Sedm kroků k prohloubení krize ve školství
Výzkum PISA upozorňuje na funkční negramotnost žáků, na výrazný pokles znalostí a dovedností v matematice a přírodních vědách. Je zřejmé, že to jsou výsledky reformy, která vyvrcholila rámcovým vzdělávacím programem.
Ministerstvo, které tuto moudrost přivedlo na svět, nemůže dnes přiznat svou chybu. Tomu odpovídá i řešení, které nám nabízí ministr Dobeš. Místo toho, abychom určili příčiny, odstranili je a vytvořili vzdělávací systém odpovídající potřebám doby, zvolíme postup hodný seriálu „Jistě pane ministře“.
- Srovnáme pomocí předražených testů špatně fungující školy (plné znechucených učitelů). O tom, že školy špatně fungují, víme z testu PISA. Otázkou je, proč se výuka zhoršuje? To však testováním žáků nezjistíme.
- Špatné školy zrušíme. (Co když jich je podle testů většina??? Co když budou nejhorší školy soustředěny do jednoho kraje??? Nezhorší pak rušení škol právo občana (žáka) na přístup ke vzdělání? Je to opravdu řešení problémů? Nebo záminka k pochybným úsporám, tak jako optimalizace škol??? )
- Změna financování škol podle toho, jak kvalitně připravují žáky. (Znamená to, že výběrové školy typu gymnázií dostanou více peněz než střední odborné školy? Testy přece jasně ukazují, že žáci gymnázií mají lepší výsledky!!!)
- Redukce byrokracie. (Zatím každá tato snaha situaci zhoršila a byrokratů přibylo. Kolik mělo ministerstvo zaměstnanců v roce 1989 a kolik nyní? Kolik lidí pracuje na odborech školství obcí, měst a krajů ve srovnání s rokem 1989? O kolik se za stejnou dobu zvýšil počet učitelů? O kolik se sníží počet pracovníků ministerstva, měst a krajů poté, co proběhne redukce byrokracie???)
- Kontrola kvality vzdělávání. Tuto kontrolu prováděla kdysi dávno docela kvalifikovaně školní inspekce. Bohužel pak nastala doba, kdy jsme se zhlédli v britském modelu, který nebyl tak propracovaný jako náš. Inspekce přestala kontrolovat to podstatné – vzdělávací proces - a soustředila se na kontrolu dodržování zákona (délka přestávek, správné vyplnění formulářů, řádné vedení předepsané dokumentace atd.). Vrátíme se zpět nebo zřídíme další úřad pro kontrolu kvality?
- Reforma pedagogických fakult. (V tomto bodě plně souhlasím s panem ministrem. Je nutná. Je zde však několik otázek: Kdo reformu asi připraví? Pedagogické fakulty? Ty toho ale o vyučování na školách ví poměrně málo. Má být učitel odborníkem na vyučovací předmět, nebo na formování osobnosti dítěte? Neměli by vyučující budoucích učitelů dělat své doktorské, docentské a profesorské práce v oblasti teorie vyučování daného předmětu? Je ten, kdo o vyučování nic neví, umí jen přednášet (někdy ani to ne) a jaksi hodnotit studenty u zkoušky tím, kdo by měl vést přípravu budoucích učitelů?
- Zvýšit prestiž a ocenění učitelů. (To jsme slyšeli již mnohokrát, ale jak si představuje pan ministr zvyšování prestiže učitelů? Podle sociologických výzkumů je i v současné době dosti vysoká.). Také zrušení tarifů může být dvousečná zbraň. Oblíbenci ředitele mohou být oceněni lépe než trouba, který obětavě pracuje s dětmi a nedělá si reklamu. Také kategorie mužů (živitelé rodin) může být oceňována lépe než ženy. Jak tomu chce pan ministr zabránit? Ředitel školy je podle zákona v podstatě neodvolatelný.
Většina z navržených kroků nehledá příčinu současného trvalého poklesu školství. Proto lze očekávat, že se stav školství bude i nadále zhoršovat. Proto se pokusím v následujících článcích ukázat některé příčiny i možnosti jejich řešení.
Vladimír Vocelka
Hra s ohněm aneb odbory a sociální smír
Včera jsem se díval na televizní pořad Reportéři, kde mne zaujal rozhovor s řeckými občany, kteří se znovu vracejí do Krnova. Jde o potomky řeckých emigrantů z padesátých let, kteří se narodili v Československu a po uvolnění situace v Řecku se vrátili vlasti svých předků. Nyní se opět stěhují zpět do České republiky. Příběh jednoho z nich by mohl být poučný pro nás všechny.
Vladimír Vocelka
Kdo škodí studentům práv v Plzni?
Dnes proběhne v Praze demonstrace studentů Právnické fakulty Západočeské univerzity v Plzni. Jejím cílem je zpochybnit rozhodnutí akreditační komise a donutit ministra školství, aby vydal rozhodnutí, které by popřelo práci akreditační komise. Zkusme se zamyslet nad třemi základními otázkami: Kdo za to může? Kdo vyhraje, když ministr couvne? Jaké řešení je prospěšné pro studenty?
