jak jsem hodil ručník do Národního
Den Dé, samozřejmě nestíhám, ale nehodlám to podcenit, sprcha, holení, vyleštění bot, košile atd. Těsně před sedmou s dámou zavěšenou v rámě, s myšlenkou na pana Špačka, že by měl radost, vcházíme do Národního. Za minutku se usazujeme ve čtvrté řadě před jevištěm, takhle blízko jsem ještě nebyl, libuju si. Dávají si na čas, mám alespoň chvíli se rozhlížet a kochat se krásou zdobení říms, stropu, a dam. Nádhera. Úžasné. Malby, tvary, róby, nohy, tepláky. Tepláky? No jo fakt tepláky, uklidňuju se tím, že je to fun club Dyka.
A už to začíná. První vtípek a usmívám se. Má to být moderní pojetí. A je to HODNĚ moderní. Na prknech, které nejen pro mě tolik znamenají, náhle lítají děvky a kurvy. Bohužel, i nad nimi. Krize nekrize, vulgarismy se nešetří. Koukneme na sebe po očku. Usmíváme se oba, těžko říct, kdo má větší křeč. Někde okolo půl hodiny představení, se na jevišti objevuje obrovská, krásná, manželská postel a z ní vyjíždí veliký, ale opravdu převeliký umělák, za kterého by se ani Caligula nestyděl. Já ano. Divadlo se směje, já bych plakal. Moje křeč v mimice je zjevná. Chvilka oddechu, když Dyk vskutku krásně zpívá, dobře hraje, má skvělý hlas. On a Pyško, jako jediní snad nepotřebují mikrofon. Slabá útěcha.
Těkám očima, snažím se, snažím, ale tohle nedávám. Trpím. Přestávka ne a ne přijít. Vzpomínám na Saló, aneb 120dní Sodomy, nebo Kids, případně Ulovit miliardáře. To vše jsem ustál až do konce. Pravda, hned potom jsem šel na panáka. Ale po tomhle? Obávám se, že mi lahev nepomůže. Trpím tak moc, že mi pot stýká po zádech.
Snažím se odpoutat pozornost kocháním krásou divadla, nepomáhá to. Za každým pozlaceným kouskem zdobení vidím babičku, jak si sundává řetízek a naušnice, abychom My, Český národ, měl své vlastní divadlo. Babičko, máme. I s obrovským umělákem v něm. Naučil jsem se řídit pravidlem, že ne všechno musím pochopit, stačí to přijmout. Ale tohle ne. Asi jsem kulturní barbar. Přiznávám, že modernímu umění nerozumím. Nepobral bych to ani třeba ve Vinohradském, natož pak v Národním.
Hynaisova opona padá, pohled míří na NÁROD SOBĚ, začíná přestávka. Pomalu vstávám, snažím se skrýt rozpaky za skleničkou vína. Tak co? Ptá se. Odbíhám od tématu a navrhuji prohlídku základních kamenů. První zvonění. Druhé zvonění. Míjíme šatny. Zastavím na čtvrtém schodu. Otočí se, vidí mi to na očích. Půjdeme? Usměju se, už bez křeče. Šatnářka nám s úšklebkem hodí věci na stůl. Pomáhám dámě do kabátu a periferně sleduju jiný pár s touž činností. Normálně mě to zahřeje u srdce.
Národní Třída nás přijme tiše v našem mlčení. Pár kroků po nábřeží a dáma mě chytá pod křídlem, rychle někam na skleničku. A vidělas Sluhu dvou pánů? Už si normálně povídáme. Za zády cítím osvětlené Trigy a ve Vltavě se zrcadlí měsíc. Ještě pořád to může být fajn večer…
Dodatek: Představení Žebrácká opera v podání režiséra Ivana Rajmonta mělo 32 repríz a derniéru v květnu 2011.
