Příliš drahé metro na Ruzyň aneb pusťme městské kase žilou

Po roce 1989 se otevřel kromě hranic i náš vzdušný prostor a počet cestujících na jediném mezinárodním letišti v zemi – Ruzyni - začal dramaticky růst. Nejen kvůli cizincům, ale i díky našim lidem, kteří stále více cestují pracovně i za poznáním. V 90tých letech došlo i na rozvoj ruzyňského letiště, které bylo upraveno a nedávno rozšířeno o nový terminál. Ročně zde přiletí a odletí více než 10 milionů lidí, doprovod cestujících a personál nepočítaje.

S tím souvisí i zásadní problém a to je chybějící veřejná doprava na letiště; stávající autobusovou linku jako důstojné řešení považovat nelze, taxikářské gangy využívá snad jen blázen. Jediné řešení pro smrtelníka je využít buď objednané taxi telefonem nebo parkování v místním parkingu. Proč ale dodnes nejezdí na letiště metro nebo alespoň tramvaj?

O nutnosti propojit metropoli a letiště veřejnou dopravou se hovoří léta. Vždy ale debata skončí s tím, že na výstavbu nejsou peníze. Problém myslím není ve finančních zdrojích, zdroje tu jsou, jak říkal klasik Špidla. Jádro pudla je myslím v tom, že se hledají co nejdražší řešení. Jako obyčejného laika mne napadá jediný důvod – čím větší zakázka, tím více peněz může padnout na všimné a na malou domů. Mám pocit (a jen pocit), že tohle je standardní způsob, jak všechny partaje u lizu shánějí peníze do stranické kasičky. Proto všichni naši politici milují velké stavby.

S největším špekem přišel před lety Pavel Bém a ještě s tím vyhrál starostenskou židli na Praze 6 – prodloužení trasy A do Ruzyně. Teď se metro staví, stojí to miliardy, ale nejsou peníze na celou trasu, staví se to jen do Řep. Trasa první etapy prodloužení je Dejvická - Červený vrch – Veleslavín – Petřiny – Motol, stavba má být hotová v roce 2014. Odhadované náklady první etapy jsou 18,7 mld. Kč z peněz magistrátu, dalších cca 7 mld přispívá EU. Ceny jsou z roku 2008, takže zákonitě půjdou nahoru. Pokud se bude stavět i etapa druhá Bílá Hora – Dědina - Dlouhá Míle - Staré letiště - Letiště Ruzyně, tak si musíme připravit dalších cca 25 mld. Kč.

Nicméně do té doby bude letiště čekat na spojení dál. Ale protože je situace opravdu vážná, tak se připravuje i rychlodráha Praha – Kladno, stavět se bude prý co nevidět, státní SŽDC má ušetřených 6 mld Kč a musí je mermomocí utratit. Začne se od Kladna. Celková cena rychlodráhy má být cca 36 mld. Kč.

Opravdu nejsou jiná, levnější řešení? Napadají mne hned dvě. Jenže by nebyla tak megalomanská a pokud by se realizovala, nebyly by už tak pádné důvody městské pokladně tak pěkně pustit žilou.

První možnost je prodloužit trasu B ze stanice Zličín podél městského okruhu nebo pod ním a následně podél severojižní ranveje letiště se dvěma až třemi zastávkami: Dědina – Staré letiště – Nové letiště. Výhodou by byla víceméně povrchová technologie (částečně by asi šlo o záhrab) a minimální problém s vlastníky pozemků. Největší výhodou by byla podstatně nižší cena stavby než plánované prodloužení trasy A a také relativně rychlá realizace. Jediná nevýhoda je delší jízda v minutách, přeci jen trasa béčka je do centra o něco delší. Ale pokud někdo sedí několik hodin na letištích a pak v letadle, 10-15 minut navíc ho myslím nechá chladným. Kdo pospíchá, vezme si stejně taxi. Cenu stavby lze odhadnout na cca 15-20 mld. Kč.

Druhá, ještě levnější varianta, je prodloužení tramvaje z Divoké Šárky přes staré letiště k novému terminálu za necelé 2 mld. Kč. Tramvaj by pak vyřešila i dopravu zaměstnanců letiště i doprovodných organizací v jeho okolí. Pomohla by asi i opuštěnému nákupnímu centru Šestka.

Pro úplnost uvádím ještě investiční náklady na 1 km trati:

Metro:                               3000 mil.Kč/km

Tramvajová rychlodráha:    900 mil.Kč/km  (cena TT Hlubočepy - Barrandov)

Klasická tramvaj:                 220 mil.Kč/km  (včetně vozidel)

Zdroj: Studie obsluhy pražské aglomerace VHD

Počítejme tedy spolu – mohli jsme rychle propojit letiště moderním metrem za necelých 20 mld. Kč nebo tramvají za 2 mld. Kč. My jsme se ale rozhodli pro stavbu metra A za minimálně 50 mld. Kč a současně se rozebíhá stavba rychlodráhy Praha-Kladno za 36 mld. Kč. Pro úplnost uvádím, že prodloužení tramvajové tratě z Divoké Šárky do Ruzyně je už také v běhu. Chápu, že se realizují stavby, které znamenají víc než jen propojení ruzyňského letiště s centrem, ale je čtyřnásobná cena skutečně odpovídající? Nevyhazujeme zbytečně peníze?

 

 

Autor: Petr Voříšek | pátek 15.4.2011 20:16 | karma článku: 18,11 | přečteno: 2355x