„Zelený pokrok“ pokulhává
S dosažitelností těchto cílů byla konfrontována kupříkladu města, která se zavázala, že do roku 2030 dosáhnout tzv. „uhlíkové neutrality“ (zde). Nějak se to však celé zadrhlo, a tak metropole jako Paříž, Berlín, Kodaň začaly bez fanfár přiznávat, že stanovené cíle jsou příliš ambiciózní a není jednoduché je splnit. Tito „klimatičtí stachanovci“ se zkrátka střetli s realitou a bublina „uhlíkové neutrality“ splaskla. A nezabránily tomu ani penězovody natažené z Bruselu. Jak by to asi dopadlo, až by se podobné projekty rozjely v masovém meřítku a pochopitelně už bez podpory eurorotaček?
Další bubliny splaskávají v autoprůmyslu. V posledních týdnech „zavřely krám“ hned dva „zelené start-upy“, které plánovaly vyrábět vůz schopný dobíjet své baterie ze solárních panelů. Šlo o německý Sono Motors (zde) a nizozemský Lightyear (zde). Ten druhý se sice pokouší o restart, ale podle mne jde nejspíš o typický případ tzv. „upířího start-upu“. Co to je? Vedle celé řady úspěšných firem napříč odvětvími, které přišly se zajímavými projekty, existuje bohužel také nemálo takových, které jenom hledají nějakého „kaštana“ ochotného do nich cpát peníze. Což funguje do doby, než mu buď dojde trpělivost, nebo prachy. A tak si najdou „kaštana“ jiného a sají peníze z něj…
Velkým automobilkám se zase moc nechce do elektromobility. Některé, jako třeba Fiat, Peugeot, Opel a další (zde) zatím našlapují opatrně, jiné, jako třeba BMW (zde) nebo Toyota (zde), se s tím moc nemažou. A v ohrožení je i již Europarlamentem schválený plánovaný konec spalovacích motorů v roce 2035 (zde). Několik států v čele s Německem totiž pohrozilo, že to celé zablokují, pokud nebude možné lít do nich alespoň paliva syntetická. Což vypadá na první pohled jako dobrá zpráva a závan rozumu.
Jenomže ten druhý odhaluje, že tolik důvodů k radosti zase není. Ono se totiž na výrobu syntetických paliv spotřebuje poměrně dost elektrické energie, která se do nich navíc přenáší s nízkou efektivitou (zde). Tedy s výrazně menší, než když se tato energie použije na pohon vozidla přímo. Z čehož plyne, že pro dosažení „zelené mobility“ za pomoci tohoto druhu paliva by bylo nejspíš potřeba ještě více „obnovitelných“ zdrojů energie než v případě zavedení elektromobility. Přitom nejsou ani pro jedno ani pro druhé.
A své „zelené vize“ se nedaří naplňovat ani celým státům. Jako třeba Rakousku, které plánovalo, že do roku 2030 bude plně soběstačné ve výrobě elektrické energie výhradně z „obnovitelných“ zdrojů. Ovšem místo, aby se jejich podíl zvyšoval, tak roste nutnost „nezelenou“ energii dovážet (zde). Zanedlouho nebude odkud, protože se i z naší země, která až dosud Rakousko energiemi zásobovala, stane země importní (zde). Odkud ji ale budeme dovážet my?
Celý ten „zelený pokrok“ se prostě nějak zadrhává. On je zkrátka rozdíl vyhlašovat nedomyšlené „velkoústé“ plány, a pak je realizovat. Najednou se ukáže, že nejsou k dispozici potřebné technologie, zdroje, suroviny nebo něco úplně jiného. „Zelení“ propagandisté sice námitky podobného druhu odmítají s tím, že prý jde technický pokrok rychle dopředu a že se tedy všechno včas vyřeší. Což však až příliš připomíná otřepanou historku o padajícím chlápkovi z mrakodrapu, kterého slyší v každém patře říkat: „Zatím je to dobrý“.
On totiž sice pokrok doprovází lidstvo od okamžiku, kdy se náš prapraprapra…předek přestěhoval ze stromu do jeskyně, ale po celou dobu platilo, že se prosadily pouze ty novinky, které dokázaly lidi o své užitečnosti přesvědčit. A je úplně jedno, jestli šlo o kolo, knihtisk, parní stroj, žárovku nebo třeba spalovací motor.
Pokrok zkrátka nelze naplánovat. Ani ten „zelený“ ne. Někteří si však evidentně myslí opak. A tak plánují, do kdy a o kolik se v EU sníží emise CO2, kdy se přejde na elektromobilitu, v kterém roce se vypnou poslední stabilní zdroje elektrické energie a přejde se na ty „občasné“, a kdy tedy EU dosáhne „uhlíkové neutrality“. Tyto lidi přitom netrápí, že nejsou zvládnuté technologie, že je třeba „občasné“ zdroje zálohovat těmi na počasí nezávislými, že není k dispozici dostatečně robustní přenosová soustava, že bateriová úložiště jsou fikce, že potřebné suroviny ovládá Čína a tedy, že na ni bude EU ještě více závislá a že to bude celé stát balík peněz, který si člověk ani neumí představit. Prostě zapřahají vůz před koně a nepřipadá jim to divné.
