Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Železniční nostalgie

„Cože, ty jako zarytá nekuřačka si chceš fakt zapálit cigáro?“ „No jasně, šoupni mi sem rovnou dvě, ať to tady pořádně zahulíme. A pospěš si, dělej, než nám sem začnou lézt!“

Začal jsem zprostředka, ale abych vám v tom nenadělal bordel, vrátím se k úplným prvopočátkům. Pánové, narovinu, jakpak jste jako malí kluci odpovídali na otázku, čím byste chtěli jednou být? Vsadím se s vámi, oč chcete, že to nebyl žádný úředník, nýbrž kosmonaut, řidič náklaďáku, strojvůdce nebo dokonce metař či popelář. Holt názor pětiletého skorochlapa, zírajícího s vyvalenýma očima na supící parní lokomotivu nebo na rachotící kuka vůz je úplně jiný než přání jeho rodičů, kteří z něj chtějí mít inženýra, ne-li přímo doktora.

Nu a já se vzhlédl právě v těch nezapomenutelných parních mašinách, které vypadaly jako ocelové živé bytosti. S obrovským funěním si to v oblacích čoudu a páry šinuly po kolejích, a aby někdo náhodou nezapochyboval o jejich síle, doprovázely svou cestu fontánami jisker, vyletujících jim z komínů. Byla to romantika. Krásná a tvrdá romantika, která učarovala snad všem klukům bez ohledu na to, jestli jim bylo pět nebo padesát.

Část svého předškolního věku jsem strávil se svou milovanou babičkou ve Stříbrné Skalici nedaleko od městečka Sázavy. Ve Skalici bylo sice pár krámků, mlékař, řezník, tehdejší Jednota, a tak dál, ale když bylo potřeba koupit něco speciálního, muselo se jet právě do té Sázavy. Buď autobusem, který stál pár minut od chalupy nebo vlakem z nádraží vzdáleného půl hodiny cesty.

„Babičko, prosím tě, pojedeme vlakem, viď?“ Tázával jsem se s nadějí v očích své prarodičky pokaždé, když mělo k takové cestě dojít. A ona? Co by pro svého malého vnoučka neudělala, že? Vyrazili jsme tedy, příjemnou procházkou došli až na nádraží a tam v pokladně zakoupili dva zpáteční lístky, jeden dospělý a jeden dětský. Paní pokladní v modré nádražácké uniformě sáhla za sebe do skříňky, vybrala dvě malé hnědé kartičky s předtištěnou cílovou stanicí, strojkem s velkou pákou na ně vyrazila datum a s důležitým výrazem nám je prodala za pár mincí. Možná tu důležitost i trochu přihrála, když viděla po babiččině boku toho nadšeného malého kluka.

Následovala chvilka napjatého očekávání na nástupišti, spadly závory, zvednul se semafor a už, už si to ze zatáčky přisupěla parní lokomotiva, následovaná třemi vagóny. Zaskřípěly brzdy, vlak zastavil, babička zmáčknutím dvou kliček otevřela dveře a my nastoupili po vysokých schůdcích. Průvodčí hvízdnul, zatroubil na trubku, lokomotiva zapískala a vlak se dal za charakteristického supění zvolna do pohybu.

Do Sázavy to byly dvě stanice, babička se posadila, já se postavil k okýnku a dychtivě sledoval okolí. Řeku se zákruty a jezem, lesy, v zatáčkách i vagóny za námi a lokomotivu vepředu. Sotva nám stačil průvodčí procvaknout kleštičkami lístky, už jsme byli v cíli a vystupovali. Trvalo to jen chvilku, ale bylo to daleko zajímavější než nudná cesta autobusem, a já byl šťastný. A babička unavená, zvlášť když po návratu musela zakoupenou, ne vždy tak úplně lehkou věc táhnout z nádraží domů dva kilometry. Ta moje drahá prarodička je sice už přes půl století na pravdě boží, ale já jsem jí dodnes vděčný za mnohé.

***

V raných dobách manželství na konci sedmdesátých let minulého století už sice parní lokomotivy téměř vymizely, ale železničního cestování jsem si užíval stále. Tehdy jsme byli mlaďoučcí, peněz moc nebylo, a když náhodou došlo na zahraniční dovolenou, jelo se právě vlakem. V sešroubovaném komunistickém režimu tak jako tak moc možností nebylo, smělo se leda do „spřátelených zemí socialistického tábora.“ Výraz jak noha, pamatujete?

Nu a nás jednou nenapadlo nic lepšího, než vydat se právě do Rumunska, a aby to moc nestálo, nejeli jsme lehátkovým, natož lůžkovým vlakem, ale obyčejným sedačkovým. Den, noc a den nebo tak nějak. To už nebyl vláček se třemi malými vagónky jako tehdy s babičkou, to byl pořádný rychlík s víc jak deseti vagóny, tažený dieselovou lokomotivou, silnou jako smečka čertů.

