Máj - taháky k maturitě
Ukázka
Za růžového večera pod dubem sličná děva sedí,
se skály v břehu jezera daleko přes jezero hledí.
To se jí modro k nohoum vine, dále zeleně zakvítá,
vzdy zeleněji prosvítá, až v dálce vbledé jasno splyne.
Po šírošíré hladině umdlelý dívka zrak upírá;
po šírošíré hladině nic mimo promyk hvězd nezírá;
Dívčina krásná, anjel padlý, co amarant na jaro svadlý,
V ubledlých lících krásy spějí. Hodina jenž jí všecko vzala,
ta v ústa, zraky, čelo její půvabný žal i smutek psala.
Nejdříve pojmenujte druh a žánr uměleckého díla: lyricko-epická básnická skladba s romantickou zápletkou.
Charakterizujte postavy:
Začněte ukázkou na pracovním listě, tuto najdete hned v prvním zpěvu. Vysvětlete, proč je Jarmila zoufalá – čeká na milého, který už nikdy nepřijde, protože zavraždil jejího svůdce, který byl náhodou i jeho otcem. Tím jste charakterizovali i „strašného lesů pána“ Viléma - romantismus měl v oblibě vyděděnce všech kategorií. I Jarmila podléhá romantickému stereotypu: muže lákaly buď nedostupné chladné krásky, padlé dívky (bylo nutné pomstít jejich čest, nikoli se s nimi oženit) nebo umírající labutě. Jarmila vyslechne zprávu o popravě a pak už zašumí jen „temný vody klín“.
Určete prostředí, v němž se odehrává děj:
Tragický příběh se odehrává na Máchově jezeře pod Bezdězem. Líčení přírody, používání barev a jemných odstínů je to nejkrásnější, co nám Máj nabízí.
Charakterizujte výstavbu textu a pohovořte o vyznění básně – můžete přidat i vlastní názor:
Předzpěv, čtyři zpěvy a dvě intermezza. V prvním zpěvu je shrnut děj, ve druhém se Vilém připravuje na popravu, rekapituluje život, aniž by litoval svého činu, ve třetím, nejobraznějším, je popraven a jeho tělo se vrací „v kolébku svou hrob svůj, matku svou…“ Ve čtvrtém se básníkův lyrický subjekt ztotožňuje s Vilémovým a Jarmiliným bolem a vyřizuje si účty s celým světem. Popřemýšlejte o předzpěvu, zřejmě ironickém. Možná najdete spojitost s verši v závěru básně: „Bez konce láska je!-Zklámánať láska má.“ Ty bohužel ironicky míněny nejsou. Brzy nato Mácha zemřel. Také vás mrazí?
Rozbor jazykových zvláštností
V ukázce se sluší najít obrazná pojmenování. Určitě si všimněte hry barev – růžový večer (básnický přívlastek-epiteton), modro se vine (metafora); obratů: hvězdy zírají (personifikace), anjel padlý (metonymie);,hodina vzala (synekdocha). Nezapomeňte na Máchovu zvukomalbu (onomatopoie) a oxymóron (zbortěné harfy tón).
Kontext (literárně-historický a tematický)
Můžete hovořit o Máchovi a českém romantismu (třeba Erben psal Záhořovo lože jako polemiku s Májem). Můžete pohovořit o romantismu obecně. Existuje také kontext tematický: konflikty synů a otců (Zeus, Oidipus, rytíř Ivanhoe, později Karamazovi a z nových děl film Magnólia) či jiní odsouzenci před popravou (v Camusově Cizinci, Nabokovově Pozvání na popravu nebo Zelené míli). .
Psáno pro MF Dnes a (nejen mé) studenty.
Veronika Valíková Šubová
Lékaři si zaslouží naše uznání, úctu, lásku...
...dostatek volného času aby jim nehráblo, a dostatek peněz, aby nám dlouho vydrželi. Protože mít kolem sebe dobré lékaře, to je zázrak a štěstí! Kdo takový zázrak potkal v nejtěžších chvílích života, pamatuje si to nadosmrti.
Veronika Valíková Šubová
Hlášení o fenoménu „dezolát“ v literatuře
Antigona, Sókratés, Kristus, svatý František, Dante Alighieri, Francois Villon, William Shakespeare, Karel Havlíček Borovský, F. M. Dostojevskij, W. Churchill... Jsou důvěryhodní? Můžeme se spolehnout na jejich hodnotový systém?
Veronika Valíková Šubová
Kdo se má v těch dezolátech vyznat?
