Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Drahá neschopnost úřadů opravovat silnice

Podle odhadů Ústředního automotoklubu, z velké části zbytečné postávání v kolonách z důvodů havárií a oprav komunikací, stálo v roce 2015 řidiče zhruba 118 miliard korun.

I když stojíme se svým automobilem v koloně, paradoxně zvyšujeme HDP. Spalujeme pohonné hmoty, opotřebováváme motor, brzdy... Čerpadláři, automechanici i výběrčí daní se mohou radovat. Škoda, že statistici neuvádí, o kolik by byl HDP vyšší, kdyby se lidé dostali ke svému cíli tak jak si plánovali. Kvalita našeho života určitě trpí. Přicházíme o volný čas, což je vedle zdraví a rodiny to nejcennější co máme. Podle odhadů Ústředního automotoklubu, z velké části zbytečné postávání v kolonách z důvodů havárií a oprav komunikací, stálo v roce 2015 řidiče zhruba 118 miliard korun. Před rokem 1989 jsme čekali v „kolonách“ (frontách) na maso, banány či záchodový papír. Soukromé podnikání a supermarkety vyřešily nedostatek volně prodejného zboží a služeb. Jak je ale zažíváme denně na vlastní kůži, to co zůstalo v „péči“ státu, tam stále vládne socialismus. (Zde jsou související články Opravujeme silnice, držte hubu a krok a Policie musí přestat s blokování dopravy při nehodách).   

Již jsme si zvykli, že při zpoždění v letecké, vlakové a autobusové dopravě provozovatelé vyplácí kompenzace. Je nepochopitelné, že nelze vymáhat náhradu škody i v případě individuální automobilové dopravy. Každá nehoda má viníka a ten by měl mimo jiné platit za zpoždění těm, kteří kvůli němu zůstanou stát v koloně. Pojišťovny by jistě nabídli produkt právě pro krytí těchto škod (vedle povinného ručení). Nevím, proč bych měl bez nějaké kompenzace stát v koloně, kde boural pirát jedoucí v omezení 80 km/hod. svých 130 km/hod.

Do konce roku 2016 ministerstvo dopravy slíbilo (a slib nebyl splněn) zřízení úsekového měření na všech opravovaných dálničních úsecích. Jednak automobily překračující povolenou rychlost v místech dopravního omezení ohrožují stavbaře, zadruhé každá nehoda v takovém místě vede k dlouhodobému zablokování provozu. A opravdu, nejméně havárií na D1 se stalo právě mezi Ostrovačicemi – Kývalkou, kde bylo zprovozněno první úsekové měření. Vše se řeší tak nějak po česku. Teprve na podzim 2016 byla vypsána soutěž na nové radary, aby hned po novém roce ministerstvo dopravy oznámilo její zrušení. Úsekového měření v místech oprav se podle všeho dočkáme na Svatého Dyndy.

Vedle rychlosti automobilů je potřeba měřit i rychlost oprav silnic a dálnic. Veřejnou kontrolu ale znesnadňuje nedostatek informací. Smlouvy o dílo, harmonogramy prací, stavební deníky, záběry kamer a dronů proto patří povinně na internet, ať si odborníci počtou a vyvrátí tvrzení, že nelze stavět rychleji. Nejvíce tajnůstkářské, bezohledné a arogantní jsou v tomto ohledu kraje a obce. Svěřené území považují za pašalik, kde platí „my to tady zavřeme a vy jste nám úplně lhostejní“. Například Jihomoravský kraj „řízený“ Michalem Haškem způsobil v roce 2015 naprostý kolaps dopravy v jižní části Brna (a nejen tam), kdy řidiči vyjížděli z nákupního centra Olympia 5 hodin (článek zde). Pro ty kdo nejsou z Brna, představte si, že byste stáli 5 hodin v koloně na výjezdu z OC Černý most (Praha) nebo OC Karolina (Ostrava). Ve srovnání se samosprávami představuje státní Ředitelství silnic a dálnic průzračnou studánkou a vzor ohleduplnosti.  

Když projíždíme kolem „opravovaného“ úseku, kde je pusto a prázdno, tak viníkem určitě nejsou stavební firmy, ale výhradně investor. Ministerstvo dopravy přiznalo, že nedokáže (je neschopné) uzavřít smlouvy, které by stavbaře donutily pracovat na dvě směny. O třetí směně ani neuvažuje a vymlouvá se, že práci v noci nepovolí stavební úřady. To není pravda. Při opravě dálnic určitě nevzniká větší hluk, snad s výjimkou drcení starého povrchu, než při jejím běžném provozu. Kromě toho jsou autostrády již ze své podstaty vzdáleny od obytných zón a opatřeny protihlukovými stěnami. Mimochodem, existují příklady, že ani v noci se nemusí stavby zastavit. Rozebírání mostů na D 1 se dělo v noci a pokládka nových dálničních povrchů probíhá také 24 hodin denně. Všechno jde, jenom chtít. Měřítkem kulturnosti státu je, jak se chová k volnému času občanů.

(vyšlo v MF Dnes 26.1.2017)

Autor: Vilém Barák | pondělí 30.1.2017 18:04 | karma článku: 22,43 | přečteno: 699x
  • Další články autora

Vilém Barák

Pro republikány Trump musí být prezidentem, i kdyby USA i svět měli zhynout

Názory Donalda Trumpa konvenující s míněním běžných Američanů, blokování pomoci Ukrajině kvůli intrikám jeho věrných, nutnost potupného škemrání Evropy za schválení pomoci, to vše vede k závěru, že na USA se již nedá spolehnout.