Což o to, na území tehdejšího Československa a vlastně i Maďarska to ještě šlo, cesta byla celkem plynulá, občas jsme měli kupé pro sebe a mohli se i natáhnout na protilehlé sedačky. Nicméně o cestování Rumunskem kolovaly chmurné zvěsti, například o trojnásobně prodaných místenkách, o prapodivných cestujících nebo o žebrajících venkovanech podél trati, a my s napětím očekávali, do čeho vlastně jedeme.

Taky že jo. Hranice mezi Maďarskem a Rumunskem, pasová kontrola, celní kontrola, a pak hned Oradea nebo jak se to město jmenovalo. Zatím jsme měli kliku a v kupé seděli sami, ale při pohledu na nástupiště nám zatrnulo. Jakkoli nechci být xenofob, té hordy ušmudlaných rodin s kupami malých dětí jsem se upřímně vylekal. A Soňa taky. Co teď? Aha, zadýmování jako na vojně, to je snad odradí. I vytáhnul jsem startku a vedle své odpůrkyně tabáku si zapálil. Neprotestovala, koukla na mě a nastavila ruku.

„Cože, ty jako zarytá nekuřačka si chceš fakt zapálit cigáro?“

„No jasně, šoupni mi sem rovnou dvě, ať to tady pořádně zahulíme. A pospěš si, dělej, než nám sem začnou lézt!“

Dlužno přiznat, že metoda zadýmování nezafungovala. Dvířka se otevřela a k nám do kupé pro osm lidí se jich vtěsnalo dalších deset. A kouřili všichni, jestli se dobře pamatuju, tak snad i včetně těch dětí.

Zvěsti o cestování v Rumunsku se naplnily prakticky všechny. Vlak se coural a nabíral zpoždění, snad chvílemi dokonce bloudil, nevím. U žebráků podél trati pravidelně zastavoval, nejspíš aby jim poskytl čas na somrování. Ve vytoužené cílové stanici Mangalii nás jako bonus čekalo další překvapení, pro platnost zpátečních jízdenek bylo potřeba složitě vyhledat místní poštovní úřad a nechat si tam dát patřičné razítko. Holt jiný kraj, jiný mrav, a víte, jak se to říká, pokud jsi někde cizincem, musíš se přizpůsobit tamním poměrům. Moudrá věta, na kterou se dnes pohříchu zapomíná.

Když na to s odstupem mnoha let vzpomínám, bylo to vskutku prapodivné cestování. Ale byli jsme mladí, brali to s nadhledem a hlavně jsme jeli mým milovaným vlakem. Klidně bych si to navzdory všemu dal ještě jednou.

***

Dneska už je to úplně jiné. Parní lokomotivy dávno odvál čas a můžete se s nimi setkat leda tak muzeích nebo na nějakých retro akcích, dokonce už ani ta pověstná jindřichohradecká úzkokolejka nejezdí. Nekonečné padesátivagónové nákladní vlaky, které nám rachotívaly nedaleko oken někdejšího strašnického bytu, už taky prakticky nejsou, vše se přesunulo do kamiónů na ucpané silnice. Jízdenky se dnes kupují hlavně přes internet, a když se nakrásně rozhodnete pro papírovou, tu starodávnou maličkou kartičku s vyraženým datumem už stejně nedostanete. Pravda, pokrok jde dál, a pokud zrovna není výluka nebo zpoždění, přepraví vás vlak z místa na místo o dost rychleji, než tomu bylo dřív. Ale nostalgický zpěv kolejnic „tudum tudum, tudum tudum“ přitom skoro nikde neuslyšíte, dnes se asi tratě stavějí jinou technologií.

Od malebných parních lokálek ze Stříbrné Skalice jsem se napřed přestěhoval do Prahy k hřmotným dieselovým a elektrickým rychlíkům, abych nakonec zakotvil v Nehvizdech, kde ani žádná železniční trať není. Vlakem už prakticky nejezdím, ale když na něj má přece jen dojít, dotkne se mě závan nostalgie a já se na takovou cestu pokaždé těším.

Tak co, přátelé, nechcete si trochu zavzpomínat a svézt se se mnou?

 

Autor: Jan Pražák | pátek 9.12.2022 14:34 | karma článku: 28,62 | přečteno: 825x
  • Další články autora

Jan Pražák

Zrádný tajuplný úplněk

Máte rádi Měsíc? Já tedy rozhodně ano. On totiž není jen strohým kamenným nebeským tělesem, je přímo romantickou osobností, která po staletí inspiruje generace umělců k jejich tvorbě, i obyčejné lidi k potěše a zamyšlení.