Vladimír Vocelka
Dobře míněná rada ministrovi financí
Ministr financí chce ušetřit na školství 15 miliard a to znamená propuštění 17 000 učitelů. Před několika dny nás také seznámil s návrhem zmrazit důchody. V kontextu s volebními programy koaličních stran je to velmi dojemné prohlášení, signalizující neschopnost řešit racionálně problémy. Téměř všechny volební strany se zaklínaly sloganem: „Děti jsou budoucností národa“ a slibovaly maximální podporu rozvoje školství. Konzervativní strany, zvláště pak ty, které zdůrazňují křesťanský základ evropské kultury, se často ohánějí i úctou ke stáří.
Vladimír Vocelka
Proč upadá kvalita školství?
Deník.cz přinesl článek „Trojčlenka je základ všeho“. Informuje o aktivitě podnikatelů, která chce dosáhnout zlepšení úrovně českého školství. Nepřekvapuje mne, že v čele tohoto rozumného myšlenkového proudu nestojí zástupci pedagogické vědy, ale odborníci z praxe. Česká pedagogika si totiž stále ještě neuvědomila, že se doba změnila. Po roce 1989 se ministerstvu podařilo prosadit „Bílou knihu“ a následně „rámcové vzdělávací programy“, které přenesly odpovědnost za kvalitu obsahu vzdělávání na učitele. Učitel pak místo přípravy na vyučování sepisuje projekty a tvoří rámcové vzdělávací programy, což jsou obory činnosti pro něž nebyl vzděláním připraven. Zbytečně tak přichází o svou tvořivou energii, kterou by účelněji využil při práci se žáky ve třídě. Důsledkem těchto neuvážených změn je výrazné zhoršení výsledků žáků ve srovnávacích testech OECD.
Vladimír Vocelka
Zrušit nebo zachovat speciální školy?
V televizních novinách byla zveřejněna informace o petici na obranu speciálních škol, podepsaná 18 000 lidmi. Speciální školy jsou tradiční součástí školského systému v Českých zemích. Vznikly na základě výzkumů pedagogů a psychologů, opírajících se i o zkušenosti učitelů. Jejich cílem nebyla diferenciace žáků na dobré a špatné, ani zlovolná diskriminace určité skupiny obyvatel, ale snaha pomoci postiženým dětem získat kvalitní vzdělání. Druhým důvodem rozvoje těchto škol byla ochrana postižených dětí před agresivitou spolužáků (dnes ji označujeme jako šikanu), zaměřenou na ty, kteří se něčím odlišují. Přínosem těchto škol je i to, že dávají dětem šanci, prostřednictvím srovnání se spolužáky, vylepšit si sebevědomí a sebeúctu.
Další články autora |
Atentát na Fica. Slovenského premiéra postřelili
Slovenského premiéra Roberta Fica ve středu postřelili. K incidentu došlo v obci Handlová před...
Fico je po operaci při vědomí. Ministr vnitra mluví o občanské válce
Slovenský premiér Robert Fico, který byl terčem atentátu, je po operaci při vědomí. S odkazem na...
Fica čekají nejtěžší hodiny, od smrti ho dělily centimetry, řekl Pellegrini
Zdravotní stav slovenského premiéra Roberta Fica je stabilizovaný, ale nadále vážný, řekl po...
Pozdrav z lůžka. Expert Antoš posílá po srážce s autem palec nahoru
Hokejový expert České televize Milan Antoš, kterého v neděli na cestě z O2 areny srazilo auto, se...
Putinova časovaná bomba. Kadyrov umírá, rozjíždí se krvavý boj o trůny
Premium Ramzan Kadyrov ještě dýchá, v Čečensku se však už začíná hledat jeho nástupce. Naznačují to i...
Řekni, kde ti muži z Gazy jsou. Otazníky ohledně obětí: násobně více dětí a žen
Premium V Gaze je problém, na který upozorňovala už Marlene Dietrichová. Teď si s ní notují demografové a...
Češi umějí vyrobit řadu vojenských dronů. Ale armáda o ně nestojí
Premium Letecká výroba byla v České republice vždy na špičkové úrovni. Menší dopravní letouny, ultralighty,...
Gruzínská prezidentka vetovala „ruský“ zákon. Jde do boje s vládou
Gruzínská prezidentka Salome Zurabišviliová podle tiskových agentur vetovala kontroverzní zákon o...
Izraelský válečný kabinet se bortí. Ganc označil Netanjahuovy plány za fanatické
Člen izraelského válečného kabinetu Benny Ganc v sobotu řekl, že jeho strana přestane podporovat...
Taxátor
ING-FOREST s.r.o.
Praha, Jihočeský kraj, Jihomoravský kraj, Karlovarský kraj, Královéhradecký kraj, Liberecký kraj, Moravskoslezský kraj, Olomoucký kraj, Pardubický kraj, Plzeňský kraj, Středočeský kraj, Ústecký kraj, Kraj Vysočina, Zlínský kraj
nabízený plat:
65 000 - 75 000 Kč
- Počet článků 27
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 2497x