Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

„Woke“ reklama lidi probouzí

Všimli jste si, jak se za pár posledních let změnila reklama? Už totiž jen nepropaguje nějaký výrobek či značku, ale spotřebitele i vychovává. Respektive „probouzí“ ke „správným“ postojům. Takto zaměřeným reklamám se říká „woke“.

Poznají se podle toho, že více či méně otevřeně propagují ty největší progresivistické pecky, jako je třeba boj za „záchranu“ klimatu, multikulturalismus nebo LGBT. A tak pokud v nich třeba vystupuje rodina, vypadá často tak, že taťka je černoch, mamka běloška (obvykle blondýnka) a kolem nich pobíhají čokoládové děti. 

Hodně frekventovaný je pak ve „woke“ reklamách motiv „udržitelnosti“. I když nezřídka zní hodně falešně. Například v reklamách na oblečení. Třeba pro výrobu toho bavlněného je nutné nejdříve v Austrálii, Africe nebo v Mexiku (zde) vypěstovat bavlník, z něj získaná bavlna se převeze do jihovýchodní Asie, tam se z ní utká látka, obarví se a za pár šupů se z ní ušije finální výrobek. Na ten se dají nášivky nějaké světoznámé firmy a ta jej pak pod svou značkou prodá draze v Evropě. A „udržitelnost“? Evidentně dostává pořádně na frak. Stejně jako v případě výroby oblečení ze syntetických tkanin, pro které je základní surovinou ropa (zde).

Lidé si už zvykli na to, že jsou reklamy nerealistické, běžně se v nich přehání, pracuje se s nadsázkou a že tedy nelze brát úplně doslova vše, co v nich zazní. Nikterak je zkrátka nepohoršuje například spot, ve kterém maminka při pohledu na své dítě zamazané tak, že proti němu září čistotou i horník fárající z dolu, neobrátí zoufale oči v sloup, ale naopak se usměje, protože přeci používá prací prášek, který „vypere vše do čista“. Stejně jako nikoho nezaráží reklama, ve které si člověk, co se nemůže bolestí ani pohnout, napatlá něco na záda a vzápětí šplhá po stromech tak hbitě, že i veverka bledne závistí.

Podle mne však lidem secsakra vadí, když z nějaké reklamy kouká jako palec z děravé ponožky snaha „vychovávat“ je k dělání „správných“ věcí. Vzpomeňme si ostatně na jejich reakce, když do nich jedna banka ve své předvánoční kampani cpala, aby pomohli snižovat emise CO2 tím, že si ke štědrovečerní večeři nedají kapra (zde). Nebo jak to slízla firma Gillette, když chtěla muže zbavovat jejich „toxické maskulinity“ a udělat z nich bábovky (zde).

Pokud si však myslíte, že negativní vztah k „výchovným woke“ reklamám mají pouze „zaostalí čecháčkové“, kteří neví, co je pro ně dobré a odmítají se otevřít novým pozitivním trendům přicházejícím ze světa, tak jste na velikém omylu. Podobně totiž smýšlejí třeba i britští spotřebitelé, jak dokládá průzkum uskutečněný tamní marketingovou agenturou Pull (zde). Podle něj 68 % spotřebitelů „woke“ reklamu odmítá, přičemž ji považují za nepřijatelnou záležitost propagující typická progresivistická témata, jako je třeba změna klimatu, LGBT, multikulturní diverzita a BLM. A 8 % spotřebitelů dokonce tvrdí, že by se výrobkům firem používajících „woke-washing“ aktivně vyhnuli.

Průzkum však došel i k jiným zajímavým zjištěním. Třeba, že se obchodníci obávali jeho závěrů a stavěli se k němu odmítavě, zatímco spotřebitelé na něj reagovali pozitivně. Podle mne je to tím, že ti první si moc dobře uvědomují falešnost „woke“ reklamy a nechtěli od těch druhých slyšet, že oni tuto přetvářku moc dobře vidí. Zatímco ti uvítali možnost konečně říct, jak moc jim leze krkem to, že je chtějí firmy „vychovávat“. V odpovědích pak také často zmiňovali, že jim vadí naprosto nerealistické vykreslování etnicky smíšených párů a rodin. Dělá to na ně dojem, že jim je někdo vnucuje jako nějakou novou „normu“. A zajímavým zjištěním bylo i to, že podíl reklam, ve kterých vystupují zástupci různých etnických menšin a LGBT je vyšší než jejich skutečné zastoupení ve společnosti a třeba handikapovaní lidé se v nich naopak neobjevují prakticky vůbec. Jinak řečeno „woke“ reklama vybrané minority preferuje, zatímco ty ostatní úplně přehlíží.

Je zkrátka vidět, že nejenom našincům, ale ani britským spotřebitelům se moc nelíbí, když jim někdo prostřednictvím reklamy cpe, jaké by měly být jejich „správné“ postoje. Někdy kvůli tomu dokonce danou značku úplně zavrhnou. Firmy by si tak měly pořádně rozmyslet, jestli je živí zboží nebo služby, které spotřebitelům poskytují, nebo progresivistický aktivismus. „Woke“ reklama má totiž zjevně jiný dopad, než by si přáli ti, kteří chtějí veřejnost jejím prostřednictvím převychovat. Nicméně její označení docela sedí. Opravdu je totiž schopna v lidech něco probudit. 