18.5.2024 v 7:07 | Karma: 19,21 | Přečteno: 404x | Diskuse| Ostatní

Jan Pražák

Záhadná podoba lidí a jejich zvířat

„Teda, tobě to sluší, ty seš ale kočka!“ Kteroupak ženu by nepotěšila taková upřímně myšlená věta. Nejen přitažlivého vzhledu, ale i pozitivních povahových vlastností lze snadno dosáhnout netoliko u žen, ale i u mužů.

15.5.2024 v 14:34 | Karma: 19,04 | Přečteno: 559x | Diskuse| Fotoblogy

Jan Pražák

Jak byla Maruška za zlodějku

„Je ti jasné, že sedíš u jednoho stolu se zlodějkou a měl by sis ohlídat věci, abych ti něco neukradla? Musíš počítat i s tím, že ti udělám ostudu, přijdou si sem pro mě a odvedou mě v poutech před zraky celého osazenstva.“

12.5.2024 v 7:07 | Karma: 25,88 | Přečteno: 788x | Diskuse| Ostatní

Jan Pražák

Ženské zásadně nebiju

Jakkoli jsem možná drsňák a v dětství jsem byl pěkné kvítko, nedovedu si představit, že bych uhodil ženu. Už bych asi ani nespočítal, kolik poznámek, důtek a dvojek z chování jsem za svou prudkost dostal ve škole.

9.5.2024 v 14:34 | Karma: 25,61 | Přečteno: 1429x | Diskuse| Ostatní

Jan Pražák

Nepřekážej v těch dveřích, proboha!

Taky jste si všimli, jak se poslední dobou kdekdo postaví do dveří v hromadné dopravě a vůbec ho nezajímá, že by snad ostatní lidé chtěli vystoupit nebo nastoupit? Možná je to nějaká nová móda a kdo nepřekáží, není in.

6.5.2024 v 14:34 | Karma: 29,62 | Přečteno: 974x | Diskuse| Společnost
  • Nejčtenější

Atentát na Fica. Slovenského premiéra postřelili

15. května 2024  14:56,  aktualizováno  17:56

Slovenského premiéra Roberta Fica ve středu postřelili. K incidentu došlo v obci Handlová před...

Fico je po operaci při vědomí. Ministr vnitra mluví o občanské válce

15. května 2024  19:25,  aktualizováno  23:12

Slovenský premiér Robert Fico, který byl terčem atentátu, je po operaci při vědomí. S odkazem na...

Fica čekají nejtěžší hodiny, od smrti ho dělily centimetry, řekl Pellegrini

16. května 2024  8:42,  aktualizováno  15:38

Zdravotní stav slovenského premiéra Roberta Fica je stabilizovaný, ale nadále vážný, řekl po...

Pozdrav z lůžka. Expert Antoš posílá po srážce s autem palec nahoru

13. května 2024  18:48,  aktualizováno  14.5 22:25

Hokejový expert České televize Milan Antoš, kterého v neděli na cestě z O2 areny srazilo auto, se...

Drahé a rezavé, řeší Ukrajinci zbraně z Česka. Ani nezaplatili, brání se firma

18. května 2024  12:02

Premium České zbrojařské firmy patří dlouhou dobu mezi klíčové dodavatele pro ukrajinskou armádu i tamní...

ANALÝZA: Válečný kabinet se sype kvůli zájmům Netanjahua

20. května 2024

Premium Od spolupracovnice MF DNES v Izraeli Po protestu ministra obrany se přidal i člen válečného kabinetu Benjamin Ganc. Chtějí od Netanjahua...

Rušte dětská lůžka, vybízí pojišťovna špitály. Ve hře jsou denní stacionáře

20. května 2024

Premium Pediatrů je málo, dětských oddělení moc a ne všechna využita. Všeobecná zdravotní pojišťovna (VZP)...

Vrtulník íránského prezidenta havaroval v mlze, záchranáři po něm pátrají

19. května 2024,  aktualizováno  22:16

Aktualizujeme Na severozápadě Íránu pokračuje rozsáhlá záchranná operace poté, co zde zmizel vrtulník s íránským...

V Maďarsku havaroval na Dunaji motorový člun. Dva lidé zemřeli, pět se pohřešuje

19. května 2024  14:38,  aktualizováno  20:42

Dva lidé zemřeli při lodní nehodě na řece Dunaj severně od maďarské metropole Budapešti, uvedla v...

  • Počet článků 2136
  • Celková karma 28,95
  • Průměrná čtenost 1298x
Psavec amatér, životní optimista, milovník svobody, prostě Střelec jak má být:-).

Články o výstavách opuštěných koček jsou na hlavní stránce blogu publikovány se souhlasem redakce.