Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Agresivní bicyklismus nebo nesmyslná bicyklofobie? (reakce na Viléma Baráka)

Jsou cyklisté u nás opravdu tak agresivní, jak tvrdí někteří jejich kritici? A jsou skutečně oproti ostatním účastníkům silničního provozu „pozitivně diskriminovaní“?

Při pročítání včerejších blogů na iDNES mě zaujal článek kolegy blogera Viléma Baráka s titulkem „Nepodléhejme bicyklismu. Kolo se změnilo v modlu agresivní ideologie.“ Pan Barák v něm místy hodně ostře útočí na české cyklisty, kteří dle jeho názoru žádají pozitivní diskriminaci, přičemž ve skutečnosti oni sami často vytlačují řidiče automobilů či chodce.

Sám na kole jezdím hodně, část roku ho využívám jako dopravní prostředek při cestě do zaměstnání, navíc na kole často relaxuji, ať už o víkendech či o dnech letního volna. Ovšem zrovna tak jezdím i autem a pochopitelně rovněž chodím pěšky. Věřím tedy, že jsem schopen objektivně posoudit spor mezi řidiči motorových vozidel a cyklisty, případně mezi chodci a cyklisty, a proto jsem se rozhodl napsat na článek pana Baráka reakci. Jelikož je jeho blog dost obsáhlý, nebudu reagovat na úplně všechny jeho body, ale pouze na ty dle mého názoru nejpodstatnější.

Vilému Barákovi se nelíbí chystaná novela zákona, která má uzákonit, aby řidiči museli při předjíždění cyklisty dodržet boční odstup minimálně jeden a půl metru (platilo by to i v případě, že je na silnici plná čára a zákaz předjíždění). Tenhle chystaný návrh vidím jako sporný i já. Samozřejmě, že dodržet bezpečnou vzdálenost tak, abych cyklistu při předjíždění neohrozil, by mělo být nepsaným pravidlem pro každého řidiče. Ale je otázkou, zda je nutné vyžadovat striktně právě zmíněného jeden a půl metru, zvláště tam, kde jsou silnice opravdu úzké, a i v případě, kdy například v hustém městském provozu objíždí auto cyklistu třicetikilometrovou rychlostí. Ta bezpečná vzdálenost by totiž měla být adekvátní i tomu, jak rychle příslušné motorové vozidlo jede.

V čem však rozhodně nemohu s panem Barákem souhlasit, je jeho obviňování cyklistů z toho, že svou agresivní jízdou brzdí silniční provoz, provozování cyklistiky na silnicích vyšších tříd a ve městech bez cyklostezek přirovnává k požadavku jezdit pro zábavu po kolejích s ručně poháněnou drezínou, a v závěru blogu dokonce vznáší požadavek úplného zákazu ježdění po silnicích pro cyklisty v období od 1. listopadu do 1. dubna. A tyhle názory již nelze označit jinak než jako absurdní.

Samozřejmě, že každý cyklista by měl pro svou jízdu, je-li to možné, využívat především cyklostezky či stezky pro cyklisty. Autor v článku zmiňuje Břeclav jako město, které je k jízdě na kole uzpůsobeno. To mohu potvrdit, na Břeclavsko jezdím na cyklovýlety docela často a shodou okolností se tam chystám s kamarády i příští týden. Ovšem zdaleka ne ve všech městech stejné či srovnatelné velikosti je to pro cyklisty tak přívětivé jako právě v Břeclavi. Ne všude mají cyklisté možnost jet po silnici v krajním pruhu, určeném pouze pro kola, ne všude jsou v rozumné vzdálenosti od silnice cyklostezky, ne všude jsou cyklostezky značené tak dobře, že je bez problémů najde i ten, kdo to v dané lokalitě nezná, atd.

Nehledě na to, že kromě lidí, jezdících na kole na delší cyklovýlety, jsou i takoví, kteří kolo používají jako dopravní prostředek při jízdě po městě, když jedou například na nákup, na trénink či do fitcentra, nebo na návštěvu ke známému. A v těchto případech se jen těžko vyhnou tomu, aby část jízdy neabsolvovali po silnici či po chodníku. Proto by mi přišlo zcela nesmyslné těmto lidem takový způsob dopravy téměř na půl roku zakazovat (něco jiného pochopitelně je, že rozumný člověk nejezdí na kole, pokud je například v zimě náledí).

Samozřejmě, že někteří cyklisté nejsou žádní svatoušci, a na chodnících či stezkách, které jsou společné pro cyklisty i chodce, jezdí zbytečně rychle, čímž představují nebezpečí pro druhé. Ale cyklisté by zase zrovna tak mohli poukazovat na to, že se ne zrovna ohleduplně chovají někteří chodci (o bruslařích na kolečkových bruslích ani nemluvě), když jich jde na úzké cestě vedle sebe tolik, že jich není možné bezpečně objet, když chodí i v pruhu, vyznačeném čistě pro cyklisty, apod. Podobné je to i se vztahem cyklisté versus řidiči a spory o tom, zda v naší zemi více dominuje bicyklismus či naopak automobilismus.

