Přibývá, nebo ubývá věřících? A co je dobře a co je špatně?
Vztah lidí k víře, náboženství a církvím je velmi zajímavé sociologické téma i obecný společenský element, který více či méně přesahuje, či přesahovat může do prakticky veškerých lidských činností a jakékoli problematiky. Náboženství živené lidskou vírou a často reprezentované církvemi zásadně ovlivňovalo dějiny a mělo – mnohde stále má – zásadní vliv na společenské uspořádání.
Je logické, že pohledy na tuto problematiku se různí. Mimo jiné na to má vliv orientace autora každého takového pohledu. Jako bezvýhradný ateista mohu objektivně vnímat historickou roli náboženství, mohu k jeho dobrým počinům vyjadřovat úctu a mohu deklarovat absolutní respekt k privátní lidské víře, ale jen velmi těžko mohu vnímat v této době a na tomto místě náboženství jako projev pokroku či jakéhokoli jiného společenského progresu.
Kritici takového postoje by nepochybně namítli, že ve vyspělých a demokratických zemích se vesměs náboženství prezentuje pozitivně a principy víry mohou činit lidi lepšími. V obecné rovině bych si nedovolil takový názor zpochybňovat, nicméně veškeré pozitivní lidské konání spojované s vírou a náboženstvím je bezpochyby možné činit i z jiných než náboženských pohnutek. S obsahem biblického desatera se přeci mohu ztotožnit na základě obecných etických norem a činí tak zcela normálně i vyznavači jiných náboženství i nevěřící. Stejně tak lze bez církví a náboženství provozovat charitu, péči, specifické vzdělávání a podobně.
Veškerá náboženství jsou zásadním způsobem spojená s tradicí, respektive mnohé tradice mají náboženský podtext. Domnívám se, že všechny kulturní, historické a umělecké aspekty náboženství nemusí mít v zásadě nic společného s vírou a náboženským přesvědčením, a ani mnohé náboženské rituály a s nimi spojená symbolika takový postoj nemusí vyjadřovat. To je právě ona tradice, která je nedílnou součástí každé příslušné kultury. Neinformovaný pozorovatel tak může mylně různé náboženské aspekty, symboly či rituály považovat za projev víry a náboženského přesvědčení, přičemž jde „pouze“ o projevy příslušné tradice.
Naopak víra a zbožnost se vůbec nemusí nikterak okázale prezentovat. Upřímná víra v boha nemusí být spojena s žádnými rituály, nebo takové rituály může věřící provádět zcela privátně. Na základě čeho pak vztah lidí k bohu, k náboženství a k církvi měřit? Religiozita není to samé, co spiritualita. Po době nesvobody, která se projevovala i nesvobodou náboženskou se u nás zcela zásadním způsobem počala projevovat religiozita, ale nemyslím si, že by se s ní v ruku v ruce rozvíjela i spiritualita. Docela těžko si dovedu představit, z jakých důvodů by se to mohlo stát. To ovšem vůbec neplatí pro jakousi alternativní spiritualitu, kterou lze zjednodušeně nazvat třeba ezoterikou, a která má mnoho podob a projevů a často specifickým způsobem zapracovává prvky různých náboženství, respektive náboženství vnímá jako nějaký specifický projev čehosi nadřazeného.
Obecně nahlížím na ezoteriku daleko kritičtěji než na náboženství. Bude to asi tím, že z ní v mnoha projevech cítím určitý kalkul, který je jakékoli upřímné víře úplně cizí, a také zcela odmítám snahu jakoukoli víru stavět na racionální vědecké bázi, o což se snaží nejen různé ezoterické alternativy, ale i některé církve či sekty. Ovšem i člověk, který je nositelem určitého „nenáboženského“ přesvědčení se může prezentovat jako věřící. Přiznám se, že je pro mě bigotní náboženská představa „fousatého dědečka na mráčku“ přijatelnější než rádoby hlubokomyslná vyjádření víry třeba v podobě konstatování, že existuje něco, „co nás převyšuje, přesahuje a řídí naše kroky“. Myslím si, že víra v něco fantastického je smysluplnější než víra „v něco nevím co“.
Pokud jste se dočetli až do těchto míst a čekáte nějakou pointu, tak vás musím zklamat. Snad jenom si na závěr dovolím konstatovat, že kvalitativně i kvantitativně hodnotit víru a náboženské přesvědčení je zcela absurdní. Měřit se do jisté míry dá jen ona religiozita, a smysl takového počinu lze patrně obhájit jen tehdy, když počne náboženství působit na sekulární principy, tedy když opustí své místo ve společenské nadstavbě a začne vytvářet společenské či dokonce právní normy zcela jiného druhu, než jsou ty obecné a obecně akceptovatelné.
Takový stav většině lidí evokuje problematiku islámu, ale obecně se to týká jakéhokoli náboženství, které v nějaké radikálnější či jen zásadnější podobě působí na společnost, a to zvláště na společnost, která takový přístup většinově neakceptuje nebo je v tomto ohledu rozpolcena. Je to obraz mediálně frekventovaných muslimských diaspor v západní civilizaci, ale třeba i katolického Polska, ve kterém jsou aktuálně některé sekulární principy zpochybňovány.
Nemyslím si, že by bezbožnost měla v našem prostředí nějaký devastační společenský vliv a nemyslím si ani, že by nás zbožnost měla přivést k nějakým středověkým náboženským náhledům a normám. Myslím si naopak, že náboženství i většina církví působí v naší společnosti pozitivně a platí to jistě i na mnohých jiných místech. Jsou ovšem i země a místa, kde vliv církve i různých náboženství působí zcela opačně, a proto mi přijde docela dobré se nad touto problematikou občas zamyslet.
https://cs.wikipedia.org/wiki/N%C3%A1bo%C5%BEenstv%C3%AD_v_%C4%8Cesku
Jiří Turner
Neříká se impotent, ale nesouložící

