Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

O romské identitě (existuje vůbec?)

Několik posledních článků redaktora MF Dnes Patrika Bangy vyvolalo velký rozruch nejen mezi čtenáři blogů na Idnes. Pan Banga v podstatě obvinil český stát z toho, že způsobil současnou vysokou kriminalitu romského etnika u nás tím, že neřešil jeho zaměstnanost. Z jeho článků rovněž vyplynulo, že by zřejmě přivítal státní paternalismus, tj. aby stát vzal do vlastních rukou nejen péči o vzdělání, ale rovnou výchovu svých občanů jako takovou. Pravděpodobně mu ale vůbec nedochází, že taková forma státního paternalismu je obvyklá jen v totalitních společnostech – a je lhostejné, jsou-li založené na bázi komunismu, fašismu, nebo národního socialismu (případně na nějaké náboženské doktríně, jako státy, v nichž je povinné jediné státní náboženství, jako tomu bylo v katolických zemích pod nadvládou Habsburků v 17. a 18. století či dodnes v islamistických státech afrického Sahelu či Blízkého Východu). Je tedy na místě otázka – chtěl by pan Banga, aby se u nás obnovila totalitní společnost?

Minulý pátek jsem se zúčastnil zajímavé besedy s paní doktorkou Evou Davidovou, etnografkou a socioložkou, jež se dlouhodobě věnuje výzkumu této menšiny a jejíž pohled je zcela prostý jakéhokoli idealizování a falešných představ o ní. Z diskuze vyplynulo, že největší problém současných Romů pochází zřejmě z naprosté ztráty jejich identity, jež má počátek v komunistickém Československu. Tehdy jim totiž bylo znemožněno vykonávat jejich tradiční řemesla a stát zakázal jejich kočování. Mezi naší veřejností je dnes málo známé, že řemesly (kovářství, kotlářství, hrnčířství, drátenictví, výroba a ostření nožů apod.) se po staletí živila jejich naprostá většina, usazená od 14. - 15. století v podhradí a u měst na Slovensku, odkud postupně migrovali do Čech a dále do západní Evropy.

U početně menší skupiny „olašských Romů“ stát zlikvidoval jejich vozy a zrekvíroval jejich koně – tedy základ jejich kočovného života, na podkladě zákona č. 74/1958 o trvalém usídlení kočujících osob. Tato státní politika vedla zejména u původní již nekočovné většiny k jazykové integraci s většinovou populací a k postupné ztrátě schopnosti používat v živém styku svůj původní jazyk – romštinu. V prostředí českých měst se postupně rozpadl jejich rodový systém a rovněž systém jejich hodnot. (Někoho to možná dnes překvapí, ale Romové měli velmi rozvinutý smysl pro manželskou věrnost, opravdu se s láskou starali o své děti a velký respekt u nich měla starší generace – o své prarodiče se uměli vždy postarat. Existoval také u nich rozvinutý respekt k autoritám – vůdcům jednotlivých rodů, jejichž rozhodnutí platila jako zákon.)

Rozptýleni v anonymním prostředí českých měst si Romové osvojili všechny nešvary, spojené s moderní městskou civilizací a opustili to dobré, co si mohli převzít od svých předků. O tom, že dnešní příslušníci tohoto etnika ve své většině nechtějí být identifikováni jako Romové, dostatečně svědčí statistiky sčítání lidu i výzkumy etnografů.

Jak se vlastně tedy dnes tvoří etnická identita Romů? Michael Stewart napsal na základě terénního výzkumu prováděného ve státech střední a východní Evropy: „Má dlouhodobá zkušenost z Maďarska a kratší výlety po jiných místech východní Evropy mě přesvědčily, že s výjimkou vzdělaných cikánských intelektuálů, kteří působí v romských politických stranách, Romové etnickou totožnost nemají. Romové totožnost konstruují a neustále prepracovávají v přítomnosti v rámci vztahů s významnými druhými - není to pro ně něco zděděného z minulosti. U Romů, které jsem v Harangos znal, neležel základ jejich sociální koheze ani ve snu budoucího spojení jejich národa, ani v mytologii společných předků. Díky jakési vnitřní emigraci si vytvořili místo jen pro sebe, kde se cítili doma, sociální prostor upravený podle jejich vlastní etiky příbuzenství.“