Třeba odpor…

Autor: Kateřina Lhotská | čtvrtek 16.6.2022 9:01 | karma článku: 33,73 | přečteno: 674x
  • Další články autora

Kateřina Lhotská

Kdo nahrává Rusku?

Rozmohl se nám tu takový nešvar – jakmile někdo začne kritizovat současné kroky EU nebo naší vládní koalice, riskuje, že bude označen za „proruského“, „dezoláta“ nebo rovnou obojí.

12.7.2024 v 9:02 | Karma: 41,15 | Přečteno: 1907x | Diskuse | Společnost

Kateřina Lhotská

Atentát na Fica a promarněná šance

Tou šancí není pochopitelně myšlena možnost se Roberta Fica definitivně zbavit, jak si přejí někteří narušení jedinci, ale příležitost zastavit eskalaci vzájemné nenávisti, která politickou scénu i společnost svírá.

28.6.2024 v 9:02 | Karma: 34,28 | Přečteno: 963x | Diskuse | Společnost

Kateřina Lhotská

Pravda je to, čemu věříme

Stalo se vám někdy, že jste byli účastníky nějaké události a pak jste s úžasem sledovali, jak ji popisovala média? Možná jste pak dokonce i zapochybovali, jestli jste nebyli někde úplně jinde.

21.6.2024 v 9:02 | Karma: 37,38 | Přečteno: 1175x | Diskuse | Společnost

Kateřina Lhotská

Občané EU rozhodli o pokračování Green Dealu

Ve volbách do evropského parlamentu u nás zvítězila parlamentní a mimoparlamentní opozice slibující mimo jiné výraznou revizi Green Dealu. Bohužel však nemá šanci tento slib splnit. Občané EU totiž rozhodli jinak.

14.6.2024 v 9:02 | Karma: 36,50 | Přečteno: 1100x | Diskuse | Politika

Kateřina Lhotská

Danuše porazí Babiše

O paní Danuši Nerudové panuje všeobecné přesvědčení, že jaksi není úplně „nejostřejší tužkou v penálu“. Pravdou je, že tomu svými veřejnými vystoupeními hodně napomáhá. Zdání ovšem klame.

7.6.2024 v 9:02 | Karma: 39,87 | Přečteno: 1848x | Diskuse | Politika
  • Nejčtenější

Novinky na iDNES Premium: Rozdáváme kola za milion korun

15. července 2024

Členství v iDNES Premium má velkou spoustu výhod. Čtenáři se dostanou ke všem prémiovým článkům na...

Trumpa při pokusu o atentát trefili do ucha. Střílel mladý republikán, nepřežil

14. července 2024  1:01,  aktualizováno  14:56

Republikánský kandidát na amerického prezidenta Donald Trump přežil pokus o atentát. Na...

Zemřela Shannen Doherty. Hvězda Beverly Hills 90210 podlehla rakovině

14. července 2024  15:17,  aktualizováno  17:04

Po téměř deseti letech boje s rakovinou zemřela americká herečka Shannen Doherty, informují média....

„Katastrofa pro Ukrajinu.“ Trumpův výběr viceprezidenta rozklepal Evropu

16. července 2024  10:28,  aktualizováno  12:04

Jméno J.D. Vance naznačuje, kam by se mohla ubírat zahraniční politika Spojených států v případě...

Padaly kroupy jak pingpongové míče. Bouřky se opět hnaly Českem

10. července 2024  8:02,  aktualizováno  22:52

Česko má za sebou další tropický den. Denní maxima byla ve středu překročena na 56 z celkem 167...

Pět let za blokování dálnice. Jste fanatici, řekl soud ekologickým aktivistům

18. července 2024  18:50

Britský soud ve čtvrtek poslal pětici klimatických aktivistů z hnutí Just Stop Oil (Zastavme ropu)...

Družbou přestala téct na Slovensko ropa Lukoilu. Ukrajinci mu zakázali tranzit

18. července 2024  18:44

Ropa od ruské společnosti Lukoil přestala ropovodem Družba přes Ukrajinu proudit na Slovensko. S...

Dvě miliardy na podporu v krizi letos farmáři nejspíš nezískají

18. července 2024  18:06

Podporu v hodnotě dvou miliard korun na základě evropských výjimek kvůli krizi nejspíš zemědělci...

Sicilské město opět láká příchozí. Nabízí dvanáct domů za tři eura

18. července 2024

Sicilské město Sambuca di Sicilia znovu nabízí domy za velmi nízké ceny, a to ve snaze přilákat...

D.A.S. právní ochrana, pobočka ERGO Versicherung Aktiengesellschaft pro ČR
MANAŽER OBCHODNÍ SKUPINY / OBCHODNÍ ZÁSTUPCE - celá ČR

D.A.S. právní ochrana, pobočka ERGO Versicherung Aktiengesellschaft pro ČR
Praha, Jihočeský kraj, Jihomoravský kraj, Karlovarský kraj, Královéhradecký kraj, Liberecký kraj, Moravskoslezský kraj, Olomoucký kraj, Pardubický kraj, Plzeňský kraj, Středočeský kraj, Ústecký kraj, Kraj Vysočina, Zlínský kraj

  • Počet článků 288
  • Celková karma 36,71
  • Průměrná čtenost 4881x
Jsem člověk snažící se používat hlavu i jinak, než aby mu jen nepršelo do krku. Třeba aby bylo kde nosit náušnice.

Seznam rubrik