29.4.2024 v 10:46 | Karma: 12,98 | Přečteno: 283x | Diskuse| Politika

Vilém Barák

Vzýváním míru se přivolává válka

Andrej Babiš a Alena Schillerová jasně říkají, že jsou proti posilování obranyschopnosti Česka a přípravám na vojenské ohrožení, nesouhlasí s dodržení spojeneckých závazků ve výdajích na obranu nebo s vojenskou pomocí spojencům.

17.4.2024 v 16:56 | Karma: 38,90 | Přečteno: 2750x | Diskuse| Politika

Vilém Barák

Proč ANO nehlasovalo pro usnesení o bezpečnostních hrozbách

Poslanecká sněmovna 20. března 2024 schválila usnesení k bezpečnostním hrozbám pro Českou republiku. Hnutí ANO pro toto usnesení nehlasovalo.

10.4.2024 v 13:28 | Karma: 20,13 | Přečteno: 669x | Diskuse| Politika

Vilém Barák

Výzvy, aby Ukrajina jednala o míru jsou pobídkami ke kapitulaci

Během více než dvou let trvání války mezi Ruskem a Ukrajinou se objevují názory, že je nutné zastavit boje a uzavřít příměří, které by umožnilo zahájit jednání o míru. Na první pohled jde o dobrý plán, tak co tomu brání?

4.4.2024 v 17:00 | Karma: 27,19 | Přečteno: 840x | Diskuse| Politika

Vilém Barák

Nejsou „zemědělci“ jako zemědělci

Pěší demonstrace na Václavském náměstí sebou nese riziko, že se pár stovek účastníků vystaví posměchu. Když se stejný počet „demonstrantů“ posadí do traktorů, města včetně Prahy kolabují, účinek je o několik řádů vyšší.

25.3.2024 v 16:46 | Karma: 16,34 | Přečteno: 516x | Diskuse| Politika
  • Nejčtenější

Nahá umělkyně za zvuků techna házela před dětmi hlínou. Už to řeší policie

3. května 2024  10:10,  aktualizováno  13:43

Policie prošetřuje vystoupení, ke kterému došlo na Akademii výtvarných umění (AVU). Umělkyně a...

Stovky amerických obrněnců se v řádu dnů nepozorovaně přemístily do Česka

2. května 2024  17:21

Několik set vozidel americké armády včetně obrněnců Bradley nebo transportérů M113 se objevilo ve...

Německo je otřeseno. Přišel brutální útok na politika, pak následoval další

4. května 2024  17:40,  aktualizováno  21:09

Na lídra kandidátky německé sociální demokracie (SPD) v Sasku do evropských voleb Matthiase Eckeho...

Auto vyjelo z vozovky a srazilo tři lidi. Žena zemřela, dvě vnučky jsou zraněné

2. května 2024  16:40,  aktualizováno  3.5 12:38

Osobní auto srazilo dnes odpoledne v Čáslavicích na Třebíčsku ženu a dvě děti. Žena srážku...

Vyváděla strašné věci. Zahradil označil Jourovou za nejhorší z eurokomisařů

4. května 2024

Premium Když Česko vstoupilo 1. května do Evropské unie, byl tam matador ODS Jan Zahradil kooptován...

Evropa potřebuje migrační pakt, míní Jourová. Je špatný, reagovala Pošarová

5. května 2024  14:47

Místopředsedkyně Evropské komise Věra Jourová uvedla, že Evropa nezvládá migraci a proto potřebuje...

Izrael zavřel hraniční přechod do Pásma Gazy. Humanitární pomoc tam končí

5. května 2024  14:36

Izraelská armáda v neděli oznámila, že po ostřelování uzavírá hraniční přechod Kerem Šalom, určený...

Nemít nohu nevadí. Hendikepovaní soutěží s „normály“, občas je i drtí

5. května 2024  14:05

Ty příběhy přináší téměř každý podobný závod a dá se očekávat, že je bude mít i právě skončený...

Americké chytré bomby na Ukrajině hloupnou. Na řešení se pracuje

5. května 2024  13:53

Americké vojenské letectvo podniká kroky proti ruskému rušení signálu GPS, které vážně ovlivnilo...

10 nejčastějších podvodů na internetu: Dokážete ochránit sebe i svou rodinu?
10 nejčastějších podvodů na internetu: Dokážete ochránit sebe i svou rodinu?

V digitální éře, kde technologie proniká do všech aspektů našich životů, se také zvyšuje riziko podvodů. Od falešných e-mailů a inzerátů až po...

  • Počet článků 291
  • Celková karma 22,90
  • Průměrná čtenost 2227x
Každý má právo hledat své štěstí, pokud to není na újmu jiným lidem. Vycházím ze zásady, že stát je tu pro občana a nikoliv naopak. Každý z nás má právo hodnotit, zda pravomoci vykonávané státem by nešly vykonávat lépe nebo jinak, například zda je nevrátit občanům. Neustále je třeba hledat, jak věci dělat levněji, rychleji, přesněji, prostě efektivněji.

Seznam rubrik