Jak má prostý člověk vědět, kdo je "dezolát?" Jak se má vyznat v "dezolátní sféře", pokud ji pravidelně nesleduje? A znali umělci v roce 1977 při podpisu "anicharty" text Charty 77 a všechny její signatáře?
Veronika Valíková Šubová
Kristýnka
Tak mojí Kristýnce už je dvacet pět let. Narodila se první neděli adventní, kolem desáté ráno, v roce 1998 ve slavné porodnici Nábřežní, a když ji Čaroděj vytáhl z břicha ven, suše poznamenal:„Nojo, je to kočka.“ A kočkou zůstala.
Veronika Valíková Šubová
Moje prodloužená stávka
Tento týden oficiálně opustím střední školství. Možná načas, možná natrvalo. Učila jsem od roku 1990 a s výjimkou desetileté mateřské a covidové pauzy jsem téměř každý rok do nějaké školy „chodila“. Letos mi došla motivace.
Další články autora |
Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici
Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...
Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů
Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...
Zemřel bývalý místopředseda ODS Miroslav Macek. Bylo mu 79 let
Ve věku 79 let zemřel bývalý místopředseda ODS a federální vlády Miroslav Macek, bylo mu 79 let. O...
Moskva se chlubí kořistí z Ukrajiny: Abramsy, Leopardy i českým BVP
V Moskvě ve středu začala výstava západní vojenské techniky, kterou používá ukrajinská armáda a...
To nemyslíte vážně! Soudce ostře zpražil bývalého vrchního žalobce
Emotivní závěr měl úterní jednací den v kauze údajného „podvodu století“, v němž měly přijít tisíce...
Pavel zkritizoval všechny. Nefér jsou Babišova slova i kampaň SPOLU, míní
Kampaň, která dělá z hnutí ANO zastánce ruských zájmů, je podle prezidenta Petra Pavla stejně nefér...
O menopauze musíme mluvit, burácela herečka Halle Berry před Kapitolem
Slavná herečka Halle Berry se zapojila do americké politiky, když podpořila senátorky snažící se o...
Sluší se, aby zaměstnanec věděl, proč je propouštěn, řekl Juchelka
Poslanci se přeli o změnu zákoníku práce. Opozici se ho nepodařilo vrátit vládě k přepracování....
Proč mají Japonsko a Indie problémy? Protože jsou xenofobní, kázal Biden
Americký prezident Joe Biden označil Japonsko a Indii za „xenofobní“ státy, které nevítají...
- Počet článků 461
- Celková karma 25,74
- Průměrná čtenost 1708x
Knihy:
Soukromý nebe (2004) - pohádka o jedné krásné porodnici, rizikových těhotenstvích a lásce v mnoha podobách. A o Čaroději Gralovi, který v té porodnici pomohl mnoha budoucím maminkám.
Češtinářky 1. 9. 2022
Češtinářky jsem psala od roku 2014 do roku 2021. Snad je to román o českém školství, učitelích studentech a literatuře. A témata? Zásadní - láska, přátelství, souboj jedince s mocí a systémem a reakce nadřízených (mobbing a bossing)... V knize si nejvíc cením hovorů o literatuře ve třídách - ani jsem si nemusela moc vymýšlet, moji bývalí studenti vědí. Nejvíc jsem se bála při psaní kapitol o čertech a ďáblech a při učitelských poradách. Nejvíce jsem hlídala slůvka při rozhovorech s Čarodějem. A nejvíc jsem se nadřela při komponování věrohodné Kristovské paralely. Inspirací k ní mi byl skutečný příběh z jednoho gymnázia na Moravě.
Dost jsem si vymýšlela. Ale situaci v českém školství jsem snad zachytila podle svého nejlepšího vědomí a svědomí.
Kdo se odchyluje, musí často z kola ven. Boj se systémem bývá fatální. A v posledních letech se to zhoršuje...
Moje stránky:
https://www.cestinarky.cz/
mail: ver.valikova@seznam.cz
Seznam rubrik
- Kámošky
- Ženy a muži
- Časové a příležitostné
- Bezpečné místo k nadechnutí
- Porodnice a Soukromý nebe
- Škola a maturita
- Literární seminář pro oktávy
- Děti a Sešívané léto
- NEVERMORE
- Moře a další lásky
- PPP - Proti předčasným porodům
- Rodinka jak ze Shakespeara
- Taháky k maturitě
- NE! plošné střídavé péči
- Zvířátka
- Povídky