Stewart myšlenku prézentního charakteru romské kultury podporuje analýzami jednotlivých prvků v romské kultuře, jako je systém příbuzenských vztahů a oslovování, kde je patrný důraz na horizontální vztahy (všichni jsou „bratři" a „sestry"), způsob nabývání a používání osobních jmen nebo proklamovaná znalost romštiny jako nositele romské identity v dané skupině Romů (komunikační jazyk, který je přitom zcela neliterární, rovněž vytváří výhradně horizontální vztahy). „Sdílení aktivit, jídla, oblečení a jazyka tak bylo formou nepřetržité vzájemné výchovy, neustálého znovuobjevování bytí" .

Stewart popírá jakékoliv neměnné prvky nebo struktury, které by tvořily romskou kulturu (ať už chápanou lokálně nebo univerzálně), identita je formována na základě skupinové soudržnosti, zvyků, norem a hodnot ve skupině vyžadovaných a realizovaných, a v opozici k majoritě (vymezení se vůči ní). Kulturní obsahy, které takto chápané romství naplňují, se mohou libovolně měnit, ale smysl pro identitu a soudržnost skupiny (rodiny, rodu, fajty.. .) zůstává... (u nás to platí jen pro skupiny olašských Romů)

Dr. Davidová nazývá Romy „dětmi chvíle“, lidmi, kteří myslí jen na okamžité uspokojení svých (většinou tělesných) potřeb. Z toho plyne i jejich nízké hodnocení vzdělání, protože nepřináší okamžitý návrat vložené investice. Proto snahy o povznesení Romů propagováním vzdělání málokdy dopadají na úrodnou půdu (a proto také měla malý dopad mezi Romy Matice Romská, kterou založil vzdělaný básník Vlado Oláh, můj blízký přítel). Často se proto stává, že mnoho Romů, kteří navzdory všem předsudkům (jak ze strany svých rodin, tak většinového prostředí) dosáhnou vysokoškolského vzdělání, dává přednost integraci ve většinové společnosti a nemají touhu se k svým kořenům hlásit.

Veliký potenciál ale Eva Davidová vidí (a s ní také já) v probíhajícím křesťanském probuzení mezi Romy na východním Slovensku, které opravdu proměňuje jejich komunity – v oblasti kde Romové tvoří téměř 20% populace. Potvrdila z vlastní zkušenosti (byla tam nedávno pozvaná, aby byla kmotrou jednoho děvčátka), že zde téměř vymizel alkoholizmus, mnozí velmi omezili kouření a že jsou vedeni k tomu, aby pracovali. Dokonce i romští lichváři zde odpouštějí dluhy svých dlužníků. Dr, Davidová také zmiňovala, že členové zdejších křesťanských sborů skládají originální duchovní písně, které mají romské texty a připomínají černošské spirituály...

Podobně by duchovní probuzení snad pomohlo proměnit a povznést sociálně vyloučené komunity Romů v českých zemích (v Čechách, na Moravě a v Slezsku) jak se už částečně děje v Brně na Cejlu a v Chebu.

Pozn. V Brně nějakou dobu působí romský křesťanský sbor:

http://sites.google.com/site/romabaptiste/

O romských sborech na Spiši:

http://www.rozhlas.cz/nabozenstvi/zpravy/_zprava/romove-na-spisi-horlivi-krestane--503635

 

 

Autor: Martin Pinc | úterý 8.5.2012 13:30 | karma článku: 18,53 | přečteno: 2158x
  • Další články autora