Vlastně už ani to není dostatečně korektní, proto je doporučováno zvolit obrat „člověk, který nesouloží“, přičemž je nepatřičné řešit, zdali nemůže, nechce nebo nemá s kým.
Jiří Turner
Kdyby byla Morava, jako je Česko…

...ale že je Morava malučká...Jak ale malučká vlastně je? Kde jsou tedy ty historické zemské hranice mezi Čechami a Moravou a záleží vůbec na tom?
Jiří Turner
Je příroda místem extrémně nebezpečným?

Mohlo by se zdát, že ano. Medvědi, vlci, divocí kanci, hadi, štíři, pavouci, jedovatí brouci a ploštice, včely vosy, sršně, klíšťata, komáři a teď navíc i „mozkožrouti“.
Jiří Turner
Elektocyklofašismus

Každý má přece právo dostat se tam, kam se dostat chce. Nevyjdeš tam? Nedojdeš tam? Nedojedeš tam na kole? Nesmíš tam jet autem? Nevadí, máš přeci elektrokolo!
Jiří Turner
Pevnosti

Bylo jich naplánováno celkem 17 a v různé fázi rozestavěnosti jich existuje 9: Smolkov, Šibenice, Hůrka, Bouda, Adam, Hanička, Skutina, Dobrošov a Stachelberg.
Další články autora |
Obří výpadek elektřiny ochromil velkou část Česka. Energetici řekli příčinu
Sledujeme online Velkou část Česka včetně Prahy a dalších velkých měst postihl masivní výpadek proudu. Bez elektřiny...
A modré přilby jen přihlížely... Fotka ze Srebrenice dodnes straší Nizozemsko
Seriál Nizozemští vojáci sedí na střeše obrněného vozidla, vedle sebe modré přilby. Pod nimi stojí tisíce...
Plovoucí bary a „nepřevratitelný“ raft. Na Vltavě kvete zvláštní vodácký byznys
Je deset hodin ráno a na jezu v Herbertově, dva kilometry po Vltavě od Vyššího Brodu na jihu Čech a...
Proslavily ji šaty z minerálky. Topmodelka z ikonické reklamy se vrátila do Varů
Michael Douglas, Dakota Johnson, Peter Sarsgaard. Celá řada hvězd a celebrit ozdobila letošní...
OBRAZEM: Stano odhalil Bartoškův poslední portrét. Dakota si napravila reputaci
Jak naposledy zvěčnil renomovaný fotograf Tono Stano Jiřího Bartošku, se můžete jít podívat do...
Rusko opět zaútočilo na Kyjev drony a balistickými raketami, dva lidé zemřeli
Sledujeme online Dva lidé zemřeli v pátek nad ránem během ruských útoků na Kyjev. Na sociální síti Telegram o tom...
Velmi náročný rok, Rusko verbovalo agenty na sabotáže, píše BIS ve výroční zprávě
Bezpečnostní informační služba (BIS) zveřejnila výroční zprávu za loňský rok. „Rok 2024 patřil v...
Když zpěvák Rammstein sejde z pódia, je to jiný člověk, říká ředitel Masters Of Rock
Kolem dvaceti tisíc fanoušků tvrdé rockové a metalové hudby dorazí na festival Masters of Rock,...
Ministr vnitra Rakušan svolal tiskovou konferenci, měl by mluvit o kyberútoku
Ministr vnitra Vít Rakušan (STAN) svolal na čtvrteční poledne tiskovou konferenci. Jejím tématem by...

Akční letáky
Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!
Seznam rubrik
- Cesta kolem Česka
- Tenkrát na blízkém Východě
- Komentáře, úvahy a glosy
- Próza
- Poezie
- Básnická abeceda
- Limeriky a jiná satira
- Zápisník přírodouzpitce
- Eseje a fejetony
- Recenze, medailony, historie
- Průvodce dospívající dívky
- Pes by to nežral
- Antické frazémy
- Biblické frazémy
- Brdské historky
- Podbrdské historky