečně zákaz nebo omezení automatů něco řešit?

17.9.2011 v 18:08 | Karma: 13,97 | Přečteno: 1686x | Diskuse| Společnost

Petr Voříšek

Multikulturalismus se neosvědčil ani v České republice

Nevole obyčejných pracujících lidí v severních Čechách naměřená směrem k romské nepracující minoritě ukázala jasnou naléhavost problému. Neschopnost státu postavit se k problému čelem a začít kromě sypání cukru i používat bič na ty, kdo systém zneužívají, vyhřezl do syrové reality. Různí lidskoprávní odborníci se do nynějška předháněli v receptech na sociální začleňování Romů, na jejich podporu a odstranění diskriminace. Nějak se ale zapomnělo, že tihle lidé mají také povinnosti a že jsou tu psané zákony země, ale i nepsané normy, které se obyčejně dodržují, aby jeden člověk druhému obyčejně nepil krev. Není vina demonstrujících, že jim po létech nečinnosti státu došla trpělivost.

4.9.2011 v 21:30 | Karma: 31,90 | Přečteno: 2169x | Diskuse| Společnost

Petr Voříšek

Zrušme tělocvik a další zbytečné předměty na školách

Začal nový školní rok a neustále se mluví o neostatku peněz ve školství, o platech učitelů, kuchařek, družinářek, školníků, uklízeček. Všem se musí platy zachovat, nejlépe přidat a proto je potřeba do školství nalít ještě více peněz. Hlavně se nesmí šetřit. Přitom i školství je oblast, kde se nebetyčně plýtvá. Nedalo by se prosím i zde trochu ušetřit?

3.9.2011 v 19:55 | Karma: 44,13 | Přečteno: 23030x | Diskuse| Společnost

Petr Voříšek

Vyhlašuji bojkot pivům od Pilsner Urquell

Přiznávám bez mučení, že už nějaký rok dávám přednost menšinovým značkám piva, někdy to je bašta, někdy úlet, ale pokaždé je z piva cítit snaha o co nejlepší výsledek. Alespoň není pivo pokaždé stejné - je to živý materiál a uniformní eurochuť pivu nesluší. Prazdroj jsem ještě občas vzal na milost, pokud nebylo zbytí, Gambrinus se už asi 10 let pít nedá. Stejně na tom je Staropramen, který snad vaří bezkonkurenčně nejhorší vodovou desítku v republice.

3.9.2011 v 18:51 | Karma: 34,21 | Přečteno: 2910x | Diskuse| Ekonomika
  • Nejčtenější

Nahá umělkyně za zvuků techna házela před dětmi hlínou. Už to řeší policie

3. května 2024  10:10,  aktualizováno  13:43

Policie prošetřuje vystoupení, ke kterému došlo na Akademii výtvarných umění (AVU). Umělkyně a...

Stovky amerických obrněnců se v řádu dnů nepozorovaně přemístily do Česka

2. května 2024  17:21

Několik set vozidel americké armády včetně obrněnců Bradley nebo transportérů M113 se objevilo ve...

Německo je otřeseno. Přišel brutální útok na politika, pak následoval další

4. května 2024  17:40,  aktualizováno  21:09

Na lídra kandidátky německé sociální demokracie (SPD) v Sasku do evropských voleb Matthiase Eckeho...

Přes Česko jdou bouřky s krupobitím. Dálnici D1 pokrylo bahno a větve

6. května 2024  15:47,  aktualizováno  22:48

Do Česka přišly přívalové deště, na některých místech padaly i kroupy. Hasiči hlásili desítky...

Vyváděla strašné věci. Zahradil označil Jourovou za nejhorší z eurokomisařů

4. května 2024

Premium Když Česko vstoupilo 1. května do Evropské unie, byl tam matador ODS Jan Zahradil kooptován...

Místo Česka Rwanda? Nejasný osud ilegálních migrantů do Evropské unie

7. května 2024

Migračním paktem jsme udělali důležitý krok k řešení ilegální migrace, ale je potřeba pokračovat....

„Žiju jen z humanitární pomoci.“ Válka vehnala do bídy miliony Ukrajinců

7. května 2024

Premium Kdo se měl před válkou špatně, ten se po dvou letech jejího trvání má ještě hůř. Důsledkem...

Pravda o Vrběticích. Ruští agenti nebyli jen dva a proč mrtví Češi neměli šanci

7. května 2024

Premium Co předcházelo a co následovalo po výbuchu muničního skladu ve Vrběticích v roce 2014? Kolik...

Přes Česko jdou bouřky s krupobitím. Dálnici D1 pokrylo bahno a větve

6. května 2024  15:47,  aktualizováno  22:48

Do Česka přišly přívalové deště, na některých místech padaly i kroupy. Hasiči hlásili desítky...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

  • Počet článků 40
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 4245x
Milovník alternativ, menšinových názorů, kverulant a šťoural.
Liberál, který nemá rád politicky korektní postoje a jiné lakování na růžovo.