Martin Pinc

Chytré mobily = hloupé děti

Všechny děti dnes touží po „chytrých dotykáčích“, většina (především z měst) je už má. Nemohu si pomoci, ale nemohu nevidět velký podíl těchto mobilů na ohlupování a obecně „kažení“ dětí. Zatímco dříve si děti hry vymýšlely a společně hrály, dnes jim k uspokojení stačí mačkat tlačítka na svém mobilu. Nyní dětskou kreativitu vystřídali vývojáři her, a tak jsou děti schopny trávit denně hodiny ve virtuálním světě. Protože hitem dne je být ustavične „online“, nemusí se dnes děti ani učit. Stačí, když si téma domácího úkolu najdou na „netu“ a opíší (většinou i s „chlupama“). Moje dcera, která také po chytrém androidím mobilu touží, se mi přiznala, že mnoho jejích spolužáků používá své mobily ve škole místo taháků. Jsou mezi nimi i takoví, kteří už vůbec nepokládají za nutné se připravovat na školní písemky – odpovědi na otázky z testů hledají online během jejich psaní – přičemž využívají školní wi-fi síť. Jsou-li vyvoláni k tabuli, ukáže se samozřejmě, jak jsou dutí, ale to „neřeší“. Nechci ovšem v této souvislosti přehlížet podíl na tomto stavu věcí ze strany nás rodičů, kteří na děti často nemáme čas (nebo nejsme ochotni si jej udělat) – často ze stejných důvodů – protože sledujeme své programy v televizi, nebo rovněž bloumáme ve virtuálním světě internetu.*

19.2.2013 v 12:30 | Karma: 45,21 | Přečteno: 12199x | Diskuse| Společnost

Martin Pinc

Václav Klaus pro Do Rzeczy

Na rozdíl od různých glosátorů a pisálků jsem si přečetl celý rozhovor prezidenta Klause s polskými novináři - je všem čtenářům k dispozici na jeho webových stránkách (http://www.klaus.cz/clanky/3302). Jak se mi zdá, nikoli zanedbatelná část naší novinářské obce je zaúkolovaná v hledání čehokoli negativního, co jsou na našem dosluhujícím prezidentovi schopni nalézt. A tak se z tohoto obsáhlého rozhovoru chopí jen jeho stručného hodnocení působení Václava Havla a snaží se je prezentovat jako hanobení jeho „svatého“ odkazu.

12.2.2013 v 9:10 | Karma: 44,76 | Přečteno: 9993x | Diskuse| Politika

Martin Pinc

Jak se Češi změnili za sto let

Čtu teď po mnoha letech s velkým potěšením spisy Jindřicha Šimona Baara, spisovatele, kterého jsem si dávno zamiloval díky jeho „venkovské idyle“ Jan Cimbura. Mezi jeho spisy mne v poslední době zvláště zaujala „kněžská idyla“ Holoubek – obraz ideálního kněze, působícího na českém venkově na přelomu 19. a 20. století. Baar do úst svého hrdiny vkládá své představy a názory na tehdejší společenskou situaci. Kniha také reflektuje na postojích a zkušenostech kněze Holoubka skutečnost, že J. Š. Baar se angažoval v programu Katolické moderny a byl rovněž velmi aktivním členem Jednoty katolického duchovenstva. Velká část knihy se odehrává ve (fiktivní) polabské vesnici Třeštice, kde farář Holoubek soustavně narážel na vlažnost, ignoranství či přímo odpor obyvatel zdejší farnosti. Jejich chrarakteristickým představitelem byl „pokrokový a vzdělaný“ zámožný statkář Boháč, starosta obce Třeštice, s nímž vedl následující polemiku:

6.2.2013 v 17:00 | Karma: 23,73 | Přečteno: 1141x | Diskuse| Kultura

Martin Pinc

Moc bezmocných – v dnešní realitě

Přečetl jsem si dnes po dlouhé době znovu Havlovu Moc bezmocných a náhle jsem si uvědomil, že by náš první prezident vlastně mohl mít z volebních výsledků 1. přímé volby prezidenta ČR radost. Copak není vzpoura většiny lidí vůči vůli a nátlaku „mravní a intelektuální elity národa“, té většiny, která je tradičně zdeptaná, ponížená, hůře vzdělaná, chudá a většinou pasivní - zvyklá „držet hubu a krok“ - dokladem, že tu přeci jen u nás začíná existovat autentická občanská společnost? Copak to nevyžadovalo pořádný kus občanské odvahy vzepřít se a nepodlehnout dlouhotrvající masivní propagandě, že kdo nevolí Karla, není čestný a slušný člověk, je na straně lži a nenávisti, je zamindrákovaný, hloupý, nekulturní vidlák, nácek a xenofób, či přímo „hnědé či rudé prase“? Podrazák Škárka (člověk bez tváře, který měl dávno opustit poslaneckou sněmovnu, protože je zde jen pro ostudu) by takové lidi rád zbavil volebního práva – takovou má představu o demokracii. Hle, volič pravdy a lásky!

1.2.2013 v 17:00 | Karma: 30,94 | Přečteno: 2096x | Diskuse| Společnost

Martin Pinc

Šťastná rodinka?

Když jsem před několika lety sledoval při představení divadla Sklep báječný skeč, v němž David Vávra se svým hereckým kolegou (myslím, že to byl Jiří Fero Burda) a „synem“ představovali (post) moderní rodinu a zakončili tento výstup zvoláním: „správná rodina je přeci táta a táta!“, netušil jsem, jak brzo se tato fraškovitá vize stane skutečností. Za šťastnou rodinku totiž dnešní bulvár označuje "rodinu" zpěváka Eltona Johna, který se svým partnerem před nedávnem „zplodil“ 2. syna. Tedy nezplodili ho tito 2 muži sami (to zatím věda neumí), k poskytnutí vyjíčka a odnošení dítěte jim posloužila za úplatu jistá žena z Velké Británie. Tato skutečná, biologická matka, bez níž by nový přírůstek do „šťastné rodinky“ nemohl být počat ani narozen, je médii nazývána „náhradní matka“. Bulvár nenuceně žvatlá o tom, jak jsou Elton John a jeho partnerem šťastni a jak roste jejich vzájemná láska a vytváří z této abnormality zdání naprosté normálnosti.

30.1.2013 v 23:15 | Karma: 33,77 | Přečteno: 4616x | Diskuse| Společnost
  • Nejčtenější

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů

29. dubna 2024  6:21,  aktualizováno  13:19

Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...

Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město

24. dubna 2024  11:40,  aktualizováno  15:50

Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...

Zemřel bývalý místopředseda ODS Miroslav Macek. Bylo mu 79 let

1. května 2024  12:58

Ve věku 79 let zemřel bývalý místopředseda ODS a federální vlády Miroslav Macek, bylo mu 79 let. O...

NATO by Rusy porazilo, Putin má jedinou naději, řekl polský ministr zahraničí

26. dubna 2024  12:04

Rusko by se mělo bát Severoatlantické aliance, protože ho v případě střetu s ní čeká „nevyhnutelná...

Dvacet let dotací z EU. Přinesly zločiny, ale i vlaky, techniku a splavné řeky

2. května 2024

Premium Lázně, které nevznikly a je z nich night club nebo zdvihací most, který se nikdy nezdvihl. Česko...

Rus má imperialistické myšlenky. Ukrajinou nekončí, říká velitel v Donbasu

2. května 2024

Premium Doněcká oblast (od zpravodajů iDNES.cz) Vymlácená okna, ale i celé domy srovnané se zemí. Tak vypadá Doněck a celý průmyslový Donbas....

Zelenskyj odvolal šéfa kybernetické špionáže kvůli skandálu s bytem manželky

1. května 2024  22:26

Ukrajinský prezident Volodymyr Zelenskyj odvolal šéfa kybernetického oddělení tajné služby SBU...

V Břeclavi na chlapce spadla branka, na následky zranění zemřel

1. května 2024

V Břeclavi ve středu v podvečer po úrazu na hřišti zemřel dvanáctiletý chlapec. Policie okolnosti...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

  • Počet článků 257
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 2303x
Moje krédo je podle NZ, listu Filipským 3,14: "Běžím k cíli, abych získal nebeskou cenu, jíž je Boží povolání v Kristu Ježíši."