Obávám se však, že se jim nerozsvítí ani po srážce s realitou, která je dle mého soudu neodvratná. Ony zkrátka pořád ještě platí fyzikální zákony a z nich mimo jiné plyne, že když nefouká a nesvítí, tak se energie sama od sebe nevyrobí a ta co se vyrobí, když fouká a svítí, a není zrovna potřeba, se zase secsakra špatně skladuje. Ale možná se pletu.
Třeba si Europarlament odhlasuje, že fyzikální zákony neplatí a problém bude vyřešen…
Kateřina Lhotská
Fact-checking, co žádná fakta neověřuje
Agentura CEDMO vydala svůj pravidelný „fact-checking brief“, ve kterém hodnotí dopad některých „dezinformací“ na českou, případně slovenskou společnost. Při jeho vytváření si však s nějakým ověřováním faktů hlavu moc nelámala.
Kateřina Lhotská
Důchodová nereforma s jepičím životem
Vláda schválila návrh novely zákona o důchodovém pojištění zvyšujícím věk odchodu do penze. Říká tomu „důchodová reforma“, ale ve skutečnosti jde jen o parametrickou změnu. A nejspíš bude mít i jepičí život.
Kateřina Lhotská
Nebezpečná hra s ohněm
Co myslíte, že je nebezpečnější – kouřit na bedně s dynamitem, kontrolovat množství benzínu v nádrži s hořící sirkou v ruce, nebo se vojensky zapojit do války na Ukrajině? Kdo tipoval poslední možnost, podle mne trefil.
Kateřina Lhotská
Je „extrémní pravice“ opravdu extrémní pravicí?
Když člověk sleduje vyjádření politiků, novinářů a politických komentátorů, nutně získá dojem, že už existuje jenom pravice „extrémní“ či „populistická“. Výrazně totiž ubylo výroků, kde by byla zmíněna bez těchto adjektiv.
Kateřina Lhotská
Past na klienty pojišťoven
Rozmohl se nám tu takový nešvar – objevily se firmy šířící zprávy o neplatnosti celých portfolií pojistných smluv a slibující klientům, že odkoupí jejich nároky vůči pojišťovnám z této údajné neplatnosti vyplývající.
Další články autora |
Atentát na Fica. Slovenského premiéra postřelili
Slovenského premiéra Roberta Fica ve středu postřelili. K incidentu došlo v obci Handlová před...
Fico je po operaci při vědomí. Ministr vnitra mluví o občanské válce
Slovenský premiér Robert Fico, který byl terčem atentátu, je po operaci při vědomí. S odkazem na...
Drahé a rezavé, řeší Ukrajinci zbraně z Česka. Ani nezaplatili, brání se firma
Premium České zbrojařské firmy patří dlouhou dobu mezi klíčové dodavatele pro ukrajinskou armádu i tamní...
Fica čekají nejtěžší hodiny, od smrti ho dělily centimetry, řekl Pellegrini
Zdravotní stav slovenského premiéra Roberta Fica je stabilizovaný, ale nadále vážný, řekl po...
Putinova časovaná bomba. Kadyrov umírá, rozjíždí se krvavý boj o trůny
Premium Ramzan Kadyrov ještě dýchá, v Čečensku se však už začíná hledat jeho nástupce. Naznačují to i...
Konec týdne bude ve znamení přeháněk a bouřek. Nejdeštivější bude pátek
V následujících dnech počasí u nás bude ovlivňovat nevýrazná oblast nízkého tlaku vzduchu, a tak...
Děti podle obžaloby sprchovala ledovou vodou i bila. Vychovatelku soudí za týrání
Soud v Českých Budějovicích začne dopoledne projednávat kauzu týrání dětí ve věku do tří let....
Čína chce vyzkoušet bojové kapacity. Zahájila další cvičení v okolí Tchaj-wanu
Čínská armáda ve čtvrtek v okolí Tchaj-wanu zahájila cvičení, do kterého zapojila různé druhy...
Přežil jsem rakovinu, jsem spokojený, říká Kajínek. A trvá na obnově procesu
Premium Nejznámějšímu českému vězni Jiřímu Kajínkovi dnes vyprší sedmiletá podmínka, kterou dostal spolu s...
Pracující důchodce skončil po nehodě bez příjmů. Účty poplatil díky životnímu pojištění
Spousta důchodců si dnes přivydělává, aby zvládli zaplatit stále rostoucí výdaje a nemuseli se spoléhat na pomoc svých blízkých. Podobně tomu bylo...
- Počet článků 281
- Celková karma 38,31
- Průměrná čtenost 4967x