Je to zkrátka především o vzájemné toleranci mezi všemi lidmi, jedoucími po silnici či pohybujícími se po pěšině či stezce, a když taková tolerance bude chybět, tak ji nenahradí ani sebelépe napsaný zákon.

Autor: Josef Nožička | sobota 25.7.2020 12:50 | karma článku: 28,25 | přečteno: 1475x
  • Další články autora

Josef Nožička

VAR škodí fotbalu

Ve fotbale bych systém VAR ponechal pouze pro prozkoumání toho, zda při vstřeleném gólu přešel míč celým svým objemem za brankovou čáru.

30.6.2024 v 9:45 | Karma: 7,73 | Přečteno: 79x | Diskuse| Sport

Josef Nožička

Ministr Rakušan okecá úplně všechno

Rozhovor Víta Rakušana pro MF Dnes a iDnes mě přesvědčil o tom, že tento politik je pomyslným přeborníkem v umění obhajovat neobhajitelné.

25.6.2024 v 10:40 | Karma: 44,46 | Přečteno: 4477x | Diskuse| Politika

Josef Nožička

Při pohledu na výsledky volebního průzkumu se nelze divit spěchu s korespondenční volbou

Důvod, proč politici z koalic Spolu či Piráti+STAN se schvalováním korespondenční volby tolik spěchali, byl nejspíš ryze účelový.

23.6.2024 v 18:15 | Karma: 39,53 | Přečteno: 1404x | Diskuse| Politika

Josef Nožička

Policejní zásah na Filozofické fakultě UK dle všeho precizní nebyl

Příbuzným obětí střelby na filozofické fakultě i vedení samotné Karlovy univerzity se nelze divit, když se nechtějí smířit s konstatováním ředitele GIBS, že zasahující policisté nespáchali trestný čin (což nikdo nezpochybňoval).

18.6.2024 v 9:00 | Karma: 38,62 | Přečteno: 3843x | Diskuse| Společnost

Josef Nožička

K primitivním narážkám na českou atletku Lurdes Gloria Manuel

Není poněkud trapné, když někteří lidé místo výborných výkonů nadějné české reprezentantky řeší její původ či barvu pleti?

14.6.2024 v 8:10 | Karma: 41,76 | Přečteno: 3823x | Diskuse| Sport
  • Nejčtenější

Silné bouřky zasáhly Česko, v Praze průtrž zatopila ulice a omezila dopravu

27. června 2024  11:22,  aktualizováno  18:29

Přímý přenos Na Česko během odpoledne udeřily silné bouřky. Postupovaly od jihozápadu ke středním Čechám. Kolem...

Rychlík z Prahy narazil na Slovensku do autobusu, zemřelo sedm lidí

27. června 2024  18:35,  aktualizováno  28.6 10:48

Sedm lidí zemřelo a pět dalších se zranilo při srážce rychlíku s autobusem na jihu Slovenska. Vlak...

Hrůza, závory se zvedly, říká svědkyně. Vlak jel po zavřené koleji, uvedl ministr

28. června 2024  11:21,  aktualizováno  15:52

Rychlík z Prahy, který se ve čtvrtek srazil na Slovensku s autobusem, jel po koleji, jež byla pro...

Oběť jsem já, hájí se cyklista, po jehož útoku zemřela řidička

26. června 2024  11:43,  aktualizováno  12:52

Řidička, která po konfliktu s cyklistou Václavem Socherem před dvěma lety zemřela v nemocnici, si...

VIDEO: Výbuch poničil dům, je prakticky na odpis. Na vině může být fotovoltaika

25. června 2024  16:47,  aktualizováno  21:41

V Šonově na Náchodsku zasahovali hasiči u výbuchu v domě. „Pravděpodobná příčina výbuchu je...

Česko zažilo mimořádně teplou noc, tropické horko ohlásila většina stanic

30. června 2024  8:39

Noc na dnešek byla podle meteorologů jedna z nejteplejších v historii měření na českém území. Noční...

Francouzi hlasují v prvním kole voleb, očekává se úspěch nacionalistů

30. června 2024

Na padesát milionů Francouzů v neděli od osmi hodin ráno volí v prvním kole předčasných voleb do...

Lídr labouristů Keir Starmer míří podle průzkumů k premiérskému křeslu

30. června 2024  7:30

Šéf britských labrouristů Keir Starmer před nadcházejícími volbami 4. července, směřuje podle...

Americká rodina žádá od NASA odškodné, na její dům spadl vesmírný odpad

30. června 2024  7:22

Americká rodina ze státu Florida žádá odškodné 80.000 dolarů (zhruba 1,9 milionu korun) od...

  • Počet článků 1601
  • Celková karma 38,26
  • Průměrná čtenost 3237x
Píši hlavně o politice, školství a sportu. 

 

Seznam rubrik