Jan Dlouhý
naučte se utíkat
Metro bylo poloprázdný a naproti seděl hodně divný chlap. Kymácel se a něco si mrmlal pro sebe. „Není to náhodou takovej ten pošuk?“ zeptal se mě syn. „Není,“ uklidňuju jeho i sebe, ale nepříjemný pocit se rozlézal po celém těle.
Jan Dlouhý
jako magor aneb to já v tvým věku
„Čemu se tlemíš!?“ konsternovaně pozoruju svého dvanáctiletého syna. Celý se zalyká, koulej se mu slzy po tváři a sotva popadá dech. Koukne na mě a začne se smát ještě víc. Jako magor. „Vraťte mi syna,“ protáčím panenky k nebi.
Jan Dlouhý
dejme jim to najevo
„Splnila jsem mu všechno. Všechno! A von? Ani neřek, že mě má rád, že prej to je přece jasňačka. Ani kytku mi nekoupil, neobjal mě, nepřekvapil. Dyť von mi ani k vánocům nedal dárek. Jen peníze do obálky ať si koupím něco sama!“
Jan Dlouhý
udělat si radost dámou nebo udělat radost dámě?
Seděla o stoleček dál. Před sebou právě zalitou kávu, nohu přes nohu, a v ruce cigaretu na špičce, se kterou si dlouze hrála než si ji zapálila. Všimla si, že ji delší dobu pozorujuju. Pokývla hlavou na pozdrav a usmála se na mě.
Jan Dlouhý
radši vztyčený prostředníček než němá ignorace pozdravu
„Jak že? Ani slušné pozdravení, jak stav můj, i jméno mé si vyžadují, nedovedeš dát? Ty věru nevíš čeho slušný mrav si žádá? Tedy ztrestám tě!“ Tak tahle replika z Hurvínka mi naskakuje vždy, pokud mi kdokoli neodpoví na pozdrav.
Další články autora |
Přes Česko přešly bouřky s krupobitím. Dálnici D1 pokrylo bahno a větve
Do Česka přišly přívalové deště, na některých místech padaly i kroupy. Hasiči hlásili desítky...
NATO určilo červené linie. Má dva scénáře zásahu proti Rusku, píší média
Premium Severoatlantická aliance připravila krizové scénáře „červených linií“, při jejichž překročení...
S babičkou nepřežila nehodu ani vnučka. Její orgány zachránily tři jiné děti
Nehoda z Čáslavic na Třebíčsku si vyžádala druhou oběť. Auto tam minulý čtvrtek zatím z...
Aktivisté žádají konec pedagožky Univerzity Karlovy a přednášky o „genocidě v Gaze“
Karlova univerzita by měla přehodnotit zaměstnávání osob jako je doktorka Irena Kalhousová, uvádí...
Novotný je na vyhazov z ODS. Výroky o Slováčkové překročil hranici, řekl Benda
Starosta Řeporyjí Pavel Novotný překročil hranice, které by se překračovat neměly, kritizoval v...
Jeden za šest, dva za deset. Překupníci ošidili na hokejovém MS už stovky lidí
Premium Jeden za šestku, dva za desítku, říká u vstupu do metra Českomoravská v Praze u areny zhruba...
Nábor do ochranky pro olympiádu v Paříži selhává. Chybí osm tisíc lidí
Premium Nedostatek bezpečnostních pracovníků na nadcházející letní olympiádě v Paříži vyvolává vážné obavy...
Ženské hlídky střeží ekvádorský amazonský prales. Chrání řeky i rodnou půdu
Říkají si Yuturi Warmi a rozhodly se, že svůj domov, ekvádorský amazonský prales, budou chránit...
Po zřícení obytné budovy v Belgorodu zemřelo 12 lidí, úřady obviňují Ukrajinu
Sledujeme online V ruském Belgorodu se částečně zhroutila vícepodlažní obytná budova, podle úřadů v důsledku...
- Počet článků 101
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 3178x
dlouhy.jan@email.cz